Auteur Topic: GPS-tracks online: pro/contra  (gelezen 39527 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:GPS-tracks online: pro/contra
« Reactie #80 Gepost op: 17 januari 2009 - 20:44 »
over de kaarten kunnen we kort zijn ... NGI zou den boel moeten vrijgeven zoals in Olland gebeurd is
eens dat gebeurd kan OSM overnemen en is iedereen gesteld.

edit: hoe zit dat eigenlijk met de Topokaarten Garmin in NL ?

Ik gebruik Topo NL > 1x per maand; minder frequent dus dan Topo Be(Lux), maar toch voldoende om te weten hoe de kaart "in the field" is.
Van de vrijgave van Topo NL was ik niet op de hoogte.

Mijn mening over Topo NL: in elk geval veel beter dan (de oude) Topo BE, met de nieuwe Topo BeLux zou ik geen vergelijking durven stellen gezien deze meer en andere functies heeft.
Wat bij Topo NL wel is dat veel consequenter en beter de verschillende type wegen zijn ingekleurd, zoals grote banen, kleine verharde wegen, onverharde wegen, wandelpaden, fietspaden, ... , dat meer landschapskenmerken zijn weergegeven, en dat er tevens meer streken/dorpen/gehuchten/attracties/natuurgebieden/whatever zijn weergegeven.  Kortom: ik rij graag met Topo NL.

Citaat
alleen brengt het minder geld op voor de club die een toertocht organiseerd

Waarom?  Als je een tocht organiseert voor ENKEL GPS'ers kan ik die redenering volgen, gezien hun aandeel momenteel eerder beperkt is.

Mijn idee/droom is zoals je kan lezen in bovenstaande berichten gebaseerd op een normale standaard TT, waar je ook als GPS-loos biker zoals nu kan biken en pijlkes volgen.  Maar dan wel als extra dat je als GPS-gebruiker aan de inschrijftafel de track kan uploaden.
Dus: alles blijft bij het oude.  Je geeft enkel als surplus de track vrij aan de gebruiker die dat wenst.  Geen probleem, aangezien die nu toch ook de track logt.  Met als voordeel dat in geval van sabotage of verdwenen pijltjes er wel iemand in de buurt is die de juiste richting weet, én dat de GPS-logger achteraf direct weet waar privéstukken zijn.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2009 - 20:46 door Magura »

mario verbeuren

• mario verbeuren
  • 4Bikers Member
« Reactie #81 Gepost op: 17 januari 2009 - 20:46 »
het gaat me niet om de prijs die je moet betalen
maar niet iedere toerrijder beschikt over een gps=  aan minder volk.
en daar is het me om te doen!
want die tochten van tegewoordig +- 2000 vertrekkers! niks voor mij.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #82 Gepost op: 17 januari 2009 - 20:58 »
:oops:

daar hebt ge een punt !

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #83 Gepost op: 17 januari 2009 - 22:43 »
Nu is het aan Garmin ( of andere producenten) ... een eenvoudig  goedkoop toestel ,alleen om te gebruiken voor simpel rijden van tochten,  met groot scherm, een goede basiskaart , beperkt track geheugen zodat de nieuwe track de oude overschrijft maar met draadloze overdracht van de TT tracks (en achteraf eventueel  overdracht van de log ter controle moest het om een chrono gaan) aan de kassa of on- line en we zijn vertrokken.  :cool:

Solo, nu moet je eens je berichtje herlezen :

Een eenvoudig toestel, dat bijna niks mag kosten. Tot daar aan toe. Een Etrex H heb je voor 96 euro. Daarmee kan je tracks narijden.

Maar dan begint het :
- het toestel moet een groot scherm hebben. Tja, dat kost geld.
- Er moet een degelijke basiskaart inzitten - en aangezien we 't over MTB hebben dan nog liefst een topokaart. Ter info : de data voor die topokaarten worden door de verschillende nationale NGI's beheerd, en die willen daar geld voor.
- Er moet draadloze data-overdracht mogelijk zijn. En dat kost ook weeral geld.

Had je nog iets gewenst ? Een barometrische hoogtemeter ? Of een electronisch kompas, voor wanneer de satelliet-ontvangst wat minder is misschien  :) ? Oh, en dan vergeet ik nog de behoorlijk dure SirfstarIII ontvanger, die moet er waarschijnlijk ook op ?

