Auteur Topic: Moselsteig  (gelezen 3839 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Moselsteig
« Gepost op: 11 november 2016 - 00:35 »
In 2016 zijn er naar goede gewoonte weer een hoop leuke buitenlandse projectjes van het lijstje gevinkt.  Naast een aantal weken Alpen, waren het vooral Premium Wanderwegen die we met de MTB afhaspelden (oa. eindelijk de Pfälzer Weinsteig nonstop opnieuw kunnen afhaspelen, met 6.200 hm op 150 km en veel portage toch een pittige uitdaging met stevige hillfactor).
Helaas veel te weinig tijd om al deze bijna wekelijkse pareltjes online te zetten, voorzien van foto's.

Eentje willen we toch niet weerhouden: de MOSELSTEIG.

Dit is een lange-afstandswandelpad langs het volledige Duitse gedeelte van de Moezel tussen het 3-landenpunt D-FR-LUX in Schengen en de samenvloeiing met de Rijn in Koblenz.  Dit jaar, in 2016, werd het pad bekroond tot mooiste wandelpad van Duitsland.

Verwacht een stevige aaneenschakeling van singletracks tussen de wijngaarden en door bossen, langs schilderachtige dorpjes, prachtige uitzichtspunten over de diep ingesneden valleien en hier en daar een 'Klettersteig'.

Gezien de omvang van dit project, hadden we (= mijne schat en ik) de uitvoering in meerdere fases gepland.  Eentje met Pasen, nog eentje met Pinksteren en tot slot het laatste deel tijdens de Herfstvakantie.
Het volledige hoofdtraject (402 km en 13.150 hm, eigen registratie) reden we integraal met de MTB in 8 etappes.  Daarnaast vinkten we ook een aantal Seitensprünge, Traumpfaden en Klettersteigen buiten het hoofdtraject van het lijstje, al da niet te voet.
Overnachten gebeurde afwisselend in jeugdherbergen en wildkamperen.  De tocht leent zich trouwens uitstekend om elke avond bij zonsondergang eten te koken in een Schutzhütte, want hutjes met uitzichtpunten zijn er voldoende.

Qua periode is deze streek écht wel het mooiste in de vlammende herfst, wanneer de geel en rood gekleurde bladeren van de wijnranken mooi contrasteren tegen de herstkleuren van de loofbossen.
Echt schitterend weer hebben we helaas nooit gehad ... maar optimistisch als we zijn bleef de aangekondigde regen ook steeds beperkt.
Qua opbouw is de "aanloop" tot Trier goed te doen.  Maar vanaf dan wordt het stevig, en dat blijft zo tot het einde.  Ideaal dus voor wie een mooi parcours boven afstand maken zet, en niet maalt om dagelijks meerdere stukjes portage.

Een (zéér beperkte !) selectie van wat foto's kan je HIER terugvinden --> meer foto's later ... .
« Laatst bewerkt op: 11 november 2016 - 00:40 door Magura »

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
Re: Moselsteig
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2016 - 10:55 »
Schoon verslagske en foto's .
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2016 - 10:27 »
Ik heb de Moselsteig nog niet volledig gedaan.
Maar hij passeert op 7km dalen van mijnen tweeden hof.
De combinatie met de Saar-hunsruck gaat boven mijn petje, maar was ik weer jong
dat moest zeker van mijn to do lijstje.
40 a 50 km per dag is al veel voor mij.
Ik versta niet waarom ik daar zo goed als nooit iemand op de fiets tegenkom.
Wellicht omdat 95% niet van wandelen naast/onder de fiets houdt.
En bij dat wandelen is een deftige schoen aangeraden.
Maar zo mis je wel veel moois.
Ik kan dus toch nog jaloers zijn. :oops:
Elias heb je lussen gemaakt en geslapen waar je vertrok?
Op sommige stukken kun je de  de boot terug nemen(wel duur)Gewoon het fietspad langs de Moezel terug naar vertrek is ook een alternatief.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2016 - 10:35 door Peter »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2016 - 21:07 »
Saar-Hunsrück is al (te) lang geleden, maar heb er zeer goede herinneringen aan.
Volgend jaar staan er andere dingen op het programma (Project X + TBNZ + WK 24h Finale Ligure (IT) + 8-daagse Alta Via Stage Race (IT) + IB (IT) voorafgaand door 2 weken Piemonte/Queyras in't voorjaar; lees: geen verlof meer over), maar in 2018 gaan we die nog is met mijne schat afvinken.  Ik ben benieuwd naar de vernieuwingen en de verlengingen !
(2019 wordt dan het jaar van de Rheinsteig ...)

