Auteur Topic: Vaste on-road routes in de Ardennen  (gelezen 33657 keer)

Steven

• 4Bikers Member
Vaste on-road routes in de Ardennen
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2005 - 13:10 »
Citaat van: Thorgal

Op aanraden van enkele bikers in m'n omgeving, ben ik me alvast op kracht ah focussen. Dwz dat ik regelmatig een asfaltklim hier in de buurt ga up-en-downen, en dit tegen een zo laag mogelijke trapfrequentie tijdens het klimmen.

Da's krachttraining, geen specifieke klimtraining. Kracht heb je idd nodig bv hageland en vlaamse ardennen, korte steile smeerlappen. Maar hoe ouder je wordt, hoe minder explosiviteit. Dan moet je het meer hebben van cadans en motor. Zeker in ardennen en gebergte.

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2005 - 14:06 »
Citaat van: Steven

Op aanraden van enkele bikers in m'n omgeving, ben ik me alvast op kracht ah focussen. Dwz dat ik regelmatig een asfaltklim hier in de buurt ga up-en-downen, en dit tegen een zo laag mogelijke trapfrequentie tijdens het klimmen.

Da's krachttraining, geen specifieke klimtraining. Kracht heb je idd nodig bv hageland en vlaamse ardennen, korte steile smeerlappen. Maar hoe ouder je wordt, hoe minder explosiviteit. Dan moet je het meer hebben van cadans en motor. Zeker in ardennen en gebergte.

't Is dat wat ik wel dacht ja, dat dat krachttraining was. En daarom mijn vraag ook, wat is dan klimtraining? Zie je  :bitchin:

Ivm die explosiviteit: ik ben me ah focussen op krachttraining, alhoewel ik een enorme (al zeg ik het zelf) explosiviteit heb. Als ik me recht op de trappers zet, kan ik exploderen in een klim. Alléén, is dat maar voor een kort stukje weggelegd. En ik wil over de ganse klim een constanter, doch hoger tempo dan nu, kunnen blijven trappen.

ps: alles is met het oog op de M@Z-ardennen-chrono's

Steven

• 4Bikers Member
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2005 - 14:15 »
Klimtraining op trapritme en hartslag zal uw explosiviteit niet goed doen... 't is een beke 't één of 't ander. Maw trainen op souplesse en duur komt uw explosiveit en kracht niet ten goede.
Keuzes maken keuzes maken, en beide zaken afwisselen. Komt daarbij dat iedereen zijn eigen morfologie en dus 'stijl' heeft. Een pantani moet ge niet leren klimmen gelijk nen Ullrich, en Virenque moet niet proberen om Museeuw te volgen op de Koppenberg. Dus tja, ervaring zal het u leren.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2005 - 14:35 »
Ivm die explosiviteit: ik ben me ah focussen op krachttraining, alhoewel ik een enorme (al zeg ik het zelf) explosiviteit heb. Als ik me recht op de trappers zet, kan ik exploderen in een klim. Alléén, is dat maar voor een kort stukje weggelegd. En ik wil over de ganse klim een constanter, doch hoger tempo dan nu, kunnen blijven trappen.

ps: alles is met het oog op de M@Z-ardennen-chrono's

Zoals steven zegt, ge moet weten wat je moet trainen en schikken.
Zie maar naar Iegiene zijn eeuwig probleem

En neem van mij aan, als je veel M@Z ritten wil doen dan train je LSD, LSD moet dan 80% (misschien wel 90%) van je training uitmaken !!!

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2005 - 14:45 »
Citaat van: Phille

Zoals steven zegt, ge moet weten wat je moet trainen en schikken.
Zie maar naar Iegiene zijn eeuwig probleem
En neem van mij aan, als je veel M@Z ritten wil doen dan train je LSD, LSD moet dan 80% (misschien wel 90%) van je training uitmaken !!!

eeuwige probleem...  als ge nen m@z rit gereden hebt kunt ge een week geen deftige training meer doen, en de week erna kunt ge eigenlijk ook niet meer deftig trainen, want ge mag niet doodmoe aan de volgende m@z rit staan.
Team Green : www.team-green.be

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2005 - 20:14 »
Als je voor een klassement rijdt, natuurlijk, maar je kan die marathonritten ook relatief op het gemakske rijden, moet je eens proberen  :-p

On Topic : Ik hou er wel van nu en dan eens een krachttraining te doen, keerke of 6 de Smeysberg in Huldenberg (600m, 8.33% gem.) of de de Tienne Vincent in Nethen (250m, gem 13.5 %)  , op de 34/18 of daaromtrent, en maar stoempen. Dan op het gemakske langs de lange kant terug naar beneden pikkelen, en ene 6-tal minuten nadien terug bergop.

