Auteur Topic: 05/06/15 TransBelgiŽ noord-zuid (TBNZ) nonstop  (gelezen 4647 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
05/06/15 TransBelgiŽ noord-zuid (TBNZ) nonstop
« Gepost op: 22 december 2014 - 17:38 »
De datum voor de TBNZ nonstop offroad in 2015 is op 05/06/15.
We starten dit jaar om 19h00, dat bleek vorige keer een succes te zijn (zo doe je het qua navigatie "moeilijke" Kempen met z'n singletracks nog grotendeels in daglicht).

375 MTB km en ca 4.500 hm, max. 36 uur nonstop

Intussen zitten we al aan onze 9e editie.
Gezien de vele positieve reacties, blijft het parcours in grote lijnen gelijk zoals vorig jaar.  Doch spreekt het voor zich dat we nog steeds op zoek zijn naar verbeteringen Ö er zijn ook nu weer nieuwe stukken in het traject opgenomen.

Naast de soloformule, kan de volledige afstand ook als ploeg in estafettevorm worden verreden waarbij elke deelnemer naargelang zijn capaciteiten kan kiezen welk deel hij doet.

Ook dit jaar kan iedere deelnemer gratis beschikken over een Spot GPS Satellite Messenger, waarbij de positie door familie/vrienden/organisatie live kan gevolgd worden tijdens gans de rit op een kaart van Spotwalla.

Meer info vind je op onze site solosride.be.  Updates en nieuws over de TBNZ zullen uiteraard ook hier verschijnen.
Vragen en/of opmerkingen zijn steeds welkom !

Kempentrails bomben (at night).

Herfst- en winterverkenningen in d'Ardennen, altijd een plezier.

Het onvermijdelijke wad door de Semois ... .

En welke dame wordt de eerste finisher ?
Deze schat heeft alvast het verste gereden, > 300 km !

willem12

• 4Bikers Member
Re: 05/06/15 TransBelgiŽ noord-zuid (TBNZ) nonstop
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2015 - 23:05 »
Training is begonen ;)

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2015 - 19:13 »
sure is
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2015 - 10:56 »
Vanavond start weer de veel-over-gesproken-maar-weinig-effectief-gereden-tocht van BelgiŽ: de TBNZ.
Hopelijk niet te veel warmteonweders...

Succes aan alle deelnemers!

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2015 - 13:22 »
door omstandigheden (zelfkennis, moeder van porseleinenwinkel en pas uit de lappenmand) vanavond enkel eerste deel rijden (als verkenning): Meersel - Olen

Vanaf morgen rustig weer opbouwen dan hopelijk ergens eind juli een self-supported poging doen

't weer is schitterend, ik kijk al uit naar vanavond
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2015 - 22:23 »
Ze zijn weer vertrokken! Het eerste kwartier was het nog droog, daarna gingen de hemelsluizen open. Stortregen, donder en bliksem. Het vooruitzicht dat het halverwege de nacht droog zal worden houdt de moed er toch nog in. Succes mannen!

Sfeerbeelden van de start.

jinba ittai

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2015 - 11:38 »
Ik ben de deelnemers gisterenavond ook nog wat gaan aanmoedigen. Lille, Herentals en Tongerlo.
Regen gecombineerd met tropische temperatuur, dat gaat nog, maar het slijk en bijhorende slijtage aan mens en machine, dat is niet te onderschatten.
Toen ik bij Elias en Gwen op de parking van Tongerlo stond, sloeg daar een bliksem in vlakbij de abdij, hťťl impressionant  :026:
Het zal er dus op aan komen om de eerst 12u zo goed mogelijk door te komen...

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2015 - 19:46 »
Ik ben de deelnemers gisterenavond ook nog wat gaan aanmoedigen. Lille, Herentals en Tongerlo.

