Auteur Topic: 13/08/16 TransBelgiŽ west-oost (TBWO) nonstop  (gelezen 9664 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
13/08/16 TransBelgiŽ west-oost (TBWO) nonstop
« Gepost op: 21 december 2015 - 15:04 »
De TBWO nonstop offroad gaat om de 2 jaar door in augustus, afwisselend met de Project X.
De datum dit jaar is 13 tem 15/08/16.

Intussen zitten we al aan onze 6e editie.

ca 520 MTB km en ca 8.500 hm

We starten zaterdagochtend 13/08 om 10h00. De maximale tijdslimiet is 60 uur, zijnde uiterlijk maandagavond 15/08 om 22h00.

Hierdoor kan je kiezen hoe het volledige traject aanpakt.  Ofwel droogweg in 1 ruk, ofwel de hype van tegenwoordig volgen en hem als 3-daagse "bikepacken" zodat je dagelijks een 170 ŗ 180 km rijdt.
Je kan uiteraard ook begeleiders voorzien, zodat je alleen maar aan fietsen hoeft te denken.
Alles mag, zolang je maar op eigen kracht elke meter van het parcours hebt gereden.

Naast de soloformule, kan de volledige afstand ook als ploeg in estafettevorm worden verreden waarbij elke deelnemer naargelang zijn capaciteiten kan kiezen welk deel hij doet.

De afstand en hoogtemeters zijn slechts een indicatie.
Vorige editie is er zo'n 200 km (!) vernieuwd tov vroeger, en ook nu zijn we weer bezig om het parcours op een nog beter niveau te tillen.
Updates volgen gepast ... .

Het traject geeft een mooi beeld van wat BelgiŽ allemaal te bieden heeft.
Op 1 weekend krijg je oa. onder de wielen geschoven: beachbiken, duinen, het Heuvelland & Frans Vlaanderen, Catsberg, Casselberg, Zwarteberg, Hellegat, Baneberg, Kemmelberg, de loopgraven van WOI, het Kluisbos, de Vlaamse Ardennen rond oa. Ronse en de collines net over de taalgrens, het Muziekbos, de muur van Geraardsbergen, de Bosberg, Kesterheide, het ZoniŽnwoud en vooral het voor de meesten onbekende zuidelijke deel ervan, de citadel van Namen, de Calestienne richting Hamoir, de ťchte Ardennen, de AmblŤvevallei bij Comblain - Aywaille en Remouchamps, het brongebied van Spa, de wondermooie HoŽgnevallei, Hoge Venen met zijn eindeloze vlonderpaden, het hoogste punt van BelgiŽ, de wilde omgeving van Malmťdy en Reinhardstein, de stuwmeren van de Warche, verbonden met leuke paadjes, de Oostkantons met de prille Ourvallei en daartussen nog vťťťl meer verrassende plekjes.

Ook dit jaar kan iedere deelnemer gratis beschikken over een Spot GPS Satellite Messenger, waarbij de positie door familie/vrienden/organisatie live kan gevolgd worden tijdens gans de rit op een kaart van Spotwalla.

Meer info vind je op onze site solosride.be.
Vragen en/of opmerkingen zijn hier steeds welkom !

« Laatst bewerkt op: 21 december 2015 - 17:49 door Magura »

willem12

• 4Bikers Member
Re: 13/08/16 TransBelgiŽ west-oost (TBWO) nonstop
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2015 - 16:10 »
"Bikepacking hype" ;)
Sommigen onder ons worden ook wel eens moe hoor....  ;) ;)

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2015 - 16:25 »
"Bikepacking hype" ;)
Sommigen onder ons worden ook wel eens moe hoor....  ;) ;)

Onze ritten stammen nog uit het tijdperk waar bikepacking gewoon " een fiets in een kartonnen doos steken" betekende ;-)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2016 - 19:01 »
Morgen start dus de 6de editie van TBWO.

