Auteur Topic: GPS-tracks online: pro/contra  (gelezen 39530 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:GPS-tracks online: pro/contra
« Reactie #40 Gepost op: 30 december 2008 - 21:11 »
4 berichten uit het OpenStreetMap-topic die hier thuishoorden
Citaat
Daarom dat ik me afvroeg waarom PhilipR niet wilde dat iemand de track van de langste opdaling wilde zien gepost worden op't net ?

Misschien gewoon al uit principe dat je uit RESPECT om het werk waar iemand tijd en werk hebt ingestoken niet te grabbel gooit op het www.  Dat de organisator/gids/parcoursbouwer/... zelf zijn eigen track al dan niet op het net zwiert is zijn keuze; en iedereen is in deze vrije rechtstaat nog altijd vrij van mening en keuzes.

Verder geen zin in weer een eindeloze discusie waar iedereen en niemand gelijk heeft  ;).

Misschien als topicstarter eens voor wie minder de Engelse taal machtig is eens in grove lijnen uitleggen waarover de interessante links over gaan. :p
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009 - 19:09 door The Brain »

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #41 Gepost op: 30 december 2008 - 21:28 »
straffer, het kan zelfs zijn dat Philip zijn track NOG knapper word  (maar dat valt mss te betwijfelen) , browse de kaart eens rond tis best wel de moeite wat er al allemaal gelogged is !

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #42 Gepost op: 30 december 2008 - 21:29 »
Elias wat heeft dit te maken met tracks van iemand ?

Ik lees:
Citaat
...dat iemand de track van de langste opdaling ...

Als ik de bal missla*: sorry, excusez; entschuldigung.
* Wat dus blijkbaar is gebeurd, na het lezen van Phille z'n post 2 draadjes terug die werd gepost terwijl ik dit nog opstelde.  Van een virtuele wereld gesproken ...
« Laatst bewerkt op: 30 december 2008 - 21:31 door Magura »

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #43 Gepost op: 30 december 2008 - 21:31 »
uiteraard, precies is het al erg geweest met die trackdiscussie, anyway, hier is geen sprake van tracks te stockeren alleen de gereden paden

by mod:
/moved uit OpenStreetMap-topic
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009 - 19:09 door The Brain »

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #44 Gepost op: 31 december 2008 - 09:59 »
wow heb de topic gevonden, kzal ook mijn gedacht eens zeggen

vind het niet kunnen dat je zomaar een track van iemand zonder het te vragen gaat rondstrooien, daar word nu eenmaal veel werk ingestoken (Hagelandse, Opdaling, ...) Als die mensen dat vragen het niet te publiceren dan doe je dat niet, maar ze moeten dan wel duideljik zijn.

Langs de andere kant, wie of wat kan je tegenhouden dat men die track op zjin eigen eens gaat rijden en WIL rijden ? Ik zou alleszins vereerd zijn om later ergens te lezen horen dat ze daar die tracks zijn gaan rijden. Als oud-chiroleider ben ik er achter gekomen dat men van ons zondagprogramma bepaalde spellen had gecopieerd, ik vond dit een pluim voor ons.

Je moet je ook eens afvragen waarom iemand een track gaat rijden. Waarschjinlijk wil diene mens op zijn gemakt den boel doen, wat op de HGC niet echt kan wegens al dat rondvliegend geweld rond je ;-) Is wat crue gezegd maar Pieter begrjipt wel wat ik daarmee bedoel.
Voor de Opdaling van Philip, of de Amai tocht is bovenstaande argumentering niet van toepassing, daar zou je eigenlijk moeten zeggen "deze track is fun dit zouden nog mensen moeten doen". Wees gerust op lange termijn lekt jou GPS rit naar anderen en die weten dan niet meer van wie hij eigenlijk is, beter dus van hem zelf te verspreiden ik denk dat je er meer baat bji hebt, maar het MOET niet he daar is ieder vrij in

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #45 Gepost op: 31 december 2008 - 16:59 »
Citaat
Daarom dat ik me afvroeg waarom PhilipR niet wilde dat iemand de track van de langste opdaling wilde zien gepost worden op't net ?
Verder geen zin in weer een eindeloze discusie waar iedereen en niemand gelijk heeft  ;).
Ik ook niet, dus ga ik zelfs niet reageren.

