Auteur Topic: nieuwe xt  (gelezen 6094 keer)

Peter

• 4Bikers Member
nieuwe xt
« Gepost op: 15 april 2015 - 21:42 »
http://www.mtb-news.de/news/2015/04/15/shimano-deore-xt-m8000-11-fach/
Eindelijk een dubbel xt met  11 speed geschikt voor normale mensen.
24/34 voor en 11/40 achter
24/40 is ongeveer hetzelfde als 22-36.
Zelf zit ik nog in 9 speed tijdperk.
1 kettingblad voor met 32 en achter met 42 is te vergelijken met 22/29, niks voor de bergen/epic rides dus.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: nieuwe xt
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2015 - 20:01 »
Mooi.

Links en rechts staan ook al wat adviesprijzen, lijken wel mee te vallen en liggen min-of-meer in dezelfde lijn van de huidige XT (ketting wel duurder).

Nog wel een paar vragen:

- BCD van tandwiel(en) ?  108 zoals de huidige standaard, of verzinnen ze weer iets nieuws ?  Enfin, als de levensduur gelijkaardig is als de huidige generatie XT (en de laatste generatie 9-speed), zie ik geen reden om een ander merk van tandwiel te steken.

- Cassette 11/40 zou voor dubbel + drievoudig zijn, 11/42 voor single.
Kan je die 11/42 ook gebruiken voor drievoudig of dubbel ?  Is enkel het argument van kooilengte achterderailleur een probleem (dan moet het gaan, mits ge niet teveel gaat kruisen), of zie ik iets over het hoofd ?

Los van bovenstaande, snap ik niet echt goed de hype van dubbel en vooral ne single ring vooraan.  Als ik destijds met ne Rohloff reed (en nog altijd met dezelfde aandrijving zéééér graag rij), kreeg ik de opmerking dat "14 versnellingen niet genoeg waren".  Nu moeten volgens diezelfde gasten 10 of 11 volstaan ... begrijpe wie begrijpe kan.
De beste verbetering die ik aan mijne schat haar fiets heb aangebracht, was die dubbel eraf smijten en er een 22/30/40 opzetten.  22T voor steile klimmen, 30T voor technisch vlak of vals plat omhoog, en 40T voor als het vooruit moet gaan.
Zelf ben ik ook van mening van het principe "waarom heb je géén triple nodig ?" --> het enigste wat ik me kan bedenken is gewichtswinst.  Q-factor merkt een gewone sterveling amper of helemaal niet, en het feit dat ge met een single ring geen last meer hebt van de voorderailleur wil zeggen dat ge 'm niet deftig kunt afstellen ... .

Enfin, ter info 1: er is voor 11-speed van Shimano al een 45T achteraan beschikbaar: http://www.vojomag.com/news/un-pignon-de-45-dents-chez-oneup-components/

En ter info 2: dat een 9-speed setup perfect gaat met 10-speed, wisten we al langer (ik gebruik al 3 jaar een 9-speed XTR 22T tandwiel op m'n 10-speed aandrijving).
10-speed zou ook werken met 11-speed.  Milton Ramos reed onlangs met een 10-speed triple crank op een 11-speed setup de MedXtrem (bvb. deze foto, of deze [jammer, ik had hem zonder de bevroren voeten het vuur aan de schenen moeten leggen ...]) en andere onhein.

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2015 - 07:53 »
Ik rijd momenteel ook met een triple 10-speed XTR crankstel en 11-speed cassette. Geen enkel probleem.
Of toch wel eentje : ik heb de 22 vervangen door een 20 stambecco en in modderige omstandigheden moet ik erg goed opletten voor chainsuck. Moet ik even bij Mountaingoat voorleggen. Ik weet niet of ik dat probleem ook met de originele 22 van de 10-speed zou hebben. Verder probleemloos schakelen.
.... en het blijft maar wachten op de 11-speed triple (al 3 keer opgeschoven)

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2015 - 06:43 »
Los van bovenstaande, snap ik niet echt goed de hype van dubbel en vooral ne single ring vooraan. 
Tsss,  en dan zijn er die voor én achter met een single ring rijden  :(  ;)

Zelf ben ik ook van mening van het principe "waarom heb je géén triple nodig ?"
Inderdaad. Voor mijne nieuwste fiets heb ik ook getwijfeld om een dubbel of triple te leggen. Uiteindelijk voor een triple (40-30-22) gekozen omdat ik fiets wou waarmee ik overal uit de voeten kan, zonder elke keer een ander blad te moeten steken.
Wat niet wegneemt dat die nieuwe Xt-groep een goeie zaak kan zijn, mocht je altijd in een  soortgelijk terrein/hoogteprofiel gaan rijden.

Milton Ramos reed onlangs met een 10-speed triple crank op een 11-speed setup de MedXtrem
Op die Med Xtrem reden trouwens verbazend veel Sram xx1's rond: de marketing doet zijn werk. (evenals de mechanieker die 's avonds alles terug mocht afstellen  :oops:)

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2015 - 19:39 »
Ik twijfel voor nieuwe groep tussen triple of dubbel. Waarom? Omdat ik mijn 22 zeer zelden gebruik. Als ik dan in het Walhalle zou gaan rijden kan ik nog altijd een kleiner blad steken vooraan dan datgene dat daar standaard opsteekt.
Op mijn koersfiets heb ik ook compact staan en nergens problemen mee.

Wat zou de prijs zijn en wanneer te krijgen? Iemand enig idee?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2015 - 18:36 »
Adviserende richtprijzen: bijvoorbeeld hier of hier (telkens onderaan, opgelet voor de munteenheid: niet in euro's !).

