Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 97344 keer)

Beethoven

• 4Bikers Member
Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Gepost op: 14 augustus 2005 - 12:39 »
Toertochten op het late uur staan zeker in de belangstelling. Bikers nemen dan ook massaal deel aan zulke "night"- toeren.
Daar deze doorgaan op het late uur, is het donker vooraleer men vertrekt en zijn de deelnemers daar best op voorzien, ondanks dat het parcours loopt langs de plaatselijke straatverlichting, hier en daar een lichtje op een hoeve, fakkels, en kaarsen verlichting die bij geplaatst kunnen worden op plaatsen tijdens de tour kan het zeker een zekere sfeer bieden enz.
Maar hoe neem je best deel aan zulke toertocht?
Mijn vraag je uitrusting, zeker een helm en wat voor verlichting is aangewezen?
Maar sommige treden aan met een pinkers verlichting???? een armzielig lampje, koplampen en zelfs een kerst verlichting of zaklamp zou ik zeggen.  Nu alles schept" sfeer" maar je eigen veiligheid gaat toch voor, en bedenk dat je ook een defeckt kan voorkomen en dan komt de kat op de koord, of staat jou bike 100% in orde en kan het je niet overkomen?
Tips zijn hier zeker welkom.
Is het iets voor de waaghalzen, of voor iedere biker die eens wil proeven van een "Night bike"?
Jullie ervaring graag
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2005 - 12:43 door LuckyIron »

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2005 - 13:01 »
Heb daar nog nooit aan deelgenomen  :toeme: maar k zou zeggen, je bike moet altijd inorde zijn. Ook een helm hoort tot de standaard uitrusting. 
Eigenlijk heb je, in vergelijking met een gewone tocht, gewoon een goede set verlichting nodig.
Belangrijk hierbij is dat je zelf goed het pad ziet waar je over moet rijden en dat je gezien wordt door andere weg gebruikers.
Ik zou dus zeker niet besparen op een setje verlichting!
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker gn marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Dzjowie

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=457243
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2005 - 13:34 »
Och, kweetni, ik heb daar al discussies over gehad met mensen die een andere mening zijn toegedaan, maar een deel van de charme is toch dat je net niet zoveel ziet als overdag, en daardoor een heel andere rijsensatie krijgt...

Daarmee wil ik zeggen dat wat mij betreft het minimaalste lampje waarmee je het pad ziet (dus geen knippertoestanden), reeds volstaat...

Natuurlijk kan je ook investeren in een zeer degelijke set, maar dan zie je praktisch evenveel als overdag... Where's the fun?
I dislike arguments of any kind. They are always vulgar and often convincing.

- Oscar Wilde -

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2005 - 13:38 »
Tja je hebt wel een punt.
Voor een TT kan dit mss wel volstaan en het is idd meer charme.

Maar voor een 24u race zou ik toch opteren voor een degelijke verlichting set. Maar het topic ging idd over de gewone nacht TT.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker gn marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2005 - 15:17 »
Nachttoeren zijn bij mij dagelijkse kost in de wintermaanden, al zij het op de weg. Als je op de weg gaat fietsen kan je in min ervaring niet genoeg licht bijhebben, niet zozeer om te zien waar je rijdt, maar om gezien te worden. Ik draag ook altijd refelcterende kledij .

Nu en dan een toerke bij volle maan moet natuurlijk ook kunnen. Check eerst bij de boswachterij of het in jouw bos wel toegelaten is !

Nu en dan een nacht TT is ook wel leuk, maar zie dat je voldoende licht hebt en overschat jezelf niet.Zelfs een bekend parkoers kan je 's nachts nog voor verrassingen laten staan. Je ziet geen diepte, iets wat toch wel beperkend is.

De meeste nacht TT's beginnen bij valavond en dit kan sommigen aanzetten om met te weinig licht op hun fiets te starten.

Je hebt minimum 20W nodig om nog een zekere snelheid te kunnen houden. Zelf heb ik een 40W HID vooraan en een 20W reserve halogeen.

En Dzjowie, je moet eens mee komen, we zullen zien hoever je in het diepe donkere bos zult komen met je knipperlampje...  :cry:
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2005 - 15:20 door Adri »

focus_wrc

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2005 - 15:47 »
dendezen is al bezig met zijn licht project, ben namelijk een 20, 10 en 5 W (niet in behuizing te vinden blijkbaar) spotjes aan het placeren, en in een polyester kas te steken. Alles wat mooi afwerken met led's en zo  dat ik een mooie lichtbak heb voor deze winter (het moet nog wat mooi ogen ook h  :shocked: )

