Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 119805 keer)

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #340 Gepost op: 7 april 2008 - 07:37 »
En, kan je er al wat aan wennen?

Ikke wel, de konijnen, everzwijnen en andere nachtpassanten veel minder  :011:

Heb me ondertussen een BBB lichtje op het stuur gezet in pinkmodus, en schakel Betty enkel aan in de het bos of heel donkere stukken.
Krijg anders nogal veel 'grote lichten' reacties.. :$
LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #341 Gepost op: 7 april 2008 - 08:46 »
Ik zou er ook niet mee kunnen lachen als er iemand met zo'n kannon in mijn ogen schijnt :$ Noch in de wagen, nog op andere TT's!
Zelfs met mijn lampekes maak ik me soms al weinig populair :oops:

Ik weet niet hoe het in België zit met de wetgeving rond fietsverlichting, maar, in duitsland mag je er niet mee op straat rijden!

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #342 Gepost op: 7 april 2008 - 10:01 »
Ik zou er ook niet mee kunnen lachen als er iemand met zo'n kannon in mijn ogen schijnt :$ Noch in de wagen, nog op andere TT's!
Zelfs met mijn lampekes maak ik me soms al weinig populair :oops:

Ik weet niet hoe het in België zit met de wetgeving rond fietsverlichting, maar, in duitsland mag je er niet mee op straat rijden!
Klopt, maar op de intensiteit van zo'n pinkding staan geen limieten voor zover ik weet. Je wordt er zelf gek van, dus op straat mee rijden, lijkt me geen goed idee. Vandaar ook de BBB 1watt led voor op het stuur.

Er is eigenlijk alleen die BIGBANG lamp van B&M die volgens de STVO normen wordt toegelaten op straat. HID lamp, die het lichtbeeld van een autolamp benadert. Offroad moet je daar een filter op zetten om een wat groter lichtveld te krijgen.

In Duitsland wordt de Lupine verlichting trouwens als 'kampeerverlichting' aangeboden of voor offroad only. Hun beamshots zijn ook steevast offroad.
De staat van sommige fietspaden doet je soms denken dat je offroad aan het rijden bent, dus daar zet ik de lamp wel op  :p
LED there be light..

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #343 Gepost op: 14 april 2008 - 20:22 »
Na enkele uren gebruik en een paar laadcycli, zit de capaciteit van de 6,8 Ah batterij op 7,5 Ah !

Toch nog de set van cutter electronics aan het bekijken. Ziet er ook mooi uit, maar ik merk nog een belangrijk verschil. De spanning die nodig is om 4 led's aan te sturen is het input voltage X4 +1,5v. Hoe krijgen ze bij Lupine dan 7 leds op 7,5 volt aan de praat ? Allemaal parallel geschakeld ?
Is het dan voor een zelfbouw lamp ook niet interessant om meerdere drivers aan te schaffen, en deze parallel aan te sturen uit de batterij ?
Je hebt dan wel 4 knoppen nodig om 4 leds te besturen, maar je batterij blijft wel stukken kleiner.
LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #344 Gepost op: 14 april 2008 - 22:15 »
Ik heb die vraag van die voltages nog al eens gehoord, kijk eens op de website van lupine zelf! Ik dacht dat het 2 parallelcircuits zijn maar kijk toch maar eens, mocht het er nog niet staan, die ingenieur geeft zeker uitleg!

Waar zit je winst met 4 knoppen??? :dft002:
Liever een iets grotere batterij ;)

Wat me wel wat ambeteert is dat bij de switchbacks de hele electronica in de batterij zit, ook de troep om te laden. Een batterij kost dan bijna evenveel als een nieuw lampeke :cry:

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #345 Gepost op: 15 april 2008 - 08:59 »
Ik heb die vraag van die voltages nog al eens gehoord, kijk eens op de website van lupine zelf! Ik dacht dat het 2 parallelcircuits zijn maar kijk toch maar eens, mocht het er nog niet staan, die ingenieur geeft zeker uitleg!

