Auteur Topic: Luxemburg: Paliseul  (gelezen 6229 keer)

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
Luxemburg: Paliseul
« Gepost op: 13 juli 2005 - 00:30 »
"Zoals halvelings voorzien zou ik naast de rood-gele combinatie van Maissin, ook de groene lus van Paliseul rijden deze vakantie. Niet de moeilijkste, wel de langste van de 9 lussen tellende kaart.
En zo geschiedde vandaag. Tijdens de voormiddag hebben we nog wandelgewijs genoten van enkele zeldzame droge uren. Na het middagmaal besloot ik dit genot verder te zetten op de bike.
Om te beginnen volg ik vanuit Lesse de Lesse (ben je nog mee?) gedurende een kilometer of twee. Elke kronkel wordt gevolgd vanop enkele meters hoogte, via een half verhard pad. Een beetje op en een beetje neer, maar niks onoverkomelijks. Via een half verhard pad dat overgaat in asfalt, rij ik Maissin binnen langs de oostelijke kant. De kerk laat ik rechts liggen en sla de eerste straat links richting Jehonville in. Slechts voor kort want het gaat snel rechtsaf om iets daarna de N899 richting Paliseul te toucheren. Via alweer een half verhard pad verwijder ik me voor een stuk van deze drukke baan om uiteindelijk in open veld terecht te komen. Het gaat nu over asfalt snel naar beneden richting dorpskern van Framont.
Vanwege nakende dorpsfeesten daar, staat er een grote tent pal over de weg. Ik zie een flap openstaan en rij zonder nadenken de tent door. Gelukkig was ze nog niet voorzien van enig feestmeubilair en kan ik er aan de andere kant ook zonder probleem terug uitrijden. Ik knik bij mijn doorgang effe vriendelijk naar de verbaasde gemeentewerkmannen die daarbinnen aan de slag zijn.
Bij het uitkomen moet ik effe mijn kaart uithalen want een andere tent blijkt het zicht op het groene pijltje te belemmeren. Ik zie dat ik van hieruit in driehoekvorm tot in Paliseul moet rijden om weer terug te komen in hetzelfde Framont. De drijgende bewolking doet me even twijfelen, maar ik ben aan de groene lus begonnen dus zal ik ze ook in haar geheel uitrijden. Niet anders dan asfalt spijtiggenoeg. In Paliseul passeer ik de officiële startplaats. Het hoekje om en de steven terug richting Framont gericht. Wanneer ik die dorpskern via gewoon asfalt voor een tweede keer nader, merk ik een verkeersbord op dat de maximum snelheid tot 30 km/u beperkt vanwege de ""kermesse"". Ik kijk effe op mijn tellerke, en zie dat ik dat bord voorbijraas tegen een goeie 50 km/u ... hopelijk staan de flikken nergens te flitsen.
Geen tent in de weg deze keer dus vlotjes linksaf. Via een makkelijk pad dat de N899 kruist bereik ik Opont. Ik bevind me alweer een tijdje op asfalt en ook het vervolg tot Beth is niet anders. Aldaar mis ik een rechtse afslag omdat ik een beetje verblind ben door de schoonheid van het ""Chateau des Abbyes"". Ik keer snel op m'n passen terug en vervolg mijn weg in de juiste richting. Na een scoutskamp sla ik linksaf om de Our voor even in zijn grillig verloop te vergezellen tot in het dorpje Our.
In de velden iets verderop mis ik ei zo na een pijl omdat ik afgeleid wordt door een grote buizerd die achterlangs laag over mijn hoofd scheert om zich neer te zetten op een weipaal. Er is altijd al een beetje chemie geweest tussen mezelf en roofvogels, en ik geniet dan ook van dichtbij van deze vliegende schoonheid.