Met een bestelbus ? Moet eerlijk zeggen dat ik een onbestemd gevoel had toen ik je een paar keer zag staan met een onverlichte bus op de plekken waar ik het bos uitkwam. Maar goed volk dus ?  ;)

Eerste 12 uur waren  inderdaad de sleutel. Wist niet dat het weer zo snel kon veranderen. Meer dan 20 graden temperatuurdaling met doorweekte kleding zuigt al het leven uit mijn lijf. Toen ik na Andenne weer opwarmde was het te laat, 4h achter op schema. Om 23h opgepikt  door de bedrijfsleiding. Interessant detail: alleen Rohloff naven aan de finish. Lang leve het Belgische leem en zijn plakkende klei.
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2015 - 19:53 door willem12 »

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #8 Gepost op: 8 juni 2015 - 06:59 »
Alle donders en bliksems

RESPECT voor alle deelnemers in deze omstandigheden .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #9 Gepost op: 8 juni 2015 - 13:58 »
De 9de editie bleek dan toch niet mooiste ooit qua omstandigheden ...

De helse onweders vlak na de start maakte dat , vooral voor de mensen zonder begeleiding, het al van bij het begin diep in de reserves moest gegraven worden. Elias en ik reden in estafette en konden dus dankzij Gwen , die ons begeleidde, dan ook regelmatig droge kledij aantrekken. Zonder die luxe hadden ook wij het zeer moeilijk gehad
Niet alleen de voortdurende regen maar vooral de massa water in combi met kempisch zand  die overal op het parcours stond en de bomen die doorgebogen over de weg hingen , telkens opnieuw  een verse klets water in nek gooiend, zorgden voor moeilijkheden van in het begin . Bijna iedereen met schijfremmen kwam in de problemen na een kilometer of 70 , voor sommigen was het dan al game-over...
Daniel Van Goethem, Tobias Vandermeersch , beiden ex-finishers  en Daniel 't Hooft uit Nederland moesten noodgedwongen stoppen

Ik kreeg al snel de eerste berichten van mensen die niet meer verder konden of wilden en had dan al door dat er niet te veel volk in Torgny zou aankomen . We wisten wel dat de Ardennen beterschap zouden brengen maar die waren nog niet in zicht.

Het parcours bleef wel berijdbaar en na het Hageland zag het er al wat beter uit en er viel geen regen meer, nu was het vooral de modder die in dikke lagen van velden naar de wegen was gestroomd die opnieuw de versnellingen en remmen deden slepen en piepen.

De lang verwachte zon had veel tijd nodig en was na de Maas stilaan present. Meteen viel ook op dat het vanaf +/- Gesves , na 200 km, alles kurkdroog was . Dat was zeker een stimulans voor wie al zo ver geraakt was .

Wim Cheroutre ,die nog steeds in onze buurt reed ondanks het feit dat hij alleen was en wij alles mooi met 2  konden indelen, gaf hier  een zeer goed indruk . Ook Luc Smits die we laatst zagen in Burdinne zat nog op schema en was blij dat het nu beter zou gaan. Zelf geloofden we ook in onze kansen en keken al uit naar de mooie stukken in de ardeense bossen. Eric Doms ( geplaagd door een hoop lekke banden) en Willem de Wilde moesten de Maas nog oversteken maar waren steeds onder weg .

Zoals verwacht ging het in de Ardennen een stuk beter en vooral een stuk aangenamer , volop zon, fris windje niet te warm , zalig gewoon . We hebben wel 100 keer gezegd  : " had dat verdomde onweer niet gepasseerd ...."
Luc Smits , die tot nu mee vooraan reed , meldde plots dat ook hij stopte, GPS geblokkeerd ....

Zelf ondervonden we geen problemen en stoomden door naar Torgny  waar we om +/-  19.30h aankwamen
Bij mij was het meer dan op en Elias naam het laatste deeltje alleen voor zijn rekening. Samen nog naar de grenspaal waar we nu dus ook eens als estafette team aankomen. Leuk om het zo ook eens mee te maken en zeker een aanrader voor toekomstige deelnemers !!

Wim Cheroutre bereikt nauwelijks een uur later ook de finish , dikke proficiat !!!

