Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 97343 keer)

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #360 Gepost op: 18 november 2008 - 17:54 »

Princeton Switchback 1 - http://www.princetontec.com/?q=node/73

Ivm de lichtopbrengst, hetgeen mij vooral bezig houdt is wat voldoende is om fatsoenlijk op weg te kunnen.  Mijn besluit staat vrij vast, Sigma is prijs/kwaliteit (afgaand op hetgeen ik gelezen heb) zeker niet slecht.  Het licht zal hoofdzakelijk gebruikt worden op de asfalt, ik kan me inbeelden dat dit ook invloed heeft bij keuze.  Hoeveel LUX heb ik van doen?  Ivm AA batterijen, ik fiets nu met een klein lampje van Cateye (met 3 van die AAA-batterijen).  De lichtopbrengst verzwakt nogal snel na een aantal keer te gebruiken, kies ik daarom niet beter voor een grotere batterij die ik kan opladen (=milieuvriendelijker hé)

Als ge uitgaat van het principe meer is beter bij nachtverlichtingsets is dit wel voor een deel waarheid  , maar waar houdt het dan op ?
Als het hoofdzakelijk op de weg wordt gebruikt zijn powerleds en ook wel de karma's meer dan ok .

Wat ik bedoelde met de AA's , is dat in geval uw grotere oplaadbare batterij het laat afweten , je nog altijd verder kan met deze AA's . En die kan je op elke straathoek waar ook ter wereld kopen .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #361 Gepost op: 18 november 2008 - 21:04 »
Ik heb zo'n Princeton Tec prul gekocht bij www.barracuda.be, ik geloof dat het één van de Yukon modellen was. Qua montage en gebruiksgemak is dit een prima lampke, maar qua lichtopbrengst geeft dat ding naar mijn goesting te weinig licht om op een deftige manier aan nightbiken te doen.
Anderzijds heb ik tijdens de nachtrit in Wechelderzande NI zien rondrijden met een driedubbele Princeton Tec lamp op zijn hoofd, en 'k moet zeggen dat die wél voldoende licht gaf. Maar die zat dan ook in een andere prijsklasse (mijne Yukon heeft rond de 70 euro gekost, wat i.m.o. uiteindelijk weggesmeten geld is geweest).

Die zelfbouwlamp die ik van Gilbo gekocht heb daarentegen, daar heb ik al veel plezier van gehad. Slechts één nadeel : 't is nogal een zwaar geval, waardoor ze enkel geschikt is voor montage op het stuur ...
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #362 Gepost op: 18 november 2008 - 21:08 »
@ Tim: ik heb de indruk dat je de verlichting eerder op de weg gaat gebruiken. Eerder dan voor het echte offroad.
Ik denk dat je toch best onderscheid maakt tussen beide toepassingen want je houdt best ook rekening met het andere verkeer.
Door jezelf een schijnwerper voor te houden, ga je ook je tegenliggers verblinden.
Bij de ontwikkeling van mijn zelfbouwsetje ben ik geregeld testritjes gaan maken in een stukje bos kort bij huis.
Op het stukje baan dat me tot aan dat boske brengt was mijn lampset not done.
Voor een duurtest ben ik er zelfs eens mee naar het werk gereden (en terug).
Althans dat was de bedoeling want ik heb mijn selfmade lampje snel moeten uitschakelen en mijn huis-tuin-en-keuken lichtje terug moeten aansteken.
Voor het donkere onroad werk denk ik dat je toch best de gulden middenweg zoekt tussen "zien" en "gezien worden".
En de setjes waarvan hier sprake zijn eerder gericht op het "zien" (in den doenkeren bosch)

p.s. voor een update van mijn setje ga ik op zoek naar een (led-?) alternatief voor mijn huidige halogeenlampjes.
Ik heb een 50W flood (stuur) en 30W spot (helm). Door beiden wat af te wisselen, hou ik het 2u vol.
Dit geeft aan dat ik toch wel over wat batterijpower beschik.
Ik speel sowieso met het idee om me te beperken tot een helmlamp omdat het nuttig effect daarvan groter is dan een stuurlamp maar als ik een minder consumerend alternatief vind voor het halogeen, dan moet ik de huidige autonomie met minstens de helft kunnen verlengen.

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #363 Gepost op: 18 november 2008 - 21:09 »
Die zelfbouwlamp die ik van Gilbo gekocht heb daarentegen,
Da's pure professionele klasse dat lampke!!! :p

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #364 Gepost op: 18 november 2008 - 21:28 »
Ik heb Vorig jaar net iets meer dan €200 betaald voor de swichback 2! En ik vond dat al veel geld ;)

Voor €109 heb je in België de powerled black die een derde meer licht geeft dan de switchback 1, de batterij is een stuk kleiner en lichter, maar de brandduur is ook kleiner!

Een voordeel van de switchback set is de koppeling van de lamp met de batterij,  je trekt niet effe de stekker los door met je hoofd te schudden!
Iemand van ons bendeke is met zijn powerled black al een hele poos op de sukkel met een vals contact, niet leuk als je plots in het donker zit :dft002:

De koppelstukjes waarmee de switchback aan stuur en helm zijn verbonden zijn fragiel zonder lampje!

Over verblinden: je kan de switchback op verschillende intensiteiten laten branden, lage intensiteit is echt niet verblindend, en je kan een lampje ook wat meer naar beneden richten! Bij princeton krijg je wel alles erbij, lader voor de auto, helm en stuurmount...

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #365 Gepost op: 19 november 2008 - 08:50 »
@ Tim: ik heb de indruk dat je de verlichting eerder op de weg gaat gebruiken. Eerder dan voor het echte offroad.
Ik denk dat je toch best onderscheid maakt tussen beide toepassingen want je houdt best ook rekening met het andere verkeer.
Door jezelf een schijnwerper voor te houden, ga je ook je tegenliggers verblinden.
Bij de ontwikkeling van mijn zelfbouwsetje ben ik geregeld testritjes gaan maken in een stukje bos kort bij huis.
Op het stukje baan dat me tot aan dat boske brengt was mijn lampset not done.

Wel dat speelt natuurlijk ook mee, ze rijden me mss niet over hoop omdat ze me niet gezien hebben maar dan wel omdat ik ze verblind heb.  In het traject van 50km zitten echter grote deel "boerenwegskes" met een straatlamp op den hoek van 't straat alsook lange stukken naast het kanaal (Willebroek - Brussel) waar de verlichting niet altijd goed is.  Een zelfbouwsetje is zeker niet aan de orde (gn kennis en te krachtig).

Bedankt voor jullie antwoorden alvast!  :D

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #366 Gepost op: 23 november 2008 - 20:10 »
In het tijdschrift "de Vakantiefietser" editie 4 oktober-november-december 2008 staat een interessant artikel over elektronica op de fiets en hoe je dit kan opladen onderweg.

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #367 Gepost op: 23 november 2008 - 22:08 »
Ik heb me gisteren een sigma powerled black(90 lux) aangeschaft, dat in combinatie met een evo(25 lux) op de helm zal wel voldoende licht geven hoop ik.
Die ion batterij is verassend klein t.o.v de nipack en ook handiger om te monteren aan de bike, past vlot onder men stuurpen.
Je kan de lamp ook gebruiken met 4 AA batterijen maar dan wordt de lamp wel onhandig groot eigenlijk en zeker niks voor op de helm.

Als't nu stopt met sneeuwen/regenen kan ik ze eens gaan testen.