Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 98458 keer)

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2005 - 12:28 »
Tuurlijk, het blijft interessant omdat je slechts 2-dimensionaal ziet. Diepte van bvb plassen en dropoffs zijn niet tot nauwelijks in te schatten.
Het grote voordeel van zo'n HID lamp is dat je, naast een grote lichtopbrengst aan WIT licht, toch 4 uur kan fietsen op 1 batterij, omdat de 40W eigenlijk niet meer verbruikt dan een 15W halogeen.

Op de weg rij ik met een 20W halogeen, da's genoeg en anders krijg ik toch maar lichklaxons van tegenliggers  :shocked:

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2005 - 18:17 »
Ik ben ook wel van plan om deze winter een nachtritje te doen, welke verlichting moet ik dan nemen om voldoende te kunnen zien, in het bos?
liefst niet te duur maar het moet wel voldoende licht geven.
Ik dacht aan zoiets:
http://www-test.bike2build.nl/toonartikel.php?id=10367

voldoende of raden julie iets anders aan?

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2005 - 18:28 »
moeilijk te zeggen, er staat geen wattage bij.. ik raad toch aan van minimum 20w halogeen te nemen, als je echt 's nachts in de bossen gaat rijden.
verder nog een tip, check bij de Boswachterij of je 's nachts de bossen inmag.
Regelmatig zijn er kontroles op stropers en het is beter dat ze weten dat je een ritje gaat maken. Elk bos heeft zijn eigen regels maar algemeen is er een verbod om in de bossen te fietsen tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Schiz[O]

• 4Bikers Member
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2005 - 18:37 »
Vorig jaar voor de 24h van Spa dit gekocht:

En nog geen moment spijt ervan.Dacht dak iets van een 85€ betaald heb

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2005 - 19:18 »
Heb al een dik jaar hetzelfde setje als Schiz

heb het mijne gekocht bij den Duits (Bike-Discount.de): deze set staat daar nu 54.95 € met de gewone batterij (drinkbusmodel, versie 2004l)
http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=2026197638

De pro-serie (model 2005) komt op 89.90 €
Met deze batterij kunde makkelijk 2 uur de baan op of bos in... (5 + 10W)
Er is ook een nieuw type batterij beschikbaar (NiMH) die dubbel zo lang meegaat (tot 4 uur in low beam)

Ben zeer content van dit setje en in de bos echt super...
Gebruik in de winter om op de baan te trainen... zien en gezien worden is de boodschap... en reken maar dat ze u zien komen hoor !

@Speci: das maar 10 € meer dan uw voorstel.... True, dat modelleke heeft een langere autonomie (6 u) maar da's goed voor op de baan. Ledjes in de bos... NIET DOEN ! Adri heeft al voldoende argumenten aangehaald waarom
Dus: als ge eens wilt testen... laat maar iets weten... kunde nog zelf uitmaken of dit voor u voldoende is.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2005 - 15:21 door Fully Fetzl »
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2005 - 15:15 »
Zelf maken die handel.

Een setje lampjes van gewenste wattage in 35mm versie. 2 lampsockets, een oude binnenband, een paar tuinslangklemmen(1 om je lamp, en daarin een om rond je stuur te doen) een schakelaar(zoals aan een nachtlamje) wat draad, goeie warmtebestendige lijm en een batterij.
Meer heb je niet nodig, en dan maak je wat je wil, voor een kleine prijs.
Heb daar al meerdere toertochten mee gereden.
Vele commerciële systemen van veel meer geld zie je nog niet meer branden als je daarmee passeert.
Op een toertocht laatst een goed systeem gezien voor wielplakkers : een 20w halogeen naar achteren gericht... :applaus:
Voor zij die proberen te profiteren van het extra gewicht wat een ander meesleurt, kom dus gerust in het wiel hangen... :lol: Ge zult er sterrekes van zien ...

De batterij is de belangrijkste factor. Heb je een sterke batterij, dan kan je erop hangen wat je wil.
Ik rijd met een lampje van 35w breedlicht en eentje van 50w spot. Met een batterij van 16 Ah (4 laptopbatterijen tesamen) kan dit nog ruim 2 uur branden, als ik alles aanzet, wat ik zelden doe. Dan is het inderdaad als een dagtocht.

Die mirage, is dat 6V of 12v ?
Ik gebruik een 14,4 volt batterij voor 12V lampjes, dat geeft een extra boost. Dat ze daar wat rapper van stuk gaan, so what. Zo'n lampje kost nog geen 5 euro...
LED there be light..

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #26 Gepost op: 28 augustus 2005 - 23:49 »
Snik, snik heb ik dat niet zulle
Geef eens wat meer uitleg en plaese fotoke?

