Auteur Topic: GPS-tracks online: pro/contra  (gelezen 39528 keer)

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
Re:GPS-tracks online: pro/contra
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2006 - 20:51 »
enig idee hoeveel tijd "wij" in kraksontracks" steken .... ?
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #21 Gepost op: 29 november 2006 - 21:09 »
neen, maar waarschijnlijk ook veel... wat heeft dat ermee te maken? what's your point? dat ik het recht niet heb om tracklogs online te plaatsen? dat jullie beter werk leveren? misschien waren jullie eerst en wil je dat ik gans de sectie tracklogs eraf haal? zeg het me aub want ik begrijp je kritiek eigenlijk voor geen meter...

misschien jouw manier om wat reclame te maken voor "jullie" ding... mij goed, daarvoor dient deze sectie maar probeer het dan toch met wat respect voor de medemens te doen... vertel anders eerst eens wat kraksontracks eigenlijk is want ik kende het niet en ik vind nergens iets terug over wie "wij" eigenlijk is, wat het juist is, hoeveel tracks het al bevat, wat de naam eigenlijk betekent, etc etc...
(kunt misschien ook meteen de url vermelden voor de mensen die niet eerst willen googlen en dan jouw site moeten uitpluizen...)

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2006 - 21:54 »
je hoeft niet zo snel gepikkeerd te zijn hoor... ik heb het goed met je voor ... je mag tracks op je site plaatsen zoveel je wil ... maar als iemand een van je tracks download dan rijdt hij bvb. evenveel verkeerd alswaar de tracker verkeerd reed ... ik bedoel met opkuisen gewoon dat je extra meters/km en fouten eruit gehaald worden... Het enige voordeel dat je bij jouw tracklogs hebt is dat je onnodig verkeerd rijdt en zelf stukken aan elkaar moet breien waar de boel uit elkaar valt...
 ..." ik vind dat de kwaliteit van de vermelde tracks in verhouding tot de kwaliteit van jullie site mochten zijn" ...

wat is Kraksontracks ?
Kraksontracks is een volledige mtb-tracks-database waarover je gratis kan beschikken ... Wat wordt er gevraagd? Mail een mooie zelf gereden track (België of Europa) door naar kraksontracks@telenet.be Als je track is toegekomen krijg je een paswoord toegestuurd die je toegang verleent tot de hele database van 650 (NAGEKEKEN en VERBETERDE) Belgische mtb-tracks (met bijgevoegde
info ipv weggelaten info. Werk: ongeveer tussen de 2 en 5 uur per dag.)

Belgische mtb-tracks en dit via volgende link https://ssl.rapidshare.com/users/UXDNMC ... Een Europese mtb-track-database is in de maak en zal een dezer ook beschikbaar zijn. 

chris
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2007 - 19:15 door PhrAcE »
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #23 Gepost op: 29 november 2006 - 22:41 »
je hoeft niet zo snel gepikkeerd te zijn hoor... ik heb het goed met je voor ... je mag tracks op je site plaatsen zoveel je wil ... maar als iemand een van je tracks download dan rijdt hij bvb. evenveel verkeerd alswaar de tracker verkeerd reed ... ik bedoel met opkuisen gewoon dat je extra meters/km en fouten eruit gehaald worden... Het enige voordeel dat je bij jouw tracklogs hebt is dat je onnodig verkeerd rijdt en zelf stukken aan elkaar moet breien waar de boel uit elkaar valt...
 ..." ik vind dat de kwaliteit van de vermelde tracks in verhouding tot de kwaliteit van jullie site mochten zijn" ...

wat is Kraksontracks ?
Kraksontracks is een volledige mtb-tracks-database waarover je gratis kan beschikken ... Wat wordt er gevraagd? Mail een mooie zelf gereden track (België of Europa) door naar kraksontracks@telenet.be Als je track is toegekomen krijg je een paswoord toegestuurd die je toegang verleent tot de hele database van 650 (NAGEKEKEN en VERBETERDE) Belgische mtb-tracks (met bijgevoegde
info ipv weggelaten info. Werk: ongeveer tussen de 2 en 5 uur per dag.)

Belgische mtb-tracks en dit via volgende link https://ssl.rapidshare.com/users/UXDNMC ... Een Europese mtb-track-database is in de maak en zal een dezer ook beschikbaar zijn. 

chris

Zijn dat ook tracks van organisaties ?

