Auteur Topic: 2x11 vs 3x10  (gelezen 1977 keer)

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
2x11 vs 3x10
« Gepost op: 20 november 2016 - 18:01 »
Een vraag waar ik ondertussen stilaan begin over na te denken .

Nemen we als standaard :
2x11 : 26/36 - 11/42
3x10 : 22/30/40 - 11/36

Dan zie je dat we met beide , als kleinste versnelling identiek dezelfde verhouding hebben .
Je kan met beide combinaties zowat elke verhouding vinden , enkel met de 40-11 kan je iets meer snelheid ontwikkelen .
Aangezien we gewone stervelingen zijn , topsnelheid een dwaas begrip is , een scheve kettinglijn  niet hoeft  .... , zie ik niet in waarom we nu nog met een tripple hoeven rond te rijden ?
Dan kan je als argument wel aanhalen een 3x11 22/30/40 - 11/40, maar dan kan je weer een 2x11 24/34 - 11/42 tegenoverstellen .
Dan durf ik het nog niet hebben over een 1x12 , maar dat gaat mijn geldbeugeltje echt wel te boven  .

Kan er mij iemand op andere gedachten brengen ?
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: 2x11 vs 3x10
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2016 - 21:41 »
Er zijn al veel posts over al-dan-niet triple geweest  ;).

Wat betreft de kleinste verhouding, heb je in die setup gelijk.  Je hebt nog lichtere setups.  Wel opletten dat, in het niet-topsegment, de cassette geen blok van meer dan een halve kilo gaat worden.
Grootste verzet moet je inderdaad niet naar kijken (diene 40T gebruik ik vrij vaak, maar daarom niet persé met de 11 achteraan).

MAAR, mijn mening:
- Grotere spreiding in cassettes = moeilijker het "juiste verzet" vinden vanwege grotere sprongen.  En dat vind ik ambetant tijdens lange klimmen.  Idem dubbel ipv triple --> met triple heb je meer tussenmogelijkheden.
- Die 22-30-40 crank (optioneel 20T als kleinste met ne Stambecco) is een zalige combinatie.  40T voor vlak (en vals plat omhoog tijdens wedstrijden), 30T voor technisch vlak en gewone klimmen, 22/20T voor als het écht steil is (ge kunt écht wel lang op de 30T blijven klimmen met een 11-speed cassette ... bvb. Monte Bellino is volledig middenblad).
- Met een dubbel gaat je kettinglijn vaak (zeer) schuin liggen, je zit ook vaak op de 26T waardoor die veel sneller slijt (kleinere tandwielen slijten sowieso sneller, omdat dezelfde kracht op minder tanden wordt gezet).
- Als je veel in de bergen zit of op technisch terrein rijdt is er risico dat een opvliegende steen (of tijdens een drop en extreme gevallen of je geen techniek hebt om te jumpen) je buitenste tandwiel wordt beschadigd waardoor tanden ontbreken of scheef staan.  Ik kan helaas al een hele verzameling tandwielen voorleggen die door wegvliegende stenen naar de haaien zijn.  Hier op blijven verder rijden is dan uit den boze, tenzij je de ketting wil over trappen.  Met een triple kom je op de 30x11 dan nog ietwat vooruit.  Met een dubbel en al zeker 1x vooraan ... succes !

Verder moet ik bekennen dat de overgang van 10 naar 11-speed triple voor mij wel een openbaring was (veel meer in vergelijking tussen 9 en 10-speed triple).  De combi 22/30/40 en 11/40 is voor Alpenwerk écht wel goed.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2016 - 23:36 »
Elias waar haalt gij die 20? En  20- 40 geeft dat geen problemen qua slijtage als de 20 in alu is?
Eind de jaren 80 reed ik met 20 32 en dat gaf dikwijls kettingproblemen.(toen was 26-28 zowat normaal qua kleinste).
In de alpen kun ge niet zonder triple, wordt jammer genoeg met uitsterven bedreigd, net als voorderailleurs.
Er rijden er rond die bovengekomen  het Sram kettingblad voor wisselen. Mijn mond viel toch open toen ik dat zag.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2016 - 23:41 door Peter »

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2016 - 11:15 »
Een 20t steken is het minst kostbaar .
Kan je zo'n stambecco tandwiel ook monteren zonder zaag-en vijlwerk ?
Of zijn er nog alternatieven .

Een ombouwkit 11-speed kan ook nog altijd hé .

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2016 - 11:19 »

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2016 - 22:38 »
dank u supernaut :oops:

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2016 - 13:19 »
Die 20 past wel enkel op 10-speed crankstellen en niet op 11-speed.
Anderzijds werkt een 10-speed crankstel wel degelijk met een 11-speed set-up. Zo heb ik vorig jaar in de Alpen rondgereden, en had er dit jaar spijt van dat ik dat crankstel niet terug gemonteerd had (jaja, zelfs met een 40 achteraan).
En qua slijtage valt die Mountaingoat Stambecco erg goed mee !

