Auteur Topic: Gr's rijden  (gelezen 6275 keer)

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Gr's rijden
« Gepost op: 30 juli 2005 - 22:01 »
Meestal zijn deze paadjes schitterend en vormen nog een (technische) uitdaging in tegenstelling tot de meeste vaste bloso-routes. In hoevere mag/kan je zo'n route berijden, hoe kom je te weten waar je door mag/kom of niet.

Ik heb ooit toevallig een heel klein stukje van deze gereden en het was subliem  :P, ik zou het hele traject wel eens willen doen.

Peter

• 4Bikers Member
Gr's rijden
« Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2005 - 00:06 »
Meestal zijn deze paadjes schitterend en vormen nog een (technische) uitdaging in tegenstelling tot de meeste vaste bloso-routes. In hoevere mag/kan je zo'n route berijden, hoe kom je te weten waar je door mag/kom of niet.

Ik heb ooit toevallig een heel klein stukje van deze gereden en het was subliem  :P, ik zou het hele traject wel eens willen doen.
Kijk begin met u een bel te kopen en geef voorrang aan de wandelaars die ge beleefd groet. In wallonië mag je op geen enkel pad waar twee fietsers elkaar niet kunnen kruisen fietsen. Maar geen kat die het decreet Lutgen toepast. Als jij een wandelaar omver rijdt, dan zal de wet wel spelen. Als ge Gr's gebruikt is het minste dat ge kunt doen lidgeld aan die organisatie betalen en u kandidaat stellen om een stuk GR in uw buurt te onderhouden. Als alle mtb'ers GR's gaan rijden met de attitude waarmee ze nu tt's en chrono's rijden zal de wandellobby daar rap via wettelijke weg een eind aan maken. Er zitten ook soms privestukken in, als daar een bord staat verboden voor fietser/prive stap dan af en ga te voet of vraag beleefd of ge door mag als ge iemand ziet.  In het ergste geval(beschermde natuurgebieden) zoekt ge een alternatief via uw kaart die ge bijhebt. Op bepaalde GR'sz zoals de knuppelpaden  in de hoge venen heb je met de mtb niets te zoeken. Ge zijt gastgebruiker en als ge u zo gedraagt zal er niet rap een einde komen aan het gedoogbeleid.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Gr's rijden
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2005 - 21:26 »
Ik vind het ook geweldig om op GR te rijden.

Voordelen:
- je komt op de mooiere plaatsen van de omgeving
- meestal rustige (onverharde) wegen
- zéér goed aangegeven, als je het principe kent natuurlijk

Nadelen:
- sommige stukken MAG je niet met de fiets doen (vb. Kalmthoutse heide: daar staat een verbodsteken voor fietsers)
- sommige stukken KAN je niet met de fiets doen (vb. Hoge Venen, wegens de smalle plankenwegen (= verboden) en andere blubwegen, of andere stukken in de Ardennen die zo'n singletrackgehalte hebben dat ze enkel doenbaar zijn voor wandelaars)
- vooral in de Ardennen heb je een deftige kaart nodig, om niet de verschillende GR's uit elkaar te houden.  Er zijn er zoveel dat je vlug een andere richting kan uitgaan
- meestal geen dagrondritten, of je moet GR's gaan combineren, wat natuurlijk perfect mogelijk is

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
Gr's rijden
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2005 - 11:08 »
Ik rij er ook soms,deze van Meetjesland en omstreken,je komt inderdaad op plaatsen waar bijna geen tochten passeren :grin:
Moet wel zeggen dat ik hier bijna nooit wandelaars tegenkom,alleen in de bossen rond brugge enzo,maar daar zijn de paden meestal breed genoeg ;)
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
Gr's rijden
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2005 - 19:11 »
Er is ook in Vlaanderen tamelijk wat keuze en die baantjes zijn zeker de moeite waard. Met Homeboy heb  ik de 5A eens gedeeltelijk gedaan en van wegjes genoten die je nog niet te gauw zal tegenkomen in toertochten. 

Hier vind je info : http://www.grsentiers.org/indint.htm#nl
Life is too short to ride bad tracks ...

Adrenaline & endorphine !

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Gr's rijden
« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2005 - 13:19 »
In Vlaanderen valt het aantal GR-paden (spijtig genoeg) nog mee, maar in de Ardennen, vooral rond Luik, daar is het een hele wirwar van paden.  Leuk om te combineren natuurlijk.

Bing

• 4Bikers Member
Gr's rijden
« Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2005 - 20:12 »
Er bestaan toch GR's die specifiek voor fietsers bedoeld zijn: ze worden aangeduid met blauw en gele markeringen ipv rood/wit. Ze zijn wel zo talrijk niet dan de wandelroutes dacht ik.

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Gr's rijden
« Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2005 - 20:36 »
Citaat
Er bestaan toch GR's die specifiek voor fietsers bedoeld zijn

Beter bekend als LF's... ;)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Gr's rijden
« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2005 - 18:35 »
Er bestaan toch GR's die specifiek voor fietsers bedoeld zijn: ze worden aangeduid met blauw en gele markeringen ipv rood/wit. Ze zijn wel zo talrijk niet dan de wandelroutes dacht ik.
Dit is meestal op (rustige landelijke) verharde wegen, terwijl bij GR de nadruk ligt op zoveel mogelijk onverhard.