Zo ja, voelen jullie je dan niet een beetje schuldig ?

Ik weet toevallig hoeveel tijd een organisator in het uitstippelen van een supertrack moet steken, en als men dat dan zomaar op gps gaat narijden (zwart rijden), dan wringt dat bij mij eigenlijk toch wel een beetje...

Want ergens, eerlijk duurt het langst. En wie een dienst levert, die mag daar eigenlijk wel voor gerespecteerd worden en voor betaald worden.

Isn't it ?
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2007 - 19:15 door PhrAcE »
Team Green : www.team-green.be

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #24 Gepost op: 29 november 2006 - 23:04 »
@Chris: duidelijk antwoord waarvoor dank en excuses voor het blijkbaar onterecht gepikeerd zijn (maar; ja, ik was gepikeerd)
de reden dat ik fout gereden delen er wel inlaat is een persoonlijke keuze, als ik op die plaats fout rij zal de rest dat misschien ook doen. Mij lijkt het dan duidelijk om aan te geven dat er hier fout kan gereden worden, zo let je misschien meer op. Bovendien is het soms ook moeilijk uit te maken of "rechtdoor" echt rechtdoor is of toch maar dat kleine singletrackske vlak naast de hoofdweg bvb... een waypoint daar plaatsen zou wonderen kunnen doen maar zoals reeds gezegd, daar kan ik mijn tijd niet meer aan besteden...

@Iegienie, hierover is bij ons lang nagedacht/gediscussieerd en dat is de reden dat er enkel tracklogs meegegeven worden van Ardense en buitenlandse tochten.
Niet dat zij er minder werk insteken maar de kans dat GPS-rijders het verkloten voor de organisatie is er mijns inziens quasi onbestaande (als je weet dat de helft van bvb een "l'Ardennaise" nieuw was moet het toch zijn dat ze daar weinig problemen hebben met doorgang vragen aan bevoegde instanties + er zijn ginder nu eenmaal meer paadjes waar je kan biken dan in de Vlaanders)

voor de rest kan ik je bezorgdheid begrijpen maar of het nu verzameld wordt in 1 database of onderling doorgegeven wordt (op den duur kennen gps-rijders echt wel elkaar denk ik), dat lijkt mij eigenlijk hetzelfde... alhoewel misschien iets minder grootschalig... kvraag me echter ook af hoeveel bikers echt naar een plaats rijden om daar eens een bepaalde tracklog te rijden... ik ga ervanuit dat het meer is om te gebruiken als je daar eens in de omtrek bent en niet de gekende bloso's wil afhaspelen...

Steven

• 4Bikers Member
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2006 - 09:43 »

voor de rest kan ik je bezorgdheid begrijpen maar of het nu verzameld wordt in 1 database of onderling doorgegeven wordt (op den duur kennen gps-rijders echt wel elkaar denk ik), dat lijkt mij eigenlijk hetzelfde... alhoewel misschien iets minder grootschalig... kvraag me echter ook af hoeveel bikers echt naar een plaats rijden om daar eens een bepaalde tracklog te rijden... ik ga ervanuit dat het meer is om te gebruiken als je daar eens in de omtrek bent en niet de gekende bloso's wil afhaspelen...

Feit is dat GPS sterk in de lift zit. MAAR dat de (meestal solo) GPS-er in zijn opvatting dikwijls lijnrecht staat tegenover en masse op zondag door het veld crossen.
Maar dat is eigenlijk het punt niet. Het gaat ook niet om intellectuele eigendommen enz... Het gaat gewoon over respect voor andermans werk. De ene kan er niet mee lachen dat zijn 'ontwerp' verdeeld wordt, de andere publiceert het zelf op het web (o.a. La Reid).

Zou het niet mogeljk zijn om ergens een deontologische code in te voeren, die stelt dat je de toestemming nodig hebt van TT-organisatoren om hun TT op het web te publiceren? Dat moet toch te doen zijn, het gaat immers enkel om TT's, niet over permanente parkoersen of ritten die je zelf uitstippelt en laat publiceren  (want dan geef je sowieso toestemming) zoals O2bikers doet.
Cracksontracks is op weg om een referentie database te worden, maar dan moeten ze misschien ook hun verantwoordelijkheid nemen en zo'n gedragscode onderschrijven? (hoge bomen enz..) Ik juich de toeganscode toe, maar dat is ook maar tijdelijk. Straks zit zowat elke TT of bloso in de database. En dan? Variant nr. zoveel rijden om toch maar die toegangscode los te krijgen?
Onderling doorgeven mag nooit een probleem zijn. Maar publiek maken is iets anders.

