Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 122494 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ivan

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 217
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #120 Gepost op: 1 oktober 2005 - 18:52 »
Ik had in Overijse een gewoon stuurlicht en een Petzl helmlicht.
Ik kwam iets(veel)stuurlicht te kort en schaftte mij recent een Sigma EVO+EVO X Pro aan.
Nu nog afwachten wat dat geeft.
Een testritje zou natuurlijk meegenomen zijn, anders wordt het Gr.Doiz. :lipsrsealed:
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2005 - 22:03 door Ivan »
"The Peetfather"

Tinky-Winky

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 472
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #121 Gepost op: 2 oktober 2005 - 12:33 »
Met minder dan 20 watt kan je weinig gaan doen in het bos, of op technische stukken.
Tenzij die HID of Solarc lampen.

Ik rijdt met mijn mirage evo X  bijna gans de rit op 5W en ik zie perfect waar ik rij, als het echt TE technisch wordt( afdalingen) zet ik men spot van 10W bij op.
met 15W dus perfect zicht.
De nachtrit in Rillaar, bevat een paar sjieke afdalingen die je met (te) weinig licht, traag moet nemen.
Akkoord dat je met 15 watt rondkomt, maar comfortabel zal het niet zijn.
In de Ardennen, bij nachte, zou ik met 15 watt ook niet vertrekken.
LED there be light..

Iegienie

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1476
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #122 Gepost op: 2 oktober 2005 - 13:26 »
Met minder dan 20 watt kan je weinig gaan doen in het bos, of op technische stukken.
Tenzij die HID of Solarc lampen.

Ik rijdt met mijn mirage evo X  bijna gans de rit op 5W en ik zie perfect waar ik rij, als het echt TE technisch wordt( afdalingen) zet ik men spot van 10W bij op.
met 15W dus perfect zicht.
De nachtrit in Rillaar, bevat een paar sjieke afdalingen die je met (te) weinig licht, traag moet nemen.
Akkoord dat je met 15 watt rondkomt, maar comfortabel zal het niet zijn.
In de Ardennen, bij nachte, zou ik met 15 watt ook niet vertrekken.

de ene ogen zijn ook de andere niet he. sommige mensen zien als katten, sommige zien gewoon niks...
Team Green : www.team-green.be

Heinz

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 300
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #123 Gepost op: 4 oktober 2005 - 15:34 »
Lupine heeft de originele Welch Allyn lampjes doorontwikkeld, met aanpassingen aan software en ballast.
Ze kosten duur, zelfs in vergelijking met andere systemen.
Mijn Welch Allyn HID van Lumicycle weegt zo'n 190g, die Lupine lampjes zien er kleiner uit. Ik vraag me af wat ze wegen en waar hun ballast steekt. Dat kan toch alleen maar in de buurt van het lampje zijn vermits ze anders de hoogspanning door een kabel moeten jagen?

De HID lampjes van Lupine wegen 150gr., de Halogeen modellen (25w) 100gr.

Black Phantom

  • Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 757
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #124 Gepost op: 4 oktober 2005 - 19:36 »
Damn ... nen tegenslag.
om mijn brouwel aan een duurtest te onderwerpen, heb ik de zelf in elkaar gesoldeerde batterij voor langere tijd aan de autoacculader gehangen.
Dat heeft de cellekes geen goed gedaan want er zijn er meerdere die geen spanning meer geven.
Ofwel valt het vermogen volledig weg onder belasting :toeme:

Ik ga nu een een nieuwe batterij in elkaar steken en proberen te laden met een "echte" laptopadapter.
Afwachten of die de drie in parallel geschakelde batterijen opgeladen krijgt.
Misschien kan ik ook 3 laders parallel schakelen en zo de batterij laden?
  

Nothing's Impossible

  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1556
    • www.dzm.be
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #125 Gepost op: 4 oktober 2005 - 20:17 »
Met minder dan 20 watt kan je weinig gaan doen in het bos, of op technische stukken.
Tenzij die HID of Solarc lampen.