Wat verderop loopt het pad over een verzopen kampplaats die omgebaggerd is door (vermoedelijk) de foerierwagen van de kampeerders. Stoempen dat het kraakt om er door te geraken, gesterkt door de aanmoedigingen van de duidelijk uitgeregende en aan een warm bad toe zijnde scouts. En plots verandert het karakter van de tot nu toe gezapige rit. Ik weet bij God niet wat het betekent, maar op de kaart zie ik ""Touptoup"" staan. Hier is voor mijn kunnen geen biken meer aan. Een té technisch stukje heel smal pad, met wilde gladde wortels dwingt mij vandaag voor het eerst van mijn bike. Een klein stukje te voet om dan toch snel het pad weer bikend te kunnen vervolgen. Maar de uitdagingen zijn nog niet achter de rug want wat verderop moet ik een beekje doorsteken en dan bergop door de Rau. de Rolli. Volgens de kaart loopt er een paadje net langs, maar in de praktijk blijken pad en beek vereingd te zijn. Al bikend stroomopwaarts door het beekje dan maar, maar door een slippend achterwiel moet ik alweer het zadel verlaten. Met die harde sportzolen is het zelfs al een kunst om over de gladde stenen door het water bergop te geraken. Ik onderneem nog enkele rijpogingen, maar moet me toch steeds gewonnen geven. 84kg mensenmassa moet de duimen leggen tegen een prutsbeekske ... damn! Mijn banden zijn wel mooi schoongespoeld, maar niet voor lang.
Wat hogerop vermindert het aantal stenen en kan ik mezelf terug in de pedalen klikken. Ik kom nu uit halverwege de snelle afdaling die ik als apotheose kreeg op mijn rit van enkele dagen geleden. De afdaling is nog altijd dezelfde, maar de snelheid niet meer. Er is de afgelopen dagen heel wat water uit de lucht gevallen en dat resulteert in grote zuigende modderpoelen op de grond. Op sommige stukken moet ik zelfs bijstampen om niet stil te vallen. Ik weet dat ik nu een vermasscreerd stukje Lesse-oever nader waar ik de vorige keer van de bike moest. Maar ik was vandaag al twee keer moeten afstappen dus zou ik proberen om het alternatief door het water te proberen. Nougabollen natuurlijk. Door de gladde stenen op de bodem én de stroming, rijdt de machine met de man i.p.v. omgekeerd. Allez vooruit nog maar eens afstappen dus. Ik peddel door het halve scheenhoge water tot aan het bruggetje dat me aan de overkant moet brengen. Maar dan maak ik mij de bedenking ""what the fuck"". Ik keer om en laat het bruggetje voor wat het is. Ik trek ""gewoon"" te voet door de Lesse naar de overkant. Het water komt me daarbij tot aan de knieën en over de naven. Aan de andere oever aangekomen resten mij nog enkele honderden meters halfverhard en asfalt met nog een klein positief knikske erin.
Ik vervoeg met soppende schoenen de kroost die blijkbaar verwoede pogingen heeft ondernomen om de Lesse damsgewijs te bedwingen. Ik weet wel beter dat de strijd tegen de natuurelementen ongelijk is en gebruik het stromende Lessewater nuttig om mezelf en mijn bike te wassen. Een toeristisch Nederlands gezinnetje dat vlakbij staat vindt het een komieke bedoening een neemt een foto. Ik kan wel aannemen dat het voor een karokesbroeksken-en-witteschoenekes-toerist een belevenis is om een beslijkte mens (die met kleren aan tot over z'n enkels in 't midden van een rivier staat om zijn al even besmeurd ros een wasbeurt te geven) zo bezig te zien.
Eindpleidooi: deze lus is makkelijk te noemen. De paden zijn over 't algemeen wat breder en half verhard. Het stukje aan ""Le Rôli"" brengt dan weer een verrassend technische afwisseling.
Ik heb uiteindelijk alweer 38,6 km en 1u48min bikeplezier op het palmares gezet, en heb mij met plezierig tintelende benen een glaasje wijn getapt ... santé!!!"

