Auteur Topic: Waar op letten bij aankoop?  (gelezen 12917 keer)

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
Waar op letten bij aankoop?
« Gepost op: 22 oktober 2013 - 20:11 »
Waar op te letten bij aankoop gps? De modellen die ik nu overal zie zijn er zonder zo'n antenneke zoals bij de meesten onder jullie. Is dat nu ingewerkt of zijn deze zonder nu krachtiger in ontvangst?
Als ik er ene koop, kan ik dan direct een route inladen van bv een Lowie-ride en vertrekken of komt er veel meer bij kijken?

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Re: Waar op letten bij aankoop?
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2013 - 14:29 »
Ervaringen die ik heb zijn met een map60cx en een edge 200 .
Eigenlijk zijn deze niet te vergelijken wegens edge 200 een echt basisfiets gps , en de map60 echt een outdoor gps .

Enkel + en - punten van de toestellen .

Map60 ( geld in grote mate ook voor een Map62 )

+ : goede ontvangst , ook onder dicht bladerdek.
      zeer grote autonomie , 2XAA batterijen gaan makkelijk 16u mee , en je kan dat overal kopen of een reserve paar mee hebben .
      robuust .
      echt multifuntioneel  fiets , auto , wandelen
      zeer duidelijk scherm

- : nogal een lomp toestel  , en bevestiging op stuurpen is ook een gedrocht .

Edge 200

+ :  klein handig toestel
      makkelijk op meerdere type fietsen te gebruiken ( geen kilometerteller nodig )
      oplaadbare lithium-ion gaat in deze versie lang mee makkelijk 15u ( monochroom scherm  )
      zeer snelle opstartontvangst

- : ontvangst in bossen is duidelijk minder , op de weg geen probleem .
     autonomie ( edge 800/810 ) kan bij zeer lange ritten een probleem zijn .
     enkel als road gps geschikt .

Als je enkel een fiets gps nodig hebt ,  ben je volgens mij het beste af met een edge 800 .
Enkel zien dat de de lader steeds mee hebt in de wagen of bagage om bij op te laden .

Tracks inladen . Kan je rechtstreeks in de gps laden en kan je zo narijden .
Geen kaartmateriaal voor nodig .
Een route lukt in mijn edge 200 ook , maar is dan niet routeerbaar .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2013 - 21:13 »
Is de ontvangst in de bossen zeer goed met een Edge 800 dan? Heft precies ook geen externe antenne.

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2013 - 21:30 »
Ik gebruik een garmin vista hcX.
Van origine geen fietsGPS, maar ik heb er ondertussen toch al 1000den offroad-kilometers mee gebold.
Voldoet voor mij.

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2013 - 23:06 »
Je moet je eerst afvragen voor wat je de GPS wil gebruiken.

Als het is als GPS-gps, dan zou ik je een outdoor model aanraden. Een Etrex 20 bv: niet te duur. Dat is belangrijk bij je eerste toestel, want voor hetzelfde is het je "ding" niet en belandt het toestel al vlug in de schuif - nogal pijnlijk als het dan 3-400 Euro heeft gekost. Tweedehands krijg je zo'n toestel ook vlotjes verkocht met niet al te veel verlies als je na een tijd wil opgraden (of er de brui aan geeft).
Zo'n Etrex 20 is ook niet te moeilijk in gebruik, kan je kaarten inzetten als je dat wil, is compact genoeg om op zak te steken etc. Noem het een "beste koop".

Als je een trainingstoestel wil dat toevallig ook nog een GPS is, kan je best naar een toestel uit de Edge serie gaan. Daar kan je naargelang budget hartslag-, cadans- en andere meters aanhangen.
Je kan daar ook tracks mee volgen, maar op de gps biketochten die wij organiseren zie ik véééél mensen sukkelen met hun eigen Edge toestellen. Om puur als GPS te gebruiken zijn ze minder geschikt dan de outdoor modellen.

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2013 - 07:30 »
Je kan daar ook tracks mee volgen, maar op de gps biketochten die wij organiseren zie ik véééél mensen sukkelen met hun eigen Edge toestellen. Om puur als GPS te gebruiken zijn ze minder geschikt dan de outdoor modellen.

Waarmee sukkelen die mensen dan?
Ik heb zelf al enkele jaren een Edge 705 en heb daar al menig gps-trektochten mee gedaan. Verliep telkens zeer vlot. Zelfs navigeren zonder kaart werkt perfect.
Misschien een klein nadeel van deze toestellen is hun interne batterij. Op zo'n trektochten kan ik 2 dagen navigeren met dit toestel.

In het begin is het wel wat zoeken, veel lezen, veel proberen en testen, maar eens onder de knie werkt het toestel perfect voor mij.

plus je hebt ook volledige kilometerteller en hartslagmeter (eventueel cadansmeter).

:cool:

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2013 - 08:16 »
Inderdaad, bij de etrex (mijn oud toestel) heb je geen extra trainingfoliekes. Hartslag en toestanden moeten apart geregistreerd worden. Handig ingebruik. de nieuwe toestellen hebben een touchscreen. Ik weet niet wat het gebruiksgamak daarvan is. Als je kaarten nodig hebt, dan kan je her en der wel wat fixen (craks). Voor de topo BENELUX kan je bij uw buurman een paar huizen verder passeren. Je krijgt ze gratis mee :-)

4ti5

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2013 - 08:21 »
Bij klein budget is Etrex 20 een aanrader , te verkrijgen rond de 160 Euro op internet zonder fietssteun

http://www.asadventure.com/benl/garmin-gps-etrex-20-2452d10002

http://www.essecshop.be/index.php/garmin-etrex-20.html

Als je verder zoekt zul je nog wel andere vinden .

Batterijduur Edge800   kan je verlengen door een externe batterij te gebruiken ( al dan niet met oplaadbare batterijkes ) bij lange tochten . Ja dan moet je wel al twee zaken aan je fiets bevestigen .
Alleen een aanrader als je een trainingstoestel zoekt .
Als je de Edge 800 niet als bundel koopt dan kun je later een hartslagmeterband bijkopen , neem dan de ANT versie van de Decathlon ( goedkoper en beter )

Gratis kaarten zijn er ook : openstreetsmap , openfietsmap , openmountainbikemaps .

Als beginner met een klein budget ben  je met de Etrex 20 en de gratis kaarten super gesteld .
Ik ben maar weer eens opgestaan want al slapend rijk worden is mij deze nacht weer eens niet gelukt

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2013 - 13:45 »

De laatste tijd heel veel met allerlei toestellen bezig , dit is wat ik nog kan toevoegen aan het bovenstaande.
De ouder toestellen ( Edge 705, MAP 60, Etrex Vista ) laat ik buiten beschouwing omdat je die niet meer nieuw kan kopen op een uitzondering na uiteraard . Moest je nog eentje 2de hands vinden is zeker de Map 60 een aanrader als start. Het grote verschil met de nieuwere toestel is de lengte van de tracjecten die je kan opslagen op je toestel . Om een idee te geven , TBNZ nonstop kan je in de Map 60 opslaan maar dan stopt het.
Bij de nieuwere kan je 200 trajecten  met TBNZ lengte  opslaan.

Qua ontvangst ga je weinig verschil merken over het ganse assortiment van Garmin ,  een Map 62 zal onder alle omstandigheden goed werken , alle ander werken goed wanneer het scherm naar boven gericht is  maar ik zie geen ander mogelijkheid dan zo de GPS te gebruiken ;-))

Eerst even zeggen dat je op 2 manieren kan werken

1/ Met een route > dat is wat je in een auto gebruikt , je geeft een einddoel aan en de GPS berekent de af te leggen weg aan de hand van zijn instellingen en de kaart die op dat moment beschikbaar is in het toestel.
Hier zijn veel variabelen en voor MTB gebruik in mijn ogen niet betrouwbaar al is maar om dat een route altijd wegen nodig heeft om berekend te worden .
Een tekenfout in de kaart is al genoeg om heel het traject te veranderen.

Wil je een route gebruiken en navigatie krijgen  die vergelijkbaar is met een autogps  dan is de Edge 800 de enige die daar kortbij komt , mits de juiste instellingen en wat zelfstudie is dit een top toestel . De nieuwere 810 kan dat ook maar de 800 is momenteel een stuk goedkoper en een wat "ouder" toestel wat bij Garmin altijd een voordeel is . Dit zijn zeker niet de eenvoudigste toestellen maar eens je weet hoe moet loopt het vlot
Nadeel dat al aangehaald is maar waar dus een mouw aan te passen valt is de niet verwisselbare batterij
Als extra heb je dan een uitgebreid gamma aan trainingsmogelijkheden en - instellingen en het is een compact toestel

2/ met een track/spoor ( 2 namen voor identiek hetzelfde) heb je al die problemen en instellingen niet , ook je kaart dient enkel als achtergrond en beïnvloed dus niet hoe je traject verloopt. 99% van de MTB trajecten die je vind op internet zijn tracks/sporen incl hetgeen wij op solosride.be aanbieden.

De Edge 800 kan ook met tracks/sporen overweg maar als je alleen deze functie gebruikt en geen trainingsgegevens wil gebruiken en opslaan zijn de volgende modellen beter denk ik

Eigenlijk gaan alle onderstaande toestellen op dezelfde manier om met deze tracks/sporen  en  moet je maar 1 maal door alle instellingen worstelen om daarna telkens maar je  track/spoor in te laden en te vertrekken ( dat is wat je zoekt denk ik) Je toestel slaagt ook altijd een track/spoor op tijdens je rit , deze gevens kan je van je toestel ontvangen , opslaan , bewerken en opnieuw gebruiken voor een volgende rit.

Nog even meegeven dat alle toestellen hieronder nu je hartslag en je trapcadans kunnen weergeven. Geen instellingen van zones e.d. , simpelweg je huidige hartslag en trapcadans.
Ook de opslagruimte voor kaarten en andere gegevens is bij alle toestellen meer dan voldoende èn uitbreidbaar met een extra SD kaartje.

Eerst de toestellen met externe toetsen > volgens mij voor MTB beter vooral in slechte weersomstandigheden
maar dat is persoonlijk.

De Etrex 20  is idd een zeer goed toestel  dat tevens het langst meegaat op 2 AA batterijen . De Etrex 30 heeft als extra een barometrische hoogtemeter ( iets correctere meting) en een digitaal kompas ( alleen van belang indien je stilstaand je kompas wil gebruiken)
Persoonlijk vind ik het scherm iets te klein maar dat is alleen omdat ik alle toestellen door mekaar gebruik en dan is een klein scherm soms moeilijk. Dit is een betrouwbaar toestel want al wat langer beschikbaar

Wil je een iets groter scherm dan is de MAP 62 de volgende mogelijkheid , buiten het scherm en een paar toeters en bellen is geen verschil met de Etrex , hij gaat wel minder lang mee met 2 AA batterijen en is duurder.
Dit is een betrouwbaar toestel want al wat langer beschikbaar

Dan de toestellen met touchscreen

De Dakota serie  zou ik voor het fietsen niet aanraden . Dit een super ding om te wandelen maar als ik , tijdens een aantal GPS praktijkdagen die ik begeleidde , zag hoe de mensen sukkelden om een deftig zicht op
hun scherm te krijgen  is het verschil met andere toestellen de groot .

De nieuwer Oregon 600 serie is ook een goed toestel  met een nog grotere scherm dan de Map 62  en een aantal extra mogelijkheden qua trainingsinstellingen , heeft het beste scherm bij de touchscreen modellen  maar is nog redelijk nieuw en heeft nog heel wat kinderziektes die , spijtig genoeg , nog moeten overwonnen worden.

Touchscreenmodellen verbruiken meer dan toetsbediende toestellen.

Nog wat algemeen:

Allle toestellen hebben dezelfde , apart aan te kopen, stuurhouder ( uitgezonderd de Edge)

Je kan Garmin kaarten aankopen maar de  OSM kaarten zijn zeker zo goed en vergen geen extra werk om te gebruiken op je toestel  èn zijn gratis .

Je hebt  de  software ( Basecamp) van Garmin nodig om alles op je PC te kunnen verwerken , dit is gratis te downloaden op de Garmin site

Straks zal ik eventueel nog links plakken , duty calls ;--)

Stef

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2013 - 13:55 »
Waarmee sukkelen die mensen dan?

- sukkelen met het inladen van tracks (afhankelijk van de software track per track en soms zonder waypoints).
- moeizaam instellen en zichtbaar maken van de tracks op het scherm van het toestel, de interface is niet duidelijk voor occasionele gebruikers. Voor een leek is het daarenboven heel verwarrend om aan de wirwar van benamingen (routes, koersen, tracks, sporen...) uit te geraken. De software- en interface "experts" van Garmin zijn een schande voor hun beroep  :)
- idem om verschillende tracks tegelijk zichtbaar te maken, ik weet zelfs niet of dat überhaupt mogelijk is op sommige van de Edge modellen (dus als je varianten of splitsingen op een track wil zien aankomen...)

En zo vergeet ik er nog wel een paar, bovenstaande heel vaak bij eigenaars van de 800 serie - minder bij de oudere 700 serie. Voor (soms, niet altijd) oplossingen voor bovenstaande problemen, check our friend Google - 't staat vol met topics over bovenstaande problemen...

