Auteur Topic: Knie problemen  (gelezen 22811 keer)

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Knie problemen
« Gepost op: 23 mei 2005 - 21:58 »
Citaat
Helaas, op km 98 gebeurde het, *klak* m'n knie blokeerde volledig net voor die lange steile klim, aaaauw wat een pijn , het zit er al een tijdje aan te komen . Alles wat bergop of slijkerig lag nog te voet moeten doen. Dit ziet er niet goed uit... 

Net terug van de kiné, een 2de overbelasting maar nu 1-tje van de bovenste plank, jiepie de hoofdprijs :'(. Ik sukkel al maanden met deze knie, het is eigenlijk al begonnen toen ik nog 116 woog. Het kraakbeen is onlangs al behandeld geweest met 18 kiné sessies en heb m'n fiets laten uitmeten en afstellen, het mocht blijkbaar niet helpen. Ook elke morgend m'n zakje bioglucosamine werpt z'n vruchten ook niet af, evenmin ijs, wisselbaden, stretchen, spieroefeningen,..... Het verzacht allemaal wel een beetje maar een echte oplossing biedt het niet.

Overbelasting=minder trainen hé...mja "minder" wat is minder hé 20u,15u,5u,1u?. ik heb zoiets van: "Meneer mijne oto doet raar op 120km/h, aaaaaah 70 rijden he :doh: "

Dus op kiné moet ik niet meer rekenen (of ik moet volle pot betalen  :w00t: ) Dus hoe soigneer ik nu best m'n knie verder? Kan je de doorbloeding van het kraakbeen ook stimuleren met zo'n compex toestel?

* uptdate titem * Ik heb het topîc wat ruimer genoemd
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2005 - 14:09 door NicO »

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2005 - 22:10 »
mmmm, kraakbeen-probleem, ik sukkel ook al lang mee.  Volgens mij zeer weinig aan te doen. Operatie kan in sommige gevallen, maar dan zijt ge wel effe buiten strijd.

Voor mij was het kiné om de spieren rond de knie te versterken en zo de knie iet of wat te ontlasten.  Zwemmen en fietsen waren hiervoor goede oefeningen, dus ikke wel blij.  Alleen het zware verzet trappen voor lange tijd is niet goed, dan voel ik het de volgende dag zeker. Ook lopen is uitgesloten zonder pijn.  Ook dagelijks 2 pillekes bio-glucosamine, wat voor mij toch enigszins de pijn wat verzacht.

succes nog

eventueel is andere dokter/prof raadplegen

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2005 - 22:14 »
Citaat
Alleen het zware verzet trappen voor lange tijd is niet goed

Mja k'ben al zo'n echte koffiemolen met mijn 95à110 rpm  :shocked:

Mr. Wallace

• Marcel
  • 4Bikers Member
    • Mr. Wallace online
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2005 - 22:22 »
naar de fitness trekken en leg-extensions doen tot ge er bij neervalt is misschien nog een optie. Dergelijke knieproblemen kunnen ontstaan door onevenwicht van de 4 spieren van de quadriceps. Ben ook naar de kine geweest daarvoor, en die gaf me alleen algemene oefeningen voor quadriceps te verstevigen, nu ik legextensions doe, heb ik minder last. Heb al gemerkt: hoe groter het bolleke boven de knie in zitstand (ge weet wel die spier die aan de binnenkant boven uw knie uikomt) hoe minder problemen met de knie   (:)
http://users.skynet.be/fa055571 Een nieuw jaar, een vers paar benen

Transalp

• 4Bikers Member
    • MTB Trips
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2005 - 22:27 »
Ik dacht ook aan fitness om de spieren rond de knie te verstevigen.

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2005 - 22:33 »
Citaat
leg-extensions

Die staat ook al het programma, weinig weerstand veel herhalingen... :-p  Een onevenwicht in Quadriceps en/of hamstrings blijkt in deze blessure een groot aandeel te hebben. Zitten er hier kinesisten, leg eens uit a.u.b.?  O:-)

Mischien moet ik ook maar eens beginnen stretchen s'morgens en s'avonds, ook al fiets ik die dag niet. Eerst opwarmen natuurlijk, wat is een goede opwarming (zonder op de rollen te rijden).

Iegienie

• 4Bikers Member
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2005 - 22:39 »
zoals in de andere twee topics : osteopaat, nen echten... geen kinesist die een paar lessen osteopatie gevolgd heeft, maar een opgeleide osteopaat. Ik denk dat je dat herkent door de "titel" DD die erachter komt.
Team Green : www.team-green.be

Eric B

• 4Bikers Member
    • http://www.E2Team.be
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2005 - 23:14 »
Wat bij mij geholpen heeft...