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2005 - 19:44 »

Vandaag eens de blauwe route geweest fietsen in Paliseul.
Stralend herfstweer en het mag mag gezegd worden: de streek daar is zeker een aanrader om er eens naartoe te gaan.
Zowel mtb-ers als wandelaars worden daar echt verwend!!!
In het centrum van Paliseul op de Grand Place is er parkeergelegenheid zat en het in het plaatselijke VVV ( Syndicat d´initiative Grand Place n°1) zaten er heel behulpzame mensen die mij alle info gaven in verband de bike mogelijkheden daar. Voor amper 7 euro koop je daar een kaart die alle routes bevat voor wandelaars en mtb-ers. Vragen naar Mr Lotèt .
Ik heb de blauwe lus gedaan die 33 km lang is en aangeduidt staat als 'difficile'.
Best doe je de omloop als het een tijd niet meer geregend heeft want bij een periode van regen is het daar echt ploeteren en kan het wel eens een zware tocht worden.
Het vertrek is aan de Chapelle de St-Roch waar tevens een informatiepaneel staat. Dan is het eerst langzaam aanlopen op verharde wegen om na een 5-tal km door de velden en bossen te trekken. Met het lange gras waren mijn voeten al rap zijknat. Verder gaat het dan zuidwaards waar er echt mooie stukken bos passeren en daar is het echt genieten van de natuur. Ik ben vandaag op HEEL de tocht geen KAT tegengekomen: geen landbouwers, bosarbeiders, géén andere mtb-ers, geen wandelaars: NIEMAND. Puur ik alleen in de natuur en die is adembenemend mooi!
De laatste 5 km van de tocht zijn wat minder want dan is het in feite een snel sprintje via verharde weg terug naar Paliseul.
De afpijling is nagenoeg perfect, de pijlen staan meestal op ong. 2 meter hoogte opgehangen, dus pijltjessaboteurs maken daar geen kans. Maar best is het toch om ook een kaart mee te nemen.
Zo rap het mij toelaat ga ik terug naar Paliseul om dan eens de groene lus van 44 km te fietsen.

Ik heb enkele foto´s gemaakt, alleen van natuur en landschappen, meer heb ik daar niet gezien maar voor mij dik OK.
http://www.pixagogo.com/0076015548

Slowlegs

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2005 - 22:10 »
Vorig jaar daar ook rondgereden. Inderdaad, je komt er kwasi niemand tegen. Het is nog een vrij onbekende MTB -stek, maar bijzonder afwisselend en mooi, zoals je foto's illustreren.

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2005 - 22:53 »
Doet me met genoegen terugdenken aan augustus vorig jaar toen ik de blauwe lus daar reed.
Ik schreef er toen dit over neer:

