Auteur Topic: 29/05/14 TransBelgiŽ noord-zuid (TBNZ) nonstop  (gelezen 5923 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
29/05/14 TransBelgiŽ noord-zuid (TBNZ) nonstop
« Gepost op: 18 maart 2014 - 21:30 »
De datum voor de TBNZ nonstop offroad in 2014 is op 29/05/14 tijdens het Hemelvaartweekend.
We starten dit jaar om 19h00.

375 MTB km en ca 4.500 hm, max. 36 uur nonstop

Intussen zitten we al aan onze 8e editie.
Gezien de vele positieve reacties, blijft het parcours in grote lijnen gelijk zoals vorig jaar.  Doch spreekt het voor zich dat we nog steeds op zoek zijn naar verbeteringen Ö er zijn ook nu weer nieuwe stukken in het traject opgenomen.

Naast de soloformule, kan de volledige afstand ook als ploeg in estafettevorm worden verreden waarbij elke deelnemer naargelang zijn capaciteiten kan kiezen welk deel hij doet.

Ook dit jaar kan iedere deelnemer gratis beschikken over een Spot GPS Satellite Messenger, waarbij de positie door familie/vrienden/organisatie live kan gevolgd worden tijdens gans de rit op een kaart van Spotwalla.

Meer info vind je op onze site solosride.be.  Updates en nieuws over de TBNZ zullen uiteraard ook hier verschijnen.
Vragen en/of opmerkingen zijn hier steeds welkom !

Kempentrails bomben (at night).

Herfst- en winterverkenningen in d'Ardennen, altijd een plezier.

Het onvermijdelijke wad door de Semois ... .

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: 29/05/14 TransBelgiŽ noord-zuid (TBNZ) nonstop
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2014 - 21:37 »
De voorlopige deelnemerslijst voor TBNZ 2014 kan je hier vinden.  De teller staat momenteel op 18, voorlopig allemaal solorijders, waaronder ook 1 straffe dame !

Wie doet er nog mee ?  --> snel zijn is de boodschap, het aantal vrije plaatsen wordt schaars.

Intussen is de eerste TBNZ voor 2014 al gereden.  Ik vertrok vrijdagnacht 14 maart voor de onroad versie (nonstop, self-supported) met een MTB singlespeed uit de jaren '90 en reed er uiteindelijk 16h20 min over om in Torgny te geraken ... de Inneren Schweinehund is meteen terug wakker gemaakt  :cool:.

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2014 - 09:27 »
Yup,
Aangemeld. Het moest er maar een keer van komen.

Zal de hele route "a vue" rijden, logistiek gaat het niet lukken om traject te verkennen. Volgens mij ga ik het merendeel van de foto's hierboven niet herkennen 's nachts :)

Paar vragen:
- Ik zie op de track waypoints met "voedselautomaat". Wat betekent dat in BelgiŽ? Mars, Snikkers, Frieten, Brood?
- Stroom op de fiets. Ik ga voor een combinatie met Naafdynamo + Edelux2 lamp en transformator. Op die manier heb ik continue 5v stroom en kan ik mijn GPS (Galaxy2 Telefoon) opladen, Tv kijken etc. etc. Als je alles op batterijen en accu's gaat doen, hoeveel nemen andere deelnemers dan mee?
- Trainen. Dit jaar niet alleen duurtraining, maar ook aandacht voor intervallen en afvallen. Over twee weken de Gert-jan Theunisse Classic en over drie weken de Ronde van Vlaanderen de heuvels aanvallen als intervaltraining. Hoe trainen de Belgen?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2014 - 19:17 »
De -momenteel- enigste dame die dit jaar meedoet, is zich alvast goed aan het voorbereiden.
Begin april hebben we samen nog 200 km TBNZ-traject op 1 dag afgehaspeld ... pittig detail: het gedeelte Ardennen  :045:.
De dag nadien nog 60 km in de Gaume losgereden  :p.

In bocca al lupo !

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2014 - 18:40 »
Afgelopen vrijdag vanuit Zeeland de Antwerpse grote markt bezocht met 246km op de teller en zondag nog 150km op de mtb. De conditie zou goed moeten zitten, maar ik wordt toch nog steeds meer bevreesd voor de 375km. Hoeveel trainen anderen?

