Auteur Topic: 2 items: hoe deel van kaart opladen / welke map datum  (gelezen 1322 keer)

Jef Dr

• 4Bikers Member
2 items: hoe deel van kaart opladen / welke map datum
« Gepost op: 12 mei 2014 - 22:10 »
hey,
twee vraagjes, misschien dat iemand me hier wijzer kan maken?

Ik vertrek donderdag naar Wales.  OSM Groot-Brittannië gedownload, mijn gps-tracks gemaakt en overgezet naar gps.  Nu de kaart nog.  Ik moet precies gans Gr-Br overzetten.  Als ik voor die gedeeltelijke installatie kies zie ik dat Gr-Br in verschillende kaarten onderverdeeld is.  Daar heb ik er drie van nodig.  Ik kan ze al zeker niet alle 3 samen selecteren.  Ik kan er één selecteren (gele rand er rond) maar van zodra ik naar op doorgaan klik merk ik dat ze al niet meer geselecteerd is??  Basecamp stuurt dan gans Gr-Br door naar gps.
Wat doe ik dan verkeerd?

Dan tweede vraag; als position format heb ik utm ups.  Dan de mapdatum nog selecteren.  Gans Gr-Br is niet mapdatum EUR 1950.  Ik zou OS GB36 moeten selecteren, maar daar kan ik niet voor kiezen in de selectielijst.  Wel WGS 84.  Die dan nemen?  Wat is verschil tussen beiden (in mensentaal)?

Als iemand me kan voorthelpen...heel hard bedankt!

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
Re: 2 items: hoe deel van kaart opladen / welke map datum
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2014 - 14:39 »
Is het een probleem als je gans de kaart verstuurd ? Welke GPS gebruik je?
 Via Mapinstall heb je eerst je toestel aangekoppeld ( of rechtstreeks via Basecamp) , je toestel wordt herkend en je duwt op " doorgaan " .Wanneer je nu het overzicht van de kaarten hebt die beschikbaar zijn moet je onderaan eerst " geavanceerde/gedeeltelijke installatie " kiezen anders ga je inderdaad de ganse kaart verzenden.Pas daar kan je zelf selecteren welke delen je zal verzenden
Dit doe je door eerst de kaart te kiezen dewelke je wilt gebruiken (onderaan zie je een balkje met de naam van de huidige kaart) en daarna kan je deeltjes van de kaart selecteren en verzenden .
In principe kan je 3 kaartdelen selecteren door je linkermuisknop ingedrukt te houden terwijl je ze aanwijst.

Kaartdatum voor OSM kaarten is WGS 84
UTM/UPS is ok
Ga je de coördinaten echt gebruiken en voor welke doeleinden?Als je geen coördinaten gaat gebruiken heeft dit geen belang.
Het meest gebruikte systeem is lat /lon en daar kan je kiezen uit drie formuleringen voor dezelfde locatie

hddd.ddddd°
hddd°mm.mmm
hddd°mm's.ss"

Stef
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2014 - 16:21 door Solo »

Jef Dr

• 4Bikers Member
Re: 2 items: hoe deel van kaart opladen / welke map datum
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2014 - 22:20 »
merci,

heb gps map 62s.
ben idd via die geavanceerde/gedeeltelijke installatie gegaan, in scherm erna is het land in verschillende kaarten ingedeeld maar daar iets selecteren lukt precies niet.  Op dit moment het ganse land naar gps overgezet.  Na mijn reis nog eens goed uitzoeken hoe dat precies zit, nu heb ik geheugen genoeg aangezien ik er België en Holland tijdelijk afgezwierd heb.

Heb ondertussen van iemand anders gehoord dat als ik gewoon reeds gemaakte tracks ga volgen idd die coördinaten niet van belang zijn.  Hij zei wel van British grid te selecteren ipv UTM en dan wordt automatisch Ordnance Survey ook geselecteerd.  Maar UTM en WGS84 kan dus ook zeg je.

die lat/lon zal ik na de reis ook eens op googelen...