Waar zit je winst met 4 knoppen??? :dft002:
Liever een iets grotere batterij ;)

Wat me wel wat ambeteert is dat bij de switchbacks de hele electronica in de batterij zit, ook de troep om te laden. Een batterij kost dan bijna evenveel als een nieuw lampeke :cry:
4 knoppen betekent ook dat je iedere led apart kan besturen. Als je ook je optics laat variëren van led tot led, kan je perfect je gewenste lichtbeeld instellen.
Een batterij van 7,5 volt of eentje van 15, rap gekozen bij mij hoor. Dan zal ik wel eens op een knopje meer duwen. Bovendien ga je tijdens de rit niet veel aan die knopjes zitten.
Ik heb zaterdag in Rillaar heel de tijd op 60% capaciteit gereden(omdat ik het niet wist :oops:). Alleen op de heel donkere of technische stukken heb ik de zelfbouwlamp af en toe bij aangestoken. Bij de bevoorrading afgezet en d'r na weer op, da's alles...
Ze moeten die drivers, oplaadtechnologie en dergelijke meer ergens kwijt he.
Ofwel heb je een dure lampkop, ofwel een dure batterij of lader. Bij Lupine is gewoon alles duur.
De batterijen zijn wel makkelijk apart te verkrijgen, zijn aardig wat gasten op ebay.de die Lupine batterijen zelf maken of laten maken, en die dezelfde kwaliteit bieden voor de helft van de Lupine prijs.

Waar blijft die volgende 4bikers nachtrit ? ;)
LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #346 Gepost op: 16 april 2008 - 13:55 »
Bij mij zitten de nachtritten er weer ver op, het is nu eindelijk licht ;)

Ik prefereer een dure lampkop en lader met een eenvoudige li-ion batterij, na een paar jaar kan je gewoon een nieuw batterijtje kopen, anders is alles voor de vuilbak!

4 knopjes, op welk knopje moet ik nu weer duwen :oops:...
De opties voor de  plaatsing van de schakelaar zijn ook weer beperkter.

Mits aangepaste regelelectronica kan je  led per led aansturen met één knop.
Persoonlijk prefereer ik een afzonderlijk flood op het stuur en een spot op de helm, dan is vermogensregeling per lamp ideaal voor het lichtbeeld. Als je met 1 lamp bolt kan ik me inbeelden dat het voordelen heeft om spot en floodledjes individueel aan te sturen.

ps, 7,5 V of 15 V, als je dubbel zoveel Ah nodig hebt zou ik niet weten wat kiezen

XC-SjoerieMoerie

• Kristof
  • 4Bikers Member
    • 4bikes
« Reactie #347 Gepost op: 13 juni 2008 - 15:14 »
Ik ben opzoek naar een eenvoudig lichtsetje. Het moet dienen om 's nachts een beetje verlichting te hebben op het parcour van de 24u van Westerlo. Ik ben niet echt van plan het daarna nog veel te gebruiken.

Mijn oog viel op de Sigma Evo Pro
http://bike-components.de/catalog/Electric+Powered/Lighting+Halogen/Mirage+Evo+Pro+Set+mit+StVZO-Zulassung?osCsid=6d44cff0e7697583e62a01220d39f80b

Goed genoeg? Het is niet de bedoeling dat ik konijntjes kan tellen in de berm.. gewoon een beetje zien waar ik rijd. Het parcour bestaat er uit brede bos- en grindwegen. Paden zijn al een beetje 'verlicht', vergelijk het met kattenogen op de weg.

Budget: laat ons zeggen max 70€

Shoot!
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2008 - 15:30 door XC-SjoerieMoerie »
Stretch your legs

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #348 Gepost op: 2 november 2008 - 11:50 »
Ik speel al langer met het idee om van halogeen over te schakelen naar led , om wat meer autonomie te hebben .
De nu max. 2u  fullpower met de Evo x vind ik wat min .
Mijn bedoeling was om een powerled ( model 2006 ) te gebruiken met de 2 Nipacks die ik nu toch al heb . Maar aangezen deze niet meer te krijgen zijn en ik niet van plan ben om daar weer een hele inverstering in te doen , mijn vraag .

