Auteur Topic: GPS-tracks online: pro/contra  (gelezen 39533 keer)

Thierry

• 4Bikers Member
GPS-tracks online: pro/contra
« Gepost op: 14 januari 2005 - 20:06 »
Ik was daarnet aan 't surfen op 't net, op zoek naar de gps-track van LF39 (fietsroute tussen Aalter en Watten (Noord-Frankrijk).
En tot mijn grote verbazing stuit ik ineens op een voor mij toch wel zeer bekende track : het parcours van de 70km-tocht van SVK Oud-Heverlee van 08/2004 (tja, ik heb nogal een goed geheugen, zeker wanneer het MTBroutes hier in de buurt betreft).

Wat ik me dan afvraag : kan dat ? Kan je zo maar iemands parcours voor iedereen te grabbel zetten op 't net ?

Voor alle duidelijkheid : ik stel deze vraag niet omdat wij als club "toevallig" een TT organiseren. Wij stellen ons parcours zelfs beschikbaar op onze site na afloop van de toertocht (in kaartvorm, niet als GPS-track).

Maar ik vraag me gewoon af of iemand anders het recht heeft om jouw "creatie" zo maar te verspreiden.

Zo'n parcours uitstippelen, daar kruipt namelijk enorm veel tijd en moeite en energie in, soms wordt er zelfs met deuren gesmeten (ik kan nogal opvliegend zijn wanneer ik mijn goesting ni krijg  :-[). Daarna begint het spel pas echt, met de toelatings-aanvragen e.d.

En dan zet één of andere buitenstaander die route op 't net, zonder toelating ?
Kan dat zo maar ?
Muziekanten, tekenaars, fotografen, schrijvers ... Die mannen kunnen allemaal beroep doen op een copyright om hun "creatie" te beschermen. Hoe zit dat met iemand die een "route" creëert ?

Je kan nu wel zeggen : 't is openbare weg, daar mag iedereen op rijden. Tja, 't alfabet is ook openbaar hé, en de toonladder ook. Maar 't is de combinatie van die noten en die letters (of in ons geval : de combinatie van de verschillende paadjes en tracks en wegelkes) die van het geheel een UNIEK iets maken, iets van jezelf ... Heeft iemand anders het recht om dat zo maar publiek beschikbaar te stellen, achter je rug om ?

En ik doe er nog een schepje bovenop : beeld je eens in dat je een tocht hebt met 5 privé-passages waarvoor je toelating hebt van de eigenaars. Je organiseert je TT, en een paar dagen / weken later zet ne pipo die track online.
In 't daarop volgende jaar worden die privé-eigenaars ne keer of vijf, zes (da's ni echt veel hé) geconfronteerd met MTBers die over hun privé-terrein rijden "want de GPStrack passeert langs hier" ...
Wat denk je dat er het jaar nadien gaat gebeuren wanneer je nog eens toelating vraagt om met je toertocht over dat privé-terrein te passeren ? *SJOT* ...  :-(

Man man man, waar dakik soms allemaal van wakker lig  ;)  ...
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Thierry

• 4Bikers Member
Re:GPS-tracks online: pro/contra
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2005 - 20:11 »
Oh ja, ik dacht deze vraag ook ginderachter te stellen, maar 'k wou eerst ne keer horen bij 4Bikers ...

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2005 - 20:17 »
Tja, probeer de volgende redenering eens te volgen.

Hoe ga je bewijzen dat die gast jouw parcours heeft gereden?

Een voorbeeld: Ik kom morgen in Heverlee wat biken, met mijne GPS (die ik nie heb zunne!), en op het einde van de rit heb ik toevallig 65km. En toevallig lopen die 65km perfect gelijk met een TT die daar nogal wa volk lokt in het begin van het jaar.

Ik wil maar zeggen, hoe ga je bewijzen dat die recording is gebeurt op een parcours dat jij/iemand uitgezet heeft?