Gwieto

• 4Bikers Member
« Reactie #46 Gepost op: 2 januari 2009 - 09:45 »
Dit vind ik een moeilijke discussie, want voor mij is er geen zwart of wit, 't zit er zowat tussen.
In principe zet ik de tracks die ik opgenomen heb (WT club, MTB TT's, eigen trektochten, WT klassiekers) nooit uit eigen initiatief op internet.
De grootste reden daarvoor is: respect voor de makers van de tocht. Soms zit daar veel werk in (MTB TT's), bij anderen is het hun broodwinning (vb.ATAC).
Als iemand naar mijn track van de Langste Opdaling vraagt, dan verwijs ik naar de makers ervan. Ik kreeg reeds enkele vragen naar de track van de Tour du Mont Blanc. Dan verwijs ik naar degene die deze toer georganiseerd heeft. .  Het is aan hen om te beslissen of zij die vrijgeven of niet.
Als iemand mij vraagt naar de track van de ATAC, dan is het zondermeer njet. Omdat die mensen daarvan moeten leven. Ik heb de organisator beloofd dat ik de tracks alleen voor eigen info zou houden, en daar hou ik mij aan.
Als iemand naar een track vraagt van een tocht die ikzelf in mekaar heb geknutseld, dan ga ik daar meestal op in, zeker als het iemand is die ik  ken. Ik deel graag een mooie tocht met vrienden. Maar ik heb ook graag dat ze die track voor eigen gebruik houden.
Ik heb enkele tochten gemaakt die deels over privé terrein gaan, of over GR's . Nog nooit heb ik problemen gehad als ik daar alleen passeer, in alle stilte, en met respect voor wandelaars en aangelanden. Maar als daar regelmatig een luidruchtige groep zou passeren, is het binnen de kortste keren gedaan met die wegels.
Als je een tochtje organiseert voor vrienden (vb. Langste Opdaling), dan kun je m.i. niet verbieden dat de track opgenomen wordt. Bikers die afkomen met hun eigen  'geheime' tochten, die ze eens met een groep vrienden willen rijden, maar 'niemand mag de rit tracken', da's flauwe kul. Als je niet wil dat de track opgenomen wordt, dan moet je zoiets ook maar niet organiseren.
En dan zijn er nog de tracks van tochten die ondertussen zowat gemeengoed geworden zijn, vb. Transardennaise, Doortocht vd Oostkantons, RVV, ... M.i. zijn er daarvan al zo gemakkelijk tracks te vinden, dat het geen zin heeft om  ze te beschermen. Dergelijke tracks geef ik zonder problemen vrij.
Het aantal GPS gebruikers dat "zonder te betalen TT's rijdt', is in realiteit bijzonder klein, en in in vernhouding tot het aantal deelnemers aan de tocht zelf, te verwaarlozen. Als ik de RVV de vrijdag ervoor ga rijden op track, zal dat ook maar iets veranderen aan de massa die 'm op zaterdag gaat rijden?
Enfin, de ene track is dus de andere niet.

'k kan niet veel, maar 'k kan 't lang volhouden.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #47 Gepost op: 2 januari 2009 - 10:05 »
Voor de Opdaling van Philip, of de Amai tocht is bovenstaande argumentering niet van toepassing, daar zou je eigenlijk moeten zeggen "deze track is fun dit zouden nog mensen moeten doen". Wees gerust op lange termijn lekt jou GPS rit naar anderen en die weten dan niet meer van wie hij eigenlijk is, beter dus van hem zelf te verspreiden ik denk dat je er meer baat bji hebt, maar het MOET niet he daar is ieder vrij in

De Hawai track komt over een tijdje op de site van Solo. De voorlaatste afdaling wil ik er echter niet in, want die is er toch een beetje over. Daarom moet ik nog effe een andere oplossing zoeken. Nog eventjes geduld dus.
Team Green : www.team-green.be

