Auteur Topic: 10/06/16 TransBelgiŽ noord-zuid (TBNZ) nonstop  (gelezen 4997 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
10/06/16 TransBelgiŽ noord-zuid (TBNZ) nonstop
« Gepost op: 21 december 2015 - 14:21 »
De datum voor de TBNZ nonstop offroad in 2016 is op 10/06/16.
We starten dit jaar om 19h00, dat bleek de laatste keren een succes te zijn (zo doe je het qua navigatie "moeilijke" Kempen met z'n singletracks nog grotendeels in daglicht).

375 MTB km en ca 4.800 hm, max. 36 uur nonstop

Intussen zitten we al aan onze 10e editie.

Het gaat snel ... waar is de tijd van het "legendarische" eerste avontuur !
In die tijd is het aantal "marathonrijders" in BelgiŽ alsmaar toegenomen, maar stonden er slechts weinigen aan de start van deze tocht.  Mits wat zelfkennis (tukje slapen of blijven verder rijden) is het nochtans prima doenbaar, dat hebben in het verleden meerdere voorbeelden bewezen.
Of je kan uiteraard, naast de soloformule, ook de volledige afstand als ploeg in estafettevorm rijden waarbij elke deelnemer naargelang zijn capaciteiten kan kiezen welk deel hij doet.

Ondanks de vele positieve reacties over parcours, blijven we steeds op zoek naar beter.  De mooie delen blijven hetzelfde, maar links-en-rechts zijn natuurlijk wat nieuwe stukjes opgenomen.
Grootste verandering zit hem in het eerste deel, dat volledig is vernieuwd.  Meer offroad, meer singletrack, wat natuurgebieden en vlonders zijn de hoofdingrediŽnten.

Ook dit jaar kan iedere deelnemer gratis beschikken over een Spot GPS Satellite Messenger, waarbij de positie door familie/vrienden/organisatie live kan gevolgd worden tijdens gans de rit op een kaart van Spotwalla.

Meer info vind je op onze site solosride.be.  Updates en nieuws over de TBNZ zullen uiteraard ook hier verschijnen.
Vragen en/of opmerkingen zijn steeds welkom !

Kempentrails bomben.

Herfst- en winterverkenningen in d'Ardennen, altijd een plezier.

Het onvermijdelijke wad door de Semois ... .

En welke dame wordt de eerste finisher ?
Deze schat heeft alvast het verste gereden, > 300 km  :043: !

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
Re: 10/06/16 TransBelgiŽ noord-zuid (TBNZ) nonstop
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2016 - 18:49 »
Foto 4 nog eens overdoen??.....

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2016 - 22:35 »
Foto 4 nog eens overdoen??.....

U heeft terug de intentie ?
 :045: :015: :045:

Parcours is de helft nieuw tov jou geslaagde deelname in 2008, dus het zal zeker niet vervelen.

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2016 - 07:40 »
Shorty,

T'is er aan te zien dat je veel uren op de velo hebt gezeten. Ge staat een bekke krom.  :D

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2016 - 20:41 »
U leest het goed, de intentie
Alles nog ne keer goed bekijken.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2016 - 21:44 »
Afgelopen weekend heeft Peter Claessens als eerste in 2016 de TBNZ offroad gereden in 28h09min !

Hij deed dit in de ITT formule (individuele tijdsopname) >  De deelnemer krijgt alle info die ook de deelnemers van de groepsstart krijgen maar kiest zelf zijn startdatum/uur.  Ook de voorwaarden zijn dezelfde, dwz. 36h max en nadien de volledige en onbewerkte tracklog van je GPS als controle.

Proficiat Peter !

Voor de georganiseerde versie op 10/06/16 zijn er slechts nog maar een paar plaatsen beschikbaar ... wie er nog bij wil zijn, moet dus snel beslissen.

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2016 - 20:58 »
Ingeschreven voor een tochtje 'to the bone'. :cool:

De hemelsluizen mogen stilaan dicht...

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2016 - 20:53 »
Gaat niet droog liggen zeker? Hopelijk niet helemaal verzopen.
Maar gelukkig heb ik geen witte Sidi's, maar halfwitte Northwaves  :007:

Ben benieuwd, was een lastminute beslissing dus niet echt op voorbereid eigenlijk.

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2016 - 21:43 »
Na 8jaar stond ik afgelopen vrijdag met 17 anderen weer klaar in Meersel-Dreef voor een ritje door ons "kleine" landje van noord naar zuid. Dit zou 380km en 4800hoogtemeters opleveren.
Na een lastminute inschrijving met bert en Illya was ik niet echt voorbereid op dit avontuur maar ik had de ervaring van 8jaar geleden. Door een goede voorbereiding op een rit volgende maand zou de conditie moeten toelaten om dit tot een goed einde te brengen. Het materiaal en het hoofd zijn zeker zo belangrijk, en dat heb je niet altijd in de hand.
Door een zeer ongelukkige val vorige week kon Bert helaas niet mee, ook het lot heb je niet in handen. Wel was hij zo vriendelijk geweest zijn wagen in Torgny te zetten zodat wij terug thuis zouden geraken en bracht hij ons vrijdag naar Meersel-Dreef.