Uiteindelijk wil je dus een toestel zoals een Oregon 300 of een Colorado, maar voor slechts 1/4 van de huidige prijs : ik denk dat je die droom nog zeeeeeeer lang zal kunnen / mogen / moeten koesteren  :D

Ne mens mag al eens dromen   ;)

Als de markt groot genoeg is kan dat allemaal maar dat is niet het geval  zekers.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #84 Gepost op: 18 januari 2009 - 08:39 »
Weette, dat kan zelfs MEER inkomsten geven voor een club. Zet een tafel met 2 laptops in de kantine (waar de inschrijvingen zijn), en laat de GPS-rijders daar allemaal aanschuiven om hun track op te laden. En zorg ervoor dat er lekker ruikende croissants en koffie in de buurt zijn, aan bijvoorbeeld 2 euro voor een kop koffie met ne croissant. Ik zou in elk geval niet aan de verleiding kunnen weerstaan om rap een sjatteke koffie binnen te gieten terwijl ik sta aan te schuiven  ;)
Zoiets zou toch mogelijk moeten zijn? Ik zou er ook voor kiezen op deze manier een tt te rijden.Taske kafee en ne koeke,toerke doen en klaar is Christ. :p
Maar we wijken af van het topic,lichtjes toch.  :oops:
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #85 Gepost op: 25 januari 2009 - 21:54 »
Nog een een marathonneke die gans het jaar z'n track gratis ter beschikking stelt op hun website: de Bike Marathon Lumnezia in Zwitserland die op 18-19/07/09 wordt verreden.  84 km en 3.200 km; voldoende pit dus zonder extreem te zijn.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009 - 22:19 door Magura »

gwendall

• 4Bikers Member
« Reactie #86 Gepost op: 3 februari 2009 - 21:24 »
Ik was daarnet aan 't surfen op 't net, op zoek naar de gps-track van LF39 (fietsroute tussen Aalter en Watten (Noord-Frankrijk).
En tot mijn grote verbazing stuit ik ineens op een voor mij toch wel zeer bekende track : het parcours van de 70km-tocht van SVK Oud-Heverlee van 08/2004 (tja, ik heb nogal een goed geheugen, zeker wanneer het MTBroutes hier in de buurt betreft).

Wat ik me dan afvraag : kan dat ? Kan je zo maar iemands parcours voor iedereen te grabbel zetten op 't net ?

Voor alle duidelijkheid : ik stel deze vraag niet omdat wij als club "toevallig" een TT organiseren. Wij stellen ons parcours zelfs beschikbaar op onze site na afloop van de toertocht (in kaartvorm, niet als GPS-track).

Maar ik vraag me gewoon af of iemand anders het recht heeft om jouw "creatie" zo maar te verspreiden.

Zo'n parcours uitstippelen, daar kruipt namelijk enorm veel tijd en moeite en energie in, soms wordt er zelfs met deuren gesmeten (ik kan nogal opvliegend zijn wanneer ik mijn goesting ni krijg  :-[). Daarna begint het spel pas echt, met de toelatings-aanvragen e.d.

En dan zet één of andere buitenstaander die route op 't net, zonder toelating ?
Kan dat zo maar ?
Muziekanten, tekenaars, fotografen, schrijvers ... Die mannen kunnen allemaal beroep doen op een copyright om hun "creatie" te beschermen. Hoe zit dat met iemand die een "route" creëert ?

Je kan nu wel zeggen : 't is openbare weg, daar mag iedereen op rijden. Tja, 't alfabet is ook openbaar hé, en de toonladder ook. Maar 't is de combinatie van die noten en die letters (of in ons geval : de combinatie van de verschillende paadjes en tracks en wegelkes) die van het geheel een UNIEK iets maken, iets van jezelf ... Heeft iemand anders het recht om dat zo maar publiek beschikbaar te stellen, achter je rug om ?

En ik doe er nog een schepje bovenop : beeld je eens in dat je een tocht hebt met 5 privé-passages waarvoor je toelating hebt van de eigenaars. Je organiseert je TT, en een paar dagen / weken later zet ne pipo die track online.
In 't daarop volgende jaar worden die privé-eigenaars ne keer of vijf, zes (da's ni echt veel hé) geconfronteerd met MTBers die over hun privé-terrein rijden "want de GPStrack passeert langs hier" ...
Wat denk je dat er het jaar nadien gaat gebeuren wanneer je nog eens toelating vraagt om met je toertocht over dat privé-terrein te passeren ? *SJOT* ...  :-(

Man man man, waar dakik soms allemaal van wakker lig  ;)  ...

de active log is toch uniek!
time stamps die data bevatten als momentele snelheid, afstand,..
zodanig veel variabelen vervat in elk trackpunt (bevat cummul data)
of ben ik verkeerd

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #87 Gepost op: 4 juni 2009 - 21:21 »
Moet zeggen, sinds ik zelf een GPS heb is mijn standpunt toch lichtjes verandert. Ik rij nauwelijks nog TT's, zit veel liever ergens alleen op een mooie track. Waar dit vroeger met kaart nogal moeilijk en met veel stoppen en starten gepaard ging, kan ik nu vlotjes blijven doorrijden en het lijntje op m'n GPS volgen.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Re: GPS-tracks online: pro/contra
« Reactie #88 Gepost op: 22 februari 2012 - 21:24 »
is dit topic nog van toepassing ?
Alles is uitgelekt en alles word gecopieerd en gedaan, tracks worden zelfs op voorhand ter beschiking gesteld wat een organisatie soms wel eens goed kan uitvallen ingeval er een hoop pijlen weggehaald zijn