Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 122497 keer)

Beethoven

• 4Bikers Member
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #100 Gepost op: 29 september 2005 - 22:34 »
Inkapselen met isomo, zeer schokbestendig en veilig, lichter materiaal zal je niet vinden.

Ivan

• 4Bikers Member
« Reactie #101 Gepost op: 29 september 2005 - 22:41 »
Ik heb ergens gelezen dat je vanaf 40 W fietslicht naar de keuring moet. :$
"The Peetfather"

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #102 Gepost op: 30 september 2005 - 07:06 »
BP, probeer dat in een oude drinkbus te foefelen met wat dempingsmateriaal. Zo doen de 'echten' het ook..

Excuseer, de 'echten' maken hun boeltje zelf  :applaus: No offence.

Fijn dat het gelukt is BP, weer een pak geld bespaard. Ik krijg kriebels als ik zie wat die 'professionele' systemen kosten.
Voor het bedekken van je lampje. Je hebt allicht je halogeenlampje in een socket geplakt ?
Als je een oude binnenband hebt, kan je daar een stukje van snijden, lang genoeg, zodat je socket eigenlijk volledig in de band zit.
Een klein beetje laten uitsteken achteraan, een klein sneetje inmaken, en daar je draad voor je lampje laten doorgaan, dan trekt dat zichzelf dicht. Houdt ook het vuil buiten.

Ik heb laatst rondgereden, met een koplampversie. 'T is te zeggen, een breedstraler voor op een auto. Je kent wel die dingen die onderaan menig Johnny bumper bevestigd zitten.
Met de nodige strips vastgezet op de helm en biken maar. Op straat moet je dit zeker uitzetten, veel te straf.

Thierry, ging jij geen foto's plaatsen ? Thanks !! ;)
LED there be light..

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #103 Gepost op: 30 september 2005 - 07:15 »
BP, probeer dat in een oude drinkbus te foefelen met wat dempingsmateriaal. Zo doen de 'echten' het ook..

http://www.lumicycle.com/Product/product2.aspx?product=LION_BATT&dep=5

109 pond...
Hoeveel Ampere uur aan hoeveel volt krijg je voor dit bedrag ?
Ik vermoed niet veel, gezien dit vooral gebouwd is om aan zo'n HID lampje te hangen ?

Ik zou rond een zelfgemaakte batterij niet te veel isimo hangen. Die dingen kunnen wel eens warm worden, gezien gebruik, voltage en assemblage allemaal zelf zijn ge-arrangeerd. De minste kortsluitingsvonk, en die ga je nog wel eens ervaren, kan dan heel je batterij om zeep doen. Ik gebruik enkel Duck Tape om alles samen te plakken, iet of wat waterdicht te maken, en zo in een tasje te steken. Gezien mijn avatar heb ik steeds mijn sakosj bij :applaus: :).
Zo'n vonk kan je zelf elektrische brandwonden bezorgen, en die doen lelijk pijn aan het vingerken...

Zo'n HID zelfbouw, daar ga ik binnenkort nog eens aan beginnen. Bij Conrad al eens gekeken, en ook Welch-Allyn zou lampjes en ballast kunnen leveren. Een behuizing, dat moet wel lukken.
LED there be light..

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #104 Gepost op: 30 september 2005 - 08:54 »
Zo'n HID zelfbouw, daar ga ik binnenkort nog eens aan beginnen. Bij Conrad al eens gekeken, en ook Welch-Allyn zou lampjes en ballast kunnen leveren. Een behuizing, dat moet wel lukken.

Zoiets?:

http://www.walamp.com/lpd/lamptype/index.tpl?LTSKU=12413818101355&cart=11280664061016039
http://www.walamp.com/lpd/webstore/detail.tpl?partnumber=B10N003&cart=11280664061016039

Citaat
Een laptop batterij is steeds(Dell Laptops) 14,4 V en afhankelijk van type en bouwjaar tussen de 3,8 en 4,8 Ah sterk. Ampere (A) is vermogen (Watt) gedeeld door spanning(Volt)

dus een Metal-Halide lampje van 10w: 10w/14.4v= 0,7A
met één laptop batterij betekent dit een autonomie tussen 5,42uur en 6,8uur?!!!

op de site van lupine (die ook met walamp solarc lampen werken) vertelt met het volgende:

Metal-Halide Lamps:
An MH lamp is a compact-source enclosed mercury arc lamp with metal halide additions. Unlike with conventional halogen lamps, no filament is needed.

