Auteur Topic: Utrechtse Heuvelrug (NL)  (gelezen 572 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Utrechtse Heuvelrug (NL)
« Gepost op: 27 december 2018 - 23:42 »
Zoals bij verschillende gebieden in Nederland, meer dan in België, is het vrij mountainbiken sterk aan banden gelegd.
Om dit te “compenseren” worden er vaste mountainbikeroutes aangelegd, om zo de fietsers beter van andere bosgebruikers te scheiden.

Zo liggen er in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug 9 vaste MTB routes (link naar de website).  Om ze te “mogen” rijden, betaal je jaarlijks 7,50 EUR, waarmee je de aanleg van de paden en het routeonderhoud betaald.

Al deze routes had ik al eens gedaan, vanuit de NoorderKempen is het immers slechts een goed uurtje rijden.  En het mag gezegd worden, de meesten zijn top.  Ze zijn dan ook bijna allemaal leuker dan bvb. Dorst of de Drunense Duinen, routes die door de Belgen al eens worden aangedaan.

Als Kerstkalkoenverbranding reed ik gisteren (26/12/18) alle 9 de routes.  Samen met de verbindingen, goed voor + 185 km, +/- 1.750 hm, en een hoop geslinger.

Oh ja: je mag niet rijden op de routes tussen zonsondergang en zonsopgang, dus een goede timing en een stevig drafje zijn dan vereist tijdens de kortste dagen van het jaar.

Ik vertrok stipt bij zonsopgang, 08h30, bij “De Kuil”, om eerst de route van de Lage Vuursche af te haspelen.  Al direct één van m’n favorieten om mee te beginnen.
Hobbelen over de duinen, uitsluitend singletrack, véél bochtenwerk, en regelmatig een jump/drop.  Keerzijde van de medaille: moeilijk om te temporiseren … ondanks het een lange dag gaat worden, wordt de gashendel al direct open gedraaid.

Lage Vuursche wordt na goed 10 km naadloos opgevolgd door Hoge Vuursche.  Ook hier dezelfde ingrediënten, met verschillende kuilen (vergelijkbaar met de foxholes in de Luxemburgse Ardennen) --> fun !  Deze route is met 22 km wat langer dan de eerste, en “gelukkig” is er sporadisch een breed stuk om wat op adem te komen.

Na 35 km kom ik terug aan de auto en neem er de rugzak, mijn trouwe traiteur voor de komende 150 km ... .

Er volgt nu een langere verbinding, naar de route van Austerlitz (16 km).  Dat is de “minste” van alle 9 de routes.  Hoewel dat natuurlijk relatief is … nog steeds een pak leuker dan de beste Belgische Bloso.

Austerlitz kan je combineren met Zeist, maar die route ga ik vanavond pas doen.  Nu volgt opnieuw een verbinding (in moderne termen noemen we het “gravelriden”, want het gaat over grindfietspaadjes glooiend doorheen mooie duingebieden).

Het zuidelijke deel van Leersum is de volgende die wordt aangedaan.  De hoogteverschillen worden uitgesprokener.  Effe de duin opknallen is er niet meer bij, met hoogtes tussen de 15 à 75 m moet je schakelen.  Lees: de afdalingen worden ook langer !

Halfweg spring ik over naar de route van Hoog Ginkel.  + 100 hm voor 7,5 km singletrackplezier.  De snakerun is mijn favoriete afdaling !  Normaal doe ik deze route altijd een paar keer achter elkaar … .

Nu beperk ik me tot 1 rondje, om af te draaien naar het zuidelijke deel van de route van Amerongen.  Ook hier dezelfde ingrediënten met “stevige” hoogteverschillen.  Alleen jammer dat in enkele afdalingen er remputten zijn, die het plezier wat afremmen.

Oh ja: wie het rondje van + 180 km teveel vindt, kan de 5 oostelijke routes aan elkaar knopen.  Dan heb je een goede 70 km slingerplezier.

Halfweg Amerongen rij ik de verbinding naar de route van Rhenen, mijn favoriet.  Ook deze doe ik normaal gezien een paar keer na elkaar, zo plezant zijn de flowige afdalingen.  Met wat snelheid en goed stuurwerk tover je hier gegarandeerd een brede smile op je gezicht.