Na verschillende dokters en remedies (oa kine en volledige rust) de zoveelste poging gedaan om er van af te geraken...

Diagnose: ontsteking van het kraakbeen aan de patella door langdurige overbelasting

Oorzaak: te korte quadriceps, te zwaar getrapt, niet progressief genoeg opgebouwd (rustig beginnen en LANGZAAM opbouwen)

Blijven fietsen of beter bewegen (voor een beter doorbloeding), ttz de eerste keren was dit 10 a 15 min op de Tacx bij 'weerstand' -4 en 42*26 versnelling op de koersfiets ... de eerste twee weken was dat zelfs al met pijn, nadien zonder pijn en dan HEEL STELSELMATIG de duur en de weerstand op voeren...

Tijdens de training mag je iets voelen, maar na de training mag er geen pijn meer zijn. Is die er wel dan ben je te ver gegaan.

En verder nog STRETCHEN ... een 10tal keer per dag sessies van een 5 tal minuten ... en na een week of 2 merk je het verschil al ...

En ook nog IJS leggen na de inspanning.

Geduld en zeker niks willen forceren is de enige manier vrees ik.

Succes

Eric B

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2005 - 23:44 »
Citaat
Ik denk dat je dat herkent door de "titel" DD die erachter komt.

D.O  ;)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2005 - 08:22 »
Kleine opmerking:

De voorste spiergroepen trainen (leg-extensions) heeft niet veel met spierevenwicht te maken (eventueel wel met stabiliteit in de knie).
Spierevenwicht is het verschil tussen agonist en antagonist beperken en de voorste spiergroepen (quadriceps e.a) zijn veel sterker dan de achterste spiergroepen (hamstrings).
Het zijn meestal de hamstrings die extra training nodig hebben om problemen te voorkomen.

Mr. Wallace

• Marcel
  • 4Bikers Member
    • Mr. Wallace online
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2005 - 13:35 »
Citaat van: Nothing's Impossible
Kleine opmerking:
Het zijn meestal de hamstrings die extra training nodig hebben om problemen te voorkomen.

Die train je met legcurl, toch ??
http://users.skynet.be/fa055571 Een nieuw jaar, een vers paar benen

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2005 - 20:05 »
Citaat van: Mr. Wallace
Citaat van: Nothing's Impossible
Kleine opmerking:

Die train je met legcurl, toch ??

zeer goede methode

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2005 - 21:05 »
Citaat van: LuckyIron
mmmm, kraakbeen-probleem, ik sukkel ook al lang mee.  Volgens mij zeer weinig aan te doen. Operatie kan in sommige gevallen, maar dan zijt ge wel effe buiten strijd.
....

Zoals in mijn geval was een operatie de enige oplossing :'(  .
Tijdens een val van mijn mtb ergens in februari de buitenkant v/h kraakbeen zwaar beschadigd. Via kijkoperatie vorige week hebben ze dat ding met een laser gepolierd om het verstaanbaar te zeggen. Ben nu al begonnen met kiné en mag alleen maar licht fietsen, om te beginnen op nen hometrainer. Max 50 watt belasting gedurende 20 minuten. Benieuwd hoelang het gaat duren alvorens ik mijn gat terug op nen deftige velo ga mogen zetten  :-!  .

Gevolg van dit alles: verschillende prachtige TT´s zoals die van afgelopen zondag in Oud-Heverlee en andere die nog moeten komen ... Overijse, Diest, Duisburg, ... enz. kan ik op mijne buik schrijven  :-(  >:-(  :doh:

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2005 - 10:33 »
Voor de eerste keer in lange tijd 3 dagen gerust  (:) . Gisteren en vandaag terug naar het werk gereden aan een hoge trapfrequentie (110/120). Echt pijn tijdens het rijden doen ze niet (meer), de knie voelt wel heel zwak en fragiel aan. Achter m'n bureau doet het dan wel weer beetje pijn (steken)

Is rusten nu de enige oplossing op lange termijn? ik geloof er niks van  :shocked: . Als ik de oorzaak niet vind van deze overbelasting heb ik het binnen de kortste keren toch weer zitten? "Ge rijdt te veel", tjah en m'n andere knie dan?

En ik dacht dat soepel fietsen ideaal was voor oa. het doorbloeden van het kraakbeen (ardennen-geweld ff niet meegerekend), niet dus

Wat er iemand iets meer over het doorbloeden van het kraakbeen aan de hand van een compex?