Persoonlijke bedoeling van het verzamelen van tracks, is om een goed zicht te krijgen op off-road mogelijkheden in mijn (sterk geasfalteerde) streek. Ik kan dankzij de gps EN de gepubliceerde tracks EN de Bloso's zonder moeite 70% offroad van hier tot aan de kust rijden (+100Km). Vroeger beperkte zich dat tot een straal van 30km volgevlucht in mijn hoofd.
En tracks uit beboste streken en andere offroadparadijzen, bieden dikwijls het beste van het beste, zodat je zelf niets meer in elkaar moet puzzelen (al kan dat ook eens plezant zijn).

Dat tracks hier en daar niet correct zijn, vind ik niet erg. Je gaat zo'n track toch eerst eens op pc bekijken vooraleer je 'm gaat rijden.

en niet de gekende bloso's wil afhaspelen...
Die bloso's zijn nochtans indrukwekkend toegenomen, zie http://www.mtbroutes.be/kaart.aspx !! Bijkans gans vlaanderen is bedekt en onderling gelinkt. chapeau als ge ze allemaal kent  ;)

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2006 - 16:45 »
Awel ik ben zo'n sologps rijder en moet zeggen dat de gps het makkellijker maak om ritten na te rijden maar zonder doe ik het al jaren . Thuisgekomen na een rit snel de kaart openplooien ,een paar referentiepunten opzoeken en meestal heb ik dan 90 % van de rit op kaart.
Dat dit niet door iedereen gedaan wordt weet ik ook maar ik wil maar zeggen dat het niet nieuw is,alleen gebeurt het nu op groter basis vanwege het internet en de gps.
Trouwens een parcours wordt ,denk ik, nooit van nul opgebouwd .Iedereen gebruikt al wel eens een stukje dat hij of zij bij een andere organisatie gezien heeft. En anders wordt er wel een GR pad of een ander wandelpad gebruikt,de ardeense tochten hebben bijna allemaal GR routes als basis...
Bij de meeste wegritten worden pijltjes op de weg geschilderd en naargelang de kwaliteit van de verf kan je die het ganse jaar rijden,daar maakt toch niemand een probleem van terwijl er ook veel werk insteekt
Het enige waar ik voor vrees is dat privé stukken in een track bijna nooit zichtbaar zijn ,als er 1 biker passeert zal dat niet erg zijn maar als het meer wordt dan kan dat zijn weerslag hebben op plaatselijke organisaties
Al bij al valt het nog mee, ik ben tot nu toe nog niet teveel volk tegengekomen op de gpsritten en denk ook niet dat het snel zal stijgen,tracks downloaden is snel gedaan maar ze dan gaan rijden is nog een ander paar mouwen

@ Iegenie

De Hagelandse ben ik nog niet tegengekomen,misschien een satellietstoring voorzien in juni? ;)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #27 Gepost op: 30 november 2006 - 19:37 »
Citaat
Het enige waar ik voor vrees is dat privé stukken in een track bijna nooit zichtbaar zijn ,als er 1 biker passeert zal dat niet erg zijn maar als het meer wordt dan kan dat zijn weerslag hebben op plaatselijke organisaties
Da's volgens mij wel een groot probleem.  Zo wordt MTB van z'n eigen populariteit  :toeme:.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #28 Gepost op: 2 december 2006 - 15:32 »
@ Iegenie
De Hagelandse ben ik nog niet tegengekomen,misschien een satellietstoring voorzien in juni? ;)

ikke anders wel.

En ik kan je verzekeren, ik ben "not amused".

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #29 Gepost op: 9 juli 2007 - 18:00 »
Ook 93.3 en 1860. Dat stelt mij gerust, mijn polar is toch niet zo slecht dan  :).