"Na een tip van Tr@ndy (waarvoor dank) heb ik mij de wandel- en MTBkaart van Paliseul aangeschaft.
Op die kaart staan 9 routes vertrekkende vanuit Carlsbourg, Maissin en Paliseul zelf.
Er is echter slechts ééntje die de stempel ""difficile"" meekrijgt en die geniet dan ook prompt mijn aandacht. De blauwe van Paliseul moet en zal op mijn palmares komen. Niet dat ik zo'n gevarenzoeker ben, maar ik rij niet zo veel in de Ardennen dus als het er eens van komt wil ik er ook zoveel mogelijk uit halen.
Enfin ... na een korte maar pittige wandeling met vrouw en kinderen in de voormiddag steek ik de bike en toebehoren in de auto. Een dikke 20 min later sta ik aan het informatiebord in Paliseul.
De eerste 7 à 8 km zijn een rustige aanloop over asfalt en half verharde wegen. Niks techniciteiten, geen extreem klim- en daalwerk. Enkel de weidepaadjes met onder het gras verscholen karresporen vragen om verscherpte aandacht.
Eens ik de N89 brugsgewijs oversteek, wordt het stilaan menens. De paden worden alsmaar smaller en grilliger. Ik daal af tot op de oever van een riviertje (rau. de pont de le prêtre). Het ligt er hier behoorlijk slijkerig bij. Enkele modderpoelen zijn via een zijweg te omzeilen. Er zijn er echter een paar grote bij waarvoor geen bypass voorzien is. Recht erdoor dus ... twee keer tot aan de naaf door het water. Ook de voeten krijgen bijgevolg een wassing. Al kronkelend van de ene oever naar de ander over tricky bruggetjes vervolg ik mijn natte weg. Uiteindelijk kom ik na wat klimwerk tot op een asfaltweg. Hier vervoegt de gele route van Fays-les-Veneurs me.
Effe bekomen op deze weg om dan terug de diepte in te duikelen richting Rau. des Alâines. ook hier weer een prachtig stukje mountainbike over de geabimeerde rivieroever. Eén keer moeten afstappen om de bike over de grote en gladde stenen van de halfdroge rivierbedding te hijsen.
Ik heb nu het mooiste en tegelijkertijd ook moeilijkste stuk achter de rug.
Verder is het nu uitbollen over bredere meestal half verharde wegen, hier en daar ook weer een graspad.
Alweer moet ik de N89 oversteken, maar deze keer zonder brug. Deze baan is de naam ""autostrade"" meer dan waardig dus effe reppen om aan de overkant te geraken. Nog een klein stukje bos rest mij, maar wanneer ik de spoorweg voor een tweede keer oversteek is het definitief gedaan met de MTB fun.
Via de N853 daal ik nog wel full speed af richting centrum van Offagne hetgeen de adrenaline wat doet stromen. In dat centrum rechtsaf om de toer via rustige landwegels richting Paliseul af te sluiten.
Het verdict: de aanduiding ""difficile"" slaat vooral op het middenstuk waar je de rivieroevers aandoet. In deze blauwe route zitten echter geen extreme moeilijkheden. Hier en daar al eens een poot aan de grond zetten en één stukje te voet door een bedding zijn geen uitzonderingen. De klimmen heb ik allemaal perfect kunnen verteren.
Ik wil toch nog wel even de aandacht vestigen op de bepijling ... die is werkelijk uitmuntend!!! Ik heb geen één keer de neiging gehad om verkeerd te rijden. Dikke chapeau hiervoor.
Mijn cijfertjes: 28,57km in 1u37 min = 17,57 AVS"

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2005 - 19:08 »

Het verdict: de aanduiding ""difficile"" slaat vooral op het middenstuk waar je de rivieroevers aandoet. In deze blauwe route zitten echter geen extreme moeilijkheden. Hier en daar al eens een poot aan de grond zetten en één stukje te voet door een bedding zijn geen uitzonderingen. De klimmen heb ik allemaal perfect kunnen verteren.

Allé zeg, uw verslag is nagenoeg een copie van het mijne hierboven  :grin: Tot en met de cijferkes onderaan klopt het nagenoeg met mijn rit van gisteren  ;) Het was inderdaad qwa fisiek geen zwaar parcours, ik ken zelfs ritten in Brabant en Limburg die lichamelijk zwaarder zijn dan de blauwe van Paliseul. Die 'difficile' zal dus idd meer te maken hebben met de stukken waar ge zowieso te voet moet gaan om over stenen en rotsen te stappen.
Maar als je daar toevallig in de streek met vakantie bent en je hebt de mogelijkheid om uw mtb mee te nemen, dan is Paliseul een aan te raden bestemming. En vooral voor wat de natuur en zeker de rust betreft, maakt dat fietsen daar een waardig alternatief is op al die mtb-plaatsen in de Ardennen waar het soms vergeven is van de toeristen  >(