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #48 Gepost op: 2 januari 2009 - 10:22 »
Ik wil mijn tracks best publiceren. Absoluut geen probleem. Maar een track is maar een track. Zomaar "ergens" op het internet "zwieren" heeft weinig meerwaarde (een lijntje op een kaartje). Moest er een deftige website zijn (zoals mtbroutes.be of utagawa of O2Bikers bijvoorbeeld) waar men naast de track ook wat meerwaarde heeft (een verhaaltje, andere info, hoogteprofiel, etc.) dan ben ik de eerste om die track daar te zetten, met nen deftigen uitleg erbij. Ik heb geen "intellectuele" eigendom op die track (het zijn allemaal openbare paden he) en het feit dat er 37 versies van zijn gereden (lees: werk in gestoken), so what? Als ik anderen daarmee een plezier kan doen, waarom niet. Maar dus liever op een georganiseerde plek waar er wat meerwaarde te vinden is.

Diegenen die de track graag eens rijden, moeten maar een mailtje sturen.

Ik heb bijvb zelf nog nooit een track van de cracks database gereden (alhoewel ik de database een jaar of 2 geleden wel eens heb gedownload). Waarom niet? Het zijn maar lijntjes op een kaart he. Maar bijvb de roadbooks van O2 heb ik er al wel enkele gereden want daar kan ik tenminste wat meerwaarde hebben door eerst het artikelken eens te lezen in het boeksken.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #49 Gepost op: 2 januari 2009 - 10:34 »
Ik wil mijn tracks best publiceren. Absoluut geen probleem. Maar een track is maar een track. Zomaar "ergens" op het internet "zwieren" heeft weinig meerwaarde (een lijntje op een kaartje). Moest er een deftige website zijn (zoals mtbroutes.be of utagawa of O2Bikers bijvoorbeeld) waar men naast de track ook wat meerwaarde heeft (een verhaaltje, andere info, hoogteprofiel, etc.) dan ben ik de eerste om die track daar te zetten, met nen deftigen uitleg erbij. Ik heb geen "intellectuele" eigendom op die track (het zijn allemaal openbare paden he) en het feit dat er 37 versies van zijn gereden (lees: werk in gestoken), so what? Als ik anderen daarmee een plezier kan doen, waarom niet. Maar dus liever op een georganiseerde plek waar er wat meerwaarde te vinden is.

Diegenen die de track graag eens rijden, moeten maar een mailtje sturen.

Ik heb bijvb zelf nog nooit een track van de cracks database gereden (alhoewel ik de database een jaar of 2 geleden wel eens heb gedownload). Waarom niet? Het zijn maar lijntjes op een kaart he. Maar bijvb de roadbooks van O2 heb ik er al wel enkele gereden want daar kan ik tenminste wat meerwaarde hebben door eerst het artikelken eens te lezen in het boeksken.

je moet eens op die site van Solo aca Stef gaan kijken. Ik denk dat je daar perfect het "forum" vind om je track op te plaatsen. Bij de track hoort een verhaaltje en een uitleg, de mensen kunnen die narijden en reageren...

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #50 Gepost op: 2 januari 2009 - 11:08 »
Ik wil mijn tracks best publiceren. Absoluut geen probleem. Maar een track is maar een track. Zomaar "ergens" op het internet "zwieren" heeft weinig meerwaarde

je wilt dus erkenning voor je werk, de ijdelheid moet eens gestreeld worden, kan ik begrijpen dat er nood naar is, zoals iedereen erkent en ondertussen weet daar is wel wat werk in gestoken. Bedenk ook dat je mss wel eens voorstellen kan krijgen van rijd daar of daar eens in !

heb je zelf geen website ? Ik dacht het wel waarom daar niet met een "leave a message", zet in je tags langste opdaling en van die dingen google is smart

Heb in't verleden eens geprobeerd om een track te brandmerken, in de begin regels van de file wat extra text dumpen in commentaar, maar telkenmale ik deze uplaade en terug van de gps haalde was die verdwenen