Echte klimtraining doe ik niet. Ik kan goed klimmen (vind ik) en heb hier geen extra training meer voor nodig. Ik rij wel veel en graag hoogtemeters , zowel on-als offroad , dat telt natuurlijk ook wel als klimtraining . En technische klimmekes zijn ook altijd plezant, zo van die welles-nietes dingskes zoals er in Meerdael toch wel een stuk of 10 te vinden zijn.

Steven

• 4Bikers Member
« Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2005 - 20:20 »
Da's voor als we oud en wijs zijn, en als we geen goesting meer hebben om veel te trainen...

Optimo GmC

• 4Bikers Member
« Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2005 - 20:21 »
Korte vraag: wat is precies LSD? Waar staan de letters voor? Ik denk dat ik al een goed idee heb van wat het is, maar vraag me constant af wat het nu juist betekent.

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2005 - 20:22 »
Long Slow Distance.

Deze vorm wordt ook wel overdistance genoemd, dit wil niet zeggen overtraining maar wel een lange, trage duurtraining. Deze trainingsvorm is belangrijk om een verbetering van de vetverbranding te verkrijgen. De intensiteit is hetzelfde als tijdens de recuperatie duurtraining maar de tijdsduur is veel langer.
(Peter Vervoort)

Optimo GmC

• 4Bikers Member
« Reactie #29 Gepost op: 19 januari 2005 - 20:37 »
Precies de training die ik voor ogen had, maar nu heb ik tenminste de volledige naam (en uitleg). Tnx

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
« Reactie #30 Gepost op: 19 januari 2005 - 21:29 »
aan alle twijfelaars .... de tocht is gewoon de moeite .... en om jullie helemaal over de schreef te krijgen .... er zijn steeds afkortingen mogelijk .... het parcours beschrijft eigenlijk een grote lus...

chris  & co
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
« Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2005 - 21:31 »
Mits goed weer kom ik ZEKER af.

Maar hoe zit het nu juist, is het met de koersfiets te doen of met de MTB?
The Tiger became a Leopard...

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #32 Gepost op: 20 januari 2005 - 19:28 »
en is da een pijlkes route en waar vind je die routes? Is er een planneke van?

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
« Reactie #33 Gepost op: 20 januari 2005 - 19:56 »
ik rij met de mtb met slicks (k'heb geen janettenbak) .... het is een pijltjes route .... neem na luik de eerste afrit naar tilff (is de 2de afrit na de tunnels) ....rij richting tilff ... hou aan het rond punt rechts .... thv het ronde punt is op je rechterzijde een parking waar je de auto kan achterlaten... je start richting Esneux ...de aanduidingen zijn duidelijk .... de bordjes zijn 6-hoekig (+/-40cm doorsnede) en vermelden "route buissoniere"....

bij goed weer dit WE rij ik zaterdag of zondag.... :bitchin:

chris & co
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #34 Gepost op: 20 januari 2005 - 21:46 »
Mja, het is niet de bedoeling om die "op kracht" uit te rijden, neen. Ik redeneer zo.

De koffiemolen "bezit" ik, maw ik kan lange klimmen met hoge trapfrequentie aan. Alléén zou ik enkele tandjes hoger willen, met diezelfde trapfrequentie, een helling willen opzzzzzzoeven. Vandaar de krachttraining.

PS, van lange klimmen gesproken (opgelet, nog géén buitenlandse ervaring hier!). Ik herinner me in de bataille, ongeveer halfweg, een serieus klimmeke. Daar stak poelvoorde mij als een speer voorbij trouwens  :-(

Serge

• 4Bikers Member
« Reactie #35 Gepost op: 24 januari 2005 - 11:28 »
Citaat van: Ivo
Citaat van: Bmweke
ok das goe, ben altijd paraat   :shocked:

en idd tegen dan zou ik al wa beter in mijn vel moeten zitten.
Maar voorlopig is dus het ergste probleem mijn achterwerk.
Maar hoe trainde dat  >:-(

Gewenning. Dus veel 'uren' op het zadel doen. In het begin had ik al last na 80 km. Nu praktisch nooit meer.
Moet wel zeggen dat ik bij mtb nooit last gehad heb. Je houding verandert voortdurend. Ook bij veel klimwerk heb (had)  ik veel minder last omdat je dan als eens regelmatig gaat staan op de pedalen. Het ergste was nog die lange uren (lsd)  plat langs de dijk op een koersfiets. Dan zit je constant in eenzelfde positie.
Een goed zeem (Assos is duur maar onovertroffen op dat vlak) en een zalfke voor het rijden (bv vzn Assos) kunnen ook al veel 'verlichting' brengen als je onderste nog niet veel gewoon is.
(na een tijd krijg je gewoon een verharding op de plaats waar je zitbeentjes door je zitvlak steken).