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2005 - 18:43 »
Zoals reeds eerder aangekondigd in mijn Topic - Luxemburg: Bouillon, vertoefde ik het afgelopen weekend in onze Belgsiche Ardennen.  Om precies te zijn was het Porcheresse, een deelgemeent van Daverdisse en niet Noirefontaine.  Wat opzoekwerk op het net alsook op www.mtbroutes.be leerde me dat we in de omgeving van Paliseul wel wat vaste routes konden vinden. (understatement; het zijn er maar liefst 9)
Voor het vertrek ons licht opgestoken via email bij de lokale toeristische dienst ivm de jachtperiodes en gebieden om te vermijden dat we met lood in ons poepeke terug naar huis konden.  Vrijdag en zaterdag werd er nagenoeg niet gejaagd en was het bos ons domein.  Zondag was zo goed als alles wat maar leek op een bos afgesloten. 
Vrijdag zijn we vanuit Porcheresse, via Our in Maissin beland waar we de gele route (18km) hebben gereden.  Aangezien we al bijna half november zijn, ligt er overal nogal veel blad op de grond maar was het behoorlijk vettig.  Zaterdag hebben we de groene (+/- 40km) gereden.  Zondag hebben we op de weg een toureke gedaan.

Voor diegene die in de omgeving vertoeven, het is zeker en vast de moeite waard.  Verslagje en foto's komen er weldra aan.

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2006 - 18:37 »
Via kenissen hebben we dus in Porcheresse een huisje "gevonden".  Zoals ik hierboven al schreef, ligt dit op een 5-tal kilometers van Our waar de routes van Paliseul passeren.  Met het weer van afgelopen dagen is het natuurlijk zalig fietsen in een mooie streek zoals deze, zoals Black Phantom ook al schreef, de natuur is er mooi.  Dit is trouwens blijkbaar een streek waar nog heel wat roofvogels zitten want je ziet ze wel overal.
De routes ... de groene route ligt er qua bepijling super goed bij.  De ondergrond is goed tot redelijk behalve dan de stroken waar de camions en traktoren van de bosbouwers naar boven kruipen, die paden ligger er super vettig bij.
De gele ... iets minder, mede door die bosbouwers misten we een geel pijltje hiedoor kwamen we terug in Our in plaats van Maissin.  Dan maar terug beginnen van bij het begin en nu zagen we het pijltje wel hangen.  Er lag zelfs nog een beetje sneeuw!
De rivieren, riviertjes en beekjes waren goed gezwollen maar dit kon de pret niet bederven.  Er is altijd wel een brug voorzien maar af en toe kon ik het niet laten om met de fiets er door te rijden.

erik3000

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2006 - 20:47 »

Sinds half augustus ben ik de gelukkige eigenaar van een klein gezellig vakantiehuisje in Maissin ( op 7 km. gelegen van Palisseul ) .
Verschillende vaste MTB-routes lopen haast door m'n tuin . Zalig fietsen . Niet spectaculair maar rustig en zeer mooi .
Je maakt het uiteindelijk zo zwaar als je zelf wil . Gewoon sneller fietsen en het wordt vanzelf wel zwaar !
Deze streek is inderdaad een aanrader .

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2006 - 21:09 »

Sinds half augustus ben ik de gelukkige eigenaar van een klein gezellig vakantiehuisje in Maissin ( op 7 km. gelegen van Palisseul ) .
Verschillende vaste MTB-routes lopen haast door m'n tuin . Zalig fietsen . Niet spectaculair maar rustig en zeer mooi .
Je maakt het uiteindelijk zo zwaar als je zelf wil . Gewoon sneller fietsen en het wordt vanzelf wel zwaar !
Deze streek is inderdaad een aanrader .

Awel, den eerst volgende keer dat ik naar ginder trek (dit jaar drie keer), laat ik zeker iets weten.
Het is er inderdaad zeer mooi maar dat had ik al geschreven.  In een O2-Bikers van enkele maanden geleden stond er een roadbook die vertrekt in Redu, ik wil het wel eens inscannen.  In juli heb ik daar nen toertocht meegepikt, een mooie tocht met goede bevoorradingen.  Het is daar zalig qua mentaliteit; weinig deelnemers, goed verzorgd, vriendelijke mensen en weinig inschrijvingsgeld.  Binnenkort is het trouwens in Paliseul nog nen toer dacht ik.