Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 98463 keer)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #60 Gepost op: 14 september 2005 - 20:20 »
Een tikka is voor mij niet voldoende om in het bos te gaan rijden,
is eerder kwestie van gezien te worden en als extra net voor je wiel (en om je kilomterkske te lezen :grin:)

Als je iets of wat wil zien heb je een halogeenlamp of zo nodig.

Zelf heb ik een duo, is één van de zwaarste pezl's en ik heb nog nooit last van het gewicht gehad!
(maar een paar gram meer is voor mij minder een probleem dan voor de weight weenies hé ;))

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
« Reactie #61 Gepost op: 14 september 2005 - 21:41 »
Ik ga mijn verlichting van vorig jaar eens herwerken : een 25W halogeenspot verbruikt nogal veel waardoor mijn batterij maar een 1,5uur meegaat. Ik wil er een LED-spot van 1,2W aan toevoegen om gezien te worden en de 25 W alleen gebruiken op plaatsen waar ik zelf wil zien.

Misschien ga ik de 25W op mijn helm bevestigen zodat ik LICHT heb waar ik naartoe kijk. De batterij gaat dan in een Camelbak mee. De Led-spot komt op het stuur te staan.

Hoe ? moet ik nog ff over denken.
Life is too short to ride bad tracks ...

Adrenaline & endorphine !

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #62 Gepost op: 15 september 2005 - 11:31 »
als ik het goed heb, dan kregen we in malmedy dit lampje

76gram.
dat voelt ge dus niet he op je hoofd.

ah dat ligt ook nog thuis, deze avond is zien om dat wat deftig te monteren op mijnen helm.

:applaus:

monteren doe ik zo : de "band" door de gaten van voor in mijn helm, en achter het lampje haken. daarna alles vastzetten met veiligheidsspelden. zit muurvast.

wat betreft de sterkte : mijnen flamethrower is inderdaad iet straffer. lol. maar, op niet-technische paadjes ist voor mij persoonlijk niet echt een probleem, heb daarmee toch het grootste deel van de nacht in de chemins du soleil gedaan (en sommige stukken zijn daar WEL technisch...)
Team Green : www.team-green.be

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
« Reactie #63 Gepost op: 16 september 2005 - 21:48 »
ik heb een test gedaan met 2 Petzl Micro's op het stuur gemonteerd. Voordeel daarvan is dat je het profiel van de straal kan instellen. Ca va dus. Reikt jammer genoeg net niet ver genoeg ('ze zeggen' een 30-tal meter, reken echter op 15), heb ik tijdens de test gemerkt (hoewel het meer waarschijnlijk aan mijn 'stuurkunst' kan liggen)  :ohmygod: . Er is trouwens nog een lichtere Petzl dan de Tikka, de Zipka, maar die strooit zo kwistig met z'n licht dat je er alleszins in iets bosserig niet veel aan hebt. 65 gram voor de weenies  :angel:
Caàl e Doss: cavalli celesti

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #64 Gepost op: 17 september 2005 - 15:33 »
Heb mij pas een set sigma Evo aangeschaft maar wat ik mij nog afvraag is, of het dan nog aangewezen is een lamp te bevestigen op de helm ?
Zijn er hier mensen die zowel met verlichting op het stuur én de helm rondrijden ?

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
« Reactie #65 Gepost op: 17 september 2005 - 15:37 »
Euhm eerste vraagje,
de kabels die zijn bijgeleverd zijn normaal toch niet lang genoeg om beide te verbinden met dezelfde batterij?  :grin:

Of hebde het zelf aangepast

Met de EVO pro zoude 1h20min kunnen rijden met beide lampkes op.

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #66 Gepost op: 17 september 2005 - 17:41 »

Zelf heb ik een duo, is één van de zwaarste pezl's en ik heb nog nooit last van het gewicht gehad!
(maar een paar gram meer is voor mij minder een probleem dan voor de weight weenies hé ;))

Jij hebt een dikke stierenek zeker.  :shocked:  :P
Ik voelde die extra duo-grammekes op mijn hoofd toch wel hoor, zeker na een uurtje of 2 schodderen in de bos.
Die duo blijft nu lekker thuis, mijn nieuw systeem is stukken lichter, die duo is vooral zwaar door de 4 (?) AA batterijen.

Licht op de helm is wel fijn om eens rond te kijken , om de bocht zogezegd.. anders moet je een zwieper met je voorwiel geven om te zien waar die bocht zit of een lampmet een  hele brede bundel monteren..
Ik gebruik lampen met een spreiding van 13 tot 20 graden, da's meer dan genoeg.
Tot voor kort reed ik alleen met licht op het stuur, maar omdat ik de paadjes waar ik 's nachts ga biken praktisch met m'n ogen toe ken, is "zien waar de bocht zit" niet zo'n probleem.