Dat van die Assos broeken kan ik alleen maar bevestigen.
Heb vorige week nog een mountainbike rit gedaan van 100 km, en dit met een nieuw zadel, en ik had op het einde niets last van mijn poep.
Ik gebruik ook het broekvet van Assos, en ben er niet zuinig mee.
Mischien ook eens proberen.

Greettzz........ Serge......

Epic

• 4Bikers Member
    • http://users.telenet.be/epic
« Reactie #36 Gepost op: 26 januari 2005 - 11:43 »
Als je volgende week vrijdag (04/02) of zaterdag gaat kom ik zeker af, liefst de vrijdag want op zondag heb ik al heel zware trainingen. De week erop zou ik de vrijdag (11/02) ook terug aanwezig zijn. Afstand maakt me niets uit, als het maar de moeite is om tot daar te gaan ;)

Nielskie

• 4Bikers Member
    • APK-KIS team
« Reactie #37 Gepost op: 29 januari 2005 - 20:39 »
Die Route Buissoniere is inderdaad wel de moeite als trainingsrit.  't Is daarom ook mijn favoriete van de Klimroutes.nl site.  
Routes de Legendes is zeker af te raden, zeer slecht bewegwijzerd en altijd maar drukke banen.  Toch voor de eerste 20km want vanaf toen heb ik de moed opgegeven om de route nog te volgen.  Ik ben dan maar de bossen ingedoken, en zo wat vaste MTB-routes gereden die ik toevallig tegenkwam.  

Je kan ook vanuit Tilff, het parkoers volgen van de Tilff-Bastogne-Tilff wielertoeristenklassieker.  De pijltjes staan als ik het mij goed herinner, op de grond geschilderd met TBT erbij (zoals je in de Vlaamse Ardennen, pijltjes met RVV vindt).  Je kan dan dus ook kiezen tussen de afstanden 75-140-220km.  Dus Bmweke, als je schrik hebt voor de afstand, is de 75km een oplossing.

Hoe vertrekken?  Juist hetzelfde als de Route Buissoniere.  In Mézy moet je dan naar links voor de eerste helling, juist zoals die route Buissoniere.  Net voor de top van de klim verlaat de route Bui..., de hoofdbaan en gaat die naar links.  De TBT gaat daar rechtdoor.  Kijk in elk geval al vooraf al een beetje uit naar de pijltjes dan weet je hoe die er uit zien.  
Ik heb nu wel die tocht alleen maar gereden, wanneer het Octagon-Cis evenement daar bezig was.  Toen moesten we ook die marginale pijltjes volgen, maar de splitsingen waren wel met deftige pijlen aangegeven.  

De routes zijn dus voldoende bewegwijzerd, maar ik weet echt niet of de splitsingen staan aangeduid.  Nadeel je komt hier wel een aantal drukke wegen tegen.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #38 Gepost op: 9 februari 2005 - 20:52 »
inderdaad een fijne route. maar...

juist voor een haarspeldbocht opeens voorwiel dwars en knots ikke onderuit (voor comblain fairon of zo, km 27 of zo). eerst dachten we een ijsplek, maar twas precies eerder een laagske olie, echt niks aan te doen, gewoon opeens knots voorwiel weg en dan ligt ge er he.  sjans dat ik niet alleen daar was, brrr, ge zou zo iet ergs voor hebben, amajnie.

effekes aan de kant van de weg gezeten, want ge zijt daar wel effe groggy van.  daarna hebben we in xhoris doorgestoken (rechtdoor ipv naar links). In totaal een km of 96.

maar twas wel een mooie streek dat wel, eerst de streek waar de chrono van sarttilman door gaat (leg maar de dikke noppenbanden al klaar), en daarna het ardense plateau. fijn dagje, met stekeltjes dus.

Hoe zit dat eigenlijk met die andere twee lange routes : route des sources en route des fagnes et des lacs ? ook de moeite ?
Team Green : www.team-green.be

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #39 Gepost op: 25 februari 2005 - 00:47 »
Citaat van: JeFKe
Citaat van: Ivo
Citaat van: Speci
lijkt me wel interessant om eens te doen, ik heb ook wel wat klimtraining nodig  :-(
nog wat info:
http://www.klimroutes.nl/PC1BUISSONIERE.html

Als het weer meezit zijn we, waarschijnlijk zondag, weer van de partij. Altijd welkom.
Zo mooi als afgelopen zondag zal het waarschijnlijk niet meer worden (staalblauwe lucht, wit gevroren gras, windstil,....)

Kzen eveneens geïnteresseerd net als Speci heb ik ook mijn kilometerkes bergop nodig!
µ

Eigenlijk loopt die route verder door tot Bastenaken. Ik deed die eens en begon aan de mondig te Luik-Kimpenpois. Hier en daar moet men wel de stroom in om de oversteek te volmaken. Zie dat niet zitten in de winter.
In Comblain ou Pont wordt het deftig moeilijk.