Waarom  is een powerled Black Iion ( volgens de site)  niet compatibel met een Nipack ?

Enkele kanttekeningen daar bij :

De vorige powerled ( ook High Powerled ) was wel compatibel met Nipack en 4 AA batterijen .
De nieuwe powerled Black werkt ook op 4 AA batterijen .

Dus aan die 6 V kan het toch niet liggen , maar waar zit dan wel het verschil ?

Is er in het slechtse geval een budgetvriendelijke zelfbouwmogelijkheid of combinatie met een ander lampset waarbij ik mijn huidige Nipack kan gebruiken ?
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Der Gertus

• Gert
  • 4Bikers Member
« Reactie #349 Gepost op: 3 november 2008 - 16:04 »
Supernaut, ik ben toevallig op hetzelfde aan het denken...
Heb zondag al wat zitten googelen naar LED spotjes maar ik vind enkel 12V...

dus alle info welkom!!!
What does not destroy me, makes me stronger (F. Nietzsche)

Thys

• Flip Mathys
  • 4Bikers Member
    • DZM
« Reactie #350 Gepost op: 3 november 2008 - 23:19 »
Ik heb begin dit jaar een ledje gemaakt van deze kit:
http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut756
Of toch de voorloper ervan, deze is op het eerste zicht al wat verder geevolueerd (& in prijs getegen  :()
Als je graag wat meer details ziet kan ik deze wel eens online zetten.

De meeste hi-power leds werken per stuk op 3a4V. Deze worden dan gecombineerd op een dataplaat waar er enkele opzitten zodat je ca. aan 12V komt.
Hiervoor gebruik je naast je batterij van vb 6V & een LED driver ie. fatman om de DC spanning op te transformeren naar 12V & constant te houden bij verzwakte batterij.

Waarom ni-packs niet compatibel is met powerled?
De electronica zou wel eens in de batterij kunnen zitten.
De Ni-packs hergebruiken zou echter wel moeten kunnen voor de Evo-X zit er zeker niet meer in dan enkel een checkfunctie voor de batterijfunctie.

4ti5

• 4Bikers Member
« Reactie #351 Gepost op: 4 november 2008 - 10:14 »
Ik ben maar weer eens opgestaan want al slapend rijk worden is mij deze nacht weer eens niet gelukt

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #352 Gepost op: 17 november 2008 - 11:04 »
http://www.bicycle-parts.de/fahrradzubehoer/beleuchtung/batteriebeleuchtung/sigma-sport-frontleuchte-powerled.html

hier mischien nog verkrijgbaar Ni-pack compatibel

De powerled zilver is hier nog te verkrijgen .
Pakske is ondertussen gearriveerd .

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #353 Gepost op: 17 november 2008 - 15:48 »
Wordt deze gebruikt om nachtritten te rijden of om woon/werk ritten te verlichten. Graag wat ervaringen,zover.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #354 Gepost op: 17 november 2008 - 16:03 »
Wordt deze gebruikt om nachtritten te rijden of om woon/werk ritten te verlichten. Graag wat ervaringen,zover.

Wordt enkel gebruikt om nachtritten te rijden .
Vanavond zal ik al meteen het praktijkverschil zien in lichtsterkte tussen een Evo X en deze powerled zilver .
Wordt vervolgd .

Maar nog eens , " de reden " waarom ik overschakel naar powerled is gewoon batterijtijd .
Maximum 2u Evo X is voor mij te min .

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #355 Gepost op: 17 november 2008 - 16:15 »
Maar nog eens , " de reden " waarom ik overschakel naar powerled is gewoon batterijtijd .
Ok,laat eens weten als je meer weet.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #356 Gepost op: 18 november 2008 - 08:41 »
Ok,laat eens weten als je meer weet.