Helaas met een klein deelnemersveld ... Wim Cheroutre en Martijn Nijenhof, beiden TBNZ finishers gaan voor hun eerste poging, terwijl Elias voor nummer 6 gaat.

Live HIER te volgen morgen vanaf 10.00h.

Wel jammer dat we zo weinig deelnemers hebben (misschien moeten we modern doen en zoals de trend van tegenwoordig "divide" of "diagonal" vernoemen, LOL).  Er steekt verschrikkelijk veel tijd in het onderhouden van het traject ... ook dit jaar zijn er weer een heleboel nieuwigheden, waardoor de funfactor opnieuw een stukje hoger zal liggen (net zoals het opgegeven aantal km's en hm's - 9.000 bornes).

Mijne schat Gwen gaat een onroad poging wagen in 3 dagen, met overnachtingen in de jeugdherberg van Geraardsberg en Durbuy.  Als ze erin slaagt, zal ze de allereerste dame ooit zijn die een TransBelgiŽ tot een goed einde brengt ... duimen allemaal  :045:.
Om haar wat te ontlasten (we gaan beiden self-supported), rijdt ze enkel met een dagrugzakje en neem ik al het overige mee op mijn fiets (die dus offroad gaat).

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2016 - 19:45 »
Datum valt mij slecht, steeds begin van ons verlof en dan kan ik geen 3dagen weg om te gaan fietsen.
Zou em ooit wel willen rijden hoor.

Succes aan de deelnemers.

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2016 - 11:19 »
Succes! allemaal!

Datum valt voor mij ook slecht...  daarom vertrek ik maandag in De Panne  :D !

lowie

• Lowie MariŽn
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2016 - 13:35 »
Wel jammer dat we zo weinig deelnemers hebben
misschien geraakt de voorraad zotten stilaan uitgeput ?

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2016 - 08:30 »
misschien geraakt de voorraad zotten stilaan uitgeput ?

Zotten genoeg als je naar andere ritten kijkt , tientallen tot zelfs honderden starters aan de meeste gekke ondernemingen. Niet dat we een groot evenement voor ogen hebben maar een aantal in de richting van de TBNZ deelnemers zou het toch wat leuker maken . Het is , denk ik , een mooie test om dan later eens een groter buitenlands event te gaan doen. Zelf zien we niet direct waar het zou kunnen aan liggen ( misschien de datum) en qua beleving schat ik deze zeker hoger in dan TBNZ maar dat is subjectief uiteraard.
Soit , alleen Elias en Gwen zijn nog onderweg. Wim start morgen voor een individuele poging

Suggesties altijd welkom !!
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2016 - 08:33 door Solo »

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2016 - 20:43 »
Het logistieke is volgens mij voor velen een probleempunt. Je moet aan zee geraken en van de Ardennen terug thuis.
Qua datum zal het altijd moeilijk blijven om in de zomer voor alle kandidaten een juist weekeind te kiezen.

toms

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2016 - 13:25 »
inderdaad.
Ik ben ook erg geinteresseerd in dergelijke routes maar mijn probleem ligt vooral bij het feit dat ze in lijn zijn en niet in lusvorm. Als start en finish op dezelfde plaats zouden zijn zou dit voor mij persoonlijk veel gemakkelijker te organiseren zijn.
De timing (verlengde weekends) is meestal voor mij ook erg ongelukkig maar dat zou op zich geen probleem zijn. Ik versta ook wel waarom verlengde weekends gekozen worden maar meestal zijn er dan andere verplichtingen in het buitenland.
Met andere woorden... een lus van 500km van 95% berijdbare paden door de ardennen en luxemburg en ik ben van de partij.  ;)