Ah ja vergat ik te zeggen, heb de GPS-track van de 90km opgenomen. Ik moet het s’avonds op pc downloaden en nog wat “schoonmaken” en zal morgen leverklaar zijn. Iemand interest dan stuur pm.

zou het niet beter zijn dat degenen die interesse hebben voor een GPS track, gewoon de zondag van de organisatie naar de organisatie gaan, 10 euro neertellen en de rit meerijden ? kwestie van de organisatoren de moed te geven om volgend jaar er mee door te gaan.

ik krijg daar iets van he, van al die GPS tracks die opgenomen worden en gratis verdeeld. die mensen hebben gewoon ganse stukken singletrack opgeruimd en netjes gemaakt, ze hebben ons een perfecte rit gepresenteerd, en dan zouden er pippos paar dagen/weken later gewoon zonder merci aan de organisatoren (= het inschrijvingsgeld) de boel narijden ???

Schandelijk !!!
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2007 - 19:11 door PhrAcE »

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
« Reactie #30 Gepost op: 9 juli 2007 - 18:32 »
Ook 93.3 en 1860. Dat stelt mij gerust, mijn polar is toch niet zo slecht dan  :).

Ah ja vergat ik te zeggen, heb de GPS-track van de 90km opgenomen. Ik moet het s’avonds op pc downloaden en nog wat “schoonmaken” en zal morgen leverklaar zijn. Iemand interest dan stuur pm.

zou het niet beter zijn dat degenen die interesse hebben voor een GPS track, gewoon de zondag van de organisatie naar de organisatie gaan, 10 euro neertellen en de rit meerijden ? kwestie van de organisatoren de moed te geven om volgend jaar er mee door te gaan.

ik krijg daar iets van he, van al die GPS tracks die opgenomen worden en gratis verdeeld. die mensen hebben gewoon ganse stukken singletrack opgeruimd en netjes gemaakt, ze hebben ons een perfecte rit gepresenteerd, en dan zouden er pippos paar dagen/weken later gewoon zonder merci aan de organisatoren (= het inschrijvingsgeld) de boel narijden ???

Schandelijk !!!

Je hebt voor 100% gelijk voor wat de organisatoren betreft, zij moeten vergoed worden voor alles wat ze gedaan hebben, daarom betaal ik altijd mijn deelname zonder twijfels en ik denk dat veel mensen die hier tussenkomen ook zo denken en doen.
Ik schrijf niet dikwijls hier maar ik lees toch veel, en dit is blijkbaar een (niet te groot) forum van gepassionnerde, die volgens mij van hun sport houden en meestal (90%) de boel respecteren.
Als ik mijn GPS track hier ter beschikking stel, heb ik toch de indruk dat de mensen hier geen gewone pippo’s zijn, maar sportieve bikers die voor welke goede of slechte reden, weet ik het niet, de rit hebben gemist of later tijdens hun vakantie de streek willen ontdeken.
Sorry als ik je gechockeerd heb, dat was niet de bedoeling en ook voor mijn kwalijke NL, maar dat is mijn moedertaal niet. :flower:
Allways look on the bright side of life !

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #31 Gepost op: 9 juli 2007 - 18:55 »

Schandelijk !!!

Je hebt voor 100% gelijk voor wat de organisatoren betreft, zij moeten vergoed worden voor alles wat ze gedaan hebben, daarom betaal ik altijd mijn deelname zonder twijfels en ik denk dat veel mensen die hier tussenkomen ook zo denken en doen.
Ik schrijf niet dikwijls hier maar ik lees toch veel, en dit is blijkbaar een (niet te groot) forum van gepassionnerde, die volgens mij van hun sport houden en meestal (90%) de boel respecteren.
Als ik mijn GPS track hier ter beschikking stel, heb ik toch de indruk dat de mensen hier geen gewone pippo’s zijn, maar sportieve bikers die voor welke goede of slechte reden, weet ik het niet, de rit hebben gemist of later tijdens hun vakantie de streek willen ontdeken.
Sorry als ik je gechockeerd heb, dat was niet de bedoeling en ook voor mijn kwalijke NL, maar dat is mijn moedertaal niet. :flower:

ah, bertold, ik weet wel dat je het goed bedoeld hoor, don't worrie. neem het maar niet al te persoonlijk, tis een algemene opmerking.

maar ik zie meer en meer dat GPS tracks van organisaties zo maar doorgegeven worden, en ik krijg daar gewoon de kriebels van... naar ik verneem bestaan er zelfs online databasen van gepikte tracks. Ik vind dat persoonlijk eigenlijk pure diefstal, en vind dat eigenlijk even erg als die onnozelaars die hun verpakking op de grond gooien ipv ze mee te nemen. de mensheid heeft gewoon geen respect meer voor wat andere mensen doen. het algemene motto is gewoon geworden "ikke ikke ikke, en de rest kan stikke"...

je nederlands : khad er zelfs nog niet op gelet dat je niet nederlandstalig was... dus...

teamspirit

• Herlie
  • 4Bikers Member
« Reactie #32 Gepost op: 9 juli 2007 - 20:39 »

Schandelijk !!!

