Auteur Topic: Vaste on-road routes in de Ardennen  (gelezen 34710 keer)

Beethoven

• 4Bikers Member
Vaste on-road routes in de Ardennen
« Reactie #40 Gepost op: 25 februari 2005 - 00:52 »
Maar terug opzoek naar een rustige route. Das die van Leirneux. Veel bos en weinig wegen. Je kan via Vielsalm door het bos heen op 8km naar Lierneux. Heel wat anders of langs die drukke baan. De route zelf 31km lang en 60/40 klimmen bij de vleet.

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #41 Gepost op: 13 maart 2005 - 18:49 »
Daarstraks met Chris, Stafan en Peter naar Tillf geweest voor 130 DROGE km's. Prachtige route met lekkere klimmen en afdalingen.
Na vorige week in Sterrebeek een beetje veel te hebben afgezien wist ik niet hoe het zou vlotten...en het ging erg vlot!! Schoon tempoke naar boven kunnen rijden en telkens heel goed gerecupereerd.
Vandaag heb ik het spreekwoord "een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen" weeral ferm in twijfel moeten trekken, he Peter.
Zeer geslaagde rit en ik ben blij dat ik niet gaan baggeren ben in ST.
Met dank aan Chris die ons goed heeft gegidst.

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #42 Gepost op: 15 maart 2005 - 20:57 »
Vrijdag naar Tillf, iemand zin om mee te gaan voor 130km op de weg? Start 8.30u.

Killer Bee

• eli
  • 4Bikers Member
    • http://www.chamizo-sportfulmtb.be/
Re: Klimtraining op de weg
« Reactie #43 Gepost op: 28 maart 2005 - 10:18 »
Citaat van: Ivo
Ik weet ook niet waar ik het precies moet posten.
Een aanrader die ik de trainingsbeesten toch niet wil onthouden:
Afgelopen zondag klimtraining gaan doen in Tilff nabij Luik. Het was wel op asfalt (maar met de MTB) maar de omgeving was zeer mooi en over zeer rustige wegeltje.
Vertrek: parking aan de rotonde in Tilff centrum naast het water.
Afstand: 134 km.
Hm: 1900
Je volgt gewoon de witte borden met opschrift 'La Buissonière'. Een toeristische route.
De eerste 60 km lgaan voortdurend op en af, zonder platte stukken en met soms erg lange klimmen. Dit over erg smalle wegeltjes door bossen. Je passeert de ene kasteelhoeve en Romaans kerkje na het andere.  Dan volgt je een 20 km over vals plat door een vallei (je steekt meermaals de Outhe over) rond Durbuy. Vervolgens fiets je door de Condroz over veldwegen met weidse vergezichten, terug klimmend maar minder steil dan het eerste deel. Om vervolgens de laatste 15 km terug af te dalen naar Tilff.

Gisteren zijn wij deze route ook eens gaan afmalen met de koersfiets,
En ik moet zeggen het is de moeite!
Soms is het wat gokken maar eigenlijk moet je dan gewoon rechtdoor..
één keer weten we niet zeker of we juist gereden hebben nabij Izier eigenlijk in het dorpje ervoor zagen we geen plaatje staan hier stonden alleen grote rode bakken langs de kant vd baan en twas daar nog juist een markt ofzo en dan hebben we gewoon Izier gevolgt en na een tijdje moesten we dan een 160° nr rechts draaien waar je eigenlijk langs de andere kant zou moeten komen.
Maar voor de rest  :applaus:
Go hard or go home.

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #44 Gepost op: 28 maart 2005 - 18:01 »
Vandaag met Peter de route des legends gereden, 100km en 1400hm. Mooie rit met meer op en neer dan verwacht. een keer een pijl die er niet stond maar voor de rest alles in orde. Als toetje La Redoutte nog gedaan...da blijft wel ne klepper zanne.
Fijne dag gehad met oog op Olne komende zondag...