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2005 - 18:31 »
Pfff...in het naar huis rijden deze middag weer ferme last gehad. tijdens de fitness vandaag eens een wat leg-extentions proberen doen, t'is nie gelukt. Leg curl lukte dan weer wel, niks aan de hand.

Het wordt dus eens tijd voor een bezoekje bij zo'n osteopaat D.O. . Kan er mij iemand 1-ne aanbevelen in O-vl (kanten van St-Niklaas)?

Stimpie

• 4Bikers Member
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2005 - 23:55 »
In de reepstraat te Sint-Gillis, als da nog nie dicht bij de deur is hé  8-)

T'is een zéér goeie, Martine De Vos is de naam. Heeft mij al verscheidene keren geholpen. T'is inderdaad nooit slecht om elke 4maand eens langs te gaan bij een osteopaat, ge voelt u herboren achteraf.  Hopelijk kan zij jou ook helpen :up:

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2005 - 20:15 »
Weer een paar weken verder...

Ik heb ondertussen een nmr-scan gehad en er bleek niks verkeerd te zijn (oef...). Na wat "heen en weer gewring" met de knie bij de orthopedist om de pijn uit te lokken bleek het dan toch een tendinitis (peesontsteking) te zijn. Aangezien het net een jaar geleden was dat ik voor de eerste keer ten rade kwam (toen fietste ik verre van veel) en na 3 consultaties en 18 kiné-beurten (volgens hem) alle opties doorlopen waren, heeft hij me een spuit met een cortisone-preparaat in de knie gezet. ???

Ik mocht na 12u terug beginnen rijden...echt? "ja hoor". Veel(+20u)? ja geen probleem...

Dit weekend was de knie "as new", eindelijk wat voelde dat heerlijk  :P. Het leek me toch verstandig om niet naar Malmedy te gaan, ook de TT in Kluisbergen links laten liggen, en te kiezen voor wat lange baanritjes. Trouwens er ligt al wat behoorlijk stof op de anaërobe zone *kuck*

Vandaag na de ochtendrit voelde de knie voor heel de dag weer bros en geïrriteerd aan. Jongens toch , wat een soep...

Is dit (een pijnlijke knie) nu werkelijk allemaal zo moeilijk om te genezen, of de juiste diagnose te stellen? Ik hoop dat ik nooit een serieuze revalidatie moet ondergaan...

Ik heb het eens op een rijtje gezet,

Wat heb ik al gedaan tegen de ontsteking

- Rusten
- Ijs
- Bioglucosamine
- kiné
- spuit

Wat heb ik al in m'n zoektoch naar de vemoedelijke oorzaak v.d. ontsteking

- Fietspositie laten afstellen
- Stretchen
- spierversterkende oefeningen
- steunzolen

Wie kan me nog tips geven voor (liefst) het 2de rijtje... :D. Ik heb met de ortho ook eens gesproken over een bezoek bij een osteopaat, hij zag het nut er niet goed van in, bij deze blessure.

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2005 - 21:48 door Qube »

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2005 - 20:45 »
Een goeie osteopaat gaat de blessure ook eens vanuit een ander oogpunt benaderen, misschien komt er nog een mirakel uit de lucht!
Proberen kan (behalve financiëel) wss geen kwaad.

Na een spuit cortisone is der in vliegen zover ik weet niet de beste mthode (behalve om de boel volledig om zeep te helpen). ???

Ik vrees dat er deze zomer geen wonderen meer gaan gebeuren voor u qube :(

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2005 - 21:46 »
Citaat
Na een spuit cortisone is der in vliegen zover ik weet niet de beste mthode (behalve om de boel volledig om zeep te helpen).

Mja, heb het toch een paar keer gevraagd, ik kan toch terug beginnen hé? "jajaaaaaa". Dus die cortisone is geen lapmiddel hé zodat verdere belasting niet meer schade tot gevolg zou hebben?...neeejeeeeuh. Dus tjah als diene dan 11 jaar daarvoor gestudeerd heeft, dan zal dat wel zo zijn zeker, denk je dan???
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2005 - 21:50 door Qube »

Stimpie

• 4Bikers Member
Overbelasting kraakbeen
« Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2005 - 22:42 »
Citaat
    Een goeie osteopaat gaat de blessure ook eens vanuit een ander oogpunt benaderen, misschien komt er nog een mirakel uit de lucht!
Proberen kan (behalve financiëel) wss geen kwaad.

Als je dan toch zo graag geholpen wil worden snap ik niet waarom je deze optie links laat liggen  :D  Ortho zal zo'n bezoek meestal wel afraden denk ik, dat is tegen hunne winkel in spreken hé