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2016 - 11:41 »
inderdaad.
Ik ben ook erg geinteresseerd in dergelijke routes maar mijn probleem ligt vooral bij het feit dat ze in lijn zijn en niet in lusvorm. Als start en finish op dezelfde plaats zouden zijn zou dit voor mij persoonlijk veel gemakkelijker te organiseren zijn.
De timing (verlengde weekends) is meestal voor mij ook erg ongelukkig maar dat zou op zich geen probleem zijn. Ik versta ook wel waarom verlengde weekends gekozen worden maar meestal zijn er dan andere verplichtingen in het buitenland.
Met andere woorden... een lus van 500km van 95% berijdbare paden door de ardennen en luxemburg en ik ben van de partij.  ;)

Dan kan er nog moeilijk van een TBWO gesproken worden hť als het in lusvorm moet zijn. Niets houd u dan ook tegen om zelf een lus van een goeie 500km ineen te steken.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2016 - 15:52 »
Helaas met een klein deelnemersveld ...
(misschien moeten we modern doen en zoals de trend van tegenwoordig "divide" of "diagonal" vernoemen, LOL)[/i]. 

Elias zegt 't met een kwinkslag maar feitelijk heeft hij hier wel gelijk. Zet er 'Divide' in en het verkoopt momenteel. Zo simpel is het.

Er zijn momenteel zo veel 'trail races' en 'divide rides' dat een organisatie zoals Solosride het moeilijk heeft om te concurreren tegen gesponsorde evenementen zoals Italy Divide, Race Across America ea.
De industrie heeft ook de hype van het bikepacken ontdekt: framebags moeten worden verkocht , fietsen moeten worden verkocht (Surly, Salsa met hun gesponsorde rijders, maar ook Specialized ed) dus die hebben er belang bij dat die markt 'hip' blijft. 
Als je bijvoorbeeld naar de French Divide kijkt: Volgens mij loopt er geen continentale breuklijn door Frankrijk maar toch is het op korte tijd bijna een begrip geworden. Ik zag zelfs een Antwerpse deelnemer op ATV zijn deelname bekendmaken. Deze rit werd dus via de sociale media mooi 'in de markt gezet'.  Met als resultaat dat de verkoop van framebags in Frankrijk een boost krijgt (nu ook verkrijgbaar in de Decathlon!).

Dus, beste Solosride-Team: hernoem uw ritten in "Belgium Divide Trail Race",  maak een account op Facebook, Twitter, Tumblr, Instagram, Vimeo (NIET youtube!), laat uw baard groeien, zet een coole tattoo, drink koffie (geen oploskoffie!), zet elke keer je koffie drinkt dat op Instagram en vijs een breed dropbar op uw mountainbike.

En, met het oog op de toekomst, organiseer een gravelgrinder-koers. Die 'all-in-one'-bikes die nu gepromoot worden moeten toch ergens voor dienen?

(of doe gewoon verder zoals jullie bezig zijn:  :045: :045: :045:)

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2016 - 18:04 »
Best handig hoor zo'n seattube pack  ;)
Of een halfframe pack waar je veel in kwijt kan die dan niet op de rug moet.

lowie

• Lowie MariŽn
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2016 - 06:28 »
Met andere woorden... een lus van 500km van 95% berijdbare paden door de ardennen
Dat bestaat al ! Heb ik in 2011 eens uitgewerkt.
515 km : een aaneenkoppeling van Solo's Ride Lowie's Malmedy, Stavelot en Spa Ride, tracks rond Theux en en het parcours van het WK marathon in Verviers.
50 km minder dan de TBWO, moet dus vlot in 60 uur te doen zijn  :011: !
Ik moet alleen de hoogtemeters nog eens uittellen  :dft002:

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2016 - 11:03 »
Slechte datum zou me verbazen.  Project X is ook hetzelfde WE, en die zit altijd direct vol.

Logistiek lijkt me niet onoverkomelijk.  Er is een treinstation vlakbij de start.  Finish is wat anders (station is verder weg), dus ofwel nog een stukje terugrijden, ofwel familie / vrienden / ... aanspreken voor een leuke dag Ardennen.