Ik lees hier dat velen mensen hun halogeen lamp regelmatig uit en terug aan doen, dat is heel sletig voor de lamp, zeker met overvolt systemen. Beter is die lamp gewoon te laten branden.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2005 - 17:46 door Adri »

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #67 Gepost op: 17 september 2005 - 18:51 »
Euhm eerste vraagje,
de kabels die zijn bijgeleverd zijn normaal toch niet lang genoeg om beide te verbinden met dezelfde batterij?  :grin:

Of hebde het zelf aangepast

Met de EVO pro zoude 1h20min kunnen rijden met beide lampkes op.

Nee, maar ik kan een helmlampje van iemand lenen, vandaar ( alleen da geklungel om het op de helm te bevestigen zit me dwars ).
Trouwens, ik denk dat een lamp op uw hoofd die meeschijnt in de richting waarnaar ge kijkt soms wel een aanvulling kan zijn .
( in geval dat ge bvb iets moet depanneren aan uwen fiets onderweg, of iemand moet bijlichten , ... )
Of misschien beter ook maar een klein zaklamp meenemen in mijne camelback ...

Ivan

• 4Bikers Member
« Reactie #68 Gepost op: 17 september 2005 - 19:56 »
Heb mij pas een set sigma Evo aangeschaft maar wat ik mij nog afvraag is, of het dan nog aangewezen is een lamp te bevestigen op de helm ?
Zijn er hier mensen die zowel met verlichting op het stuur én de helm rondrijden ?

Bijkomende helmverlichting is zeker geen overbodige luxe.
Dat heb ik gisteren in St.Maria Horebeke aan de lijve kunnen ondervinden.
"The Peetfather"

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #69 Gepost op: 19 september 2005 - 12:19 »
interessant om het effect te zien van verschillende lichtsterkte en lichthoeken bij lupine lampen

http://www.lupine.de/en/lighttest/lighttest.html
« Laatst bewerkt op: 19 september 2005 - 14:03 door Heinz »

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
« Reactie #70 Gepost op: 19 september 2005 - 13:38 »
seg, daar zijn lampkes bij waardat een voetbalmatch mee kunt belichten  :shocked:

Zo veel licht moete nu ook ni hebben hé, het moet nog spannend blijven ook hé  :ninja:

:grin:

Ivan

• 4Bikers Member
« Reactie #71 Gepost op: 19 september 2005 - 22:15 »
Zijn zo'n Sigma of andere Smarts in ons landje verkrijgbaar ?
"The Peetfather"

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #72 Gepost op: 20 september 2005 - 07:50 »
Na mijn eerste nachtrit gisterenavond kan ik mij nu ook in de discussie mengen.De verlichtingsset die ik nu in bruikleen heb is een smart met één halogeen 10W en één 2.4W.
Het belangrijkste volgens mij bij nacht is gezien worden.Telt eigenlijk alleen maar voor op de openbare weg want in een bos komt ge op dat uur van den dag wel geen kat tegen.Konijnen daarentegen,kan vanavond voor heel de straat konijn op grootmoeders wijze serveren.
Zelf zien dan maar.Ik had mijn vast trainingsparcours maar genomen om de verlichting te testen.Was ik content dat ik daar de weg kende.Heb in de bossen constant met de 2 lichten aan gebiked.De lichtsterkte en spreiding was voor mij zeker voldoende al is meer zeker beter géén discussie mogelijk.Een verlichtingssetje van 2.99€ met voor en achterlicht in,vergeet het maar.Het als mijn broekzak kennende parcours werd plots een verraderlijke tocht.Ik wist goed hoe de bochten elkaar opvolgden,maar was elke begrip van afstand kwijt(het dieptezicht zeker).Ken er elke bult en weet er elke boomwortel steken.Je ziet het wel maar toch rij je er soms nog op of tegen dus oriëntatie is ook weg.Al wat buiten de verlichtingshoeken valt(voor mij was dat een 20m ver en een meter of 3 breed) is een zwarte muur.

Mijn ervaringen na één ritje en dit naar aanloop op de 4bikers nightride zijn.
Test zeker je verlichting(in het begin had ik mijn verlichting te ver voorover gekantelt staan)
Probeer ook zeker een helmverlichting te voorzien.(je hebt zicht op naar waar je kijkt stuur,versnelling enz...anders black hole)
De nachten zijn vrij koud(voorzie toch een iets warmere kledij)
Een GSM is al nuttig tijdens ritten overdag(bijna een must voor 's nachts)
Neem enkel zéér goed uitgepijlde of eigen parcours(je rijdt anders hopeloos verloren)

Mijn conclussie

Solonachtrijden heeft mij niet kunnen bekoren wegens je ziet helemaal niets van de omgeving en biked constant tussen zwarte muren dus héél ééntonig.Je kan het je trouwens niet permitteren om links of rechts te kijken je moet constant gefocust zijn op het traject.Het klinkt raar maar fysiek is het makkelijk maar geestelijk enorm vermoeiend.M.a.w. na een uur had ik mijn buik vol van het zwarte gat en heb de weg naar huis maar terug gezocht.In totaal heb ik dus op 1.20u een 25km rustig kunnen biken.

