Auteur Topic: Achtervering: de verschillende principes en concepten  (gelezen 30470 keer)

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
Achtervering: de verschillende principes en concepten
« Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2005 - 16:27 »
Enerzijds heb je het systeem van demping, en dan ook nog eens de demper zelf.
In de Specialized stumpjumper FSR XC heb ik een jaar terug de Fox eruit gegooid en de DTSWISS erin gezet.
Pompen volledig weg, en toch nog zeker zo veel comfort. Je zou dus ieder systeem met dezelfde demper op dezelfde druk moeten testen.
Op dezelfde druk wordt moeilijker, ieder systeem vraagt andere drukwaardes.
Dezelfde demper, daar zou toch eens iemand moeten werk van maken he. Dan moet je natuurlijk wel alle varianten hebben qua inbouwlengtes, breedtes...Schoon werkske.
LED there be light..

Jack77

• 4Bikers Member
« Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2005 - 18:37 »
Het gaat hier niet om het beste systeem te verkiezen, al neigt het er soms wel naar.

Maar verschillende rijders hebben verschillende voorkeuren, wat maakt dat soms het ene en dan weer het andere systeem het meest geschikt is.

Dit topic is bestemd om mensen te helpen "hun" bike te vinden. En om er - materiaalfreaks die we zijn - intussen iets van op te steken, natuurlijk.

Wat dezelfde demper betreft: de meesten kopen een kant-en-klare bike. Of een vaste frame-dempercombo. Veel keuze hebben ze niet. Dus écht veel maakt het niet uit. Tenzij voor vervangdoeleinden, of voor materiaaljeannetten zoals ons...

Enfin, da's mijn mening.
.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2005 - 22:08 »
In het huidige nummer van Mountainbike Action staat een leuk artikel over het 4-bar linkage principe en hoe het VPP-principe daaruit geëvolueerd is.
VPP is blijkbaar immers een 4-bar linkage met enorm verkleinde "links" en een achterpat die tot achterbrug is uitgegroeid.

De conclusie van het artikel ligt in de lijn van die van de "path analysis" studie (zie link helemaal vooraan in dit topic): Theoretisch gezien is 4-bar linkage/VPP misschien wel de meest ideale oplossing, maar in de praktijk kom je soms tot verrassende conclusies/resultaten. Of hoe relatief het allemaal is...

[Zoals 2 korte proefritten met de Lapierre Evo 2 - met eigen versie van het VPP-concept - mij onlangs (op de Happy Bike Days) ook duidelijk maakten: de versie zonder platform-demper bleek qua veerwerking enorm aangenaam als je in het zadel bleef, maar begon verschrikkelijk te pompen eens je uit het zadel kwam. Van een desillusie gesproken... De SC Blur van het jaar ervoor was andere koek - geen idee welke demper daarop stak.]

de blur of de spider hebben een evenwichtspunt. dat punt bereik je door 30% sag in te stellen (dat is dus heel veel). elke doemp op een pedaal doet de fiets dus naar dat punt toe trekken, maar daar je al op dat punt zit, beweegt de vlo dus niet - no pumping today, the melkboer is away-, als als als je genoeg sag ingesteld hebt.

ikzelf rij ook met een ppd demper, maar ik vermoed dat het evengoed ook zonder kan. ben aan het beseffen dat toen ik nog zonder ppd demper reed, ik iets te weinig sag instelde, en je dus wel een licht pompeffect had : je trok de fiets van de sag in het evenwichtspunt. je moet echt durven het systeem in te stellen zoals het moet.

doordat je met zoveel sag kan rijden zit je dus in een ongelofelijk komfortabele zetel. door het vpp systeem kan je toch vollen doef doortrekken.
Team Green : www.team-green.be

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
« Reactie #23 Gepost op: 3 november 2005 - 13:29 »
Citaat van: Iegienie
het echte slijtpunt zijn de buskes waar de demper in vastzit, maar naar ik meen begrepen te hebben zijn er nog wel fullies die daar last van hebben. onlangs huldenberg gereden met 50% sag, en toch werkte de fiets zeer goed. is uiteraard overdreven, meestal is 25 à 33% genoeg, maar een beetje luchtverlies is dus helemaal niet dodelijk voor het veersysteem.  

het gemakkelijkste is om iemand te zoeken die zoiets kan "draaien", dan kost dat maar een appel en een ei, of zelfs nog niet. de mario van fox kan dat ook, maar dat is dan noor een ganse mand appelen, of zelfs nen boom...

U riep?  ;)
Caàl e Doss: cavalli celesti

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #24 Gepost op: 3 november 2005 - 17:31 »
« Laatst bewerkt op: 3 november 2005 - 17:34 door Adri »

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #26 Gepost op: 23 november 2005 - 23:18 »
Are design restrictions limiting the spread and development of suspended mountain bikes?

Blijkbaar wel hé!
Kan je je voorstellen wat voor machientjes we zouden kunnen kopen (betaalbaar) als die intellectuele rechten niet bestonden :toeme:

Jack77

• 4Bikers Member
.