Ik rijdt met mijn mirage evo X  bijna gans de rit op 5W en ik zie perfect waar ik rij, als het echt TE technisch wordt( afdalingen) zet ik men spot van 10W bij op.
met 15W dus perfect zicht.
De nachtrit in Rillaar, bevat een paar sjieke afdalingen die je met (te) weinig licht, traag moet nemen.
Akkoord dat je met 15 watt rondkomt, maar comfortabel zal het niet zijn.
In de Ardennen, bij nachte, zou ik met 15 watt ook niet vertrekken.

de ene ogen zijn ook de andere niet he. sommige mensen zien als katten, sommige zien gewoon niks...
:shocked: :grin: ;)

Tinky-Winky

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 472
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #126 Gepost op: 5 oktober 2005 - 15:17 »
Damn ... nen tegenslag.
om mijn brouwel aan een duurtest te onderwerpen, heb ik de zelf in elkaar gesoldeerde batterij voor langere tijd aan de autoacculader gehangen.
Dat heeft de cellekes geen goed gedaan want er zijn er meerdere die geen spanning meer geven.
Ofwel valt het vermogen volledig weg onder belasting :toeme:

Ik ga nu een een nieuwe batterij in elkaar steken en proberen te laden met een "echte" laptopadapter.
Afwachten of die de drie in parallel geschakelde batterijen opgeladen krijgt.
Misschien kan ik ook 3 laders parallel schakelen en zo de batterij laden?

Als het een autoacculader is die 6A laadt, dan is dat perfect mogelijk. Je moet eentje hebben die een lagere stand heeft van 2A. Heb er zelf zo eentje van de AUTO5 die de beide heeft en ook de polen controleert, kwestie van juist op te laden kwa + en -...
LED there be light..

Supernaut

  • Luc Jennen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1634
    • super
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #127 Gepost op: 5 oktober 2005 - 20:53 »
Door serieus besmet te zijn door het nachtritvirus danzij de 4bikers,zat er blijkbaar niets anders op dan bij een opstoot hiervan de verlichtinsset op de bike te plaatsen en u de nacht in te storten.Aangezien ik destijds met een geleend exemplaar onderweg was,was de tijd nu rijp om over te gaan tot de aankoop van een nieuwe set waarbij de voorkeur uitging naar de EVO-EVO X pro.De enige bedenking die ik bij deze set heb is de 6V 5+10W wat toch een  minimum is en de 4Ah.Dat is niet echt lang full power.Pas op het is wel een knappe set,dat heb ik zelf kunnen zien in Overijse.
Echter met het verhaal van Tinky-Winky en Black Phantom in het achterhoofd,wou ik eerst zelf ook proberen of mijn technisch kunnen dit wel aankon.Een paar pb'kes later met TW en BP was ik van voldoende op de hoogte om het er op te wagen,met dit als gevolg.

http://www.pixum.nl/viewalbum/?id=1890999

Wat houdt de set nu in.
1 laptop batterij +/- 14V en 3.6Ah
1x10W en 1x35W spot
Theoretisch zou ik dus bijna 1u op 45W kunnen rijden.

Vanavond dus al meteen getest en ben exact 1u onderweg geweest,met afwisseling van beiden lampen en soms full-power.Het gaf bij aankomst nog altijd evenveel licht dan bij vertrek.
De eerste indruk is voor mij een dikke meevaller(nieuwe borstels keren altijd goed maar toch).
Er komt nog zeker een tweede batterij bij want je staat er van versteld als je solo gaat rijden dat je verdomd veel met groot licht wil rijden.Dus ga ik ook nog een spotje bijmaken van 20W en 50W.Afhankelijk van waar je gaat rijden kan je dus naar hartelust combineren.
Ook een serieus voordeel van het zelf in elkaar steken van een set.
En voor de prijs moet je het zeker niet laten.

