Auteur Topic: Ahrsteig (D)  (gelezen 1191 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Ahrsteig (D)
« Gepost op: 24 december 2014 - 12:16 »
Klassiekgewijs heb ik met Pasen steeds 5 dagen verlof --> perfect om enkele dagen rond te zwerven met de fiets.
Op dag 1 reed ik de AHRSTEIG in Duitsland, een wandelpad die de prachtige vallei van het riviertje de Ahr van bron tot monding (in de Rhein) volgt.

Het parcours zit nogal ingewikkeld in elkaar, met een deel I, deel II en tussen beide delen 4 verbindingen.  Meer info kan je hier en hier terugvinden.

Dankzij het voorbereidende werk in de winter, kon ik de volledige Steig incl. alle varianten in 1 dag rijden.  Toegegeven, 't was met 208 km en + 5.800 hm MTB wel stevig (de dag nadien de integrale Pfälzer Höhenweg (later meer ...), dan (een stuk) van de Pfälzer Weinsteig, de F-weg en als cooling down de marathon van Messancy maakten het een geslaagde 5-daagse).

De Ahrsteig is weer zo'n pad waarvan je beschaamd bent dat je het niet eerder hebt gereden.
Singletrack per lopende kilometer, stevige stukken portage, enkele afdalingen van > 400 hm, een massa switchbacks, schitterende uitzichten, ... en dat allemaal op een afstand niet verder als de Ardennen.  Enfin, leuk dus !

Helaas heeft m'n fototoestel het begeven, zodat ik slechts een deel van de foto's heb kunnen recupereren.
Hier dus enkele ervan.

Leuke padkeuze, met momenten wel smallekes en vragend om stevig bandenrubber.

Een trapje meer of minder, daar malen we niet om.

Grote hoogteverschillen tussen top - bodem vallei.

Zeg nu nog niet dat ge bij de Allemanen goed kunt fietsen ... .

Een blik over (een deeltje van) de Ahrvallei

En even nadien werd het donker ...  :D.

Peter

• 4Bikers Member
Re: Ahrsteig (D)
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2014 - 23:32 »
Kan aan de Saar Hunsrucksteig gebreid worden als de Ahrsteig ook in de andere richting te rijden is.

Peter

• 4Bikers Member
Re: Ahrsteig (D)
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2014 - 01:02 »
Wel net 3 dagen traumschleifen mtb'en achter de rug(vandaag inde sneeuw).
Ik kom aan geen 9 km per uur.
Er is een stuk van 10 km waar iedereen die maar 10 keer voet aan de grond moet zetten van mij een bak leffe krijgt. En het komt niet omdat de hellingen te steil zijn, gewoon smalle technische tracks waar ik zelfs met een 62 cm stuur geregeld blijf hangen en waar ge met de doorsnee compound van  banden die een belgische mtb'er gebruikt ook meer wandelt dan fietst(mos, wortels, stenen, bladeren,gras enz)
Het zijn ook weer wandelpaadjes, de mtb routes stellen weinig voor, de wandeldinges zijn gewoon om
duimen en vingers af te likken. Gewoon dwars door het bos enz zeker 40% nieuwe paden en er worden er constant bijgemaakt : ze eggen het pad aan en waar er problemen zijn, blijven ze op forststrassen tot ze er in slagen toelating te krijgen. In de afdalingen (andere kant  gezien opdalingen) is er altijd een pussy way.
En soms is die pussy way voor iemand met een velo ook aangeraden.
Ik was blij dat er koorden hingen bij de huidige gladheid. Maar zelfs dan is het niet simpel om met een fiets in je bagage  je deftig vast te houden aan dat koord.