A.s. Zaterdag nog maar eens een marathon in de Duitse Pfalz fietsen op zoek naar hoogtemeters. De laatste week "taperen" en niets doen.

Ik begrijp dat iedereen ingeschreven heeft als individueel en unspported deelnemer , dus geen volgauto's en geen ondersteuning onderweg?

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2014 - 18:55 »
425km op ťťn weekend? Mooie training, daar kom ik niet aan...
Ik denk dat er onder de deelnemers vanalles zit: supported/unsupported, duo's, estafettes,...
Ik ga dit jaar eens mťt volgwagen proberen.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2014 - 19:58 »
Ik begrijp dat iedereen ingeschreven heeft als individueel en unspported deelnemer , dus geen volgauto's en geen ondersteuning onderweg?

Momenteel is iedereen als solosrijder ingeschreven.  M.a.w.: voor de volledige afstand, dus NIET als estafetteploeg.

Van de solosrijders zijn er zowel die volledig self-supported rijden (dus: zonder ondersteuning), maar ook die wel een volgwagen hebben.

Hoeveel trainen anderen?

In de week kan ik, omwille van het werk, van maandag tot vrijdag geen meter rijden.
In't weekend is dat afhankelijk van het weer.  Soms veel, soms weinig.

Met de km's die jij hebt gedaan zit het alvast snor (beter 1 lange rit dan 2 kortere).
Rust is zowat het belangrijkste dat vaak wordt vergeten ... .

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2014 - 10:03 »
425km op ťťn weekend? Mooie training, daar kom ik niet aan...

Subiet zegt ge nog dat ge nauwelijks kunt trainen  ;-)

Voor het ogenblik 19 deelnemers ( enkele annulaties de laatste dagen) waarvan 7 zonder begeleiding en 12 met begeleiding. Zoals Elias al schreef allemaal solo voor de volle afstand.

@Willem

Qua conditie denk ik wel dat het goed komt , nu is het vooral kwestie van een fris hoofd te krijgen en voldoende te rusten. 3 weken voor de start ( nu dus) nog een paar keer diep gaan in combi met een lange tocht en dan minstens 10 dagen rust , indien mogelijk zelfs nog langer.

De tocht zelf is vooral een kwestie van beheerst rijden met een positieve instelling , dan ga je heel ver geraken.

volgens pqe hierboven is aan de start staan het moeilijkste ;-) ......
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2014 - 10:47 door Solo »

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2014 - 23:40 »
Gisteren vanuit de Noorderkempen eens naar Houwaart gereden. Op een enkel modderspatje na lag het er perfect bij.

Geheel volgens jaarlijkse traditie zal er ook dit jaar een stukske franchipAn-taart te eten zijn aan de eerste stopplaats. Smakelijk!
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2014 - 01:09 door pqe »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2014 - 17:59 »
Geheel volgens jaarlijkse traditie zal er ook dit jaar een stukske franchipAn-taart te eten zijn aan de eerste stopplaats. Smakelijk!

Zet maar een stuk (of 2) klaar  :009:.

Hier zit trouwens ook de laatste training naar Saint-Joseph erop.

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2014 - 10:32 »

Ook dit jaar is er een live tracker zodat alle deelnemers on-line kunnen gevolgd worden.
Start donderdag 29 mei 19h .
Het weer ziet er momenteel schitterend uit dus GOGOGOGO !!

http://www.solosride.be/Live%20Spot.html

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2014 - 20:16 »
Shakedown ging niet helemaal zoals gepland....Dynamohub, Stroom, Accu & GPS werkten gelukkig wel goed.

We hebben gelukkig waarschijnlijk beter weer dan de HighlandTrail550. Arme mannen.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2014 - 10:01 »
alť , ze zijn de nacht doorgeraakt .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #13 Gepost op: 30 mei 2014 - 16:33 »
ze vallen rap de eerste duiven  :045:

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2014 - 19:04 »
Bedankt voor de heerlijke taart bij de eerste stop !

Na 275 km viel het doek voor mij. Knie- en heuppijnen die steeds erger werden en, nu thuis op bank, verdwenen zijn.....grrrrr.

Het kan niet genoeg benadrukt worden hoe geweldig Stef dit hele project ondersteund. Zijn moeder verzorgd de pasta, zijn vader het ochtend brood en zelf rijdt hij onvermoeibaar de hele dag met de bus heen weer: mercie bien !