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2005 - 19:49 »
ik heb er nog ni veel over nagedacht ...

als je hierover echt begint te discussieren vraag ik me direct af of er hieromtrent enige wetgeving is (want copyrights etc daar komt het allemaal op neer)

maar wie is de "owner" van die track he ... is het de organizerende club of is het de pipo die de gps tracks geregistreerd heeft ... dat is een heel tricky discussie ...

ik geloof dat advocaten hier een dikke kluif aan zouden hebben want het zou me zeer sterk verbazen als er hier enige wetgeving omtrent bestaat

wie zegt trouwens dat zo'n track geregistreerd werd op een TT ... het zou best kunnen dat iemand "per toeval" ;-) hetzelfde parcours heeft gereden als een of andere TT en het op een track registreert (hypothetisch voorbeeld maar wat ga je doen in dit geval)

ik weet het niet ... lijkt me al een even ingewikkelde discussie als software patenten (en daar ben ik tussen haakjes volledig tegen)

zou je bereid zijn (bijvb als club) om geld neer te tellen om "jouw" TT track officieel te "registreren"

moeilijke discussie waar heel veel aspecten aan vast zitten, maar zoals ik zei, echt diep heb ik er nog niet over nagedacht

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2005 - 19:52 »
trouwens ... schiet me net te binnen

ik rijd diezelfde tocht als een TT maar een klein stukske is anders ... tja, dan wordt het al trickier want hoeveel "anders" moet het zijn vooraleer je echt zegt dat het een "andere" tocht is

Steven

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2005 - 21:01 »
In de muziekbusiness zijn daar duidelijke afspraken rond, geloof ik. Maar da's dan eerder omtrent plagiaat.
Ook als architect heb ik auteursrecht op een ontwerp. Maar hoe kun je zoiets afdwingen? Moeilijke materie.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2005 - 21:57 »
ik denk dat er twee kanten aan de discussie zijn : wettelijk kan je daar idd. weinig of niets tegen in brengen, een echt been om op te staan heb je niet.  aan de andere kant kan je wel vragen van wat respect te hebben voor je creatie...

ik vind de vergelijking van thierry : alle letters staan toch ook in het alfabet, daarom mag je een boek nog niet copieren echter wel schitterend.

Ik heb al verschillende tracks samengesteld zoals bijvoorbeeld de hagelandse, of mijn toereke in aywaille, of bijvoorbeeld dat roadbook in langdorp, en je moet eigenlijk met ongelofelijk veel dingen rekening houden. Dat roadbook was dus echt moeilijk. een aantal zeer mooie stukskes zitten er gewoon niet in, want niet tekenbaar met bolleke pijl. den erwin (den auteur van het artikel) kreeg er soms echt het schijt van als ik weer eens ergens midden in de bos links rechts averechts moest om toch maar nog die ene singletrack er bij te hebben.

En hoe meer energie je in een track steekt, hoe mooier hij blinkt. Dat roodbook hier in de streek van nieuwrode en horst bijvoorbeeld. Exact dezelfde streek als van de hagelandse, edoch, toen ik de kaart er van zag, dan moest ik bijna kotsen. wat een ongelofelijk rotzooi hebben ze daar van gemaakt. djeezes.

Zulke lijntjes op de kaart zijn dus imho echte werkstukken, dikwijls vol met creatieve ideeen : hoe kunnen we daar EN daar passeren, zonder dat we kruisen ? Hoe krijgen we dat stuk asfalt er uit ? zou daar ook niet een afdalingske zijn ? dat eens proberen ? oej, dat valt tegen, iet anders uit de mouw schudden...

Ik kan dus helemaal niet eisen van iemand dat hij dat niet op het net zet, maar, maar, maar, ik kan het wel lieftallig vragen, uit respect voor de tijd die ik erin gestoken heb.  

