Auteur Topic: Knie problemen  (gelezen 15868 keer)

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Knie problemen
« Reactie #40 Gepost op: 28 juli 2005 - 23:26 »
Thx LuckyIron maar ik zoek iemand in O-vl regio Waasland.

Het is heel bizar...m'n rechterbeen wordt eerst wat stijf tijdens het fietsen heb ik de indruk, en dan komt die pijn aan de achterzijde/knieholte v.d. knie tijdens het trappen (pedaal bijna verticaal), steeds minder belastbaar. S'avonds en de dag nadien voelt m'n hamstring, een deel v.d. de quadricep en kuit nog steeds behoorlijk stijf aan, trappenlopen (naar boven) is ook pijnlijk  :huh:

Djambo

• 4Bikers Member
Knie problemen
« Reactie #41 Gepost op: 29 juli 2005 - 08:25 »
wat de dokter betreft zou ik niet kieskeurig zijn, uzleuven is een goede optie, maar ik vrees dat je daar niet vlug een afspraak zal kunnen bemachtigen....
anders heb ik goede ervaring met dr. Dag Van Elslander te waregem (ook niet oostvl maar toch dicht) sportdokter van discovery ch....
leuke vent die zeker alles zal doen om je probleem te verhelpen.....

het lijkt met toch dat je nu niet meer mag aarzelen en aanmodderen wil je nog iets van je winterseizoen maken !

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Knie problemen
« Reactie #42 Gepost op: 5 augustus 2005 - 18:10 »
Citaat
Sportdokter Dag Van Elslander

Voila ik kom er net van terug. Toffe plezante tiest, nog een redelijke jonge dokter. Er hangen wat souveniers van Discovery Channel o.a. van L. Armstrong aan de muur  :P

Ik had vandaag ook de resultaten van de NMR gekregen en mee genomen. Knie 100% in orde, perfect. Nog wat gewring en controle op de tafel bij hem om te besluiten dat alles perfect is. Hij vond het wel erg dat ze er een jaar over gedaan hebben om een besluitloze diagnose te stellen. Steunzollen, foto's, kiné, NMR, spuit...

Zijn besluit was dan ook hard, overbelasting zonder twijfel...stoppen en opnieuw beginnen opbouwen max 1u/training, 5/week. Opbouwen met 10%/week tot aan 2u/training daarna herbekijken. Oh, boy leve de 25km... :muur:
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2005 - 00:53 door Qube »

Djambo

• 4Bikers Member
Knie problemen
« Reactie #43 Gepost op: 5 augustus 2005 - 20:08 »
graag gedaan ! :grin:

Dzjowie

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=457243
Knie problemen
« Reactie #44 Gepost op: 6 augustus 2005 - 13:13 »
Tja... Een beetje dom om dat achteraf te zeggen, maar eigenlijk valt alles dan wel op z'n plaats: als ik me niet vergis rij je dagelijks H/T naar het werk, wat op zich zo'n 15u training in de week betekent? En daarbij nog in het weekend een TT/chrono?

Ik weet niet in hoeverre je dat trainingsregime "geleidelijk" aan hebt ingevoerd, maar zelfs als je het op een paar maanden hebt opgebouwd is dat nog redelijk snel in vergelijking met wat de klassieke trainingswetenschap zegt (de befaamde 10 %-regel, ook al zal die misschien niet gelden voor voorheen sedentaire personen)...

In die zin lijkt wat jou nu overkomt, geen aanwijsbare kwetsuur maar toch klachten, (helaas) een bevestiging van het feit dat opbouwen heel voorzichtig moet gebeuren, of de pezen, gewrichten, spieren en wat-weet-ik-nog-allemaal gaan tegenwerken... Exact dat wat de misschien iets voorzichtige trainingswetenschap ook beweert, en eigenlijk ook hetgeen we aan den Bengo van ginderachter hebben proberen diets maken...

Wat denk je er zelf van? In elk geval veel succes met de wederopbouw, zolang je actief blijft zal dat allemaal wel meevallen met die terugval in de conditie...
I dislike arguments of any kind. They are always vulgar and often convincing.

- Oscar Wilde -

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Knie problemen
« Reactie #45 Gepost op: 6 augustus 2005 - 13:38 »
Citaat
Wat denk je er zelf van? In elk geval veel succes met de wederopbouw, zolang je actief blijft zal dat allemaal wel meevallen met die terugval in de conditie...