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #51 Gepost op: 2 januari 2009 - 13:02 »
Ik wil mijn tracks best publiceren. Absoluut geen probleem. Maar een track is maar een track. Zomaar "ergens" op het internet "zwieren" heeft weinig meerwaarde

je wilt dus erkenning voor je werk, de ijdelheid moet eens gestreeld worden, kan ik begrijpen dat er nood naar is, zoals iedereen erkent en ondertussen weet daar is wel wat werk in gestoken
ik wil niks erkenning, dat interesseert mij geen zak, erkenning is voor de ijdeltuiten en ik ben niet ijdel (spijtig genoeg volgens sommigen)
ik zeg gewoon dat een track zonder meer voor mij ni zoveel waarde heeft
ik zal er dus wel eens een verhaaltje bij verzinnen met wat uitleg enzo en dan kan ik die best ergens publiceren

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #52 Gepost op: 2 januari 2009 - 13:04 »
Citaat
je moet eens op die site van Solo aca Stef gaan kijken. Ik denk dat je daar perfect het "forum" vind om je track op te plaatsen. Bij de track hoort een verhaaltje en een uitleg, de mensen kunnen die narijden en reageren...
voila, pas dan wordt het interessant he, mensen rijden die en laten dan wat reacties achter, eventueel met wat alternatiefkes enzo, dan krijgt ge idd de meerwaarde

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #53 Gepost op: 2 januari 2009 - 19:24 »
ehm, Iegienie, is ons (een) forum anders niet gewoon een goeie plek daarvoor? je kan hier tracks toevoegen aan je bericht, foto's kunnen ingevoegd worden in je tekst, andere rijders kunnen feedback plaatsen en hun nieuwe tracks ook uploaden, etc...
'k Vind het eigenlijk een heel goed idee (want Philip raakt de zwakke plek van een tracks-database) maar daar heb je toch een forum/database voor nodig denk ik...

voor de duidelijkheid: ik heb veel respect voor Solo z'n werk, maar zijn site (pure html-site) lijkt me totaal niet geschikt om zoiets ineen te steken.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #54 Gepost op: 2 januari 2009 - 20:28 »
als je met OSM werkt, tijdens het loggen kan je fotos nemen later kan je die ook automatisch in de kaart verwerken
je moet dan wel ook je actuele log gebruiken, tijd op beide toestelen moeten een beetje synchroon lopen, JOSM gaat voor jou dan zeggen waar welke fotos zal genomen zijn, klinkt gek maar kheb et bezig gezien, maf hoe ze het geimplementeerd hebben, voor u is dat dan wel echt geen werk meer, tenzij het resizen van de fotos maar daar heb je dan weer Imagmagic voor
(http://www.imagemagick.org command line tooltje om al je fotos in 1 keer te resizen en al, je ken zelfs watermerken op je fotos zetten, den adri word wild assem dees kent ;-) )
bekijk het eens, testen doe je in de fiueld, nogmaals wel zorgen dat de tijden een beetje synchroon lopen. Ik dacht ook dat er fototoestellen waren met ingebouwde geo-plotter ofzo waar je ineens in je foto weet waar alles is genomen. JOSM gaat dat ook doen, in de EXIF van een foto word de locatie dan gestoken

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #55 Gepost op: 2 januari 2009 - 20:34 »
ehm, Iegienie, is ons (een) forum anders niet gewoon een goeie plek daarvoor? je kan hier tracks toevoegen aan je bericht, foto's kunnen ingevoegd worden in je tekst, andere rijders kunnen feedback plaatsen en hun nieuwe tracks ook uploaden, etc...
'k Vind het eigenlijk een heel goed idee (want Philip raakt de zwakke plek van een tracks-database) maar daar heb je toch een forum/database voor nodig denk ik...

voor de duidelijkheid: ik heb veel respect voor Solo z'n werk, maar zijn site (pure html-site) lijkt me totaal niet geschikt om zoiets ineen te steken.

Dat kan ik alleen maar beamen, op gebied van de IT  zit ik al lang over mijn limieten als het over onze site gaat . Ik ben al blij dat de boodschap min of meer duidelijk over komt. Een specialeke zoals dat van Philip of van Iegenie kan er nog bij om dat ze in dezelfde geest samengesteld zijn  en een beeld geven van wat Elias en ik in het lang en het breed proberen te  doen
Als het uitgebreid moet zijn vind ik  http://www.utagawavtt.com/  een prachtig voorbeeld .

