voor de rest kan ik je bezorgdheid begrijpen maar of het nu verzameld wordt in 1 database of onderling doorgegeven wordt (op den duur kennen gps-rijders echt wel elkaar denk ik), dat lijkt mij eigenlijk hetzelfde... alhoewel misschien iets minder grootschalig... kvraag me echter ook af hoeveel bikers echt naar een plaats rijden om daar eens een bepaalde tracklog te rijden... ik ga ervanuit dat het meer is om te gebruiken als je daar eens in de omtrek bent en niet de gekende bloso's wil afhaspelen...
Feit is dat GPS sterk in de lift zit. MAAR dat de (meestal solo) GPS-er in zijn opvatting dikwijls lijnrecht staat tegenover en masse op zondag door het veld crossen.
Maar dat is eigenlijk het punt niet. Het gaat ook niet om intellectuele eigendommen enz... Het gaat gewoon over respect voor andermans werk. De ene kan er niet mee lachen dat zijn 'ontwerp' verdeeld wordt, de andere publiceert het zelf op het web (o.a. La Reid).
Zou het niet mogeljk zijn om ergens een deontologische code in te voeren, die stelt dat je de toestemming nodig hebt van TT-organisatoren om hun TT op het web te publiceren? Dat moet toch te doen zijn, het gaat immers enkel om TT's, niet over permanente parkoersen of ritten die je zelf uitstippelt en laat publiceren (want dan geef je sowieso toestemming) zoals O2bikers doet.
Cracksontracks is op weg om een referentie database te worden, maar dan moeten ze misschien ook hun verantwoordelijkheid nemen en zo'n gedragscode onderschrijven? (hoge bomen enz..) Ik juich de toeganscode toe, maar dat is ook maar tijdelijk. Straks zit zowat elke TT of bloso in de database. En dan? Variant nr. zoveel rijden om toch maar die toegangscode los te krijgen?
Onderling doorgeven mag nooit een probleem zijn. Maar publiek maken is iets anders.
Persoonlijke bedoeling van het verzamelen van tracks, is om een goed zicht te krijgen op off-road mogelijkheden in mijn (sterk geasfalteerde) streek. Ik kan dankzij de gps EN de gepubliceerde tracks EN de Bloso's zonder moeite 70% offroad van hier tot aan de kust rijden (+100Km). Vroeger beperkte zich dat tot een straal van 30km volgevlucht in mijn hoofd.
En tracks uit beboste streken en andere offroadparadijzen, bieden dikwijls het beste van het beste, zodat je zelf niets meer in elkaar moet puzzelen (al kan dat ook eens plezant zijn).
Dat tracks hier en daar niet correct zijn, vind ik niet erg. Je gaat zo'n track toch eerst eens op pc bekijken vooraleer je 'm gaat rijden.
en niet de gekende bloso's wil afhaspelen...
Die bloso's zijn nochtans indrukwekkend toegenomen, zie
http://www.mtbroutes.be/kaart.aspx !! Bijkans gans vlaanderen is bedekt en onderling gelinkt. chapeau als ge ze allemaal kent