Om 19 vertrokken we voor een ritje van minstens een volledige dag. Na goed 5km kwamen Illya en ik Tom en Jurgen tegen op ons pad. Zonder woorden begrepen we elkaar en zo waren we met vier op pad. Bij het vallen van de nacht beslisten we om samen de nacht door te rijden, dit zou voor iedereen prettiger zijn. Tot hiertoe lag het traject er heel droog bij, zelfs mul zand op vele plekken. Ook zeer veel leuke single-trails, zalig fietsen dus.
Jurgen had zijn eetstop voorzien in Tongerlo en Illya en ik in Langdorp. Tom reed mee verder tot Langdorp waar we dan zouden wachten op Jurgen. Na een deugddoende maaltijd gingen we dus met vier de nacht in. De ondergrond was beetje bij beetje aan het veranderen, en niet in positieve zin. Door de regenval afgelopen week kon het niet anders dan vettig worden, en dat ondervonden we vanaf Rillaar.
En dan midden in de nacht op een oplopende veldweg vond mijn ketting dat het tijd was voor wat miserie. Deze stak ineens dubbel in de voorderailleur, what the fįck. Alsof dat nog niet genoeg was zeiden mijn darmen ineens "wij zitten vol en willen leeg". Hier was geen houden aan en ik snelde 10m terug voor een sanitaire stop die de achterliggers hun neus, en ogen, zouden openhouden. Nood breekt wet when nature calls. Ondertussen hadden Illya en Tom mijn ketting weer op de juiste plaats gekregen en ook een sanitaire stop van Jurgen we verder, oef wat een opluchting.
Stilaan verdween de nacht en verscheen de zon, de kilometers waren vrij goed voorbij geschoven en de benen waren nog lang niet moe. Mijn lichaam had het wel lastig met de ontbrekende nachtrust, ook mijn metgezellen waren wat stil geworden. Op kilometer 180 stond de vader van Jurgen ons op te wachten. Hier hielden we een stop om nog eens wat deftigers te eten dan mueslirepen. Hier had ik het lastig om wakker te blijven, maar we moesten doorgaan tot het gaatje ook al deed dat laatste pijn.
De kaap van de 200 kilometer werd overschreden in Andenne. Vanaf nu zou het meer bergop beginnen gaan, en zou het moddergehalte nog wat groter worden. Ook de vele padjes tussen weiden met hoog gras, brandnetels en doornstruiken waren niet goed voor het materiaal. Dat gras bolde zich in cassette en derailleur.
De klimmen waren bij momenten pittig en de afdalingen beekjes, en het zou niet meer beteren. Conversaties werden hier schaars, gespetter overheerst. Richting 300kilometer, van opgeven geen sprake als het materiaal het uithoud. Nog een keer plooide mijn ketting zich dubbel maar ook nu loste Tom dit mooi op en stelde Illya de derailleur wat bij, bedankt heren. Ondertussen had Jurgen zijn vrouw zijn vader afgelost voor zijn bevooradingen en waren Tom zijn vrouw en kinderen ook afgezakt om hun man en papa aan te moedigen. Dat na een slapeloze nacht, vele modderbaden en brandnetels, de praat wat minder verfijnd was en de lichaamsgeluiden er gewoon bijhoorden zoals ademen moesten ze er wel bijnemen.
Illya en ik waren eigenlijk vertrokken met de bedoeling om onderweg zelf eten en drinken kopen in winkels waar we passerden. Maar omdat er nu twee volgwagens waren voor onze twee kompanen, mochten we daar ook gebruik van maken waarvoor dank.
Ondertussen hadden we ook door dat we niet voor donker zouden binnen zijn en nog eventjes terug in het donker zouden moeten rijden. Enkele zware klimmen, waarvan er twee te voet, hakten er wel stevig in. Eťn van die klimmen was zo steil en glad dat we er een kwartier mee zoet waren. Een meter omhoog om dan weer een halve naar onder te schuiven. Hier is menig keer gevloekt op de parcoursbouwer, die bij zijn eigen passage beslist heeft deze klim er tegen volgende editie uit te doen. Hij vond het er ook wat over? Straf.
Na 350kilometer was het lichaam overgeschakeld naar automatische piloot, denken lukte al langer niet meer. Het aftellen kon beginnen. Een zeer pittige klim op het einde, die opnieuw onder kunstlicht moest worden overwonnen, mocht er wel wezen. Met mijn resterende krachten en losgeslagen drive overwon ik al fietsen 4/5 van dit onding. Binnenbollen in Torgny, op naar de meest zuidelijke grenspaal, fantastisch dat dit mocht lukken. Aan de grenspaal stonden de vrouwen van Jurgen en Tom klaar om dat moment op de eeuwige plaat vast te leggen.
Op naar de slaapplaats, waar er na een deugddoende douche en lekkere pasta een bedje klaarstond.

Yes, we did it. Voor de tweede maal bracht ik dit tot een goed einde. 380 kilometer en 4800 hoogtemeters in 28u waarvan 22u effectieve rijtijd. Ja het was zwaar, ja er was veel modder, ja er was teveel hoog gras en teveel brandnetels, ja ik was moe.....maar neen ik heb geen spijt van deze rit. Ik heb me heel goed geamuseerd.
Bedankt aan Illya, Tom en Jurgen voor het gezelschap onderweg, jullie manieren nam ik er "met plezier" bij.

Ook een pluim voor  Solosride.be, voor een perfecte organisatie. Zonder perfect uitgewerkte track en informatie was dit nooit gelukt, thanks.

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2016 - 11:03 »
Aan alle deelnemers: proficiat! (zelfs voor de estafette-rijders  :p )

Zoals de FooFighters het al zeiden: it's a long road !

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2016 - 20:50 »
Was ik nog vergeten, dikke proficiat aan iedereen die hier aan de start stond.
Was schrikken toen mijn wekker ging zondagochtend en op dat moment er nog een paar net in hun bed kropen.....chapeau.