Gisterenavond een eerste vergelijkende test gedaan tussen de Evo X en de powerled zilver als helmlicht .
Nu niet bevestigd de Evo , maar tijdens nachtritten staat die wel op het stuur gemonteerd .

Misschien er nog rap bij vertellen dat de Evo x 60 lux en de powerled 75 lux heeft .
Verwacht dus niet dat ge daar een voetbalveld mee kunt verlichten .

Op pad dus en in het begin constant liggen switchen tussen de 2 om toch het verschil te zien .
Wel na goed een kwartiertje heb ik de Evo X uitgelaten . Is deze dan slecht ? Nee , maar als ge de keuze hebt uit 2 neemt ge uiteindelijk altijd die , die het meeste voldoet .

Kwa lichtopbrengst is er toch een verschil merkbaar , maar het wittere licht gaf mij een aangenamer gevoel om naar te kijken .
Bij het gelere halogeenlicht is het moeilijker om het licht te volgen . Meer concentratie nodig en dan laat het zich al raden dat na verloop van tijd als het licht fel verzwakt is , het mentaal vermoeiender is  .
Het witte licht is zachter en aangenamer .

Wat wel een beetje tegenvalt is dat de powerled niet zo een uitgesproken spot is als de Evo X , die echt als fare gericht kan worden .
De powerled voldoet  goed  tot 20 à 25 m , maar dan is de spreidingshoek te groot en vernevelt de lichtstraal als ware . Kun je er dan niet ver mee lichten ? Jawel , want ik kon goed de overkant van het kanaal ( +/- 70m ) zien , maar het is enkel verlicht en niet als spot . Mooi voorbeeld  , een jogger aan de overkant was met zijn reflecterende strips perfect op te merken . Zonder zou ik waarschijnlijk enkel een schim gezien hebben .
Maar nog eens , voor mijn gebruik over singletracks heb ik meer dan genoeg aan 20m spot .

Deze test was dus voor mij een geruststelling . Nu nog de batterijduur testen en als deze vlot 4 u full power haalt is dit voor mij prijs/kwaliteit een goede lichtset .

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #357 Gepost op: 18 november 2008 - 11:15 »
Ik volg al enkele dagen verschillende topics ivm fietsverlichting, zowel hier als elders.  Ik ben een leek op dit vlak, ik weet wel het verschil tssn een led en een halogeen qua lamp maar helemaal niets van de daaraan verbonden lichtopbrengst, batterijduur,...
Om geen extra topic te starten over meer van dit, stel ik mijn vraag maar hier.  Binnen enkele weken zal ik 's morgens en 's avonds een twee uur in den donkere fietsen op paden en wegen met slechte tot geen verlichting.  Ik ben dus op zoek naar een goede fietsverlichting, met een batterij die toch wel minstens 3u meegaat op een behoorlijk niveau.

Wat raden jullie aan?  Hou wel rekening met een beperkt budget.  Ik heb al prijzen gezien voor een Lupine en dergelijke of de lichtjes van Hope en dat wil ik er niet aangeven.  Bij mijn fietsenmaker kan ik een Princeton setje kopen voor iets meer dan 200 euro... dit is eigenlijk de maximum prijs.

Wat zijn jullie ervaringen of meningen over dit artikel; http://www.bicycle-parts.de/fahrradzubehoer/beleuchtung/batteriebeleuchtung/sigma-sport-frontleuchte-black-edition-powerled2.html

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #358 Gepost op: 18 november 2008 - 11:50 »
Ik volg al enkele dagen verschillende topics ivm fietsverlichting, zowel hier als elders.  Ik ben een leek op dit vlak, ik weet wel het verschil tssn een led en een halogeen qua lamp maar helemaal niets van de daaraan verbonden lichtopbrengst, batterijduur,...
Om geen extra topic te starten over meer van dit, stel ik mijn vraag maar hier.  Binnen enkele weken zal ik 's morgens en 's avonds een twee uur in den donkere fietsen op paden en wegen met slechte tot geen verlichting.  Ik ben dus op zoek naar een goede fietsverlichting, met een batterij die toch wel minstens 3u meegaat op een behoorlijk niveau.