Verwachte levertijden had ik ook ergens gezien, maar kan ik niet direct terugvinden.
Was iets van augustus tot oktober dit jaar, afhankelijk van het onderdeel.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2015 - 16:25 »
Allemaal héél schoon .
Maar zo'n nief groep .
Ge hebt dan toch ook een nieuw achterwiel ( body )  nodig ?
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2015 - 17:02 »
Allemaal héél schoon .
Maar zo'n nief groep .
Ge hebt dan toch ook een nieuw achterwiel ( body )  nodig ?

Da's net het mooie aan Shimano Lucske.  Je hebt, in tegenstelling tot SRAM, geen speciale (én dure) body nodig.
Je moet uiteraard wel nieuwe shifters en derailleurs voorzien, maar dat lijkt me logisch  ;).

Die speciale XD-body van SRAM is trouwens omdat die met een 10T werken als kleinste tandwieltje.  Dat is te klein om op een standaard body te doen passen --> vandaar ook z'n vorm naar het uiteinde toe.  Shimano heeft een "klassieke" 11T.
Heeft er trouwens iemand al gedacht van: "dedju, nu had ik toch liever nen 10 gehad ipv 11 ?  Ikke in de bergen alvast niet ... weliswaar met triple.

Of in't Engels, ne copy-paste van MTBR:

Citaat
Do I need a special cassette body to run the new cassette?

No. Both the 11-40 and 11-42 will fit on a standard Shimano body. You don’t need to upgrade to a XD driver, like with SRAM’s system, which can add between £39.99 and £100 to the price of the wheels.

Of singletrackworld.com:

Citaat
Like XTR, you can use your standard freehub body – and thus hubs. The extra space needed for that extra gear is taken by riding the cassette up the spokes a little.
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2015 - 17:08 door Magura »

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2015 - 19:15 »
http://www.starbike.com/en/groupsets/sh ... -xt/m8000/

eerste prijzen...

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2015 - 20:24 »
Bike-components staat de nieuwe xt ook te koop.
Deze kan ik dus gewoon op mijn huidige body steken? 9sp.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2015 - 22:16 »
Bike-components staat de nieuwe xt ook te koop.
Deze kan ik dus gewoon op mijn huidige body steken? 9sp.
Ja

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2015 - 20:27 »
Op enkele sites te koop, levertijd vanaf 20 dagen tot ......
Als ik voor juli nog een nieuwe groep steek zal het de huidige zijn peins ik.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2015 - 21:43 »
Bon, intussen weten we weeral wat meer.
Enkele dingen hierboven bevestigen:

- Een 10-speed crank in combinatie met 11-speed cassette en ketting gaat dus perfect.
Ook in modderige omstandigheden.

- Tijdens de IronBike reden er veel met triple.  Uiteraard.
Milton Ramos, de winnaar, reed met een "oude" 10-speed XTR triple crank (22 (niet 24) - 32 - 42), met achteraan een XTR 42-11 cassette.  In tegenstelling tot wat Shimano beweert dat een 42-11 cassette enkel voor single ring vooraan is, werkt dat ook perfect met dubbel of triple (volgens Shimano is daarvoor de 40-11 cassette).
Dat was trouwens Milton z'n "geheime" wapen: klimmen op 22x42, perfect op de héééééél steile klimmen én elders souplesse zodat je halfweg de week nog fris zit (hier zie je goed het verschil tussen ne single ring (achterste 2 bikers) en wat meer ademruimte bij de voorste biker(s) ...).

Ne single ring is trouwens de grootste shit die ze de laatste tijd op de markt hebben gegooid.  Ketting blijft zo lang schuin liggen, dat ie gewoon breekt onder het geweld bij steile klimmen van (+) 2.000 hm aan een stuk.  Het bereik in de bergen is tevens gewoonweg te klein ... what comes up, must go down ... .  Ik heb trouwens elk jaar in hooggebergte aan m'n broek dat ofwel opspattende stenen ofwel bij drops het grootste tandwiel wordt gemolesteerd.  Met wat geluk kan je dat nog gebruiken, maar bij pech heb je nog steeds 2 andere tandwielen die bruikbaar zijn.  Bij ne single ring kan je al raden wat het gevolg is ... .
Alessandro Rostagno verwoordde het goed: "single ring is good for XC, but NOT for multi stage races like IB".
Nog een groot nadeel van de moderne SRAM 11-speed derailleurs (XX1), is dat ze serieus buiten de kader steken (bij Shimano blijft alles mooi "shadow" binnen de kader, ook de 11-speed) ... het aantal afgerukte SRAM-derailleurs door stenen en takken was dan ook aanzienlijk.  Niet gezien bij Shimano, die nochtans in de meerderheid waren.

Elektronisch schakelen (voor wie goesting heeft om het te betalen ...) wordt voorlopig nog niet ondersteund in de pits en de gewone bikeshop om de hoek in't buitenland ... dus sta je onderweg mooi te blinken als je achterderailleur van 650 EUR naar de fillistijnen is ... (snel even een gewone derailleur steken is geen optie wegens andere shifters + kabels).
« Laatst bewerkt op: 8 augustus 2015 - 21:55 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #13 Gepost op: 2 maart 2016 - 18:55 »
Onlangs is de XT 11-speed getest, met direct-mount voorderailleur.  Da's toch een serieuze verbetering, amaai.
Schakelt even vlot op- en af als een achterderailleur, ook onder volle kracht.  Enigste nadeel: je frame moet erop voorzien zijn ... .