Auteur Topic: Limburg: Voeren  (gelezen 4413 keer)

Nielskie

• 4Bikers Member
    • APK-KIS team
Limburg: Voeren
« Gepost op: 18 juli 2005 - 00:11 »
Ik vind dit persoonlijk de mooiste route die Limburg te bieden heeft en er is nog geen topicje over. 

Voor de verandering ben ik eens gestart in Teuven.  Normaalgezien start ik altijd aan het schooltje in 's Gravenvoeren.  Deze startplaats is mij beter bevallen omdat je dan op het einde pas het zwaarste gedeelte voorgeschoteld krijgt. 

De route loopt dus net langs de kerk van Teuven voorbij.  Je vertrekt van aan de kerk lichtjes bergop, en niet zoals ik bergaf. 

Vanaf Teuven loopt de route eerst zo'n 20 km ten zuiden van de rivier de Voer en de spoorweg.  Wat mij daar opvalt is dat de hellingen daar lekker gezappig stijgen, en je er een goed tempo op kunt nahouden.  Wat mij daar minder opviel was de bepijling.  Die was vroeger al heel pover, want na die route de laatste 3 jaar zo'n 10-tal keer gereden te hebben, ben ik weeral meermaals verkeerd gereden. 

In dat eerste stuk zit 1 dokker afdaling met veel dikke keien en worteltjes, voor de rest zijn het brede veldwegen waar je lekker freewheelend beneden geraakt. 

Na ongeveer 20km kwam ik dan aan de andere "startplaats".  Meer dan een parkeerplaats waar er in de buurt een pijltje hangt moet je je daar niet bij voorstellen.  Vanaf daar is het parkoers veel beter bewegwijzerd.  Het is vanaf dan nog eventjes over brede veldwegen wat op en af rijden totdat na ongeveer 25km het leukste stuk van deze route begint.  Via een brede afdaling kom je na een tijdje op een stukje waar diepe geulen zijn uitgesleten.  Spijtig genoeg kwam ik daar vandaag toch wel niet net een kudde wandelaars tegen, waardoor ik er niet kon doorvlammen.   Zeker op een zondag bij mooi weer moet je heel goed oppassen voor wandelaars hier in de streek.  Niet dat die gevaarlijk zijn of zo, maar ze komen hier in grote getalen voor.   Net zoals andere bikers trouwens, meestal kom ik bijna nooit een medebiker tegen op een vaste route, en hier ben ik maar liefst 5 groepjes gepasseerd. 

Na die afdaling gaat het weer gestaag omhoog langs een smal baantje dat zit te flirten met een brede en af en toe diepe geul, in de winter stroomt hier water door.  Steil is het niet, maar er moet af en toe eens aan het stuur gedraaid worden en dat is toch altijd eens plezant.  Wanneer je hier boven bent, kom je op een asfaltstukje in het Nederlandse dorpje Mheer.  Hier kan je rustig een terrasje doen om terug op krachten te komen.  Is er hier geen plaats?   Geen nood, via een klein extra stukje bergop en een sjeez afdaling kom je in 's Gravenvoeren, waar je als de nood hoog is ook op een terrasje terecht kan, je moet dan wel aan de fietsenmaker eventjes van de route afwijken en zo'n 200m naar rechts rijden. 

Vanaf dan begint het zwaarste stuk van deze route.  Je rijdt dan constant op en af de Noord-flank van de vallei van de Voer.  In het begin loopt die nog over een brede weg, die tegen het einde toe alsmaar steiler wordt.  Hier heb ik al menig beginnende biker de moed zien opgeven, maar in feite is dat nog gemakkelijk te doen. 
Dan rij je via een steile singletrack naar beneden, hier loopt als wel lekker vlot en kunnen lekkere snelheden gehaald worden.  Ook hier weer veel wandelaars.  Wanneer ik beneden aankwam, heb ik de ketting al maar direct voor de eerste keer deze route op de granny gelegd.  Ik wist namelijk dat je hier direct met een flinke snok weer volledig weer naar boven moet.  Zo kom je dan nog 4 klims tegen die venijnig steil zijn en waar telkens zo'n 100 hm moeten overwonnen worden.  Een 2-tal afdalingen zijn daar ook van te smullen.  Lekker hotsen en botsen over worteltjes met af en toe een dropje van 25cm.   Op het laatste stukje nog een rivierdoostukje en een flink modderbad tegengekomen.  Waardoor de bike toch weer heel grondig gekuist moest worden achteraf.  De banden liepen snel vol met dat slijk, en de wieltjes weigerden nog te draaien.  De bike daarna eventjes in het beekje gesopt zodat er weer mee te fietsen viel. 

Net na die rivierdoorsteek weet ik ook nooit echt waar ik moet rijden, alhoewel lopen een beter woord is.  't is in elk geval rechts naar boven, anders kom je zowieso wel ergens een prikkeldraad tegen.  Dan nog wat op en af, en de 48 km zitten er weer op wanneer ik bij het kerkje in Teuven aankom.  Sommige bronnen vermelden 850hm op deze route. 