The term HID (High Intensity Discharge) is a general term for gas-discharge lamps (used, for example, as football field lighting or for medical purposes.)

We use a modified version of the Solarc light bulb, which is the only Metal-Halide bulb with 10-15W. Solarc is registered trademark of Welch Allyn, USA www.solarc.net. Its special feature is the highly compact design.

Light Efficiency:
All gas-discharge lamps have one particular advantage: They are highly efficient, i.e. more efficient than any other kind of light-generating device (as with LEDs, halogen bulbs etc.).

A high quality halogen bulb will generate up to 22 lumen (of luminous flux) per watt. The metal-halide Solarc bulb will generate up to 60 lumen per watt if deployed with the Lupine electronics. Therefore, our Edison lamp, for example, produces more than 900 lumen – a performance which equals that of a 65 watts halogen bulb or a high-quality car headlight. In contrast, the performance of the original Welch Allyn bulb used with the Welch Allyn electronics is 500 lumen

www.walamp.com

The significantly higher performance of our Edison lamp is due to the electronics developed and produced by Lupine. With this device, we were able to increase the performance of the Welch Allyn bulb.

Using a modified version of the Welch Allyn bulb allowed us to also produce lamps with the world’s most compact design.

Thus, the original Welch Allyn bulbs can not be used with Lupine lamps.

How Our MH Bulb Works:

The metal gas mixture is ignited with an electric impulse of more than 6000 volts. After a little flickering the typical blue-coloured light is available. After ignition, voltage is approx. 60 V. Due to this high voltage, perfect insulation and shielding of MH bulb and electronics are essential: The whole electronic system is sealed in waterproof casing; therefore, the bulb casing must be opened by Lupine ONLY! The energy needed for ignition of the bulb is lethal!

Ballast Reset Time: For re-ignition the bulb needs an overproportionate voltage, which needs to be kept under control. Also, the minimal concentrations of metals within the bulb need to rearrange themselves at the positive and negative poles. Thus, before restarting an already hot lamp (which has just been turned off), you MUST let it cool down for 2-4 seconds (ballast reset time).

The Edison electronics are equipped with a temperature control mechanism. The lamp casing will only become hand warm as long as there is movement of the air (as for example when used while riding a bike). However, to avoid overheating when standing still, the electronics will automatically reduce the lamp’s performance to 10W to prevent overheating, which would reduce the bulb’s life span.

If the rechargeable battery is quite low, the lamp’s performance will also be reduced to 10 W. This extends the performance time of the rechargeable battery and prevents the bulb from switching off early.

Life Span:
Every time you switch on your Lupine, the bulb will experience a minimal loss of material at the positive and negative poles (anode and cathode). The gap between anode and cathode will therefore increase, which will eventually impair the bulb’s ability to ignite/start. Consequently, the life span of the bulb depends on how often is is turned on and off. The total lighting time of the bulb is a rather insignificant factor as regards the life span.

According to statistical investigations by Welch Allyn, the average life span of Solarc bulbs amounts to 1000 hrs (i.e., 50 % of the bulbs work more than 1000 hrs, the other 50 % works less than that). In practice, we assume a minimum life span of 700 hrs; this is approx. 5-6 times longer than that of a conventional Lupine halogen bulb.

Our lamp tests include one hour of operation and 15 mins of cool-down. Accordingly, we can also assume approx. 700 ignition/starts before the the bulb’s ability to start begins to decrease. Since the ignition voltage of the Lupine electronics is approx. twice as high as that of the original Welch Allyn bulb, we can assume a very slow but continuous loss of material.