Beetje off-topic zeker niet de bedoeling om hier een discussie op gang te brengen maar voordeel van die GPS-tracks is, vind ik wel, dat je de rit achteraf (bv na het seizoen) nog eens kunt overdoen ipv altijd dezelfde vaste routes in de buurt...
MTB=fun ; Marathon = Dying / Fortunately I like dying!!!

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #33 Gepost op: 9 juli 2007 - 22:15 »

Schandelijk !!!

Beetje off-topic zeker niet de bedoeling om hier een discussie op gang te brengen maar voordeel van die GPS-tracks is, vind ik wel, dat je de rit achteraf (bv na het seizoen) nog eens kunt overdoen ipv altijd dezelfde vaste routes in de buurt...

waar ik me vooral aan erger is het feit dat de meeste organisaties over privé-stukken rijden, waar ze een eenmalige toestemming voor kregen, en die men dan zomaar probeert opnieuw te rijden. Zo zag ik vlak na de Raid des Hautes Fagnes de track op mountainbike.nl verschijnen. Onmiddellijk gereageerd en die jongen zag zijn fout in, waarna directe verwijdering : de RDHF komt door opengestelde weiden, natuurgebied in de Hoge Venen waar je niet mag komen met de mtb, privaat kasteel van Reinhardstein, ...
en ook nog eens sorry voor de off-topic, maar dit moest me van het hart.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #34 Gepost op: 9 juli 2007 - 22:51 »
Dezen  gps offtopic kan misschien best afgesplitst worden.
Dan kan op de juiste  plaats deze  belangrijke discussie  ivm gebruik paden hopelijk genuanceerd, zonder veralgemeningen, zwart-wit toestanden en persoonlijke aanvallen verdergezet worden.
Iedereen kan beter nen keer nadenken voor hij zijn gedacht hier post.
Uit al die postings kan der dan nen algemeen aanvaarden gedragsregel/code ivm gebruik paden  door orgs en individuen -al dan niet met gps-gedistilleerd worden.
Ik heb nu genen tijd om een en ander op papier te zetten, maar wie op de rl meeleest  weet welke richting mijn betoog zal uitgaan.
Ach en ontopic de parcoursverandering  in het algemeen (veel stukken omgekeerde volgorde van tevoren) en zeker van het laatste stuk is
een schot in de roos. Het naast de autostrade over veldwegen dokkeren werd in fully tijden weliswaar verzacht, maar was toch klote; net als dat lang stuk over dat fietspad.
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2007 - 22:55 door Peter »

zork

• Pieter Geens
  • 4Bikers Member
    • www.traptisten.be
« Reactie #35 Gepost op: 11 juli 2007 - 14:07 »
Ik denk dat de populariteit van de GPS op de bike als hebbeding wel zal toenemen, maar niet dat velen solo tochten gaan narijden.
De meeste bikers zijn nu eenmaal mainstream en gaan daar biken waar anderen op hetzelfde moment ook gaan.
Iedereen over heel België spreekt een gans jaar over "De Hagelandse" of "De Ardennes Trophy", iedereen wil erbij zijn op het moment dat het georganiseerd wordt, en niet ervoor of erna. Op een paar enkelingen na, die een snelle tijd willen neerzetten en al aan parcoursverkenning gaan doen. Maar dit bestaat al langer dan de GPS.
Het is wel een feit dat diegenen die een gps hebben, ook een uitgebreide trackverzameling willen los van het feit of ze die nu rijden of niet, een beetje vergelijkbaar met de mensen die ik ken met honderden gigabytes aan mp3's films, maar deze nooit gebruiken.
Kan je dit tegengaan? ik denk het niet... maar ondertussen zijn de zomerfestivals elk jaar uitverkocht.
Ik vind wel dat je je als organisator van een dergelijk evenement er niet mag op blindstaren, jullie worden voor je moeite beloond door de honderden bikers die wel witrijden en met plezier in den apres blijven hangen.
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb veel respect voor wat jullie als vrijwilliger doen, ik heb zelf ook mijn hele jeugd als vrijwilliger gewerkt.
Wij hebben vroeger ook duizenden euro's en weken werk in festivals gepompt om dan alles op een paar minuten tijd te zien uitregenen.
Dan moogt ge alles beginnen afbreken met het gedacht dat ge failliet zijt.
Neen, ik vind eerlijk gezegd niet dat jullie te klagen hebben.
Modderslikken en mestboeffen can be real fun!