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #27 Gepost op: 1 september 2005 - 20:52 »
He, die nachttoertocht die 4bikers organiseert op 16/09 in Overijse, dat zie ik 100% zitten  :applaus:

Bikerju

• 4Bikers Member
« Reactie #28 Gepost op: 1 september 2005 - 20:58 »
al een paar keer de nachttocht van torhout gereden en zeer plezant

en als verlichting heb ik het geluk van de lamp (dewalt 18 volt ) van mijn baas te mogen gebruiken
dit monteer ik op de stuurpen met tape en op de helm plaats ik ook een lamp zeer interesant bij pech

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #29 Gepost op: 1 september 2005 - 21:10 »
Ja, dat klopt, ik heb zo'n Petzl die handig is om je bij te lichten als je problemen hebt. Vroeger ging ik daar ook mee fietsen maar dat was toch een beetje minnetjes kwa fietsverlichting..
http://images.amazon.com/images/P/B00006LUME.01.LZZZZZZZ.jpg

ik doe die wel mee op de 4Bikers nachttocht

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #30 Gepost op: 1 september 2005 - 21:45 »
Hey, ik had ook zo eentje vroeger t was wel van de ABL ofzo. Allee model was t zelfde en of die zoveel licht gaven ? Maar geef toe  van als je na je kijkt het de achterblijver verblind.
@Adri ga je ook je tentje meebrengen en overnachten?

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #31 Gepost op: 2 september 2005 - 06:50 »
Nee, heb geen tentje meer. Ik zit trouwens maar op 45 minuten rijden (met de fiets) van Overijse  :devil:

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #32 Gepost op: 2 september 2005 - 09:28 »
Voor de volledigheid, die zelfgemaakte lampjes mag je in principe niet op straat gebruiken...
Dus sowieso een Ledlampje voorzien, voor de stukken op straat of als je een lang verbindingsstuk moet doen.
LED there be light..

focus_wrc

• 4Bikers Member
« Reactie #33 Gepost op: 2 september 2005 - 11:37 »
ze kunnen den boom in, der hangen toch lichten aan,  :muur: ze gaven u een boete indertijd van 125€ om zonder lichten te rijden, nu gaan ze dom beginnen doen omdat er teveel wattage op hangt zeker  :huh:

Byorka

• 4Bikers Member
« Reactie #34 Gepost op: 2 september 2005 - 12:32 »
Ik ben me serieus aan het verdiepen om in het donker te mtb-en. Mij ljikt een goede hoofdlamp afdoenden ik weet alleen niet welke. Je hebt er met LED, koplamp, combinatie van en nog duurdere. Mijn budget is rond de 60 euro.
Hebben jullie ervaringen/ideeen over diverse lampen die in de winkel liggen?
Geeft de Petzl myo xp voldoende licht?

Wensen:
3 uur branden
echt goed zicht om te mtb-en in onbekende bossen in het pikkedonker.
hoofdlamp

Alvast bedankt.

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #35 Gepost op: 2 september 2005 - 19:40 »
Ik ben me serieus aan het verdiepen om in het donker te mtb-en. Mij ljikt een goede hoofdlamp afdoenden ik weet alleen niet welke. Je hebt er met LED, koplamp, combinatie van en nog duurdere. Mijn budget is rond de 60 euro.

Beetje hoger kijken: met uw budget kunde u inde Bike-Discount een degelijk setje van Sigma aanschaffen: Mirage + Mirage X voor 55 €
en met de 5 € die overblijft koopt ge uzelf nog een simpel wit knipper-ledje en een rood voor achteraan en ge zijt vertrokken.
Tot zover mijn suggestie... met andere merken / type heb ik geen ervaring en dus onthoud ik mij van comentaar

Wilt ge u toch beperken tot een hoofdlamp: ik gebruik een Petzl Duo (in combinatie met bovenstaande set)... om in de bochten te zien waar ik heen wil...
voordeel is dat je low beam hebt en een high beam... om batterijen te sparen kan je hierin wat afwisselen
Een hoofdlamp met ledjes zou ik zeker niet nemen voor de doeleinden die je aanhaalt... redenen zijn reeds voldoende aangehaald: té weinig licht waar het moet zijn, nl een meter of 5 vóór u op de grond...
« Laatst bewerkt op: 2 september 2005 - 19:45 door Fully Fetzl »
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Filip van Nijlen

• 4Bikers Member
« Reactie #36 Gepost op: 2 september 2005 - 20:52 »
Daar ik in mijn vorig leven nog aan diepzeeduiken deed kwam ik op het lumineus idee om mss die duiklamp als verlichting te gebruiken op de mtb...  Hier een foto van een demo-opstelling....
Moet nog wat aan gewerkt worden... :-)
Like an arrow on a superbow...

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #37 Gepost op: 2 september 2005 - 20:55 »
dat lijkt me al meer een lamp voor technisch diepzeeduiken.. waar is de tijd dat ik nog met een hartenberger in het water rondzwom
« Laatst bewerkt op: 2 september 2005 - 20:58 door Adri »

Byorka

• 4Bikers Member
« Reactie #38 Gepost op: 2 september 2005 - 20:58 »
Krijg ik nu de verkeerde indruk of gaat de voorkeur uit naar een lamp op het stuur?

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #39 Gepost op: 2 september 2005 - 20:59 »
kombinatie van de 2 is ideaal. Je mag ook niet vergeten dat zo'n lamp wat weegt, en tenzij je voor de dure systemen gaat (lupine etc..) ga je daar 's anderendaags een heel stijve nek van overhouden.
Om te beginnen volstaat een lamp op het stuur.