Ik weet wel allemaal min of meer hoe het zou moeten, maar ik had nie echt een schema tot nu toe. Ik dacht dat rustig rondrijden (oog op gewichtsverlies) niet veel belasting teweeg bracht. Dat zei ik gisteren ook tegen de dokter, en blijkbaar zat ik daar grandioos mis. Rijden op zich geeft de grootste belasting de intensiteit is bijkomend  :shocked:. Met m'n 20u/week rondtuffen en 35kg verlies in 1 jaar ben ik wel wat over de grens van het gezonde gedaan (deju, weeral). Ik hield een dagboek bij in het begin maar ik ben ermee gestopt. Had ik tijdig bij een sportdoktor of begeleider geweest dan hadden we nog kunnen bijsturen en aanpassen. Nee, ze lieten me maar rijden en ik deed niet liever  :toeme:

Geen schema en zo'n belasting blijkt ook niet gezond, je verliest de rust(periodes) uit het oog. Ik heb het dan niet over de rustdagen maar meer over rustweek/cyclus. Meestal zag een week er zo uit:

Ma: 2u (werk)
Di: 2u rijden + 3u
Wo: 2u + 1u
Do: 2u of rust
Vr: 2u + 1u
Za: 2u
Zo: 5-6u

Allemaal heel rustige km's, behalve Zo waren het chrono's of marathons. Tjah ik moet ook op m'n werk geraken hé, met z'n 0.15euro/km betaald het me een hoop onderdelen die er op de chrono's doorvliegen  ;)

Met de conditie zit ik zo niet in, die komt en die gaat...gewoon het feit van nu maar plots 5u/week fietsen doet wat pijn. Dat duurt nu 10 weken en dan zit ik nog maar aan 2u-durende ritjes. Hoe lang gaat da dan niet duren tot ik een Cape of Crocodile rij  :huh:

Enfin, hij vond het wel erg dat diene ortho zo steeds veranderde van diagnose. Ah nie geholpen? doe dit dan eens...en nu is het te laat  :flower:

Ik ga nu eens kijken om een gezonde en realistische (meer)jarenplanning op te stellen en eventueel begeleiding, maar oh boy dat kost veel geld  :cry:
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2005 - 13:46 door NicO »

Jack77

• 4Bikers Member
Knie problemen
« Reactie #46 Gepost op: 6 augustus 2005 - 13:55 »
Ter info: Orthopedist Dr. Jaken in Willebroek schijnt ook een zéér goede reputatie te hebben.
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2005 - 13:58 door Jack77 »
.

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
Knie problemen
« Reactie #47 Gepost op: 16 september 2005 - 12:20 »
Ik ben vanmorgen naar het ASZ (dokter Dick) geweest omdat mijn knie pijn doet tijdens en na Ardennenritten. Na een scan bleek dat ik sukkel met een ontsteking en daaruit voortkomende verkalking op de pees tussen knieschijf en onderbeen. Waarschijnlijk is dit het gevolg van "onregelmatigheden die achtergebleven zijn na een operatie".  Ik heb namelijk  een spil in het merg van mijn onderbeen gehad om een gebroken been sneller terug te kunnen gebruiken.

Remedie :  shockwave therapie (ESW). We beginnen met 2 beurten van 20minuten om de kalk eraf te schieten en ms zelfs de "onregelmatigheden" van hierboven weg te krijgen.
Twee jaar geleden heb ik zo ook schouderpeesverkalking laten behandelen met heel goed resultaat.

Ikke alleszins  :) dat er geen operatie nodig is en ik er ws vanaf zal zijn.

Life is too short to ride bad tracks ...

Adrenaline & endorphine !

123beetlejuice

• 4Bikers Member
Re: Knie problemen
« Reactie #48 Gepost op: 19 oktober 2017 - 11:13 »
Las net een interessant boek over "Bewegen zonder pijn" (www.borgerhoff-lamberigts.be/boeken/p/detail/bewegen-zonder-pijn). Geschreven door een holistische arts (Dr Daan Deconinck) waar ik goede dingen over heb gehoord. Als je nog steeds met problemen kampt kan dit mss een optie zijn.