Auteur Topic: TNNZ Trans Nederland noord-zuid  (gelezen 12263 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
TNNZ Trans Nederland noord-zuid
« Gepost op: 1 april 2015 - 12:37 »
Wim "pqe" Verheyen en ik waren al langer van plan om de TNNZ te rijden: een Trans Nederland van het noordelijkste puntje naar het zuidelijkste in Vaals (= tevens drielandenpunt).
Mét de singlespeed, self-suppurted.

Forumlid "willem12" heeft bij onze noorderburen het mooie project op touw gezet, en het parcours verkend om uiteindelijk tot een traject van ca 550 km te komen.

Het opzet:
  • Dag 1: met de fiets naar het treinstation van Tilburg rijden, dan met de trein naar het noorden van NL sporen (*) (treinstation is vlakbij de start) en dan de eerste dag nog een 200 km trappen.  Dan bij de eerste paalcamping die we tegen komen in de slaapzak kruipen;
  • Dag 2: verder een 250-tal km trappen, slapen waar het uitkomt (afdak, bank, schuilhut, ...);
  • Dag 3: de laatste 100 km afhaspelen, die nu wel over geaccidenteerd terrein verlopen.  Bij aankomst in Vaals verder naar het treinstation Welkenraedt rijden, en dan terug naar huis sporen.

Restte ons uiteindelijk enkel nog een datum in het voorjaar te prikken: het werd Paasweekend.
Maar: gezien m'n fysieke toestand nu, is het voor mij onmogelijk om op korte termijn schoenen aan te doen ... laat staan dat ik naar buiten mag gaan of kan fietsen  :(.

Dus, is Wim deze voormiddag alleen gestart voor de TNNZ.
Zijn fietsje en materiaal in nog propere toestand kan je hier terugvinden.

Hopelijk blijft Wim gespaard van de ergste regenbuien.  De stevige wind en frisse temperaturen (vooral 's nachts en 's ochtends) zullen het al lastig genoeg maken.

Je kan hem volgen via mijn SPOT.

GO GO GO !!!

(*) Om één of andere duistere reden is er gisteren ontdekt dat de trein vanuit Tilburg niet vertrekt --> dus we hebben Wim deze voormiddag met de auto in het noorden van NL gedropt.
« Laatst bewerkt op: 1 april 2015 - 12:39 door Magura »

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Re: TNNZ Trans Nederland noord-zuid
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2015 - 14:31 »
Alé , weer een mooi avontuur om volgen .

Succes Wim  :045: .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2015 - 15:25 »
Weeral iets om U tegen te zeggen.
Succes Wim !
Ik zie wel dat de ongeveer 6 beaufort momenteel schuin langs achter komt (NW), maar van al die blauwe plekken wordt je niet echt vrolijk.

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2015 - 21:46 »
Op de een of andere manier is wel spannend als iemand anders jou track fietst, maar daar hebben anderen op dit forum meer ervaring mee. ;)
Voorlopig gaat het heel goed. Nu bij een camping.
Morgenmiddag komen de eerste testen voor singlespeed setup.
Navigeren zal iets moeilijker worden, er wordt enorm aan houtkap gedaan, het is niet te doen om dat allemaal bij te houden.
Maar met dit weer: petje af !!

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2015 - 06:51 »
*  UPDATE  NA  DAG  1  *

Het was een redelijk zware dag.  Vettige ondergrond (de vergelijking met Metz wordt gemaakt  ;)), hij heeft een koprol gemaakt, nogal wat buien én een portie hagel op de helm gekregen.

Rond 01h00 ligt hij in zijn tentje, op een paalkampeerplaats (= "wild kamperen" op een plaats waar het officieel mag) in de Sallandse heuvelrug.  Hij heeft ca 210 km achter de rug.

Intussen is Wim al terug wakker.  Nog wat verder inpakken, en hij kan z'n weg verder zetten.
Hopelijk kloppen de weerberichten, en wordt het vandaag in de regio die wordt aangedaan wat droger dan gisteren en is de wind hem beter gezind.

GO GO GO  :045:.

Nazgul

• PHT
  • 4Bikers Member
    • nazgul
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2015 - 07:31 »
 :045: :045: :045:

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2015 - 08:06 »
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2015 - 15:54 »
Het opzet:
  • Dag 1: ... 200 km trappen. 
  • Dag 2: verder een 250-tal km trappen,
  • Dag 3: de laatste 100 km afhaspelen,

Eeuh....De laatste versie die ik Wim gestuurd heb is iets langer.....meer 620km  :oops: :oops:

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2015 - 16:19 »
Eeuh....De laatste versie die ik Wim gestuurd heb is iets langer.....meer 620km  :oops: :oops:

We gaan hier niet beginnen mierenneuken over 70km hé .......... ;)
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2015 - 19:07 »
nog een dagske en hij is er... schiet goed op precies

You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #10 Gepost op: 2 april 2015 - 19:58 »
*  UPDATE  DAG  2  *

Zojuist had Wim 387 km op de GPS, en is al een goed stuk opgeschoven in de Maasduinen.

Hij heeft wel wat last gehad van takken en andere rommel op het parcours, logischerwijze te wijten aan het onstuimige weer.

Desondanks is hij positief en zit hij nog fris, de échte Wim zoals we hem kennen.
Mede gezien de koudere temperaturen die ze voorspellen (vannacht gaat het naar het vriespunt), overweegt hij om te blijven doorrijden.
Hij moet enkel nog een voorraadje eten/drinken te pakken krijgen, ik heb hem alvast wat opties in de buurt opgegeven.

GO GO GO !!!
« Laatst bewerkt op: 2 april 2015 - 20:00 door Magura »

Blubberduck

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2015 - 11:25 »
nog een paar duwkes (alleé) in de taal van dees mannen.... :$ en hij is er ongelofelijke knappe prestatie hoed af  :045: :045: :045:
I'm a longsome biker.....up to the end of....

