Auteur Topic: 16 juli 2016 Tour de Mont Blanc  (gelezen 1594 keer)

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
16 juli 2016 Tour de Mont Blanc
« Gepost op: 4 augustus 2016 - 20:38 »
Tour de Mont-Blanc 2016, 330km 8000hm.

Een mooie maar zware rit hadden we van lezen en horen zeggen. Op de baan? Ja, op de baan. Dit doordat iemand mijne maat en mij wou laten zien dat niet enkel mountainbike zwaar kan zijn maar op de baan ook mooie uitdagingen te vinden zijn. Enfin, we zullen wel zien dan hé in juli. Zo hadden we weer een reden om in de winter en het voorjaar aan voldoende lichaamsbeweging te gaan doen.

De voorbereidingen verliepen vlot en de conditie werd maand na maand beter, ik voel me precies nog elk jaar sterker worden. 6800km en bijna 292 trainingsuren later moesten we er klaar voor zijn.

Op dinsdagavond pikt Peter me thuis op, om na 4u rijden de wagen op een parking in Frankrijk te zetten zodat we daar konden slapen. Woensdagochtend reden we verder richting Les Saisies. Het weer was niet goed, regen en 12graden. Op de middag waren we bijna in Megève, waar we een lekkere pasta klaarmaakten. Enkele uren later stonden we in Les Saisies.

Hier kwamen we door toeval op een zeer mooie trekkerscamping terecht. Basic maar alles we nodig hadden, vuren, douches en wc. Die avond maakten we nog een mooie wandeling, fantastische omgeving hier!

Die nacht werd het behoorlijk koud, amper 2graden. Muts op, beenstukken aan en sokken. De slaapzak goed dichttrekken en zo naar dromenland, het land van de neonvisjes en de algeneters, de bergberen en de stinkdieren. De volgende ochtend hadden we niet veel zin om uit de camionette te komen, zo koud. Maar na een deugddoend ontbijt reden we met de wagen naar de Cornet de Rosselend, onze voorlaatste klim op zaterdag. Hierboven viel er lichte sneeuw en was het 2graden. Het stokbrood en stuk Beaufortkaas smaakten hier echt en de koude viel deels weg door het mooie panorama dat hier voor ons lag. Een uurtje later dan toch maar van een korte droge periode gebruik gemaakt om even te fietsen, al was het maar voor 45min daar het terug begon te regenen. Die avond onthulde een schuchter zonnetje heel even het topje van de Mont-Blanc, waarna we warm ingeduffeld weer in onze slaapzak kropen. Stel je voor dat hier de rits van slaapzak het zou begeven, bij 3graden....ik mag er niet aan denken. Peter dacht er ook niet aan, hij maakte het die nacht mee. Na veel gevloek viel hij dan toch nog in slaap, hetzij ingerold als een echte algeneter.

De volgende ochtend stond eindelijk de zon aan de hemel te blinken en was het al warm, 6graden om 8u. Heerlijk ontbijten in de zon met zicht op de grote witte berg, moet er nog brood zijn? We verlieten de camping om ons reeds op de parking te zetten vlakbij de start van de rit zaterdag. Van hieruit bolden we naar Beaufort waar Ingo ons vervoegde tijdens het losrijden. Nu ja, losrijden. Peter en ik deden heel de eindklim van 15km, wel heel opt gemakske. Na 1u15 waren we weer in Les Saisies waar we nog even het zwembad indoken, eigenlijk alleen voor de douche achteraf. Ingo was ook tot boven gereden, met de auto, om zo samen met ons een beetje te eten. Daarna naar de briefing en dan vroeg bedje in want de wekker stond om 3u45.

Zaterdag was het zeer fris bij de start, 5graden en nog donker. De rit begon in dalende lijn dus werd het echt bibberen de eerste 30km. Van nu af begon het op te warmen maar de muts en de beenstukken bleven waar ze waren want het was nog te koud om zonder te rijden. Er ontstonden groepjes en er werd nog behoorlijk gepraat, vooral door de Italianen. Eerste klim zat erop zonder een trap teveel te geven en daarna de eerste echte afdaling, in het licht en zonder bibberen van de kou. In de tweede bocht miste ik al direct mijn schijfremmen van de mountainbike, opletten dus en geen risico’s. Hierna kwam direct de Col de la Forclaz, niet te lang met z’n 10km en zeker niet steil (5%). Na de afdaling kwam er stuk door het dal om zo via Martigny naar de voet van Champs Lac te rijden. Beneden kon ik eindelijk mijn muts en beenstukken achterlaten, alsook mijn bidons vullen. Deze klim was wat steiler dan op de grafieken stond en boven stond een frissen wind. Wel zeer mooi tijdens de afdaling, prachtig zicht op een zeer uitgestrekt dal. Snelheden van ruim boven de 60km/u konden hier moeiteloos worden aangehouden door de brede wegen en overzichtelijke bochten.