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Re: La Buissonière - trainingsrit*
« Reactie #45 Gepost op: 28 maart 2005 - 20:31 »
Citaat van: Ivo
Trainingssessie 134 km (1900 Hm) of 142 Km (1800 Hm) of 120 km 2600 Hm.
Startplaats: Tilff, parking tussen rondpunt en boord Ourthe. Afrit 42 van E25 richting Luxemburg.
Wanneer: Vrijdag 28 of zaterdag 29 januari 2005 (bij droog weer).
Start ten laatste om 09:00 uur. Terugkeer op vertrekpunt 15:00-15:30.
Kandidaten: geef reply met voorkeur dag en afstand.

134: normale aangegeven route.
142: start en terugkeer via Ourtheboord
120: eerste deel (ong. 60 km) tot Hm 1300 over normaal parcour en dan terugkeer over zelfde weg in omgekeerde zin.

* of moet dit bij bikebuddy staan?

Dus alles zit in de eerste 60K? Da's handig om weten. Voor 2600hm wil ik al wel eens naar Tilff karren.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #46 Gepost op: 4 april 2005 - 20:52 »
Is al gepost geweest bij 'fietsknooppuntnetwerk' bij 'Apres bike', maar misschien hier nog eens het vermelden waard:

GROTE AANRADER voor iedereen die in de Ardennen op de baan over rustige weggetjes wil fietsen:
in de Oostkantons (ruwweg tussen Eupen en Luxemburg) zijn er nu ook fietsnummerkes, en ik heb vorige week mij die kaart voor 9 euro aangeschaft in de VV van Malmédy. Misschien wel redelijk duur, maar het is een overzichtelijke kaart (met hoogtelijnen enzo), en het zijn echt heel rustige weggetjes waar je over rijdt. Echt de moeite waard!!

WappY

• David
  • 4Bikers Member
    • mijn plaatske voor webspullekes
« Reactie #47 Gepost op: 10 mei 2005 - 23:30 »
:google: Gevonden op http://www.klimroutes.nl

Citaat
De routes zijn jaren geleden uitgezet voor de automobilist, maar volgens ons meer geschikt voor de fietser, want we verbazen ons vaak over de smalle weggetjes waar de automobilist zou moeten rijden. Op de routes zijn dan ook bijzonder weinig auto's te bekennen.

We beperken ons tot de routes in de provincie Luik, omdat dit gebied grenst aan Zuid-Limburg. Er zijn in totaal 11 routes. Deze zijn bij vertrek vanuit Zuid-Limburg met de auto te bereiken in 30-60 minuten.

Om het fietsen zo leuk en makkelijk mogelijk te maken geven we van iedere route de volgende informatie: een korte beschrijving; een kaartje; adviezen en aanwijzingen; inkortingen en uitbreidingen; belangrijke beziens- en wetenswaardigheden; en terrasjes onderweg. Bovendien geven we per route aan hoe je het beginpunt kunt bereiken. Hierbij is het vertrekpunt Valkenburg aan de Geul, niet alleen omdat het onze woon-/geboorteplaats is, maar ook omdat je in deze plaats dichtbij een snelweg zit en er veel accommodatie is. Voor de Vlamingen zijn de wegen ernaartoe ten dele anders.

Link naar de kaartjes : http://www.klimroutes.nl/PCkaartjes.html
"Whether you think you can or think you can't, you're right."

Peter V

• 4Bikers Member
« Reactie #48 Gepost op: 23 mei 2005 - 12:48 »
Citaat van: Shorty

Vandaag heb ik het spreekwoord "een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen" weeral ferm in twijfel moeten trekken, he Peter.

Even oude koe uit de gracht halen:
... ofwel is het de steen die twee keer ostentatief voor de ezel gaat liggen!

Ondertussen al verschillende routes gedaan vaan klimroutes.nl

Route Buissonière is ok zoals hierboven besproken.

Route des legendes is een beteke zwaarder mijn insziens, mooi maar ge komt nogal wat slecht wegdek tegen.  Ge kunt La Redoute erbij nemen als optie, altijd leuk om uw tanden nog eens kapot te bijten op dat beest.

De Route romantique is ook wel in orde, misschien ook wat meer klimmen dan de buissoniere.  Ge kunt daar de muur van Huy nog bij aan koppelen, hebben we wel niet gedaan omdat we een beteke moe waren.