MAAR ondertussen zal wel elke bezoeker van mijn website door hebben dat aywaille vol parelkes ligt, iedereen is dus vrij van daar gelijk welke lijn te creeeren. ik vind dat trouwens de helft van het plezier. trouwens, nog zo goed als nooit hetzelfde toereke gedaan, bijna elke keer is er een nieuw stuk bij, of breien we verschillende stukskes anders aan elkaar... tja.

mijn gedacht.
Team Green : www.team-green.be

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2005 - 22:07 »
Ik zie het zo, je steekt daar heel wat tijd en werk in, maar je doet dat met je volle goesting.
 Een copyright op een openbare track kan je natuurlijk niet nemen, maar ik  word wel graag vermeldt als bvb (mede)auteur van een roadbook of in dit geval van een opeenvolging van wegskes.
Vooral een roadbook opstellen kruipt verschrikkelijk veel tijd in (zonder GPS)

Ik heb meer schrik dat door zo'n mooie track openbaar te maken, dat er dan een hoop volk deze komt rijden met alle gevolgen voor de track, de omwonenden, en later ook voor de toelating over deze paadjes te rijden.

Een stapke verder zou kunnen zijn  iedereen met een GPS verbieden (dat kan je wettelijk toch niet) een TT te gaan rijden, maar waar eindigen we dan?
trouwens iemand met een goed geheugen kan die track gemakkelijk de dag nadien nog rijden, of je maakt een foto van de kaart die meestal aan de start hangt, en je hebt ze ook.

Zie wat er met de neroroute gebeurd, al die mooie singletracks zijn autostrades aan het worden. Hier moet dringend wat bosbeheer gebeuren. Het zou een mooi gebaar zijn als 1 of andere club uit de regio dit mee wil doen met de boswachterij.

Moeilijke materie maar je hebt als uitpijler eigenlijk geen poot om op te staan, je kan enkel rekenen op goodwill.

Kijk eens op http://home.tiscali.be/bikeeastbelgium/nl/gps/gps.htm , daar vind je elke TT die de moeite waard is als GPS track.

Hier staat ook een tekst op rode achtergrond die de moeite om lezen is

Moest ik een advokaat zijn zou ik denken, hier valt nog geld uit te kloppen.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2005 - 22:37 »
djeezes, wat een hoop routes. eigenlijk zaagt die gast de tak af waar hij zelf op zit.

wat met de privestukken waar de organisatoren veel moeite moeten voor doen om door te mogen passeren ???? kheb het die webmaster eens gevraagd, eens zien wat dat em zal zeggen.
Team Green : www.team-green.be

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2005 - 07:12 »
Ik denk ook niet dat je een copyright op een route kunt hardmaken. Het is eigenlijk redelijk belachelijk als je erover doordenkt. je kan enkel respect hebben voor het werk en effe vragen of je de route mag publiceren, zoals Pieter al zei.
Maar ik denk niet dat je juridisch een poot hebt om op te staan als iemand protesteert. Cui malo?

Privaat is natuurlijk privaat en staat buiten deze discussie. Bossen zijn zowiezo privaat, ook als ze van de Staat zijn. We houden ons allemaal aan de regels waar het privaat betreft (durf ik hopen) Als je een TT na-rijdt moet je zowiezo rond deze stukken, daar kan men de organisatie niet op verhalen als jij daar twee dagen later de wet overtreedt. (Ik weet het, men kan het de organisatie wel kwalijk nemen en bvb het jaar nadien moeilijk gaan doen als er onderhandelt wordt)

Copyright: ah wat een heerlijk onderwerp.

Stel, ik heb een foto van een boom en laat die foto deponeren.

Jij maakt een foto van exact dezelfde boom vanuit exact dezelfde camerapositie maar op een ander moment . Dat is een andere foto en kan ik jou niks maken.
Maar als je mijn foto wil gebruiken, heb je vodden.

Dat voorbeeld van letterkes die woorden vormen en een boek is ook zo interessant. Wanneer is het copyright op een boek geschonden? Als je dezelfde verhaallijn gebruikt? Als je hetzelfde zegt maar op een andere manier? Idem voor muziek, daar gaat het over een paar akkoorden en gelijkheden in het refrein. Maar dat is allemaal zo gemakkelijk omzeilbaar.

Zoals ik al zei, advokaten worden hier rijk van.