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #56 Gepost op: 3 januari 2009 - 14:07 »
ok hier komt wat kruisbestuiving, heb de vraag gesteld hoe het zit met persoonlijke tracks :

> de grote vraag daar was, kan men iemands track zomaar verspreiden ?

Als iemand anders een gpx-bestand gemaakt heeft mag je dat in principe
enkel verder gebruiken en verspreiden als je toestemming hebt van die
persoon.

> Hetzelfde geld ook voor toertochten, mag je deze loggen en daarna ter
> beschikking stellen voor het grote publiek

Hier ga ik ervan uit dat je de route zelf gereden hebt en dat je je
eigen gps track wil gebruiken, maar dat de route wel door iemand anders
is uitgestippeld.

Als de route bewegwijzerd is op de grond: dan is er in principe niets
wat je tegenhoudt om die route als dusdanig te mappen, en we hebben in
OSM al vele dergelijke routes gemapt (fietsknooppuntennetwerk,
langeafstandsfietsroutes, themafietsroutes, wandelknooppunten,
groteroutepaden, lokale wandelroutes, en ik vermoed ook dat er al
Bloso-mountainbikeroutes te vinden zijn). Maar al deze routes zijn te
volgen door wegwijzers op de grond.

Als je de route volgt die door iemand anders is uitgestippeld (bv. op
een kaart die je gekregen hebt, of via een gps-track met die route),
dan is het korte antwoord dat je die route niet zomaar mag kopiëren,
want dan moet je materiaal met copyright gebruiken om de route te
kunnen maken. Gelukkig mappen we in OSM deze routes niet, enkel de
bewegwijzerde :-)

Nu mag je in het laatste geval je eigen gps tracks wel gebruiken als je
daarmee de paadjes van onderweg en dergelijk wil mappen, maar je mag de
route zelf dus niet als een route mappen...

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #57 Gepost op: 3 januari 2009 - 18:23 »

ja, zoiets dus, ge rijdt een track, ge upload hem en automatisch wordt die genenereerd in verschiillende formaten, wordt er een hoogteprofielken gemaakt, een google earth view, enzovoorts enzoverders

en dan een mogelijkheid om op een simpele manier een verhaalken toe te voegen of foto's of zo

technisch allemaal perfect mogelijjk, een webserverke met cgi of (beter) pearl of (beter) j2ee ... jammer genoeg ken ik net ietske te weinig van al die technologieen om dat op te zetten

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #58 Gepost op: 3 januari 2009 - 19:46 »

ja, zoiets dus, ge rijdt een track, ge upload hem en automatisch wordt die genenereerd in verschiillende formaten, wordt er een hoogteprofielken gemaakt, een google earth view, enzovoorts enzoverders

en dan een mogelijkheid om op een simpele manier een verhaalken toe te voegen of foto's of zo

technisch allemaal perfect mogelijjk, een webserverke met cgi of (beter) pearl of (beter) j2ee ... jammer genoeg ken ik net ietske te weinig van al die technologieen om dat op te zetten

webserver opzetten ... euh gaat u wel wat kosten zenne als ge sewoordig de hosting prijzen bekijkt
pearl ;-) perl is trouwens absoluut geen taal om te gaan designen, php leent er zich veel beter toe. maar los daarvan

Waarom daar zoveel werk in steken als het al voor jou gedaan is nml DIT FORUM !
Er is voor u zelfs een GRATIS admin :-)

Op BMS doen ze het al : http://www.mountainbike.be/forum/viewtopic.php?t=58503
weliswaar alleen aankondiging maar soit ...
Fotokes, hmmm mss moet dat hier toch mogelijk zijn, Phrace, postimage.org interface mogelijk ?

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #59 Gepost op: 5 januari 2009 - 20:18 »

eigenlijk wel... lijkt me wel iets, een gemodereerde thread per track.

moet wel effe afhaken in de discussie, eerste werkdag van het jaar en er komt iets "huge" op me af...