De volledige verlichtingsset heeft mij 21.75€ gekost.Ik had nog wel wat onderdelen liggen,maar voor 25€ hebt ge al het materiaal.Daarbij nog een adapter van 19€ en ge zijt SPOTgoedkoop gesteld.
Een spotje maak je trouwens voor 7,5€

Ik wil hierbij BP en zeker TW nog eens bedanken voor de hulp. :applaus: :applaus:

Laat de nachtritten nu maar komen.
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Ivan

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 217
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #128 Gepost op: 5 oktober 2005 - 21:12 »
@ Supernaut

Na het lezen van je verhaal zakt de moed mij in de schoenen.
Ik heb me net een setje EVO+EVO X Pro aangeschaft.

Bestaat er in 6 V nog betere batterijen dan NiMH-akku ?
 :toeme:
"The Peetfather"

Black Phantom

  • Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 757
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #129 Gepost op: 6 oktober 2005 - 08:33 »
Als het een autoacculader is die 6A laadt, dan is dat perfect mogelijk. Je moet eentje hebben die een lagere stand heeft van 2A. Heb er zelf zo eentje van de AUTO5 die de beide heeft en ook de polen controleert, kwestie van juist op te laden kwa + en -...
Yep, ene van 8A niet instelbaar  :toeme:

Die ampèreboost doet de batterijkes dus geen goed.
Morgen heb ik een nieuwe lading cellekes.
Opnieuw solderen maar en laden met een "echte" lader.

p.s. ik heb ook een heel klein schattig halogeenlampke gekocht (35mm)
Daarmee ga ik een helmlampke in elkaar steken  :shocked:

Filip V.N. zal dit topic ook wel met spanning zitten lezen, om te volgen wanneer we eindelijk het nachtbos in kunnen duikelen ;) :huh:
  

Heinz

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 300
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #130 Gepost op: 6 oktober 2005 - 09:18 »
Als het een autoacculader is die 6A laadt, dan is dat perfect mogelijk. Je moet eentje hebben die een lagere stand heeft van 2A. Heb er zelf zo eentje van de AUTO5 die de beide heeft en ook de polen controleert, kwestie van juist op te laden kwa + en -...
Yep, ene van 8A niet instelbaar  :toeme:

Die ampèreboost doet de batterijkes dus geen goed.
Morgen heb ik een nieuwe lading cellekes.
Opnieuw solderen maar en laden met een "echte" lader.

p.s. ik heb ook een heel klein schattig halogeenlampke gekocht (35mm)
Daarmee ga ik een helmlampke in elkaar steken  :shocked:

Filip V.N. zal dit topic ook wel met spanning zitten lezen, om te volgen wanneer we eindelijk het nachtbos in kunnen duikelen ;) :huh:

Graag ook wat fotookes van jullie experimenten aub!!!
Wat ik mij af vraag is of het mogelijk zou zijn om bvb een 35w helmlamp te maken
en hier een switch/dimmer op te plaatsen die bijvoorbeeld de standen 10w/20w/35w heeft,
met tegelijkertijd ook de energiebesparing op die lagere wattages?
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2005 - 09:24 door Heinz »

Filip van Nijlen

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 44
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #131 Gepost op: 6 oktober 2005 - 09:27 »
Filip V.N. zal dit topic ook wel met spanning zitten lezen, om te volgen wanneer we eindelijk het nachtbos in kunnen duikelen ;) :huh:

Als we met al uw verlichting nog van nachttoeren gaan kunnen spreken hé !?  :shocked:

Volgens mij gaat het luchtverkeer Nijlen voor lichtstad Parijs houden...   :$
Like an arrow on a superbow...

Tinky-Winky

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 472
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #132 Gepost op: 6 oktober 2005 - 10:43 »
Zoals gezegd, de batterij is het belangrijkste onderdeel.
Als je die eerst hebt, kan je naargelang de wattages van je lampjes gaan kiezen.
Is een beetje omgekeerd werken, maar echt wel interessant.

Supernaut, leuke set. Batterij nog wat zwaarder maken, dan kan je echt een serieuze toer rijden bij donker.
LED there be light..