Thierry, heb jij met het SVK afgecheckt of dit achter hun rug gebeurde?
Vroeger (?)  stonden er op de Zoenk site ook kaartjes met de gereden routes.. zijn die ook allemaal al verwijdert? Als ik een foto maak van de kaart van het parkoers, mag ik die dan ook niet publiceren? Ben ik geen eigenaar van mijn foto? Wat is fotografie? letterlijk tekenen met licht, wie heeft copyright op licht en donker?

Zomaar wat losse vragen die hopelijk vragen oproepen.

misschien nuttige info :http://www.law.kuleuven.ac.be/cir/faq-auteursrecht.html
http://mineco.fgov.be/redir_new.asp?loc=/intellectual_property/patents/faq/faq_nl_005.htm

enz.. google it

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2005 - 11:55 »
Je kan de zaak ook vanuit een volledig andere hoek bekijken. Waarom maak je die route? Voor de eer? Zelfvoldoening? Geld die aan de TT te verdienen is? Voor de mede bikers?
Ik zie het zo, als ik een route maak, heb ik liefst dat er zoveel mogelijk mensen gebruik van maken. Daarom maak ik ook die routes. Als iemand ze dan online zet als GPS track zou ik daar geen problemen mee hebben.
De grootste voldoening aan dit werk zou ik hebben, als ik die route aan het rijden ben. En ik zie plots biker(s) mijn route rijden met een GPS. Als ik dan zie dat ze er plezier aan hebben en een toffe dag op hun bike beleefd hebben, is dat de grootste voldoening die ik kan hebben.
Waarom maken muziekkanten een lied? Toch omdat het gehoord zou worden door iedereen en niet om er enkel zelf naar te kunnen luisteren?

Het is natuurlijk anders wanneer jou route tegen betaling op het net staat, maar zover ik weet is dat nog nergens het geval.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2005 - 12:23 »
Hiermee

Citaat
als ik een route maak, heb ik liefst dat er zoveel mogelijk mensen gebruik van maken

kan ik niet akkoord gaan.

Ik maak een route in de eerste plaats voor mezelf.

Ik deel gemakkelijk informatie uit, maar met routes ben ik voorzichtig, hoe meer mensen op ene route, hoe meer kans dat de wegen gesloten worden. Het is niet anders

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2005 - 12:27 »
Oké ik maak ook soms routes enkel om met vrienden te kunnen rijden. Maar als je die route enkel voor jezelf maakt, plaats je die toch niet online?
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2005 - 12:29 »
dat is korrekt. Je zal niet gauw 1 van m'n betere routes online vinden. Wel foto's ervan  :-D

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2005 - 12:42 »
Citaat van: mtbhurricane
Oké ik maak ook soms routes enkel om met vrienden te kunnen rijden. Maar als je die route enkel voor jezelf maakt, plaats je die toch niet online?

En wat wanneer één van die vrienden met andere "vrienden" die route rijdt, en die andere vrienden zetten die toch online ? Wat dan ? Ben je dan nog blij ?
En efkes later vind je stukken van je route kompleet kapotgereden terug omdat een TT-organisator die track online gevonden heeft en er 1500 man over jaagt ? Of je trackske is plots afgespannen omdat de eigenaars / omwonenden het beu zijn dat er dag in dag uit volk passeert ?

OK, ik overdrijf hier nogal, maar "au fond" kan je dus niet 100% zeker zijn dat die route nooit op 't net komt ... En dat bedoel ik dus met "copyright" : het kan toch niet dat iemand zomaar jouw "pareltje" online plaatst, zonder jouw goedkeuring ?

Een TT-parcours is normaal gezien berekend op een grote massa baaikers. Idem voor roadbooks zoals die van O2-Bikers (t.t.z. ik hoop dat die ontwerper er rekening mee houdt dat ettelijke honderden baaikers die route gaan rijden in de weken / maanden die volgen op de publicatie). Dus zo heel erg is dat niet indien die online geplaatst worden mits toelating van de TT-organisatie. Zo zal je bijvoorbeeld ons ZoeNK-parcours onder kaartvorm kunnen downloaden van onze site (eens de TT achter de rug is).