Eric Doms moet uiteindelijk ook de strijd staken net zoals Willem de Wilde die zonder begeleiding toch nog 280 km reed. Ze hebben te veel tijd verloren in het eerste deel en zien in dat de finish bereiken op een deftig uur niet meer mogelijk is .
We zien ze volgend jaar nog wel terug ;-)

Op naar de 10de editie waar we zeker iets speciaals proberen van te maken !!

Stef

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #10 Gepost op: 8 juni 2015 - 14:20 »
RESPECT voor alle deelnemers !!!

:045: :045: :045:

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2015 - 14:23 »
't moet gezegd.... de eerste 70 km die ik mee haas heb gespeeld (of was het hier eerder "waterkonijn") waren alles wat wordt beloofd.
En naar ik heb mogen vernemen is alles wat volgt mťťr van hetzelfde...
Jammer dat de omstandigheden anders beslisten over mijn deelname nu, maar 't is niet anders... ik neem nog revanche later dit jaar.... als droog blijft

www.fekejo.be

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 8 juni 2015 - 14:59 »
Het probleem van vrijdagavond.

Als iemand je in wil halen gewoon vertellen dat hij lek staat. Dat is me twee keer gelukt. Excuus Eric en Daniel 't Hooft :)

Elk half uur stoppen en derailleir schoon krabben. Tempo gaat niet echt omhoog en het blijft koud.

Andenne. Attack of the Killer Geese.

Ik vorig jaar gezien dat er een Carwash was tussen stuw van Andenne en de Quick. Koffie, Frieten en Milk-shake voor mij en voor 1 Euro een Bike-wash + smering voor de fiets. De zon scheen en de wereld zag er weer beter uit.

Bakker in Gesves. Moraal blijft stijgen. Vitaminen en drank !

De benen draaiden wel door, zij het in een kleinere versnelling, maar het hoofd ging een eigen leven leiden. Ik heb boven aan twee klimmen mensen gezien die naar me zwaaiden....maar bomen en struiken zwaaien niet. In de berm even kort slapen en weer verder. Na een gemakkelijke goed lopende klim kom je uit bij een zwervershol.

In Resteigne kwam ik Eric weer tegen maar dit keer zonder fiets en met vrouw. Hij was zojuist gestopt. Ik nam een dubbele koffie in het fraai gelegen restaurant en ging snel verder.

Helaas bleek de jus op. De energie die ik nodig had om in de laatste km's te vlammen had ik de vorige nacht in de regen en met name daarna met 20 graden koudere wind verspeeld. Het tempo bleef dalen. Ik gebruikte nog maar drie versnellingen. Midden-blad + 34 voor vlak en semi-vlak, granny tot 5% en de benenwagen voor alles boven de 8-10% en dan wordt het gewoon een survivaltocht. Ik wilde genieten van de route en hem in stijl uitrijden.

Toen ik ook nog oog in oog stond met een papa Everzwijn die mij argwanend aankeek en bereid was zijn gezin hardhandig te verdedigen begreep ik de feedback van de Ardennen: wegwezen. Bike down en Rider down @ Maissin.

« Laatst bewerkt op: 8 juni 2015 - 15:32 door willem12 »

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #13 Gepost op: 8 juni 2015 - 16:33 »
toch sterk gereden Willem
hoe vallen zo'n frame packs mee ? stoort dat ?
Of zitten die netjes weg en is het enkel 't gewicht wat "hindert" bij het klimmen ?
        www.fekejo.be

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 8 juni 2015 - 19:14 »
Die framepack en zaddeltas bevallen zeer goed. Gewicht lekker laag. Zit nergens in de weg. Alleen als je een hekje over wil  :D hoe langer je bent hoe beter. Ik moest bidon verlagen. In frametas zat ook alle stroom.

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 8 juni 2015 - 19:54 »
Jawadde, wederom straffe dingen.

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #16 Gepost op: 8 juni 2015 - 22:44 »
Die framepack en zaddeltas bevallen zeer goed. Gewicht lekker laag. Zit nergens in de weg. Alleen als je een hekje over wil  :D hoe langer je bent hoe beter. Ik moest bidon verlagen. In frametas zat ook alle stroom.
welk merk van tassen... ?
        www.fekejo.be

willem12

• 4Bikers Member