Bij aankomst kon ik in teuven ook nog genieten van de verplichte Leffe achteraf.  Streekbiertje van ginder is het Rick's bier. 
Wat extra info over daguitstapjes in Voeren

Dat de route langs het kerkje in Teuven passeerde, had ik niet echt door want mijn neus stond bij vertrek in de verkeerde richting geöriënteerd op zoek naar een pijltje.  Bijgevolg eerst een stukje op zoek naar een pijltje, dat duurde zo'n 11km, waarbij ik enkele leuke stukjes ben tegengekomen die me nog ergens bekend van voorkwamen.  Alleen lag alles er toen nogal wittekes bij zo begin maart.

Wat mij betreft blijft dit de mooiste vaste route van heel Vlaanderen.  De route kan ook nog gecombineerd worden met routes uit Nederlands-Limburg.   

De route kan ook ingekort worden op 2 plaatsen maar dan moet je vanaf het schooltje in 's Gravenvoeren vertrekken.

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2005 - 16:37 »
Alles wat hierboven in het verslag van Nielskie staat klopt als een bus, dit is een streek die je zeker eens moet gedaan hebben.
Dus vandaag met een collega van het werk ook eens de oranje lus geweest fietsen. Deze heeft als naam “de voerstreekroute”.
Wel is het aangeraden in het bezit te zijn van een kaart dewelke je bij de lokale vvv voor een kleine 4 euro kan kopen.
Dit omdat de pijltjes soms nogal “onzichtbaar” zijn opgesteld.
Wij hadden ons geparkeerd aan de kerk van ´s Gravenvoeren en zijn iets verder aan de “molen van l´Homme” op de lus geraakt.
De toon was direct gezet met in de 1ste 15 km stevig klimwerk afgewisseld door pittige afdalingen. Hier heb je stevige bandjes nodig want in bijna alle afdalingen lagen de wegen bezaaid met losliggende keien, dikwijls zeer scherp en dus een ware aanslag op het materiaal. Al snel kwamen we via het “kattenrot” en de “komberg” aan in St.-Martens-Voeren. Dan langs de spoorweg en daarna links omhoog naar de “Sint-Rochus kapel”. Daar kunnen de minder geoefende fietsers een stuk van de lus inkorten maar wij reden verder via het “dikkenbos” naar een wad, ttz een klein maar sterk vervuild beekje "de Gulp" waar je door moet! Daarna is het effe uitkijken want daar is niet echt aangeduidt hoe je verder moet.Via nog enkele pittige klimmetjes kwamen we dan via het “Gieveld” aan in Teuven. Via het “veursbos” reden we dan richting Sint-Pieters-Voeren. En vlak daarna ben ik voor de 1ste keer in 3 jaar plat gereden. Geen doorn maar het was een klein scherp steentje dat mij te grazen had. Enfin, na 10 min. geklungel terug op weg terug naar ´s Gravenvoeren. Daar kan je voor de 2de keer aan de “wittekapel” de lus inkorten maar wij hadden er nog niet genoeg van en reden via de “Sint-Annakapel” naar het “Trichterbeeldje” en zo verder naar het Hoogbos. Het laatste stuk van deze lus is minder zwaar maar de km´s beginnen zich te laten voelen. Via het natuurgebied “Altenbroek” zak je dan terug naar beneden richting vertrekplaats in ´s Gravenvoeren.

Op verschillende stukken van de oranje route wordt de grens met Nederland overgestoken en er zijn een paar plekken waar je even halt kan houden om iets te drinken. Het is zeker aangeraden om een ruime drink- en energievooraad mee te nemen want bij zeer warm weer kan je dit anders slecht bekomen. Vandaag was het gelukkig ideaal fietsweer en bij een 22° en bewolkt hadden we er na ong. 3 uur en 941hm een prachtige tocht opzitten.

In totaal kan je daar per mtb 7 routes doen: de voerstreekroute 51km, de Sint-Geertruidroute 35km, de Vijlenroute 25km, de Mechelenroute 25 km, de Gulpenroute 25 km, de Maastrichtroute 35 km en de Margratenroute 30 km.

Flip FSR

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2005 - 08:24 »
Amai, zo'ne uitleg  :applaus: :flower:

Enkele jaren geleden hebben wij deze eens gedaan, is idd wel een fijne route.
Vanmiddag gaan we hem nog eens rijden, 't is hier eigenlijk niet ver vandaan,
ik schat zo'n 18km  :shocked:

Allez, misschien komen we daar wel eens ne bekende tegen  ;)

teamspirit

• Herlie
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2005 - 16:46 »
ben afgelopen zaterdag nog eens de voerstreekroute gaan rijden... paar lastige stukken tussen (afdalingen met serieuze keien) maar idd een prachtige route! 1 nadeel: de wegbewijzering wordt hoe langer hoe slechter! Ne gps zou hier geen overbodige luxe zijn.
MTB=fun ; Marathon = Dying / Fortunately I like dying!!!

koekiemoon

• 4Bikers Member
    • koekiemoon
Re: Limburg: Voeren
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2012 - 15:56 »
Misschien even een update want er is al lang niets meer geschreven over deze route. Ik reed de blauwe + zwarte lus twee weken geleden en die is me bijzonder goed bevallen. Leuke afwisseling in landschap, ondergrond, beklimmingen en afdalingen. Beter ga je niet vinden in Limburg.
De bepijling is zeker niet slecht, maar op de bloso-site staat een gps-track die als handige ondersteuning kan dienen. Je geeft best voorrang aan de bepijling anders mis je een paar mooie stukken.
In de vakantieperiode moet je goed uitkijken voor wandelaars, want die kunnen je pad wel eens kruisen.
Aanrader.