Parcours is, zeker nu weer met de vernieuwingen, naar mijn mening top.  VÚÚr de Kemmelberg heb je al +/- 1.000 hm verzameld op de singletracks van Frans Vlaanderen, en eens in het Heuvelland is het nooit meer vlak.
Ik heb de highlights op het parcours hier al eens beschreven, en ga het niet meer doen ... 't zijn er een pak.

Na enkele jaren de "nonstop"-formule, heb ik er deze keer weer een gewone 3-daagse van gemaakt met overnachtingen.  Reden was omdat ik (bijna) alle bagage van m'n liefste schat en mezelf meenam -die de onroad(*) reed.  Elke avond sliepen we dan samen.  Logistiek probleem opgelost dus ... .
(*) Onroad, waar er in de eerste dag 11 RVV-hellingen zitten, de 2e dag ganse Paris-Roubaix kasseistroken en de laatste dag beklimmingen van > 350 hm, dus langer dan pakweg Rosier of Vecquťe.  Verslagje volgt misschien; hier alvast wat foto's.

Deze formule vond ik best wel plezant.  Zeker doenbaar voor iedereen met ietwat conditie, in elk geval een stuk makkelijker en ontspannender dan de TBNZ nonstop.  Met elke dag 8 uur slaap (daar kom ik zelfs in de week nooit aan, dus dit was pure luxe) is onder de 60 uur doenbaar.  En als't niet in 60 uur is ... so what ?
Parcours is ook een stuk aangenamer, omdat we hier resoluut voorrang geven aan mooie stukken, en veel minder aan "rechte lijn".
We hadden omzeggens het perfecte weer.  Droge ondergrond, en lekker warme temperaturen.  Dat doet natuurlijk wel veel.

Enfin, een 7e editie volgt tijdens het verlengde WE van 15/08 in 2018  :p.

Bestaat idd al.  Wij hebben ook een lusvorm in de Ardennen.  Start op Botrange, TBOW naar het westen tot het kruispunt met de TBNZ, dan het zuidelijke (mooie) stuk TBNZ tot Torgny, dan via de ter ziele gegane Project 5 dwars doorheen Luxemburg terug naar boven tot de meest oostelijke grenspaal van BE, en dan via de TBOW terug naar Botrange.  Goed voor 560 km en + 13.000 hm.  Alleen is er (momenteel) vťťl te weinig interesse om zoiets te onderhouden.  Project 5 is zo al verloren gegaan (was nochtans het beste wat we ooit op onze site hadden) ... TBOW (of WO, zoals je wil) kost mij ook handenvol mazout, net zoals alle andere ritten op onze site die gratis zijn en waar de deelnemer wil dat elke laaghangende tak die een beetje in de weg hangt moet worden gesnoeid  ;).

Maar bon, terug on topic: 't was plezant !

pqe heeft intussen ook een self-supported onderneming erop zitten (moest in't WE werken, is is dan in het begin van de week vertrokken).  Ook hij is finisher ... proficiat !

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2016 - 23:48 »
Ah!  Dat waren jouw bandensporen die ik de hele tijd zag?  ;) :D

Deze week heb ik dus ook de TBWO nog eens gereden. Het parcours is, zoals Magura al zei, nog wat verder ge-finetuned. Het stuk in Frankrijk is mooi en ook richting Namen is het erg entertainend. Het deel in de Ardennen is amper gewijzigd maar is wat mij betreft zo al pittig genoeg. 

Het was ook mijn bedoeling om enkel in daglicht te rijden en dat is goed gelukt. De eerste dag reed ik 233km,  de tweede 175km, de derde dag 141km. (totaal hm +-8600) Met een total fietstijd van 40u en 40min, wat ruim 5 uur minder dan bij m'n non-stop editie van 2014. Wat een beetje slaap al niet kan doen...