Is an MH lamp shock-proof?:
In general, the Solarc lamp is highly shock-proof since there is no filament inside. So even in unfavourable conditions and extensive use the lamp will hardly be damaged, as the bulb is surrounded by deadening material and not connected to the lamp casing. The mounts produced by Lupine (e.g. helmet mount, handle bar mount etc.) are designed to deaden shocks.

However, we have to mention that the inside of the bulb is sensitive to shocks in certain cases: the glass might break. For example, dropping the lamp on concrete floors will certainly be too much for the bulb. It will either break immediately or the glass bulb will still be loosely connected to the cathode; in both cases an exchange of the bulb, carried out by Lupine, will be necessary.

In many cases, however, the bulb will “survive“ with only a little crack in the glass reflector, even when dropped on a concrete floor. This does not impair the functioning of the lamp, since the reflector will be held in position by the casing and the silicone sealing inside (as long as the lamp casing is not opened).

Attention: Please be aware that breaking of the bulb as described above is not included in the warranty. You should bear this in mind when using your lamp.

Beam Divergence:
Our Edison lamp is equipped with an 18° beam divergence reflector. Due to this and the bulb’s high performance, the light range is increased, and peripheral illumination enhanced (compared to the 25W Halogen NightMare Pro). Therefore, in most cases the 18° reflector is the best solution.

In addition, the Edison lamps is also available with quite a narrow beam divergence of 10°: its light range is therefore increased even more, but usually the illumination of the sides is not satisfying.

We recommend this lamp as an additional head lamp (with helmet mount). This solution, however, is really necessary only for few situations, such as professional use. Expenditures are quite high, so you should consider this carefully. Chris Etough, for example, has won several 24-hour races in the USA using this 18° Edison + 10° Edison-combination. The latter is suitable as a stand-alone spot in special circumstances only.

HID vs. Halogen Lamps:

Advantages
1. light performance is three times higher at same voltage
2. very white, slightly bluish light (especially on wet ground vision is significantly better)
3. long life span of 700 hrs minimum

Disadvantages
1. expensive with high maintenance costs
2. limited dimming of light intensity, two beam settings only
3. ballast reset time after shutdown is needed before restart
4. lamp is slightly larger and heavier
5. dazzling is very strong even in low operation beam setting, can be dangerous for others
6. shock sensitivity might lead to an early bulb exchange

Welch Allyn Bulbs + Ballast vs. Welch Allyn Bulbs + Lupine Ballast:
1. Lupine Ballast ignites quicker than the Welch Allyn pendant
2. almost doubles the light performance (500 vs. 900 Lumen)
3. Lupine Ballast can operate with two beam settings. The only one world wide!
4. light colour always stays the same and does not become bluish, even with low batteries
5. temperature control, no overheating!
6. can be started more often due to higher ingnition voltage
7. handy design with small Lupine lamp casing
8. replacement of bulb is cheaper than with other manufacturers
« Laatst bewerkt op: 30 september 2005 - 09:10 door Heinz »

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #105 Gepost op: 30 september 2005 - 09:30 »
Tja, bij Lupine zullen ze wel zeggen dat je zeker niks anders dan hun (dure) lampen moet kopen,...
Als je dat er aan wil geven, zeker doen. Je gaat er zeker plezier aan beleven, veel licht op een nachttocht is pure fun en noodzaak.
LED there be light..

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #106 Gepost op: 30 september 2005 - 12:11 »
voor diegenen die een degelijk systeem zoeken, niet bij de 'echten' horen  :P en op hun centje zitten:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=1386

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #107 Gepost op: 30 september 2005 - 12:19 »
Tja, bij Lupine zullen ze wel zeggen dat je zeker niks anders dan hun (dure) lampen moet kopen,...
Als je dat er aan wil geven, zeker doen. Je gaat er zeker plezier aan beleven, veel licht op een nachttocht is pure fun en noodzaak.

Lupine heeft de originele Welch Allyn lampjes doorontwikkeld, met aanpassingen aan software en ballast.
Ze kosten duur, zelfs in vergelijking met andere systemen.
Mijn Welch Allyn HID van Lumicycle weegt zo'n 190g, die Lupine lampjes zien er kleiner uit. Ik vraag me af wat ze wegen en waar hun ballast steekt. Dat kan toch alleen maar in de buurt van het lampje zijn vermits ze anders de hoogspanning door een kabel moeten jagen?