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2016 - 13:08 »
Ik heb nog een Mountaingoat Stambecco 20t thuis liggen, rood, nooit gebruikt... die past niet toen op mijn truvativ Noir en nadien niet meer aan gedacht dus in de kast blijven liggen... als iemand interesserd is -> PM
(niet tegen betaling, enkel de eventueel verzendingkosten dekken of bij mij komen halen!)
« Laatst bewerkt op: 1 december 2016 - 23:36 door Berthold »
Allways look on the bright side of life !

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #8 Gepost op: 2 december 2016 - 17:40 »
.. als iemand interesserd is -> PM

Check PM

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #9 Gepost op: 6 december 2016 - 21:15 »
ik ben wat verbaasd door 't feit dat een tripple hier precies nog wel hot is...

Op mijn marathon fully (26") staat een double en als ik ergens niet boven geraak ligt dat toch eerder aan 't manneke dan aan de versnellingen. Ok, een muur van 25% die 2km duurt zal niet lukken maar daar stap ik met een tripple ook af want ik ben rapper te voet :-)

mijn enduro (27.5") is 1x11, vooraan 30T, achteraan 11-40 en daar raak je ook wel al best ver mee vind ik...
't is wel een feit, zo op 't gemak omhoog peddelen, dat zit er niet in maar dan geef ik wat meer gas en rust ik boven uit :)

'k Kan wel begrijpen dat een 29'er nog wel een andere kwestie is. Op de fatbike in IJsland had ik een tripple, maar achteraan slechts 11x32. Ook daarmee kon je niet peddelen maar 'k ben wel veelal bovengeraakt waar anderen moesten stappen! :)

don't get me wrong, al mijn hardtails zijn nog tripples, maar ik zou het nu nooit meer nieuw kopen denk ik...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #10 Gepost op: 6 december 2016 - 21:31 »
Een 20t steken is het minst kostbaar .
Kan je zo'n stambecco tandwiel ook monteren zonder zaag-en vijlwerk ?

Met een XT crank van 2014 met vertanding 22-30-40T moet je vijlen.
Doordat je tandwiel 20T ipv 22T is, valt de ketting "lager" (kleinere diameter).  Daarom moet er wat materiaal worden weg genomen.

Voor de volledigheid: users manual: http://www.mountain-goat.de/upload/mounting_manual_print_version.pdf
Filmke: https://www.youtube.com/watch?v=KyAJxXOsPUA

Maar da's écht geen rocket science hoor.  Met wat handigheid is dat makkelijk gedaan, gewoon wat geduld hebben.
Naar't schijnt is bij een XTR triple crank (10-speed, NIET 11 !) geen vijlwerk nodig, maar dat kan ik niet bevestigen.

En  20- 40 geeft dat geen problemen qua slijtage als de 20 in alu is?

Bij mijne schat niet, maar die ontwikkelt nu ook weer niet zooooveel kracht.
Er bestaat ook de "impact" versie uit staal --> voor 2,70 EUR meerprijs (jawel, de volle twee euro zeventig) de uwe.

ik ben wat verbaasd door 't feit dat een tripple hier precies nog wel hot is...

Hier in Vlaanderen heb je dat idd niet nodig.

In de Alpen met klimmen van 2.000 hm/stuk kan nét dat tikkeltje lichter een zee van verschil geven qua frisheid.
Bij de weg: anno 2016 rijdt de winnaar van IronBike nog steeds rond met triple ... 22 x 42 als kleinste verzet !

Maar ook buiten de Alpen kan je dat gebruiken als je niet de pure power in de benen hebt en/of stevige parcoursen zoekt.

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #11 Gepost op: 6 december 2016 - 22:55 »
Maar ook buiten de Alpen kan je dat gebruiken als je niet de pure power in de benen hebt en/of stevige parcoursen zoekt.
Merci Elias  ;).
En bij een XTR-10 idd geen vijlwerk

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 8 december 2016 - 11:57 »
Bij de weg: anno 2016 rijdt de winnaar van IronBike nog steeds rond met triple ... 22 x 42 als kleinste verzet !

En is dat dan een 3x10 of een 3x11 dat diejen brave dat doet?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #13 Gepost op: 9 december 2016 - 18:06 »
En is dat dan een 3x10 of een 3x11 dat diejen brave dat doet?

3x11

En daarmee rijdt dieje brave jongen trouwens "vlot" 99% van pakweg Bellino omhoog --> klikkerdeklik (en doorspoelen naar 1:07 ... hoewel de rest ook ni slecht is  ;)).
« Laatst bewerkt op: 9 december 2016 - 18:08 door Magura »