Fully Fetzl

  • Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 549
    • FeKeJo
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #133 Gepost op: 6 oktober 2005 - 11:13 »
@ Supernaut: ziet er idd mooi uit... maar die schakelaartjes: zijn die waterdicht ? Lijken mij precies van die gewone nachtlamp-schakelaartjes...
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Supernaut

  • Luc Jennen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1634
    • super
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #134 Gepost op: 6 oktober 2005 - 14:22 »
@ Supernaut: ziet er idd mooi uit... maar die schakelaartjes: zijn die waterdicht ? Lijken mij precies van die gewone nachtlamp-schakelaartjes...


Klopt,zijn inderdaad gewone dubbelpolige schakelaartjes.
Maar elk systeem is voor verbetering vatbaar.Als de tweede batterij in mijn bezit is wordt de bedrading veranderd(incl. schakelaars),plaatsing van de schakelaars moet ook beter.Maar we hebben licht ,we kunnen nu rustig verder uitbouwen.
Moest er in de omgeving van Herentals nog iets verlicht worden,let me know.
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Heinz

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 300
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #135 Gepost op: 6 oktober 2005 - 15:13 »
Heb hier bij top-accu.de een paar interessant Li-ion batterijen gevonden,


Hervorragende Lithium Batterie 3,6V 8500mAh Baby C
Die moderne Alternative, einsetzbar in Geräten mit hohem Strombedarf.
Beachten Sie bitte die Bedienungsanleitung
Abmessungen 26,2 x 50mm
Fast unbegrenzt lagerfähig.
Lieferbar in wenigen Tagen


Hervorragende Lithium Batterie 3,6V 19000mAh Mono D
Die moderne Alternative, einsetzbar in Geräten mit hohem Strombedarf.
Beachten Sie bitte die Bedienungsanleitung
Abmessungen 33,6 x 60mm
Fast unbegrenzt lagerfähig.
Lieferbar in wenigen Tagen


Het type Baby C of Mono D zijn telkens 3,6v batterijen, met 4 batterijen heb je dus 14,4V en 8,5Ah of 19Ah  :shocked:
zouden deze kunnen opgeladen worden in zo een bloklader (4 x 3,6v) zoals voor NiCd of NiMh batterijen, zou dit bestaan?

focus_wrc

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 129
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #136 Gepost op: 6 oktober 2005 - 17:10 »
ik zie bij supernaut een laptop accu staan in zijn tekst, maar ik zie een paar celletjes in zijn foto's? of is het dat niet?

Black Phantom

  • Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 757
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #137 Gepost op: 6 oktober 2005 - 17:33 »
ik zie bij supernaut een laptop accu staan in zijn tekst, maar ik zie een paar celletjes in zijn foto's? of is het dat niet?
Die celletjes die je ziet komen uit een ontmantelde laptopbatterij.
In de batterijen die ik uit elkaar haal zitten zo 9 cellen.
Per 3 parallel en dan zo weer in serie met 3 groepjes.

Ik haal die volledig uit elkaar en scheid de goede van de slechte cellen.
Dan opnieuw aan elkaar solderen (per 3 parallel en zo 3 groepjes in serie), alle 9 de cellen op één lijn.
Zo maak ik 3 packs die ik in parallel aan elkaar soldeer.
Theoretisch kom ik zo op 11,1 V en 14,4 AHr

Wanneer mjin batterij op punt staat en mjin lampfitting nog wat verbeterd is, zal ik ook wel eens een fotooke plaatsen.

@Heinz: dat kleine lampje waarvan ik eerder sprak, is eentje van 35w. Dat zal ook bij mij als helmverlichting fungeren.
Halogeen dimmen is perfect mogelijk, maar ik vrees dat je geen dimmer gaat vinden die qua grootte in een helmlicht-concept gaat passen. :$
  

focus_wrc

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 129
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #138 Gepost op: 6 oktober 2005 - 18:29 »
aha wistek nie, jammer dat ik niemand vind  die aan zo'n accutjes kan raken :toeme:

Adri

  • Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1084
    • Big Bad Wolf
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #139 Gepost op: 6 oktober 2005 - 19:10 »
Ziet er mooi uit mannen, kopen jullie ook een intelligente lader om die batterijen te laden, want als je met een stopwatch ernaast moet staan  :devil: