Auteur Topic: Müllerthal Trail (LUX)  (gelezen 1419 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Müllerthal Trail (LUX)
« Gepost op: 30 november 2013 - 11:49 »
Op 16/08/2013 reden Bart Van Hauteghem, Johan De Keukelaere, Kris De Craemer en ik de MÜLLERTHAL TRAIL.

Dit is een wandelpad van 110 km, en doet de meest fascinerende streek van Luxemburg aan: "La petite Suisse" oftwel het Müllerthal.
Het pad komt in aanmerking om, na de EscapArdenne Eisleck Trail (zie elders hier - begin september 2013 integraal gereden) als 2e pad in de BeNeLux een Europees kwaliteitslabel te bekomen.

Het leuke is dat het pad is opgedeeld in 3 grote hoofdlussen (route 1 - 2 - 3 / rode markering "M") en 4 kleine optielussen (extra A - B - C - D / oranje markering "M").  Zo kan je zelf je eigen afstand kiezen, en eventueel onderweg nog wat bijstellen.
Wij deden het integrale hoofdtraject ... de optielussen zal iets voor deze winter worden.

De markering "in the field" is overal prima, in tegenstelling tot de GPS-tracks die je op de site kan downloaden.

Onze indeling die dag was:
- Start in Echternach, beginnende met het noordelijke deel van route 2;
- In Müllerthal schakelde we over naar route 3, die we in wijzerszin reden;
- Na het rondje kwamen we terug aan route 2, ditmaal volgde we het zuidelijke deel;
- Als afsluiter reden we route 1, tegen wijzerszin.

Ik heb in die omgeving al redelijk wat afge(b)(h)iked, en deze opstelling is naar mijn mening het meest fietsvriendelijke.
Je kan de full (110 km) in 1 dag rijden, maar je moet wel van het type "10 km/h gemiddeld-tochtjes" houden.
De ondergrond is niet moddergevoelig en je kan hier in principe het hele jaar door rijden.  Doch zijn er nogal redelijk wat worteltapijtjes en rotsjes (understatement :-)), dus voorzie best droog weer.

Oh ja: verwacht niet dat je alles kan rijden.  Regelmatig moet je effe tripoderen of afstappen.  Nooit lang, maar wel regelmatig (er zijn niet veel stukken bij waar je > 5 km aan een stuk in het zadel kan blijven).
Da's dan ook de reden waarom dit mijn ideale voorjaarsspeeltuin is als voorbereiding naar de IB ... .

Het parcours in't kort (een andere indeling is uiteraard ook mogelijk, maar naar mijn mening minder fietsvriendelijk):
- Route 1 (tegen wijzerszin): beginnen met een paar stevige klimmen, maar de eerste helft is zowat het makkelijkste van gans de Müllerthal Trail.  Eens het zuidelijkste punt bereikt gaat het samen met het Sentier de la Basse-Sûre, lekkere flowing singletracks zonder al te veel hike-a-bike sections, ideaal als afsluiter zoals we deden.
- Route 2 (tegen wijzerszin): de stevigste lus, draag hier stevig schoeisel en voorzie zeker een zaklamp ... those who know, know.  Kuehlscheier, Déiwepëtz en de Rittergang zijn de moeilijkste passages met de fiets, waarbij het stuur scheef zetten niet volstaat (wielen eruit, anders kan je er niet door - we hadden allemaal 26", ik betwijfel ten zeerste of ge dees toereke met 29" (al was het maar om stevigheid van de wielen) of fiets met lange wielbasis kunt doen).  Enfin, the stuff dus.  Tal van (Luxemburgse GR's) passeren hier, net zoals de legendarische GR AE (geen goed idee met 20 kg bagage).
- Route 3 is weer afwisselend.  Soms leuke trails, soms een makkelijk stuk bovenop het hoogplateau (vooral tussen Larochette en Beaufort).

Een uitgebreid verslag kan je terugvinden op Trekkings.be !

Als ge niet houdt van het betere trappenwerk, met de pollekes afblijven dan ... tenzij je het wandelplezier wil optimaliseren.

Een volledig fotoreeksje kan je terugvinden @ CLICK.
Merci Bart, Johan en Kris om slachtoffer te zijn  :015:.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2013 - 13:39 door Magura »

willem12

• 4Bikers Member
Re: Müllerthal Trail (LUX)
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2013 - 21:41 »
Ziet er mooi uit, maar dit is dus niet deze : http://www.mullerthalcycling.com/mullerthal-trails/
Loopt door hetzelfde gebied, maar dan voor fietsers, niet voor wandelaars..  ;)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: Müllerthal Trail (LUX)
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2013 - 19:17 »
Nee, 't is niet hetzelfde  ;).