Auteur Topic: krijsende schijfremmen (die nauwelijks remmen)  (gelezen 1577 keer)

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
krijsende schijfremmen (die nauwelijks remmen)
« Gepost op: 15 november 2015 - 19:58 »
t gaat over een paar XTR BR-M975 (met remhendels uit dezelfde serie). Lang geleden 2e hands gekocht, pas dit voorjaar laten monteren (incl remleiding verlengen - door Swooth, tot het tegendeel bewezen is weten die denk ik waarmee ze bezig zijn). Ik vond toen al dat ze gigantisch veel lawaai maken (voor en achter), een hels gekrijs (schaam me bijna om ermee door het bos te rijden). Er andere blokjes op gemonteerd, blokken en schijven ontvet, hetgeen heel even (een aantal km) geholpen heeft. Fiets recentelijk terug van stal gehaald, het krijsen is nog steeds een even groot probleem en het valt me op dat er haast geen remkracht meer aan te pas komt (vergeleken met bvb recente xt combinatie). Rem volledig dichttrekken doet wiel niet blokkeren...
Iemand een gedacht wat te doen?

bwah, pijn, wat is da? Da's gewoon fijn met een p h

Peter

• 4Bikers Member
Re: krijsende schijfremmen (die nauwelijks remmen)
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2015 - 16:03 »
Lucht in de leidingen?(slecht remmen) Of met olie vervuilde schijven.
Piepen kan door combinatie wiel en vork komen, maar resonantie kan door veel andere dingen ook komen.
(niet  rechte/te dunne schijf, verglaasde blokjes, ongelijkmatig versleten blokjes, blokjes met alu drager, spakenspanning enz enz)
Trial and error
Schijven eens bewerken met grof schuurpapier, blokjes aan voorkant of achterkant schuinvijlen enz enz)

lowie

• Lowie Marin
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2015 - 21:28 »
Ik heb die prehistorische remmen (ja Jurgen, zo snel gaat het - een computer-manneke zou dat moeten inzien   :011:) ook op een vorige fiets gehad >> de perfectie zelf !
Mijn schoonbroer had exact dezelfde fiets, met dus exact dezelfde remmen. Altijd problemen gehad, en ik heb er bijna alle trukjes van Peter op uitgeprobeerd. Ik heb zelfs eens een nieuwe achterrem gemonteerd omdat ik hopeloos was. Heb hem helemaal uitgevraagd : geen oliespatten? welk detergent bij kuisen? ...
Verschillende remblokken geprobeerd (resin - metal - ander merk).
Ik heb het probleem nooit kunnen oplossen. Tot zover mijn bekentenis.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2015 - 21:30 door lowie »

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2015 - 20:49 »
got the message... i need a new bike :-)

bwah, pijn, wat is da? Da's gewoon fijn met een p h