De route des sommets de lienne et ambleve is een leuk ding maar die 20 kilometer door het lienne-dal is gewoon afgrijselijk (vals plat omhoog over een vervallen wegdak) en een motivatie om hem niet te rijden, of een alternatief te vinden voor dat stuk.  Nochtans zitten hier wel ideale lange klimmen in als ge wilt klimtrainen.  Hier moet ge trouwens zeker die klim naar het Eddy-Merckx beeld bij doen op 't laatste, gaat ge zeker voelen in uw beentjes.

En dan de Route des Sources.  Prachtig / Prachtig / Prachtig!  1 probleem: bepijling.  Ergens compleet de mist in gegaan zodat we uiteindelijk op de baraque michel terecht gekomen zijn en dan zelf de weg maar terug gezocht naar de auto.  Landschap en beklimmingen waren daarintegen wel heerlijk, vooral in de buurt van spa.  Je kunt hier trouwens in La Reid efkes de afdaling naar Remouchamps nemen om er dan de Redoute tussen te gooien en opnieuw naar La Reid te fietsen, bergop dan en die kan tellen!  Mijne maat zag dat op dat moment echter niet zitten, woesie.  

Kortom, die routes zijn ok maar ik zou wel altijd een printje meenemen van de missende bordjes op de site en een planneke en wegenkaart voor als ge de weg kwijt zou zijn, of een doorsteek wilt maken.
MUDborn

Peter V

• 4Bikers Member
« Reactie #49 Gepost op: 23 mei 2005 - 12:53 »
Trouwens, bij de route des sources kom je kort na Olne door een piepklein dorp met één klein winkeltje dat al van 7h open is.  Ideaal gelegen om te stoppen voor een koffiekoekske 's ochtends (of in mijn geval water te kopen voor mijn gamelbag aangezien ik er recup fast had in gedaan ipv de gewone sportdrankpoeder - bwèk).  Maar daar gaat het niet om, die knappe mokkel die u daar bedient is al een reden op zich om die route te rijden!  DOEN.  En doe ze de groeten van ons.
MUDborn

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #50 Gepost op: 23 mei 2005 - 14:26 »
Citaat van: Peter V

De route des sommets de lienne et ambleve ...  Hier moet ge trouwens zeker die klim naar het Eddy-Merckx beeld bij doen op 't laatste, gaat ge zeker voelen in uw beentjes.
Bedoelt ge de "Stockeu" in Stavelot?

Peter V

• 4Bikers Member
« Reactie #51 Gepost op: 24 mei 2005 - 15:00 »
Citaat van: Magura
Citaat van: Peter V

De route des sommets de lienne et ambleve ...  Hier moet ge trouwens zeker die klim naar het Eddy-Merckx beeld bij doen op 't laatste, gaat ge zeker voelen in uw beentjes.
Bedoelt ge de "Stockeu" in Stavelot?

Den dien ja!  verdient een plaatske langs la redoute.  als je denkt dat je er bent (en dan denk je van amai dat viel nog mee), dan komt het ergste nog.
MUDborn

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #52 Gepost op: 4 maart 2006 - 20:17 »
ik ben vandaag met Nico de "Route des Legendes" gaan rijden, We zijn vertrokken in Werbomont. Mooie route in de omgeving van Aywaille met 5 lange klims ( van 3 tot 6 km) en nog nen hoop korte. Er lag een mooi wit tapijt maar de wegen waren redelijk goed berijdbaar. Het strooizout smaakt wel vies :)
Ik had 104, 5 km en 1645 hm maar ik heb wel 1 klim(200hm) extra gedaan omdat ik een beetje verkeerd zat. Over de ganse route waren er 2 bordjes verdwenen.

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #53 Gepost op: 5 maart 2006 - 16:33 »
Hoogteprofiel van de "Route des Legendes".

