Auteur Topic: gps map 60csx & batterijen  (gelezen 1740 keer)

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
gps map 60csx & batterijen
« Gepost op: 31 januari 2014 - 13:28 »
Combinatie 60csx en batterijen (GP en Memorex, NiMH, 2700 mAh) geeft tegenwoordig problemen, ttz
* zaterdag nieuwe (minder dan 5 keer opgeladen) & opgeladen batterijen op een 2-tal uur plat (van 4 blokjes naar GPS uitvallen)
* gisteren op 5h30 andermaal van 4 blokjes naar GPS die uitvalt (zelfde batterijen)

Het probleem deed zich een aantal jaar geleden helemaal nog niet voor (zelfde toestel, zelfde lader) want toen reed ik tot 20h met een set batterijen

Ofwel is t een probleem met de GPS, ofwel met de batterijen/lader.

Wat betreft de GPS, kan me niet herinneren dat er iets gebeurd is dat zit zou kunnen veroorzaken. Intensiteit van display staat laag (40pct), juiste batterij type ingesteld, geen constant achtergrondverlichting, ...

Wat betreft de lader heb ik al heel lang mijn twijfels. Het gaat over dit model. Als ik er compleet lege batterijen insteek, geven de leds soms na 20 minuten al aan dat het opladen afgelopen is. Batterijen voelen dan trouwens nog niks warm aan. Als ik de lader uittrek en terug insteek laad m soms andermaal 20min, soms 2 uur (en dan zijn die batterijen wel warm). Fishy
Gezien de prijs en de leeftijd van het toestel verwacht ik geen wonderen, maar mijn zoektocht naar een "goede" lader (een waarvan ik verwacht dat m niet met 4 2700 mAh batterijen in een pak zit voor een 30-tal euro - weet niet welke criteria ik anders moet hanteren) heeft nog niet veel opgeleverd.

Ervaringen?
- instellingen op GPS die kunnen zorgen voor overdadig batterijverbruik?
- lader?
- soort batterijen?
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2014 - 16:03 door jls »
bwah, pijn, wat is da? Da's gewoon fijn met een p hé

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
Re: gps map 60csx & batterijen
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2014 - 21:40 »
hier zelfde!
ik denk vooreerst dat het spanningsmetertje van de GPS misschien niet snapt dat batterijen met lage spanning nog wel een tijdje kunnen meegaan (ik heb vaak dat ze binnen het uur op 1 blokje staan en dat 'm soms zelfs zegt "lage spanning" maar toch nog een ganse dag meegaan)

verder denk ik ook dat die hogere mAh-batterijen een geschikte lader nodig hebben...

anyway, ik heb mij onlangs een nieuw setje batterijen gekocht, benieuwd of ik het nu nog heb want degene die ik tot nu toe gebruikte hadden wel al wat leeftijd (en typisch aan oude oplaadbare batterijen is dat ze enorm snel terug afladen)

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2014 - 15:59 »
Heb altijd die GP 2700mA's gebruikt .
Nooit problemen mee gehad .
Ze zijn nu echter na 5jaar intensief gebruik op pensioen .

(en typisch aan oude oplaadbare batterijen is dat ze enorm snel terug afladen)

Om die reden dus .
Zaten ze meer dan 1 week in de rugzak , dan hadden ze al zeer veel capaciteit verloren .

Ondertussen ready to use batterijen uit den aldi .
2100mA , en dat gaat echt meer dan één zéér lange rit of wandeling mee .
Enne tof dat dat de volle capaciteit heeft na X-tijd .

Lader die ik gebruik is een GP Powerbank .
Output 360mA , dat gaat dus tergend traag .
Maar dat maakt 's nacht niks uit .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Thys

• Flip Mathys
  • 4Bikers Member
    • DZM
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2014 - 20:15 »
Ik gok op de lader...
Toen ik de GPS60 in het begin gebruikte om te fietsen gingen mijn batterijen ook maar een 3-4tal uurtjes mee.
Na vervangen van de lader was dat een dagje.
Zeker als je het met verschillende setjes NIMH hebt zou ik de lader verdenken.

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2016 - 11:59 »
Ondertussen al een tijdje de "memorex pro 1 geniux" in gebruik. Zeer uitgebreide functionaliteit (analyseren om een set over te houden met min of meer gelijke capaciteit, refresh, ...) en ik er zeer tevreden van. Ermee door mijn set batterijen gegaan, er een aantal weggegooid, een aantal door die refresh cycle laten gaan, en sindsdien batterijen die nog zelfde capaciteit hebben samen beginnen gebruiken. Initiële probleem (1e post) opgelost
Niet makkelijk meer te vinden als een memorex, wel als een "Mama MH-C9000".

wat betreft batterijen: dit tegengekomen http://www.batteryshowdown.com/index.html

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2016 - 20:04 »
Het is toch de Maha Powerex C9000 ?

Top apparaat. Al mijn batterijen zijn weer helemaal fris na "refresh".
Is wel even duur, maar over periode van 5 jaar snel terugverdiend.

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2016 - 09:51 »
idd