Maar ritjes zoals Adri's singletrack-loop in Meerdaalwoud, of mijn singletrack-tochtje (ja ja, ik ken hier ook mijne weg in 't Meerdaalwoud), of Iegienie's juweeltje rond Aywaille ... Dat soort tracks zie ik liever niet online geplaatst worden, en Adri en Iegienie evenmin ... En ik vind het heel jammer dat je in de praktijk dus NIETS kan doen om te vermijden dat die mogelijks toch online komen te staan ...

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2005 - 13:21 »
Klopt, ik heb er bvb geen probleem mee om Thierry eens mee te nemen op dat tochtje, hij is van de streek en zal alle wegjes wel kennen.. alleen de interkonnekties die ik maak tussen de verschillende paadjes kent hij misschien niet, en dat maakt die track zo speciaal, je rijgt alle interessante wegeltjes op een bepaalde manier aan elkaar.. ik heb ook veel nieuwe wegjes leren kenne van de Zoenk tocht, wegjes waarvan ik het bestaan niet vermoedde, of dacht dat ze dood liepen en zo..

Het liefste wat ik doe is een stafkaart nemen, thuis wegjes opzoeken en dan ter plaatse gaan zien of ze fietsbaar zijn (hiermee bedoel ik 1) toegelaten en 2) nog bestaan.

Dat noem ik het trage werk.  Eens de track uitgestippelt is kan je ze eens op snelheid rijden, en op een andere manier genieten.

Voor die 65k route ben ik bvb een ganse week elke dag een stukje gaan verkennen, alles opgezocht, verloren of vast gereden.. etc..

toen ik ze een eerste keer in haar geheel reed, was dat een fantastische ervaring.

Ik moet mezelf dringend eens een GPS kado doen.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2005 - 20:04 »
Kijk hier zitten jullie op glad ijs.
Dezelfde vraag kun je stellen over toertochten.
Ik was den eersten mtb'er in mijn streek en reed al voor den mtb bestond  liefst met de fiets door de bossen.  Alles wat de toertochten nu rijden  behoort tot zelf uitgestippelde routes en vaak  mede door mij opengehouden paadjes(met de GR organsatie). In jullie manier van redeneren leidt dit tot rare conclusies. Allez dit is niet mijn standpunt, maar een denkbeeldig doorborduren op jullie probleemstelling.
Ik denk dat  als ik diezelfde vraag  dus durf stellen ivm met die tt's zal ik een elitaire egoïst zijn.  Maar leg me het verschil eens uit.
Ik  apprecieer bike east belgium. En als de organisator het vraagt haalt hij de track van de site.
Wat wel niet kan is  verboden doorgang door prive terrein.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2005 - 20:13 »
Een track officieel registreren.  Waarom geen octrooi? Alleen al het idee maakt me pissig.

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2006 - 16:18 »
terloops ff melden dat er ook in onze databank gps-tracklogs beschikbaar zijn

je zou wel de tracklogs eens mogen "opkuisen" alvorens ze op jullie websiteb "te zwieren"... cfr. "kraksontracks" (c).
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2007 - 19:09 door PhrAcE »
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2006 - 17:10 »
kijk, er staat duidelijk vermeld dat het tracklogs zijn en geen tracks dacht ik... Een tracklog geeft meer info over een parcours dan een track! Bezoekers hebben maw meer mogelijkheden (bepaalde gps'en kunnen tracks van 500 punten aan, andere 250, etc, waar trek je de lijn? + hoogteprofiel is nauwkeuriger)

second: de parcoursbouwers hebben er veel tijd in gestoken, als je dat parcours opnieuw wil rijden moet je er misschien ook maar ff wat tijd in willen steken...

third: misschien is het voor bezoeker beter dat wij iets online "zwieren" dan dat ze helemaal niks kunnen gebruiken...

fourth: kdenk dat mijn leven al genoeg in teken van 4Bikers staat... je mag altijd je hulp aanbieden als je denkt dat het beter kan.