Met een beetje zelfkennis en een goede logistieke planning is deze tocht goed te doen in 3 ŗ 4 dagen. Ik ben met de trein naar De Panne gereden, heb overnacht in een jeugdherberg, bij vrienden die toevallig langs het parcours wonen en in een hotel. En ik had een kameraad zo zot gevonden om mij te komen halen in Manderfeld (merci Peter!).  Daardoor moest ik feitelijk niet te veel meenemen: enkel wat verse kleding, eten en drinken volstonden.

HIER kan je nog enkele foto's met commentaar bekijken.

Freggel

• 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 4 september 2016 - 22:12 »
VERSLAG TBWO ONROAD

Aangezien de ťchte TBWO voor mij te lang en te zwaar is om in 3 dagen te kunnen rijden, besloot ik een half jaar geleden om de onroad-versie te proberen. Die was nog nooit volledig gereden, enkel door Stef en Elias elk hun deel van de verkenning.

Veel voorbereiding hebben we niet gedaan: pas een week tevoren hebben we bekeken welke afstand per dag haalbaar was en slaapplaatsen vastgelegd. De keuze viel op de jeugdherberg in Geraardsbergen en sporthotel LPM2 in Durbuy. De dagafstanden waren dan ongeveer 160 + 170 + 100 km, excl. verplaatsingen naar de slaapplaats. Elias koos ervoor om zŪjn TBWO ook op deze manier in te delen, en kon daarom het grootste deel van mijn bagage op zijn fiets meenemen. Mede dankzij het warme weer hebben we deze wel tot een minimum kunnen beperken!

Qua fietskeuze twijfelde ik eerst nog tussen koersfiets of MTB, maar na enkele voorjaarsklassiekers in de Vlaamse Ardennen was het snel beslist: MTB! Een klein verlies aan snelheid maar een grůte winst aan comfort! Die keuze heb ik mij onderweg geen moment beklaagd.

Ik vertrok dus rond 9u45 op het strand in De Panne met enkel een goed volgeladen rugzak en een klein zakje kleren aan mijn stuur. Na een twintigtal vlakke en winderige kilometers door de polders begon het parcours al redelijk snel te golven. En bij Poperinge rij je het Heuvelland binnen en begint het echte werk: de Baneberg/Rodeberg en de Kemmelberg, twee hellingen uit Gent-Wevelgem. Die deden pijn, blijkbaar waren de benen nog niet helemaal warm gedraaid, terwijl de temperatuur toch al behoorlijk opliep. Na een eetpauze in de bossen op de Kemmel ging het richting Menen en Kortrijk. Dit allemaal over rustige landbouwwegen, die wel zachtjes op en af gingen. De westenwind kwam hierbij goed van pas om er een strak tempo in te houden.

De eerste 100km waren de benen eigenlijk niet goed, en had ik vooral schrik voor de laatste 50km dwars door de Vlaamse Ardennen met niet minder dan 8 Ronde-van-Vlaanderen-hellingen. Na 114km kwam ik boven op de Kluisberg en kon ik bevoorraden. Of het aan de cola lag die ik daar heb leeggedronken of aan het rijstvlaaike weet ik niet, maar de volgende kilometers tot aan de finish gingen verrassend vlot. De snelle opeenvolging van Trieu/Knokteberg Ė Paterberg Ė Koppenberg Ė Steenbeekdries Ė Foreest Ė Taaienberg en wat later de Muur werden redelijk vlot verteerd. Het helpt natuurlijk dat je aan een MTB-verzetje kan klimmen! ;-)

Uiteindelijk kwam ik om 20u30 nog in een redelijk goede staat aan de jeugdherberg aan met 168km en 1250hm op de teller. Een goed uur later arriveerde Elias ook en konden we in een lokaal frituur nog een groot bord spaghetti verorberen.

De volgende dag begint onvermijdelijk met de beklimming van de Bosberg waarna je niet veel later Vlaams Brabant binnenrijdt. Daar volgt nog een kuitenbijtertje met de Congoberg en vanaf dan wordt het heel lang vals plat op en neer. Na wat flirten met de taalgrens kwam ik in Tubize: een dieptepunt (figuurlijk toch) in het parcours, een lelijke Waalse stad, mŗŗr er zijn wel bakkers enz dus een goede reden om hier wťl te passeren. De rest van de dag kom je namelijk nog weinig bewoonde wereld tegen!