Onderstaande inherent bij beiden:

- vaak lege batterijen onderweg als de eigenaars vergeten de ingebouwde batterijen op te laden. Onderweg even nieuwe steken kan niet wegens ingebouwde batterijen.

Thys

• Flip Mathys
  • 4Bikers Member
    • DZM
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2013 - 19:33 »
Probleem is dat de meeste mensen nu een gps nodig hebben om als fietscomputer te gebruiken.
Laat hun de track actief zetten en het zweet breekt hun uit.

Over de edge 70x serie:
Tracks zijn makkelijk op te laden uit basecamp/mapsource.
Meerdere tracks kan je gewoon zichtbaar zetten probleem is dat de meeste mensen op een spoor willen navigeren, je kan natuurlijk niet naar 2 plaatsen terzelfdertijd navigeren.  :D (idem bij de 800 serie)
Laat dan ook nog de functieopstaan om de track te herekenen bij off-track en je geraakt het noorden kwijt.
Meedere tracks tonen op scherm is geen probleem al zit de functie "toon op scherm" wel goed verscholen in de menu's

Over de edge 800 serie:
Een merde om meerder tracks ineens te versturen met basecamp/mapsource. (laad slechts 1 track/keer op)
Ikzelf stuur altijd de tracks via wingdb (freeware) naar de 800 dan is het geen probleem.
Meerdere tracks op het scherm tonen is ook geen probleem.
Nadeel hier is de aanraakscherm wat minder goed zichtbaar is dan een klasiek scherm.
De nieuwe 810 heeft mij ontgoogeld wegens weinig extra tov 800. Behalve smartphone connect functies.
Mms zijn er grotere + punten heb niet echt ervaring met het toestel.

Kortom mits klein beetje uitleg een koud kunstje.

Waarom ik voor de edge gekozen heb:
De polar kapot was en mijn GPSMAP60 al 5 jaar oud.
De edge is compact, deftig scherm, aanvaardbare batterij.
De grootste nadelen van de MAP, oregon,...? vind ik het monteren op het stuur.
Met de mount van garmin destijd 1x kunnen rijden  & kapot.
Dan bleef er nog RAM mount en touareg mount over voor een €70 dan mag je dit er ineens bijtellen.
Hoe het nu gesteld is om die toestellen op de fiets te monteren weet ik niet.

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2013 - 20:01 »
Ik heb ondertussen een dikke 50 000 km met m'n Edge 705 rondgesjeesd in binnen en buitenland, overdag en 's nachts, winter en zomer en toch wel voor 70% over offroad paden.
Ik heb eerlijk gezegd spijt dat ze die niet meer maken want ik kocht 'm meteen opnieuw. Voor mijn vrouw heb ik een Oregon 450 gekocht en op dat scherm zie je geen kl... als de zon schijnt.

Aangezien de knopjes van mijn toestel zo goed als volledig rondom af aan het scheuren zijn zal ik heel in het kort ook iets nieuws moeten aanschaffen en dat zal wsl een 800 zijn, die zijn heel schappelijk van prijs sinds de komst van de 810 en je kan er perfect mee trailhunten heb ik al gemerkt bij m'n vrienden.

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2013 - 21:39 »
Mooie info hier.
Ik zoek een gps om offroad tracks na te rijden, op termijn zelf iets ineen te steken en makkelijk in gebruik.
Extra's hoef ik er niet op daar mijn polar mij al de andere info geeft.
Is dan bv zo'n Etrex30 ok. Moet ik daar dan kaarten bijnemen of kan ik gewoon hier een route downloaden en na rijden?

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2013 - 23:14 »
Mooie info hier.
Ik zoek een gps om offroad tracks na te rijden, op termijn zelf iets ineen te steken en makkelijk in gebruik.
Extra's hoef ik er niet op daar mijn polar mij al de andere info geeft.
Is dan bv zo'n Etrex30 ok. Moet ik daar dan kaarten bijnemen of kan ik gewoon hier een route downloaden en na rijden?

Persoonlijk vind ik de meerprijs van de Etrex 30 het verschil in functies niet waard (zie bericht van Solo). Je kan gewoon een track in je computer downloaden, die openen met Mapsource, Basecamp of andere software en die dan naar het toestel sturen (USB kabel meegeleverd).
Bij de website Wikiloc heb je zelfs geen software nodig om de tracks naar je toestel te sturen - dat kan rechtstreeks zonder via speciale software op je computer te passeren.