40 à 50 km per dag is op dit parcours inderdaad al stevig.  Met dat tempo pik je veel meer op uit de omgeving.
DAT is misschien ook de reden waarom je op in het algemeen zowat elke "steig" in DE geen volk op de fiets ziet, ondanks omzeggens nergens fietsverbod is.
Wandelen ... sjah, in de bergen is dat ook zo.  Mooie panorama's en leuke afdalingen moet je verdienen.  En dit zijn schitterende projecten daarvoor (het woord "training" neem ik niet graag in de mond).

Mijne schat reed telkens van punt A naar punt B over de Moselsteig.  Ik reed dan elke ochtend met de auto van punt A naar punt B, fietste dan terug naar punt A (parcours variërende van sporadisch Moselradweg (saai en makkelijk, geen aanrader vanwege veel (weliswaar afgescheiden) fietspad naast drukke weg) tot meanders afsnijden (hoogtemeters rapen) en andere wandelpaden).  Dan van punt A terug naar punt B over de Moselsteig, om dan ergens op +/- 3/4 van de dagafstand mijne schat in te halen en samen tot de slaapplaats te rijden.
Zo kon Gwen rustig op haar tempo fietsen, had ik een goede training, was het logistieke probleem opgelost en deden we alle 2 het integrale Moselsteig traject.

Voor sommige Seitensprungen heb je inderdaad de boot nodig.

P.S.: fotoreeks is zeer beperkt, met vooral "Mosel"-foto's.  Ondanks je altijd dicht bij de rivier blijft, gaat het soms ook voor lange tijd gewoon over leuke singletracks door bos en zie je de rivier voor lange tijd niet.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2016 - 23:27 »
Ik denk dat uwen schat veel mannen de baard afdoet. ;)
Ik ben altijd blij dat die moselradweg saai en makkelijk is als ik weer eens te veel hooi op mijn vork neem.
Op het +-vlakke kunt ge ook als ge dood zijt nog rijden. En meanders afsnijden dat duurt vaak langer dan er langs rijden, maar is nooit saai.
De slotklim terug naar het licht op de berg doet offroad zeer maar duurt onroad naar mijn gevoel een eeuwigheid.
Ge hebt toch ook eens rondgelopen in Koblenz hoop ik.

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2016 - 18:52 »
Alta Via Stage Race ziet er mooi uit. Al gereden of eerste keer?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #6 Gepost op: 6 december 2016 - 21:44 »
De slotklim terug naar het licht op de berg doet offroad zeer maar duurt onroad naar mijn gevoel een eeuwigheid.
Ge hebt toch ook eens rondgelopen in Koblenz hoop ik.

Als ge onroad een lang klimmeke wilt doen --> van Traben Trarbach (100 m) naar de Idarkopf (750 m).

Koblenz: de jeugdherberg ligt IN Ehrenbreitstein.  Schitterende locatie, al moet ge er wel een stevige wandeling voor over hebben om er te komen.
Naast de klassieke stadswandeling ook nog een halve dag in het Confluentes gezeten.

Geen lelijke stad, zeker niet.  Maar Luxembourg stad vind ik mooier ... des goûts et des couleurs, on ne discute pas  ;).

Alta Via Stage Race ziet er mooi uit. Al gereden of eerste keer?

Jeps, voor mij wel.
Degene die 'm al wel hebben gereden, zijn alvast enthousiast.
Mijne schat en ik kijken ernaar uit !