Ik heb het plan om zo'n Li-Ion batterij te bestellen, maar moet dan ook een andere lader bestellen. De NiMh worden op een andere manier geladen dan de Li-Ion.

Als je 1 keer met een HID lamp gereden hebt, wil je eigenlijk niet meer terug naar halogeen. De lichtkleur van HID is veel witter en het verbruik is 4 lager ifv de lichtopbrengst die 2 tot 3 keer hoger is (in lumen).

Solarc lamps offer a three-fold increase in efficiency over comparable halogen sources. Whether it's more intense light driven by an equivalent amount of watts or equivalent light output that lasts three times as long, our Solarc lamps provide OEMs with significant cost and performance advantages.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2005 - 12:24 door Adri »

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #108 Gepost op: 30 september 2005 - 12:59 »
EDIT 07/12/2005 : wegens gebrek aan webruimte heb ik de fotookes moeten verwijderen (links hieronder werken dus niet meer). Diegene die ze zou gemist hebben, kan ze nog steeds aanvragen via mail op thierry@zoenk.be ...

Je hebt allicht je halogeenlampje in een socket geplakt ?
Als je een oude binnenband hebt, kan je daar een stukje van snijden, lang genoeg, zodat je socket eigenlijk volledig in de band zit.

http://members.chello.be/thierry.parduyns/allerlei/IMG_0244.JPG
http://members.chello.be/thierry.parduyns/allerlei/IMG_0245.JPG

Een klein beetje laten uitsteken achteraan, een klein sneetje inmaken, en daar je draad voor je lampje laten doorgaan, dan trekt dat zichzelf dicht. Houdt ook het vuil buiten.

http://members.chello.be/thierry.parduyns/allerlei/IMG_0246.JPG
http://members.chello.be/thierry.parduyns/allerlei/IMG_0247.JPG

Thierry, ging jij geen foto's plaatsen ? Thanks !! ;)

Bij deze  ;)
« Laatst bewerkt op: 7 december 2005 - 11:06 door Thierry »
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Heinz

• 4Bikers Member
« Reactie #109 Gepost op: 30 september 2005 - 17:05 »
Voor de mensen die zelf een HID lamp in elkaar willen steken, op deze link een zelfbouwpakket met een HID van 35w!!! (komt overeen met een 100w halogeen)
http://members.home.nl/ienenpet/Xenon/Xenon.htm

hier nog een forum:
http://candlepowerforums.com/vb/index.php?
« Laatst bewerkt op: 30 september 2005 - 17:54 door Heinz »

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #110 Gepost op: 30 september 2005 - 19:48 »
Voor de mensen die zelf een HID lamp in elkaar willen steken, op deze link een zelfbouwpakket met een HID van 35w!!! (komt overeen met een 100w halogeen)

man man man toch, daarmee kunt ge een voetbalveld van licht voorzien  :hail:

focus_wrc

• 4Bikers Member
« Reactie #111 Gepost op: 30 september 2005 - 21:35 »
mag wel voor die prijs  :oops:

Heinz

• 4Bikers Member
« Reactie #112 Gepost op: 30 september 2005 - 22:14 »

man man man toch, daarmee kunt ge een voetbalveld van licht voorzien  :hail:

ineengeknutseld fietslicht 35W HID:
grootlichten van een auto:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #113 Gepost op: 30 september 2005 - 22:51 »
euhm, HID is niet helemaal hetzelfde als Xenon, dacht ik.. of is Xenon misschien een speciaal type HID vermits er ook een 'doosje'  :toeme: is voor de ballast, dus High Voltage.. ?

serieus lampeke wel , beetje erover vind ik  :devil:

de flikken passeerden me gisteren, mijn lampke scheen verder dan het hunne..  :flower:
ze hebben niks gezegd, maar ik was toch niet gerust
« Laatst bewerkt op: 30 september 2005 - 22:53 door Adri »