Met z'n allen in het wiel van Elias :)

Daarna werd de track iets technischer

Kleine groepjes ontstonden

Check het waypoint op mijn GPS

Maar uiteindelijk is je eigen tempo bepalend. Ergens bij een imposant Kasteel

Ontbijt, Cola + Gel, Yummie !!  Laatste winkel was meer dan 100km geleden, dat blikje cola had nu lang genoeg in mijn zadeltas gezeten. Tussen Herentals en Andenne alles dicht.

Serieus, een complete bumper op de trail....

Zeer fraaie bomenhaag

De finish....geen grenspaal voor mij.
« Laatst bewerkt op: 1 juni 2014 - 18:56 door willem12 »

big-Mac

• 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 3 juni 2014 - 20:43 »
Proficiat aan alle deelnemers.

Hier heeft er toch eentje een beetje spijt gehad.

Freggel

• 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 4 juni 2014 - 20:29 »
Mooie foto's Willem! Dat imposant kasteel is de abdij van Tongerlo ;-)

Het was een hele belevenis. De (eerste) nacht ging veel sneller voorbij dan verwacht, en het was interessant om het 'wildlife' bij nacht en zonsopgang te zien. Ergens in Hoegaarden werden we net niet omver gelopen door 2 herten die het pad over sprintten  :p
Zo gingen de eerste 100km voorbij voordat ik het wist. We hadden dan ook de perfecte ondersteuning van Pa Magura, en een auto vol met alles wat we nodig hadden.
Tegen de middag namen we de kaap van 200km, bij Andenne. Rijkelijk laat, dat wisten we toen al, maar wel nog redelijk fit.
Alleen begint het parcours vanaf daar pas echt mooi (maar ook zwaar) te worden. Een lange klim uit de Maasvallei, en van dan af steeds op en af. Na oa een leuke singletrack passage door het provinciaal domein van Chevetogne, kom je bij het beruchte dubbele "waypoint 84". De twee stapstukken haalden het onderste uit de kuiten, al deed het pad boven op de heuvel deze ellende weer even vergeten.
Bij de bevoorrading net nadien in Resteigne was het even schrikken: al 19u 's avonds, met 265km gereden.
De volgende 20km zijn moordend, blijkbaar voor iedereen, zoals het verloop van de spots liet zien... Lange steile klim uit de Lessevallei, weer naar beneden om twee wads over te steken, weer naar omhoog en naar beneden tot de Lesse nabij Libin, en weer lang naar omhoog. De fysieke en morele steun van mijn schatje waren hier zeer welkom :043:
Aangekomen bij de volgende stop in Maissin was het zo goed als donker. De kilometers (en de vele uren) begonnen nu toch wel zwaar te wegen maar toch nog aangezet voor de volgende, 'makkelijkere' 16km.
Zo bereikten we eindelijk de 300km!
Dan kun je eigenlijk niet meer opgeven zou je denken, met nog dik 70km te gaan. Jammer genoeg draaide het bij mij voor geen meter meer, benen nog tot daar aan toe, maar al de rest wilde niet meer mee.
In Assenois moest ik na 29u, 303km de handdoek werpen, grrrr :(  Maar met de 3 lange klimmen die nog moesten volgen, zoals ik wist van de verkenning, wat dat de enige optie.
Daarbij was de temperatuur op korte tijd met 10į gezakt en kon ik mij ook niet meer warm krijgen.

Mijn held reed natuurlijk voort en finishte toen het weer licht werd, met zijn singlespeed, voor de 8ste keer!
Nog snel een heerlijke spaghetti verorberd en dan voor 5u bed in vÚÚr we de terugreis aanvatten.
Dank aan Stef en pa & ma voor de maaltijden en de ontvangst!

Ondanks de vermoeidheid achteraf was het een fantastische ervaring, de hele dag en nacht en dag en nacht op pad met mijn liefste schat, en het landschap zien veranderen van noord naar zuid.
Misschien zelfs ooit nog voor herhaling vatbaar... Moet dat stickertje toch hebben  :003:

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #17 Gepost op: 5 juni 2014 - 06:50 »
Moet dat stickertje toch hebben

Ge zijt niet alleen .
Niks voor niks .

Toch petje af voor de prestatie  :045: .