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #28 Gepost op: 18 december 2005 - 20:36 »
Las ik in het interview met Roel P. (op BMS) dat het NRS-systeem blokeert bij het (achter?)remmen...anyone?  :o

XC-SjoerieMoerie

• Kristof
  • 4Bikers Member
    • 4bikes
« Reactie #29 Gepost op: 4 maart 2006 - 13:31 »
Rijdt er hier iemand met dat Maestro systeem van Giant?
Stretch your legs

k2-er

• Kristof
  • 4Bikers Member
    • My website
« Reactie #30 Gepost op: 26 juli 2006 - 20:58 »
Las ik in het interview met Roel P. (op BMS) dat het NRS-systeem blokeert bij het (achter?)remmen...anyone?  :o

ik dacht dat dit fenomeen een naam heeft, Brakejack.
Met name single-pivot fietsen hebben hier ook last van.
als je remt oefen je een moment uit op het scharnierpunt, en volgens mij is dit moment omgekeerd aan het moment dat er onstaat als je over een hobbel, een steen of een rots rijdt.
maar het kan goed zijn dat mijn uitleg niet klopt, daarvoor al mijn eventuele excuses  :lipsrsealed:

boswolf

• 4Bikers Member
Re: Achtervering: de verschillende principes en concepten
« Reactie #31 Gepost op: 22 maart 2008 - 18:24 »
zullen we het eens over de prijs hebben want daar zit toch dikwijls het grootste verschil
stel voor rond de 2300 E. wat zijn dan volgens de kenners de fietsen die in aanmerking komen voor een normaal MBT gebruik zonder extremen tenzij in afstand?

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Re:Achtervering: de verschillende principes en concepten
« Reactie #32 Gepost op: 14 juni 2009 - 15:48 »

lagers bovenaan zijn niet zo'n probleem, nu en dan eens smeren en tis ok, langs onder is een andere zaak om die draaiende te houden, das echt wel een karwei. de nieuwe spider heeft dan ook grotere lagers langs onder dan in die van mij. maar als het fietske goed afgesteld is, en het is niet te drassig, tja, een droom...

als er ergens spel op komt, dan is het aan de busjes waarin de demper vast zit. maar als je de lockout zo goed als nooit op zet (wat dus bij mij het geval is), dan scheelt dat wel veel.

Bevestiging .

Na goed 1500km begon ik speling te krijgen op mijn koga met vps .
Eerste gedacht is lagers , maar op een bike van goed 4 maanden  :031:

Na controle en aandraaien van de bouten met het juiste aandraaimoment was de speling weg .
Echter goed 1maand / 300km later opnieuw speling .

Speling was echt zichtbaar aan de demper , dus niet aan de link .
Demontage bracht duidelijkheid .  Het busje van de demper was praktisch helemaal uitgesleten .
De lagers zien er nog als nieuw uit .

Aangezien volgens koga , die busjes van een fasttrax demper niet los te krijgen zijn werd er mij binnen de 3 dagen een nieuw exemplaar onder garantie toegezonden   :045: .

Of deze speling te wijten is aan het veersysteem ( lock out wordt niet gebruikt ) of een materiaalfout is van fasttrax ??
Dat zullen we misschien binnen 5 maanden weten .

Aja , voor de rest niets dan lof over dit systeem .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #33 Gepost op: 14 juni 2009 - 20:44 »
Hopelijk komt ie in orde voor de TBNZ.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #34 Gepost op: 14 juni 2009 - 21:12 »
Hopelijk komt ie in orde voor de TBNZ.

In orde ?
Service is bij mijne fietsmaker heilig .
Ik heb m.a.w. Diest vandaag nog onveilig gemaakt  :003: .

Dus laat de TBNZ maar komen  :p

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #35 Gepost op: 14 juni 2009 - 21:27 »
ik ben om de chemins ook een bus en bouten van mijn achtervering kwijt geraakt, onderaan de achtervork

een cube van drie maanden oud. volgens mij hebben ze die in't fabriek van cube in elkaar gedraaid zonder enige vorm van aandraaimomenten...

een aantal bussen had ik zelf aangedraaid, op gevoel, nadat ik speling had ondervonden aan het scharnierpunt van de achterdemper. die bus die er uitgevallen is, had ik nou net niet aangedraaid...

bij mijn fietsenmaker is service een woord dat spijtig genoeg niet in zijne woordenboek voorkomt. tijd om te veranderen dus.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #36 Gepost op: 14 juni 2009 - 22:17 »
Bij mij waren die bussen steeds na enkele 100 km's versleten. Rij nu al een hele tijd met deze ( strong bushes) , sedertien geen speling meer te bemerken.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #37 Gepost op: 18 november 2009 - 10:40 »

als er ergens spel op komt, dan is het aan de busjes waarin de demper vast zit. maar als je de lockout zo goed als nooit op zet (wat dus bij mij het geval is), dan scheelt dat wel veel.

Aangezien volgens koga , die busjes van een fasttrax demper niet los te krijgen zijn werd er mij binnen de 3 dagen een nieuw exemplaar onder garantie toegezonden   :045: .

We zijn een half jaar verder en er steekt weeral een nieuwe demper in .

Zolang ze dit onder garantie oplossen , voor mij geen probleem . Maar ik zou eigenlijk liever de oorzaak weten  van dit euvel .
Veersysteem of slechte kwaliteit busjes ?

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #38 Gepost op: 18 november 2009 - 18:38 »

We zijn een half jaar verder en er steekt weeral een nieuwe demper in .

Zolang ze dit onder garantie oplossen , voor mij geen probleem . Maar ik zou eigenlijk liever de oorzaak weten  van dit euvel .
Veersysteem of slechte kwaliteit busjes ?

kwaliteit busjes niet afgestemd aan de noden van het veersysteem ?
« Laatst bewerkt op: 18 november 2009 - 19:51 door Iegienie »
Team Green : www.team-green.be