In groep nachtrijden kan alleen maar meevallen.Daar ga je van elkaars gestuntel regelmatig plat liggen van het lachen of van't vallen.

En voor vrijdag weet ik het al,ik hang in het wiel van één van de gidsen. :P
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #73 Gepost op: 20 september 2005 - 10:13 »
het is wel een hele belevenis he Supernaut  :ohmygod:

Ik vind dat tunneleffect juist kicken. Het beperkt je ervaring tot de essentie van het biken, kijken waar je naartoe gaat.

Zo nu en dan zet ik me even stil, switch het licht uit en geniet van de stilte in het nachtelijke bos.. vooral bij volle maan is dit een hele ervaring, omdat je na een tijd vanalles begint te zien en horen  :huh:

Je hebt gelijk dat het mentaal veel belastender is, zeker als je snelheid maakt.
Je hebt de indruk uuuren onderweg geweest te zijn, en als je dan op je klokje kijkt blijkt het een heel pak minder geweest te zijn.

Op de weg is gezien worden zeker het belangrijkst, meestal heb je aan een klein lampje voldoende, offroad moet je lightpower hebben.

Voor de rest kan ik me alleen maar aansluiten bij je opmerkingen.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2005 - 10:14 door Adri »

Heinz

• 4Bikers Member
« Reactie #74 Gepost op: 20 september 2005 - 16:42 »

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #75 Gepost op: 20 september 2005 - 17:10 »
interessant, thx 4 the link  :applaus:

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #76 Gepost op: 20 september 2005 - 17:13 »
@Supernaut: dat is nu nog nekeer een pak goeie raad, merciekes.  :applaus:
Ik zal dus zeker de helmverlichting meenemen want het lijkt wel zeer nuttig te zijn !!

focus_wrc

• 4Bikers Member
« Reactie #77 Gepost op: 20 september 2005 - 18:08 »
een nachttoertocht vind ik echt wel kicken, je rijdt van achterlicht naar achterlicht.  :shocked:
toen ik de 24h van Spa reed 2 weken geleden reed ik met een geleende sigma set 5/10 W, om de batterij te sparen reed ik toen alleen met de 5 W, je zag geen meter teveel met dat lichtje hoor, maar als je het parcours kende was het vlammen.
ik heb van mijn mss wel 12 nachtrondes maar 1 keer gemist (een boom aan de linker kant genomen in plaats van rechts  :ohmygod: ) maar dat was dan ook wel alles, je hoorde wel het achterwiel wel knallen op die stenen. En snijden tegen de boomwortels was er ook. Risico's van overdag verdwijnen snachts omdat je gewoon het gevaar niet ziet  :toeme:
nu ben ik mijn 5/10/20 W set aan het bouwen om deze winter eens deftig te gaan  :ninja:

Heinz

• 4Bikers Member
« Reactie #78 Gepost op: 20 september 2005 - 19:48 »
interessant, thx 4 the link  :applaus:

some serious nightriding over here!  :hail:

Zalig filmpje

http://www.vertriders.com/clips/blairbikeproject_200205.wmv

""blair bike project" is a award winning video and a true nightriding session on one of the much sledruns to alm huts around innsbruck. nearly all riders use lupine lamps

ps: the reasons why we have all switched to helmet mounts when they were finally available at Lupine are
- Lupine's are more than enough powerful to eliminate the need of a second light (however two EDISONS is a nice idea, but proably CIA and FBI will be after you soon looking for that alien light phenomen in those black forests)
- you look where you ride
- the head is the most stable part on a mountainbike/rider "assembly"
- batteries can be kept warm in the backpack (during winter we do a lot of freezerides with temps lower than - 15 degree (bicycle standing) and up to - 40 degree (bicycle moving - windchill), so with a camelbak filled with hot tea one can keep the battery warm and burning times stable)

ps2: we had a mountaineering rescue team looking after us two years ago in late fall. stupid us was a group of freeriders doing a epic nightride on a clear moon & stars night, right above innsbruck. it is a city of 128000, and on a clear night Lupine lights can be seen for kilometers from the city, especially on the mountains near to it. so a lot of people were calling them about that "light train" on that mountain, and finally they went up to look after it, and were very surpised to see freeriders on bikes. since then we have either announced bigger nightrides to the central mountain rescue service (dubbed "night hikes" ;o) or done them at foggy nights."
« Laatst bewerkt op: 20 september 2005 - 20:02 door Heinz »

• 4Bikers Member
    • R.I.P.
« Reactie #79 Gepost op: 22 september 2005 - 14:32 »
Niet slecht qua prijs,maar of het iets degelijk is...

http://www.kapaza.be/detail/1360958/Ideaal_zeer_sterke_verlichting.html
"Have you ever noticed.... Anybody going slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"