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #54 Gepost op: 5 maart 2006 - 17:11 »
Kan ik wat meer info krijgen over deze route ?"Route des Legendes" start,brochure verkrijgbaar?,...etc...  THX :hail:
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
« Reactie #55 Gepost op: 5 maart 2006 - 17:22 »
op mijn site staat wat uitleg en ook een kaartje van de gps
ik heb ook de klims erbij opgezet
wij hebben wel de "La Redoute" niet bijgedaan

en op deze site -> Klimroutes vind er een pak

Ge kiest
->De routes
->4de route is de "Route Des Legendes"

Hier en daar ontbreekt er een pijlke of staat het achter een boomke... voor de rest goed afgepijlt

Groetjes

Dzjowie

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=457243
« Reactie #56 Gepost op: 9 maart 2006 - 15:34 »
12 504 km on road routes in Frankrijk van thuis uit af te drukken op kaart:

http://www.databike.com

EDIT: Oops, wel betalend, 9,90 € voor 15 parcours...
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2006 - 15:39 door Dzjowie »
I dislike arguments of any kind. They are always vulgar and often convincing.

- Oscar Wilde -

Thierry

• 4Bikers Member
Re: Vaste on-road routes in de Ardennen
« Reactie #57 Gepost op: 13 november 2007 - 21:34 »
Efkes dees topic ne ferme sjot geven  :003:

Hier is het 'm dus allemaal om te doen : www.klimroutes.nl

Ik ben de winterse moddertoestanden al kotsbeu - hoewel ik eerlijkheidshalve moet toegeven dat ik nog gene moos van dichtbij gezien heb  :oops: ... Soit, ik ben van plan om deze winter af en toe eens een asfalt-toerke te gaan doen, en een aantal van die klimroutes zien me d'er wel interessant uit.

Als er iemand zin heeft om tijdens één of ander winterweekend (zaterdag of zondag) samen zo'n toerke te gaan rijden, let me know. Maar pas op : ik ben gene rappe (eigenlijk ben ik gewoon nen trage), en 'k ben van plan om "klein" te beginnen ... Ik zie dat ge de Buissonière (om maar een route te noemen) op 2 plaatsen kunt inkorten, awel den eerste keer dat ik die ga rijden ga 'k waarschijnlijk optimaal profiteren van die twee shortcuts  :cool: ...

Andere route-voorstellen zijn natuurlijk ook welkom ...

(Zelfde oproep stuur ik ook naar de RL-lijst)
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #58 Gepost op: 13 november 2007 - 22:24 »
thierry,

die buissoniere heb ik al twee keer gedaan, nog nooit de volledige versie. eerste keer omdat ik in een haarspeldbocht ongelofelijk hard uitgeschoven ben, tweede keer (uiteraard lol, grapstje) omdat mijn mateke een beetje moeoeoeoeo aan het worden was.

echt een leuke route die ne keer ergens elders loopt dan wat we gewoon zijn.

MAAR, mijn wedervaren de eerste keer duidt onmiddellijk op het gevaar van asfaltroutes in dardennen : ijs. nergens geen ijs te bekennen, en toch ga je opeens met de dunne bandjes onherroeperlijk onderuit. daarom dat ik persoonlijk nu het koersfietske dardennen niet meer inloods tot zo rond half maart/begin april. te gevaarlijk vind ik.

ander problemeke van die buissoniere : die eerste klimmen zijn bij momenten verdomd steil, djeezes. de tweede helft van de toer bolt fantastisch goed, is precies altijd naar beneden.
Team Green : www.team-green.be

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #59 Gepost op: 15 november 2007 - 18:03 »
ander problemeke van die buissoniere : die eerste klimmen zijn bij momenten verdomd steil, djeezes. de tweede helft van de toer bolt fantastisch goed, is precies altijd naar beneden.

Awel, dat vind ik nu ook net het enigste nadeel van die route.  Ondertussen heb ik hem al een aantal keer gereden maar nog nooit volledig.  Ik neem ongeveer halfweg, na Hamoir(?) een verkorting.  Ik kom dan op een 100km uit.  Het eerste deel is echt lastig qua klimmen, het begint al direct met den eerste of die naar een school of ... het stopt in het begin precies niet.  Naar het einde toe rij je meer tussen weilanden en is het ietwat "golvender".  Best wel een zwaar toereke maar uitgelezen om je lange trainingen te doen.

Ik zie dat wel zitten om eens den Buisonière te rijden maar ik zit in een fietsluwe periode, 'k denk niet dat ik momenteel die route op een fatsoenlijke manier kan uitrijden.  Voor binnen een paar weken misschien?
« Laatst bewerkt op: 15 november 2007 - 18:26 door d@Mit »