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2005 - 16:42 »
dendezen is al bezig met zijn licht project, ben namelijk een 20, 10 en 5 W (niet in behuizing te vinden blijkbaar) spotjes aan het placeren, en in een polyester kas te steken. Alles wat mooi afwerken met led's en zo dat ik een mooie lichtbak heb voor deze winter (het moet nog wat mooi ogen ook h :shocked: )
Hopelijk vindt je hier wat inspiratie hoe het kan en pas je zich hier dan ook wat aan. Maar je laatste zin stelt me tot nadenken, (hoe het niet moet). Desnoods eens ingaan op Adri's voorstel lijkt me een uitdaging, of leert men van een oudere biker?
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2005 - 16:44 door Beethoven »

Djambo

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2005 - 18:31 »
akkoord met het 'sensatie' of 'gevoels'element.... het is rijden op gevoel je kan immers op sommige hindernissen niet anticiperen, je moet voelen op welke ondergrond je rijdt....

je zou verwonderd zijn hoe het oog zich aanpast en je eigenlijk zonder licht het meest ziet, behalve dan in echt dichtbegroeide bossen...

dat element trekt mij het meest aan louter op gevoel rijden met een nachtzicht, en dan kunnen die snelheidsduivels met hun grote wattages met gestolen worden, want dan moeten mijn ogen opnieuw enkele minuten aanpassen...

om op snelheid 'off road' met grote lampen te rijden, dat hoeft voor mij niet  :nerd:

focus_wrc

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2005 - 18:32 »
zalig aan 40 op een recht stuk TT off road  :shocked:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2005 - 19:24 »
aan sommige antwoorden te zien denk ik dat er hier veel nog niet echt 's nachts gereden hebben, althans niet in de bos  :devil:

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2005 - 19:53 »
Maak je geen illusies... als je een nacht-TT gaat doen, zorg dan dat je LICHT bij hebt. Vergeet dat knipperlichtje...want da's enkel goed voor op den asfalt, als je zeker bent dat je geen geaccidenteerd terrein tegenkomt.
In het donker gaat veiligheid vr alles. Wil je niet op je gezicht gaan, dan moet je alles correct kunnen inschatten.

Ik heb een Setje Sigma Mirage & Mirtage X (5 + 20 W). en als ik nacht-tt doe nog een extra Petzl-hoofdlamp op mijn helm
Normaal staat de 5 wat op maar als het tricky wordt (afdaling, donker bos) dan gaan de 20 W bij op en bij bochtige stukken ook de hoofdlamp.
Verlichting op je stuur geeft enkel licht op de plaats waar je naartoe stuurt. Het voordeel van een hoofdlamp is dat die licht geeft daar waar je kijkt; heel handig in bochten !

Met het argument dat een degelijke verlichting de charme van een nacht-tt wegneemt, ga ik niet akkoord; een nacht-tt heeft naast het feit dat het donker is ook: rust, stilte, fauna... zelfs al heb je voor je neus een helder moment...dan heerst er rondom je nog steeds de duisternis...
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2005 - 20:03 door LuckyIron »
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2005 - 20:26 »
Maak je geen illusies... als je een nacht-TT gaat doen, zorg dan dat je LICHT bij hebt. Vergeet dat knipperlichtje...want da's enkel goed voor op den asfalt, als je zeker bent dat je geen geaccidenteerd terrein tegenkomt.
In het donker gaat veiligheid vr alles. Wil je niet op je gezicht gaan, dan moet je alles correct kunnen inschatten.

Ik heb een Setje Sigma Mirage & Mirtage X (5 + 20 W). en als ik nacht-tt doe nog een extra Petzl-hoofdlamp op mijn helm
Normaal staat de 5 wat op maar als het tricky wordt (afdaling, donker bos) dan gaan de 20 W bij op en bij bochtige stukken ook de hoofdlamp.
Verlichting op je stuur geeft enkel licht op de plaats waar je naartoe stuurt. Het voordeel van een hoofdlamp is dat die licht geeft daar waar je kijkt; heel handig in bochten !

Met het argument dat een degelijke verlichting de charme van een nacht-tt wegneemt, ga ik niet akkoord; een nacht-tt heeft naast het feit dat het donker is ook: rust, stilte, fauna... zelfs al heb je voor je neus een helder moment...dan heerst er rondom je nog steeds de duisternis...

Dit vind ik nu een degelijk antw.
Echter waar je kan besparen op verlichtingsenergie kan je gedempt rijden, zelfs vertrouwen op de biker verlichting van diegenen die je voorafgaan.
Systeem zit er dan wel in dat je zich moet kunnen betrouwen op de biker voor jou.
Het kan ook dat je in grotere groep vertrekt, of vertrek je op jou alleentje?
NachtelijkeTT doe je wel voor de sfeer en niet voor een gemiddelde snelheid te behalen, een kalme-ontspannen tocht waar je op zoek gaat
naar natuur, gezellige plekjes of dergelijk, doch een techn stuk zal zeker niet mankeren op je tocht.
De sfeer zit er zeker in als het niet regent, er kaarjes en fakkels aanwezig zijn en bevoorrading in de nabijheid van een vuurtje maken het zeker aangenaam, dit hangt af van organisatie en de creativiteit en de mogelijkheid van de organisatie.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2005 - 20:31 door Beethoven »

Dzjowie

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2005 - 11:58 »
En Dzjowie, je moet eens mee komen, we zullen zien hoever je in het diepe donkere bos zult komen met je knipperlampje...  :cry:

How how, hold your horses... ik heb gezegd, het minimaalste lampje waarmee je het pad ziet, dus GEEN knippertoestanden... In de praktijk betekent dat voor mij zo'n lampje als hieronder...