Van Tubize gaat het via het Kanaal Brussel-Charleroi verder naar de onderrand van Brussel. Dorpjes als Ittre en Haut-Ittre kende ik enkel van de verkeersinfo rond Brussel maar er blijken ook een paar stevige klimmetjes te liggen (oa de Rue du Mur heeft haar naam niet gestolen!). Hierna duik je terug de Ďbuitení in waar zowaar kasseistroken opduiken. Van het Noord-Franse type, sommige heel lang en niet allemaal even effen.

Rond de middag had ik een dipje, gedeeltelijk door een slechte recuperatie van al het vochtverlies van gisteren en niet zoín goede nachtrust, dus stopte ik langs ťťn van de kasseistroken voor een lunchpauze. Met een half flesje Aquarius en de mattentaart uit Geraardsbergen kwam ik er terug een beetje bovenop.

Het parcours liep daarna gezapig verder tussen de graanvelden in Waals-Brabant, golvend, maar netto wel in stijgende lijn. Het was ondertussen terug warm en er was weinig schaduw te vinden! Voor mijn watervoorraad was ik aangewezen op een cafť in Genappe, dat vťťl te duur was om er nog iets anders te drinken (3.40Ä voor Ice-Tea, hum).

Een hoogtepunt op het parcours is Villers-la-Ville, enerzijds door de abdij en anderzijds door de mooie kasseiklim eerst door het bos en daarna enkele kilometers verder door de velden. Maar verderop kom je via Gembloux en Grand-Leez weer tussen de eindeloze graanvelden, op een plateau dat langzaam oploopt richting Maas. Heel veel is er hier niet te zien, echt een saai stukje BelgiŽ!

Net toen ik het echt beu begon te worden kwam er wat bos in zicht, en begon de weg serieus te dalen. De Maasvallei? Jawel, eindelijk! Vanaf nu eindelijk schaduw en Ardense uitzichten! In Marche-les-Dames verandert de omgeving ineens in rotsen en bos. Bij NamÍche stak ik de Maas over om de klim naar het Famenne-plateau te beginnen. Na een korte bevoorrading in een kleine Delhaize (op zondagavond!) begon deze klim door de mooie vallei van de Samson eerst gezapig. Maar hij blijft wel heel lang duren en wordt tegen het einde zeer steil. Pas rond Gesves kom je op het plateau en zijn de hoogteverschillen terug kleiner.

Het parcours liep dan verder over heel rustige weggetjes, langs enkele mooie kasteeldomeinen en kleine onbekende dorpjes, terwijl de zon stilaan onderging. Ik vond Durbuy toch wel heel ver weg liggen en was heel blij toen ik aan de afslag kwam die me snel bergaf tot in het centrum van Durbuy bracht, rond 21u en met 178km en +/- 2200hm. Hier eerst wat eten gezocht voor ons beiden (panini en pannekoeken met nutella) en dan snel door het pikdonker naar het hotel. Elias arriveerde daar een 2 uurtjes later.

Dag 3. ís Morgens, na een zeer degelijk ontbijt, begon ik onvermijdelijk aan een lange klim terug naar het parcours. Boven had ik wel een mooi zicht op de heuvelruggen waar het vervolg van het parcours over gaat. Het eerste dorp was Bomal, waar ik van plan was om naar de bakker te gaan. Pech, daar is dus niks! Dan maar afwachten tot een volgende dorpje?