Die smile verdwijnt als je, na een korte verbinding, start met de route van Kwintelooijen.  Amper 2,7 km, maar wel dik 100 hm.  Lees: stevig klimwerk !  Effe iets eten of wat drinken is uitgesloten, want ook de afdalingen vragen alle aandacht.  Wat is dit toch plezant.

Intussen zijn al 120 km afgehaspeld.  De opeenvolging van singletracks en klimmetjes begin ik stilaan te voelen.  Ook al omdat de verbinding terug naar Amerongen absoluut niet vlak is, en het noordelijke deel van de route allesbehalve makkelijk is.

Terug aan het kruispunt met de routes van Leersum (en Hoog Ginkel) aangekomen, stop ik even om wat eten uit de rugzak te verorberen.
Met volle moed zet ik terug aan met de “snakerun”, om het laatste stuk Leersum te rijden.  Check, nummer 7 is ook van het lijstje gevinkt !

Ik ging er vanuit dat na de 5 oostelijke routes de meeste hoogteverschillen wel achter de kiezen zouden zijn, maar op mijn terugrit naar Zeist blijft het nog altijd op en neer gaan.  Pffft.

De namiddag is intussen al flink opgeschoten als ik aanzet voor Zeist, en de Kerstkalkoen van gisteren is ondertussen al volledig verbrand, inclusief de 3 porties chocolademousse.  Lees: het beste is eraf, maar ik voel dat de “full” wel gaat lukken, en dat geeft altijd nét dat tikkeltje energie wat je op het laatste nodig hebt.  En dat is nodig ook, want Zeist is wat pittiger dan de aanpalende route van Austerlitz deze ochtend.

Als Zeist “rond” is, is de avond gevallen.  Komt mooi uit, want zoals aangehaald mag je na zonsondergang niet meer op de routes … dat valt dan onder een milieu delict met 90 EUR boete.

Nu hoef ik enkel maar het lampje te ontsteken om de laatste verbinding terug naar de auto te fietsen.

Moe, maar voldaan kom ik na 185 km en 1.750 hm slingeren aan.

Utrechtse Heuvelrug in een notendop:

1) Wil je deze routes in 1 keer doen, zorg dan aub voor dat je niet in het donker de routes rijdt.  In NL zijn ze hiervoor blijkbaar erg gevoelig … een gewaarschuwd man … !

2) Zeist en Austerlitz kan je naadloos combineren, maar die zijn de “minste”.
Hoge en Lage Vuursche kan je ook naadloos combineren (+/- 35 km), zijn flowig en erg plezant.
Hoog Ginkel, Leersum, Amerongen, Rhenen en Kwintelooijen kan je, mits enkele korte verbindinge, ook combineren (+/- 70 km), bij deze 5 zijn de klimmen (en dus ook de afdalingen) het meest uitgesproken.  Singletrackgehalte = idem zoals bij alle 9 routes = hoog !!!!!

3) Koop een sticker, die 1 jaar geldig is.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2018 - 23:44 door Magura »

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
Re: Utrechtse Heuvelrug (NL)
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2018 - 07:06 »
De combinatie van de 5 oostelijke al enkele keren gedaan.
Rest alleen nog de 4 andere af te vinken.
Mooi verslag Elias en knappe prestatie !
« Laatst bewerkt op: 28 december 2018 - 07:08 door lowie »

lam002

• 4Bikers Member
    • MTB Heuvelrug
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2018 - 20:27 »
Trots nu inmiddels zowel Elias als Lowie op 'mijn' routes te mogen hebben ontvangen.

Bert
(MTB Heuvelrug)
CEO en Founder van MTB Heuvelrug

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2018 - 22:00 »
Dankzij Lowie deze routes ontdekt, dikke aanrader alleszins. Zeer plezierige XC-routes met een vleugje enduro-spirit erbovenop.

Knap werk Bert!

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2018 - 22:02 »
Tsja,
We moesten iets doen om te trainen voor het Belgisch geweld.

Zeist en Austerlitz mogen dan weing hoogteverschil hebben, ze worden door door herhaling steeds leuker en sneller ;)

Willem

Ps.s
TNNZ Eénmalige groepstart op 28 Juni 10h, Noord-Noord-Groningen (Dijk Waddenzee)