Dan heb je na wat instellen de "naakte track" op je blanco scherm, wat imho de voorkeur heeft boven een kaart én een track daarbovenop. Je ziet door de vele kleuren op een stafkaart vaak de track niet meer goed. De schermen van Garmin zijn over het algemeen niet super in zonlicht, zie ook Solo's post, je kan dus de tracklijn en je posititie daartegenover meestal veel beter zien als je achtergrond blanco is. En je krijgt de neiging om op kaart te gaan rijden en niet nauwkeurig/attent de track te volgen, meer (kort) misrijden dus.

Dus zeker voor in het begin ben je met zo'n toestel en afhankelijk van de bron van je tracks met of zonder gratis software al aardig gesteld om nieuwe horizonten te verkennen. Kaarten volgen dan misschien later wel, als je het tof vindt en je het toestel en de software al wat onder de knie hebt.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2013 - 09:05 »
Touchscreens met handschoenen  zijn een crime.
Ik persoonlijk zit nog in de dinosaurustijd qua GPS.

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 26 oktober 2013 - 23:02 »
En hoe zit het met andere merken, bv Mio? Ook ok of gewoon voor de Etrax20 gaan?

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2013 - 15:18 »
De beste outdoor toestellen zijn mi momenteel deze: http://en.compegps.com/products/gps/

Knappe toestellen en super software. Interessantere (officiële) cartografie "policy" ook, voor België bv kan je digitale stafkaarten stuk per stuk aankopen (à rato van 1 Euro per stuk).  Zoals je met een papieren exemplaar doet, je koopt alleen de stukken die je interesseren, waar je wil gaan biken.
En dat is dan direct goed voor 3 activeringen/toestellen. Dan ga je al minder de moeite doen om kaarten te kraken.

Probleem is dat ze duurder zijn en je op nederlandstalige fora weinig mede-gebruikers vindt (als je raad wil ivm een toepassing). Garmin heeft (helaas) momenteel zo goed als het monopolie. Wat hun schabouwelijke interface, prijsmaffia ivm cartografie en slechte schermen waarschijnlijk mede verklaart...

4ti5

• 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2013 - 22:55 »
En hoe zit het met andere merken, bv Mio? Ook ok of gewoon voor de Etrax20 gaan?
Mio heeft nog een kortere gebruikstijd van zijn interne batterij dan  een Garmin Edge 800 .
Etrex heeft vervangbare batterijkes .
Ik ben maar weer eens opgestaan want al slapend rijk worden is mij deze nacht weer eens niet gelukt

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2013 - 21:24 »
Iemand ervaring met de Edge Touring?
Scherm is groter dan de Etrex, heeft minder autonomie maar ik ben Elias niet en rijdt geen 15u aan een stuk  ;)
Deze heeft wel een touchscreen wat mss minder interessant is maar de Edge 800 heeft dat ook en wordt blijkbaar veel (mis)gebruikt.
Het is wel enorm veel info dat ik terugvind ivm gps-fietsen, teveel eigenlijk voordat ik een keuze heb kunnen maken. Mocht ik er nu ééntje hebben zou ik meer aan de info hebben ivm Basecamp enz, nu zijn die dingen Chinees (en ik hoop dat dat niet zo blijft mocht ik er ééntje hebben).
Wat mij ook opvalt is dat die Edge 800 enorm veel gekocht wordt, daar waar een simpeler toestel meestal zou voldoen. Maar dat zijn de fietsers van tegenwoordig zekers, het beste van het beste om rond de kerktoren te rijden  :cool:

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2013 - 21:42 »
die kaartenmaffia, daar kan ik wel mee volgen. Onlangs een wandelvakantie in Schotland gedaan. De Garmin kaarten kosten een fortuin, en als ik het goed heb, zijn ze op je computer dan nog beperkt kwa omvang.

Dus de oplossing van open street map opgeladen, en dat werkt perfect. Had de GPS wel enkel als veiligheid mee, eigenlijk alles genavigeerd aan de hand van een boekje met zeer goed beschreven paden, en redelijke kaartjes. Tel daar dan bij dat er in schotland geen wirwar van wegwijzers (alpen) en verbodsborden (vlaanderen) staan, en je komt op een fantastische navigeer-ervaring uit. (maar dit is off topic).

Ik heb de 705, de 800, een Montana en nog eentje om te lopen. Alle toestellen hebben hun voor en nadelen. Om te wandelen is de Montana bijvoorbeeld fantastisch, maar om te fietsen ? nope. De 705 en de 800 interesseerden me dan weer voor hun hartslag, trapfrequentie en power mogelijkheden via Ant+. Fietsen was voor mij ook altijd een beetje trainen. Nu niet meer. Dus heb ik gewoon niks meer bij.

Team Green : www.team-green.be