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #114 Gepost op: 1 oktober 2005 - 14:56 »
euhm, HID is niet helemaal hetzelfde als Xenon, dacht ik.. of is Xenon misschien een speciaal type HID vermits er ook een 'doosje'  :toeme: is voor de ballast, dus High Voltage.. ?

serieus lampeke wel , beetje erover vind ik  :devil:

de flikken passeerden me gisteren, mijn lampke scheen verder dan het hunne..  :flower:
ze hebben niks gezegd, maar ik was toch niet gerust
Klopt Adri, Xenon is een halogeenlamp, voorzien van een speciaal gas. Een HID(High Intensity Discharge) is gelijk een TL : Een gas dat wordt opgeladen en ontladen.
Een Surefirelamp bijvoorbeeld, is een prachtig voorbeeld van een Xenon lamp. Heb er zelf ook zo eentje.
Geeft in Surefire G3 meer licht dan een Maglite 6D, al gaat de Maglite wel veel langer branden door de grotere batterijen.

Duchtige lamp, dat pakket !! Effe checken of alleen lamp en eventuele tussenstukken los verkrijgbaar zijn, een goede batterij die grotendeels mee de hoge kost bepaald, heb ik al.

Adri, echt of niet, als IT-er moet jij toch ook aan goede batterijen kunnen geraken ?
LED there be light..

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #115 Gepost op: 1 oktober 2005 - 14:58 »
voor diegenen die een degelijk systeem zoeken, niet bij de 'echten' horen  :P en op hun centje zitten:

Ga daar maar eens de rit die jullie laatst deden in Overijse doen, ik hoop dat je dan in 1 stuk terug geraakt. 2,4 watt en 10watt...
Met minder dan 20 watt kan je weinig gaan doen in het bos, of op technische stukken.
Tenzij die HID of Solarc lampen.
LED there be light..

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #116 Gepost op: 1 oktober 2005 - 15:06 »
Met minder dan 20 watt kan je weinig gaan doen in het bos, of op technische stukken.

Ik rijdt met mijn mirage evo X  bijna gans de rit op 5W en ik zie perfect waar ik rij, als het echt TE technisch wordt( afdalingen) zet ik men spot van 10W bij op.
met 15W dus perfect zicht.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #117 Gepost op: 1 oktober 2005 - 16:06 »
Iemand een idee hoelang in de praktijk die sigma evo het uithoudt met beide lampen aan?De gewone of PRO versie.
In theorie die pro versie 1u25min.
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #118 Gepost op: 1 oktober 2005 - 16:26 »
Ga daar maar eens de rit die jullie laatst deden in Overijse doen, ik hoop dat je dan in 1 stuk terug geraakt. 2,4 watt en 10watt...

ik heb heel die rit gereden met mijn 5watt lamp en een klein hoofdlampje met ledjes (ik ken het parkoers wel van buiten)

dus nog altijd een 10watt lampje in overschot...

perfect doenbaar natuurlijk, 's nachts blijft de boodschap om iets rustiger te rijden dan overdag hé  ;)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #119 Gepost op: 1 oktober 2005 - 18:45 »

Ik heb zo'n setje van smart, en met een pezl duo erbij op de helm heb ik zo toch al meer dan 5 jaar probleemloos rondgereden,
op bekend en onbekend terein. En ik kan me niet voorstellen dat ik voor een BLOSO route meer licht NODIG zou hebben. :huh:

Trouwens, de keren dat ik op mijn bek ben gegaan zou 10 x meer lux geen bal verschil gemaakt hebben.
Als ik iemand passeer die 100 watt heeft steken, dan zal ik natuurlijk een oogje moeten toeknijpen, kwestie van nadien nog 1 oog met open pupil te hebben.

Als ik me een fermer lampeke aanschaf zou ik het trouwens bij voorkeur op de helm zetten (veel meer dieptezicht, geen lastige trillingen, licht waar je kijkt ;) Enkel als je jezelf verblind (mist, uigeademde lucht die condenseert) moet ie op de fiets :P