over de kaarten kunnen we kort zijn ... NGI zou den boel moeten vrijgeven zoals in Olland gebeurd is
eens dat gebeurd kan OSM overnemen en is iedereen gesteld.
edit: hoe zit dat eigenlijk met de Topokaarten Garmin in NL ?
Ik gebruik Topo NL > 1x per maand; minder frequent dus dan Topo Be(Lux), maar toch voldoende om te weten hoe de kaart "in the field" is.
Van de vrijgave van Topo NL was ik niet op de hoogte.
Mijn mening over Topo NL: in elk geval veel beter dan (de oude) Topo BE, met de nieuwe Topo BeLux zou ik geen vergelijking durven stellen gezien deze meer en andere functies heeft.
Wat bij Topo NL wel is dat veel consequenter en beter de verschillende type wegen zijn ingekleurd, zoals grote banen, kleine verharde wegen, onverharde wegen, wandelpaden, fietspaden, ... , dat meer landschapskenmerken zijn weergegeven, en dat er tevens meer streken/dorpen/gehuchten/attracties/natuurgebieden/whatever zijn weergegeven. Kortom: ik rij graag met Topo NL.
alleen brengt het minder geld op voor de club die een toertocht organiseerd
Waarom? Als je een tocht organiseert voor ENKEL GPS'ers kan ik die redenering volgen, gezien hun aandeel momenteel eerder beperkt is.
Mijn idee/droom is zoals je kan lezen in bovenstaande berichten gebaseerd op een normale standaard TT, waar je ook als GPS-loos biker zoals nu kan biken en pijlkes volgen. Maar dan wel als extra dat je als GPS-gebruiker aan de inschrijftafel de track kan uploaden.
Dus: alles blijft bij het oude. Je geeft enkel als surplus de track vrij aan de gebruiker die dat wenst. Geen probleem, aangezien die nu toch ook de track logt. Met als voordeel dat in geval van sabotage of verdwenen pijltjes er wel iemand in de buurt is die de juiste richting weet, én dat de GPS-logger achteraf direct weet waar privéstukken zijn.