Vanuit Bomal begint de langste klim uit het parcours, en waarschijnlijk ťťn van de langste van BelgiŽ: van aan de Ourthe tot boven in Izier, 350 ŗ 400 hm. Ondanks het goede ontbijt toch al eerste hongertje moeten verhelpen. Verderop enkele kilometers over een heel drukke baan om de E25 over te steken bij Werbomont, een stukje parcours dat nog voor optimalisatie vatbaar is. In Werbomont is wel een bakker... die vanaf 15/08 (= vandaag) in verlof was :-(. Hierna daal je af naar de vallei van de Lienne en dan komt er wťťr een lange klim naar Basse-Bodeux bij Trois Ponts. Joepie, hier is een camping met cafť waar ik dan maar bij gebrek aan iets anders 2 grote suikerwafels kocht, mmm!

Vanaf hier gaat het bergaf over een í50 shades of greyí-asfalt-bosweg en dan via Lierneux naar Grand-Halleux. Ook in Grand-Halleux is absoluut niks van horeca te vinden en omdat mijn drankvoorraad bijna op was, ben ik dan maar tot aan het kerkhof gereden (TIP: kerkhoven hebben altijd een kraantje!). Vanaf Grand-Halleux gaat de volgende lange klim naar Mont-le-Soie. Puffen op het warme asfalt!

Maar iets verderop een verrassing als blijkt dat ik al in het Duitstalig deel van BelgiŽ ben, meer bepaald in het Staatsbos van Roth. Hier gaat een mooi fietspaadje door dat uitkomt aan de hut van de langlaufpistes. Tijd en zin om te gaan zitten om iets te eten heb ik niet, maar ik neem er wel een Magnum-ijsje mee voor onderweg!

Vanaf dan begint het echt mooi te worden nadat je de E42 bent overgestoken. Het parcours passeert Sankt-Vith langs het noorden en gaat dan naar SchŲnberg, niet zonder eerst nog een steile klim te doen vanwaar je kan genieten van de typische vergezichten van de Oostkantons/Schneifel. Ook nog een hťťl mooie lange bosweg brengen me in het dorp SchŲnberg, op 14km van het einde!

Uiteraard is het niet rustig uitbollen. We doen eerst een steile klim uit SchŲnberg om nadien terug af te dalen naar bijna dezelfde plaats (het zal niet verbazen dat Elias dit deel heeft ontworpen), en gaan dan al de Duitse grens over om richting Auw bei PrŁm te rijden. En dit dorpje ligt boven aan de steilste klim uit het parcours, auw!! Nu komt het einde wel heel dichtbij, maar ook voor mijn energiepeil. Het is dus uitkijken naar waar eindelijk die grenspaal in zicht komt  :p! Ironisch genoeg had ik hem pas gezien toen ik er bijna voorbij was...

Statistieken: totaal 455km en 5500hm, waarvan 426km en 5200hm op het officiŽle parcours. In totaal 32u onderweg geweest (exclusief overnachtingen) over 3 dagen gespreid. Het was een leuke ervaring om eens een tocht in Ďlight-trekking-vormí te doen en smaakt wel naar meer. Omdat je op de baan rijdt hoef je nooit echt diep te gaan als je niet wil, dus kan je eigenlijk heel lang blijven rijden ook al ben je moe. Maar mountainbiken blijft natuurlijk veel leuker ;-)!

Voorlopig ben ik enige finisher in TBWO onroad, dus de weg ligt open voor andere geÔnteresseerden. Voor de liefhebbers van lange afstanden is het in BelgiŽ zeker een aanrader. Is voor de beteren waarschijnlijk wel in 2 dagen (of nonstop ?) te doen. Ben wel benieuwd wie dit met een koersfiets aandurft ...  :D.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 5 september 2016 - 08:00 »
Schoon verslag , bedankt.

Deze stond normaal op de planning dit jaar , maar de knieŽn hebben anders beslist  :046:
Ik ga er mij zeker aan wagen volgend jaar . Lijkt mij plezant .

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #18 Gepost op: 5 september 2016 - 20:45 »
Mooi verslag en zeker een puike prestatie. :045:
Ooit moet ik deze toch ook eens rijden, offroad dan.

Freggel

• 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 17 maart 2017 - 21:47 »
 -