Wat raden jullie aan?  Hou wel rekening met een beperkt budget.  Ik heb al prijzen gezien voor een Lupine en dergelijke of de lichtjes van Hope en dat wil ik er niet aangeven.  Bij mijn fietsenmaker kan ik een Princeton setje kopen voor iets meer dan 200 euro... dit is eigenlijk de maximum prijs.

Wat zijn jullie ervaringen of meningen over dit artikel; http://www.bicycle-parts.de/fahrradzubehoer/beleuchtung/batteriebeleuchtung/sigma-sport-frontleuchte-black-edition-powerled2.html

Met princeton heb ik geen ervaring , maar geef dan wel even het juiste type door anders wordt het gissen .

Wat de powerled ( black ) betreft , als je tot 3.5u op max stand kan rijden dan kun je de tijd toch flink rekken door op sommige stukken op spaarstand te rijden . Bij stuurmontage kan je nog altijd met 4 AA batterijen en de daarbijhorende houder de tijd rekken . Het is wel wat extra bagage , en het begint dan ook wel wat gewicht te hebben . Dus zeker niet als helmverlichting te gebruiken .
Wat de lichtopbrengst betreft ? Dat is voor iedereen anders , maar met nog eens 15lux extra t.o.v. de zilver lijkt dit mij toch meer dan voldoende . En aangezien je het budgetvriendelijk wil houden moet je niet met  andere ( meer power ) merken beginnen vergelijken .
Nog een voordeel aan sigma , bij eventueel defect zit je met niets exotisch en is het vrij makkelijk  om aan reserveonderdelen te geraken .

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #359 Gepost op: 18 november 2008 - 14:48 »

Met princeton heb ik geen ervaring , maar geef dan wel even het juiste type door anders wordt het gissen .

Wat de powerled ( black ) betreft , als je tot 3.5u op max stand kan rijden dan kun je de tijd toch flink rekken door op sommige stukken op spaarstand te rijden . Bij stuurmontage kan je nog altijd met 4 AA batterijen en de daarbijhorende houder de tijd rekken . Het is wel wat extra bagage , en het begint dan ook wel wat gewicht te hebben . Dus zeker niet als helmverlichting te gebruiken .
Wat de lichtopbrengst betreft ? Dat is voor iedereen anders , maar met nog eens 15lux extra t.o.v. de zilver lijkt dit mij toch meer dan voldoende . En aangezien je het budgetvriendelijk wil houden moet je niet met  andere ( meer power ) merken beginnen vergelijken .
Nog een voordeel aan sigma , bij eventueel defect zit je met niets exotisch en is het vrij makkelijk  om aan reserveonderdelen te geraken .
Princeton Switchback 1 - http://www.princetontec.com/?q=node/73

Ivm de lichtopbrengst, hetgeen mij vooral bezig houdt is wat voldoende is om fatsoenlijk op weg te kunnen.  Mijn besluit staat vrij vast, Sigma is prijs/kwaliteit (afgaand op hetgeen ik gelezen heb) zeker niet slecht.  Het licht zal hoofdzakelijk gebruikt worden op de asfalt, ik kan me inbeelden dat dit ook invloed heeft bij keuze.  Hoeveel LUX heb ik van doen?  Ivm AA batterijen, ik fiets nu met een klein lampje van Cateye (met 3 van die AAA-batterijen).  De lichtopbrengst verzwakt nogal snel na een aantal keer te gebruiken, kies ik daarom niet beter voor een grotere batterij die ik kan opladen (=milieuvriendelijker hé)