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #36 Gepost op: 12 juli 2007 - 19:42 »
Ik dien het volgende amendement in :
- verspreiden van GPS-tracks moet mogelijk zijn
- MAAR:
- GPS-track mag niet zomaar na te rijden zijn;
- GPS-track mag maar zelfde mogelijkheden bieden als het publiceren van een kaartje met het getekende traject (ik denk aan een JPG/GIF-file met trajectlijn in dikke viltstift die maar tot op bepaald detail in te zoomen is en te reconstrueren is)

- Om dat te bereiken mag GPS-track slechts een zeer beperkt trackpunten bevatten, iets in de grootteorde van slechts een paar per kilometer (referentie is een rit van 100km over bochtige singletrails --> max 500 trackpoints --> niet na te rijden; in geval van minder singletrackiaans pacrcours, zal aantal trackpunten moeten dalen naar 2 of zelfs 1 per km...)

- Door dergelijke drastische resolutie-vermindering :
- is de GPS-track slechts bruikbaar om een ruw traject op kaart te tekenen.
- wordt de publiceerder verlost van de verantwoordelijkheid indien de track ogenschijnlijk door privé-gebied zou trekken.

Zomaar een ideetje.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2007 - 19:49 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #37 Gepost op: 12 juli 2007 - 21:00 »
Even wat olie op het vuur gooien :flower:

Deze discussie komt 10 jaar te laat, elke tocht staat al in 10 publieke databases, soms nog voor de tocht gereden is, en toch zijn er amper mensen die een tocht nadien nog rijden via de gps.
Lokale bikers die hier en daar een extra paadje gevonden hebben en dat vanaf dan in gebruik nemen (zonder te weten dat het privé is, of zonder het zich aan te trekken) zijn veeleer een probleem.
Maar, dat is geen gps gerelateerd probleem.

Een andere vraag, wie gaat iemand verbieden van een track op te nemen en te verspreiden?????
Zeker als hij op openbaar gebied loopt!

Enige mogelijkheid; stap naar de rechter en verkrijg dat een bepaalde toer uw eigendom is (patent).
Laat iedereen die de track publiceert of nabolt dan dokken!
Maar, vergeet niet dat zeer veel stukken van tracks plots "openbaar bezit" zouden worden, aan enduro-rijders zouden toegekend worden (die die baantjes gemaakt en 10-tallen jaren opengehouden hebben, voor er van MTB sprake was), idem voor ruiterverenigingen, wandelclubs,...

Het verspreiden van tracks zal bepaalde clubs misschien ook motiveren om eens met een andere track op de proppen te komen ;)

sven

• sven vd
  • 4Bikers Member
« Reactie #38 Gepost op: 24 juli 2007 - 11:14 »
Even wat olie op het vuur gooien :flower:
Lokale bikers die hier en daar een extra paadje gevonden hebben en dat vanaf dan in gebruik nemen (zonder te weten dat het privé is, of zonder het zich aan te trekken) zijn veeleer een probleem.
Maar, dat is geen gps gerelateerd probleem.
Hopelijk rijden ze 25/30 jaar lang respectvol en probleemloos over de privé-paadjes... dan wordt het een verworven recht  :flower:
- Goeman Scott Cycling -

montenbaiker

• 4Bikers Member
« Reactie #39 Gepost op: 10 augustus 2007 - 08:58 »
Ik dank de bikers die hun gereden GPS tracks verspreiden.  Ikzelf doe het ook.  Op die manier heb ik in binnen en buitenland al mooie ritten kunnen doen. Uiteraard met respect voor privé eigendom, maar daar heb je het voordeel van GPS dat je daar vlekkeloos rond kunt rijden.
Voor ik een GPS had heb ik op reis toch regelmatig in doodlopende tracks gereden of absoluut niet uitgekomen waar ik dacht te geraken.
Ik begrijp de contra's niet echt, ik ben altijd content als ik iemand een mooi pad kan wijzen.