Nu volgde de langste klim van de dag, Col du Grand St Bernard, 30km. De eerste 20km waren saai en ambetant. Langs een grote drukke weg waar mensen geen geduld hadden met zwetende fietsers. Ik was dan ook blij toen we de drukke baan verlieten om zo nog 10 mooie kilometers te klimmen. De zon deed flink haar best en drinken was de boodschap. Boven wederom bidons vullen een wat eten. Na 30km klimmen kwam hier ook een 30km dalen. De warmte kwam ons tegemoet uit het dal, 32graden in Aosta. Het groepje waarin ik zat bleef rustig tempo rijden tot de volgende bevoorading. Hier nam ik

een beetje pasta en een cola, dit deed deugd. Nu was het nog 6kilometers tot de voet van de Petit St Bernard, en zeker geen vlakke kilometers. Deze col was met 20kilometer ook geen weggevertje. De gereden hoogtemeters begonnen de benen ook wat te vermoeien. Dit was een zeer mooie klim, met de Mont-Blanc op de achtergrond. Hoe dichter we bij de top kwamen, hoe harder de wind ging blazen, en het was op deze hoogte een zeer frisse wind. Door de warmte had ik wel zere voeten gekregen, soms was het bijna niet te houden. Boven deed ik mijn schoenen uit en ging ik even op de grond zitten. Ondertussen liet ik mijn bidons vullen en at ik wat.

De voeten voelde weer beter aan bij aanvang van de afdaling maar de wind was hier ook nog van de partij. De koude strakke wind hield het hoofd koel maar zorgde er ook voor dat je na elke bocht goed moest opletten. Andermaal mooie en snelle afdaling, nu richting Bourg St Maurice. Hier starte de voorlaatste klim van de dag, Cornet de Rosselend. Aanvankelijk nog licht hellend maar na 5kilometer begon het flink omhoog te lopen, nog 15km te gaan. Deze begon pijn te doen na dik 280km. De top kwam in zicht, wat was het hier mooi! De wind deed ook hier zijn uiterste best om ons af te remmen, maar we geraakten toch boven. Nog snel één bidon vullen en dan een laatste keer afdalen. Sommige stukken gingen weer lekker snel, mobilhomes werden gepasseert en auto’s gingen aan de kant, zalig toch.

Beneden was er geen tussenstuk, van afdaling direct terug omhoog voor een laatse 15kilometer klimmen. Het was geen snelle klim meer, de benen draaiden nogthans behoorlijk om al 315kilometer te hebben gewerkt. Ik haalde nog een enkeling in. Boven in Les Saisies was het nog een kilometer tot de finish: 15u07 was de eindtijd. Wauw, blij dat we er zijn.

Ik was moe maar niet kapot. Niet dat ik nog een klim zou kunnen doen maar niet compleet naar de haaien gereden zoals ik in het mountainbiken meermaals heb gedaan, daar lag ik meermaals compleet uitgetelt tegen de grond. Vandaag was er maar één doel, uitrijden. En dat is me gelukt.

Peter verging het iets minder, hij moest opgeven op 4km van de top van Cornet de Rosselend. Als je hoofd zegt doorgaan maar je lichaam maakt je heel duidelijk dat het genoeg is moet je je gewonnen geven. Je lichaam is baas over zichzelf, en niet je hoofd. Toch een zeer knappe prestatie. Het feit dat je hier aan de start stond is een overwinning op zich.

En dan te bedenken dat er zijn die 24u door de Alpen rijden non-stop  :007:
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2016 - 20:39 door Shorty »

Berre

• 4Bikers Member
Re: 16 juli 2016 Tour de Mont Blanc
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2016 - 08:04 »
Tim,

Het is duidelijk dat uw grenzen verder liggen dan de Tour du Mont Blanc. Als ik u was zou ik toch eens proberen te gaan voor die 24u transalp.  :cool:

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2016 - 19:44 »
Neen dank u. Zo saai 30km of 20km klimmen op de baan. Mooi is dat daar wel maar je moet niks anders doen dan trappen hé. Op de mtb moet je tenminste nog zien waar je rijd en veel meer schakelen.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2016 - 21:11 »
 :045: :045: :045:

Weeral een mooi avontuur achter de kiezen, iets waar je nog veel aan gaat terugdenken.
Knap gedaan !

Tim,

Het is duidelijk dat uw grenzen verder liggen dan de Tour du Mont Blanc. Als ik u was zou ik toch eens proberen te gaan voor die 24u transalp.  :cool:

24h TransAlp nonstop (enfin, bij mij was dat langer als 24h) wordt niet meer georganiseerd ... wat u niet tegenhoudt om die zelf uit te zetten.  Maar dat was toch zowat het zwaarste wat ik ooit heb gedaan.  Dat voelde ik nog de week nadien in de IronBike.