Auteur Topic: Waar stopt het , .........of waar begin het .  (gelezen 1316 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Supernaut

  • Luc Jennen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1634
    • super
Waar stopt het , .........of waar begin het .
« Gepost op: 30 mei 2015 - 17:11 »
Zit al een hele tijd te verzinnen over hoe ik mijn oude 26 inch fully een beetje kan up-graden .

Wel uiteindelijk het antwoord gevonden .
Zit dus met een deftige XTR-XT 9-speed op een deftig afgemonteerde 26inch fully .
Hoe kunt ge nu een tandje lichter schakelen zonder naar een 10 speed te ( moeten ) gaan , en het allemaal een beetje werkt ?

Uiteindelijk het antwoord gevonden , weliswaar met iets minder high-end afmontage .
XT-crank 22-32-44 omgebouwd naar een 22-32-40 ( fsa dh kettingblad ) dat past en marcheert .
XT 11-34 cassette vervangen door een 9-speed  HG 400 ( alivio ) 12-36 cassete .

Het gewichtsverlies zal waarschijnlijk uitkomen op 74.23547894 gr .
Dat zal wel te overbruggen zijn vermoed ik .

We zijn weer vertrokken voor wat hoogtemeters .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

lowie

  • Lowie MariŽn
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 520
    • www.mtb-wezel.be
Re: Waar stopt het , .........of waar begin het .
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2015 - 22:39 »
Ik zou toch voor een 20 vooraan gegaan zijn en de xt cassette gehouden : schakelprestaties van die Alivio-opstapcassette is toch maar minnekes
En met een 30 (slx bvb) in het midden kan je langer de minder steile klimmen blijven nemen.
Een bepaalde reden waarom het FSA tandwiel ipv een slx 40 ?

Supernaut

  • Luc Jennen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1634
    • super
Re: Waar stopt het , .........of waar begin het .
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2015 - 07:20 »
Alles zit voorlopig in een testfase .
Banneux was de primeur , dus eerste testresultaten zijn al binnen .

Ik zou toch voor een 20 vooraan gegaan zijn en de xt cassette gehouden : schakelprestaties van die Alivio-opstapcassette is toch maar minnekes

Is iets om over na te denken die 20 .
Ik was inderdaad niet 100% tevreden over het schakelen , vooral de 28 en 32 versprongen nogal eens .
De rest verliep vlot .

Citaat
En met een 30 (slx bvb) in het midden kan je langer de minder steile klimmen blijven nemen.

30/34 vs 32/36 = 0.88 .
+ een 30 is niet mogelijk op de bestaande crank .

Citaat
Een bepaalde reden waarom het FSA tandwiel ipv een slx 40 ?

Ik kan mis zijn , maar die SLX 40 zijn toch voor 2x10 speed cranks .
Die vorm is anders .
Die 40T was echt de beste meevaller in Banneux .

Super in mijn geval zou zijn een 9 speed 12/36 cassette op XT niveau .
Ik blijf voorlopig zo proberen .
Als ik voor een volledig nieuwe keuze zou komen te staan .
Tripple 10-speed met een 22-30-40 crank .
Eenmaal de 60 voorbij , .......11-speed of E-bike  ;) .






Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

lowie

  • Lowie MariŽn
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 520
    • www.mtb-wezel.be
Re: Waar stopt het , .........of waar begin het .
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2015 - 22:45 »
de 40 is wel degelijk van een triple crankstel, maar zoals je zegt : de 30 (slx) heeft een andere diameter >>> excuses !