En nogmaals, ik weet dat er genoeg zijn die niet met mij akkoord zijn, maar voor mij is het doel van een nachttocht niet om zoveel licht mee te nemen dat je evenveel (of bijna) ziet als overdag, en dat je even hard kan rijden. Natuurlijk, wie dat wel wil doen, daar heb ik helemaal geen probleem mee  :flower:

- Oscar Wilde -

Jack77

• 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2005 - 12:27 »
[off-topic]

Knipperlichtjes vooraan zijn zelfs op de baan onverantwoord. Het gaat niet enkel om gezien worden, maar ook om zelf zien. Als je niet ziet waar je rijdt, kan je lelijk vallen, al dan niet op een autorijvak.

[/off-topic]
.

Jack77

• 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2005 - 12:31 »
@ Dzjo: Mijn Cateye HL-500 II volstaat nog niet eens voor op een begroeide/hobbelige veldweg.

Mits extra licht op de helm is het mss te doen om kalmpjes aan veldwegen af te dokkeren of brede bospaden te volgen, maar veel meer???
.

Dzjowie

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2005 - 12:40 »
Tja, als ge natuurlijk naar Houffa gaat voor een nachttocht, dan kan je natuurlijk wat meer licht gebruiken... Maar het overgrote deel van die tochten gaat toch door in relatief vlakkere streken, pak dan nog Meerdael of Overijse als voorbeelden...

En ik weet natuurlijk niet hoeveel licht die HL-500II geeft, maar met mijn Cateye heb ik toch al een paar nachttochtjes gedaan zonder veel problemen (maar aan een rustig tempo)...

- Oscar Wilde -

kenny

• Knockaert Kenny
  • 4Bikers Member
    • mijn clubke
« Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2005 - 13:19 »
Ik rij nachttochten met 2 lichten, 1 op men stuur dat ik gekocht heb in den brico  :toeme: en ene op men helm die ik gekocht heb in den stock americain zodat ik de pijlen kan zien. Meer heb ik niet nodig

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2005 - 10:00 »
Een georganiseerde nachtrit is voor mij ook vooral een sfeer-rit, (doorrijden doe ik liever op bekende stukken) maar ik start toch altijd met een serieuze lichtbatterij zowel op de fiets als op de helm: One never knows!!

Je hebt dan altijd nog de keuze, 2 schijnwerpers aan als je wat sneller wilt rijden of waar het wat technischer is, en enkel een paar ledjes om van de sfeer te genieten.

Op een avond met open hemel en volle maan zie je alles zonder licht, maar soms zie je letterlijk geen steek, ik heb al zware valpartijen gezien op hindernisjes die overdag geen enkel probleem opleveren.

Je hebt niet altijd de tijd om je ogen te laten wennen aan de veranderende lichtomstandigheden, je bolt van een verlichte weg in het bos gewoon op gevoel, als iemand voor je een straf achterlicht op heeft staan is dat het enige dat je kan zien, en als je even meeprofiteerde van iemand achter je met een schijnwerper dan rijd je in een bocht recht in een zwart gat.

Dus niet onbelangrijk voor de mannen met veel lux op de fiets, als je iemand zonder licht nadert dan ziet die plots niets meer, een beetje hoffelijkheid kan nooit kwaad ;)

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2005 - 10:35 »
Dat kan mijn probleem niet zijn, NI.. meestal rijden die mannen toch zo op hun gemaksjes dat ze misschien beter effe stoppen tot hun ogen terug aan hun duisternis gewend zijn :P

Bij een heldere nacht met volle maan in de winter heb je idd geen licht nodig.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2005 - 12:13 »
ADRI, Als jij gepasseerd bent met een 40 W HID dan ziet niemand nog een steek veronderstel ik :grin:

(Ik zou me ook wel eens een HID lampje willen aanschaffen, maar de prijs valt nog wat tegen)

Trouwens, 20 watt als minimum lijkt me een beetje overdreven, 10 watt op de fiets en een hallogeenlampje op de helm is voor mij toch ruim voldoende, zelf op volledig onbekend terein.

Met je 40 watt HID heb je natuurlijk een wittere, fellere, en vooral bredere beam, maar een hoop obstakels zie je nog niet tijdig (Het is en blijft strijklicht).