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #12 Gepost op: 3 april 2015 - 13:08 »
Wim is juist aangekomen, totaaltijd: 51u57.

Dikke proficiat  :045: :045: :045: !!!

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #13 Gepost op: 3 april 2015 - 13:11 »
Chapeau Wim  :045: :045: :045:

Iefke

• 4Bikers Member
  • Ivo Janssens
« Reactie #14 Gepost op: 3 april 2015 - 14:04 »
ferm gedaan Wim.  :045:

Nazgul

• PHT
  • 4Bikers Member
    • nazgul
« Reactie #15 Gepost op: 3 april 2015 - 17:18 »
proficiat  :045:

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 3 april 2015 - 19:28 »
Knappe prestatie  :045:
Op naar het volgende doel, en dat is...?

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 4 april 2015 - 19:36 »
Op naar het volgende doel, en dat is...?

Med Xtrem (Spanje) :D
Maar eerst bekomen van dit Nederlands avontuurtje. Ik vrees dat ik de eerste week ga dromen van wind, modder, takken en modder.

Dag 1:
Woensdag om 10:08 exact aan de Noordkaap vertrokken. De eerste kilometers gingen goed. Een strakke noordwestenwind blies de eerste uren in de rug en het bleef nog droog. Tot ik de kanaaldijk langs het Eemskanaal opdraaide. Op deze dijk had men pas een stuk vernieuwd met kleigrond: na 20m op dat stuk hing heel m'n fiets onder de klei. Ik heb er alles met een steen moeten afschrapen, fiets opheffen en zo verder. (achteraf gemerkt dat Willem er een variant voor heeft uitgetekend...).
Na een frietje in de snackkeet nabij Haren begon het regenen. Voor de rest van de dag was het regenjas aan en uit. Ter afwisseling was er af en toe een hagelbui.

Het zou jammer genoeg een constante vormen tijdens de TNNZ: door de neerslag van de afgelopen weken was de ondergrond volledig verzadigd. Lange modderstroken, zompige grasstukken: het vrat energie en verhinderde om wat tempo aan te houden. En er was ook de stormschade: de paadjes lagen vaak bezaaid met takjes die in de wielen bleven steken (gelukkig reed ik ss) en omgevallen bomen.

Aan de Sallandse heuvelrug had ik voorzien om te blijven slapen aan de paal. Vlak voor ik daar kwam verdween m'n voorwiel plots in een onschuldig uitziend plasje: ik ga overkop en land in een plas. Gelukkig zonder erg en met wat moeite lag ik om 01:00u droog en wel in mijn tentje.

Dag 2:
Na een goede nachtrust word ik om 06:45 wakker: bijna overslapen! Alles terug op de fiets binden, nieuwe band steken vooraan (zat met een leegloper blijkbaar) en met een stralend zonnetje gaan we weer op pad. De Sallandse heuvelrug is overigens een mooie passage van de TNNZ.
In Holten vulde ik mijn mondvoorraad aan en kocht ik nieuwe binnenband zodat ik met gerust gemoed verder kon. De dag ging gezapig voorbij. Minder regen dan gisteren maar de modder maakte het regelmatig een zware bedoening. Tegen de avond was ik in de Maasduinen: misschien wel het mooiste stuk van heel de route. Lange singletracks, mooie omgeving. En vooral weinig modder!
Omdat ik wat achter zat op m'n schema en na een telefoontje met het thuisfront besloot ik die nacht door te rijden.

Dag 3:
Na Venlo kwam het Brachter Wald. Die naam ga ik nog lang onthouden: een lang stuk met singletracks waar niet of nauwelijks te fietsen viel: modder, steil, takken. Het was ook daar dat ik dacht: 'Hoe krijgen ze het hier in het midden van het bos zo hard omgeploegd?' en vervolgens op 10m van mij een paar everzwijnen zie :$. Hééél stilletjes doorgereden!!

Na de nacht komt de dag en na regen komt zonneschijn. En beide bleken ook vandaag zo te zijn: heel de dag een stralend zonnetje! En ook het parcours was amusant met oa de mtb-route rond Brunssum en het parcours aan Snowworld in Heerlen. De kombocht-afdaling met volgepakte fiets was een hachelijke onderneming, gelukkig ben ik heelhuids beneden geraakt.
Vanaf dan werd het parcours wat heuvelachtiger, wat het laatste beetje kracht helemaal uit de benen liet sijpelen. Na 51u en 57min stond ik aan het drielandenpunt.

Het was de eerste keer dat ik een dergelijk bikepack-trip alleen deed. Daarvoor is deze Transnederland zeer geschikt: mocht er iets misgaan dan is het dichtstbijzijnde dorp maximaal een half uur van je vandaan. Al had je dikwijls toch het gevoel te hebben van in the middle of nowhere te zijn.
Smaakt naar meer (al had ik dit tripje liever niet alleen gedaan  ;) )!

Hartelijk dank aan Willem voor de track, Mil voor de lift, Elias voor de backup en de voetbalploegen van Coevoorden en Wellerlooi om de bidons te vullen!

Enkele foto's kan je hier bekijken.
« Laatst bewerkt op: 4 april 2015 - 20:13 door pqe »

illya

• 4Bikers Member
« Reactie #18 Gepost op: 4 april 2015 - 20:14 »
en wij ma klagen over het weer en het slijk in de bos  :oops:
straffe kerel  :045: :045:

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 4 april 2015 - 20:22 »
Dank je voor complimenten en excuses voor de modder en de takken. Zo heb ik hem niet bedacht en uitgezet. Straffe kost en complimenten voor deze rit.