Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 122505 keer)

Jerommeken

• 4Bikers Member
    • Jerommeken
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #160 Gepost op: 21 oktober 2005 - 19:51 »
Inzake verlichting is dit volgens BIKE de Preiss/Leistung Tipp :

Meer info hier : http://www.marwiusa.com/default.aspx?taxid=24&cid=productview&bbid=3&pid=44#42

Niet zo krachtig als de HID van Lupine : 900 Lumen en 900€  (dat is 1€ per Lumen :cry:)

Kostprijs : 189€ voor 500Lumen. Op de foto zie je een wat meer gele lichtkegel die de juiste plaatsen verlicht.

Life is too short to ride bad tracks ...

Adrenaline & endorphine !

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #161 Gepost op: 22 oktober 2005 - 10:24 »
In welke Bike staat dit? deze van oktober 2005?

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #162 Gepost op: 22 oktober 2005 - 20:09 »
Kostprijs : 189€ voor 500Lumen. Op de foto zie je een wat meer gele lichtkegel die de juiste plaatsen verlicht.

Ge moogt dan misschien wel een hogere lichtopbrengst hebben maar ik vind de vooropgestelde batterij-autonomie toch wat tegenvallen...
Ik dacht dat Adri op de 4Bikers Night Ride zei dat zijn systeem 40W licht gaf en maar 10W effectief verbruikte... batterij zou een 4-tal uur meegaan... weet wel niet exact hoeveel dat setje gekost heeft...

Hogervermeld setje gaat op 35W maar een 1.4 uur mee... en dat voor 189 €
dan denk ik dat de Sigma's prijs-kwaliteit zeker zo interessant zijn... de lichtopbrengt daarvan is voor mij meer dan voldoende.. alleen was mijn batterij wat beperkt in autonomie (oude type) ; ik heb me daarom zo'n Nipack bijbesteld...
Ik ben van mening dat je voldoende moet zien 's nachts om veilig te rijden, maar het bos in brand zetten hoeft nu ook weer niet voor mij... dan verliest je een stuk van de charme...
De eeuwige strijd tussen "genoeg zien" en "teveel zien"; moet ieder voor zich uitmaken !
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #163 Gepost op: 22 oktober 2005 - 21:38 »
Ik denk dat mijn setje ondertussen testwaardig is.
Het bestaat uit een "normaal" formaat halogeenlamp 35W 38°, en een klein lampje 35W 30°
Beiden zijn van een zwarte coating voorzien. Ze geven hun warmte voor 80% naar voor en 20% naar achter af.
Daarmee zou het wegsmelten van de fitting voorkomen moeten worden en de lichtopbrengst is ook beter.
Het spijtige is dat er geen 10° beschikbaar is in dit type lampen om mezelf naast flood- ook van spoticht te voorzien.
Bikemontage staat op punt, nu enkel nog het kleine lampje op m'n helm zien te bevestigen.

Daarstraks beide lampen aangeschakeld (70W). Na ruim een uur was er nog geen verzwakking merkbaar :shocked:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #164 Gepost op: 22 oktober 2005 - 21:56 »

Ge moogt dan misschien wel een hogere lichtopbrengst hebben maar ik vind de vooropgestelde batterij-autonomie toch wat tegenvallen...
Ik dacht dat Adri op de 4Bikers Night Ride zei dat zijn systeem 40W licht gaf en maar 10W effectief verbruikte... batterij zou een 4-tal uur meegaan... weet wel niet exact hoeveel dat setje gekost heeft...

H

Dat klopt ja, geeft 4u30 ongeveer met een NimH batterij. Kostprijs zie www.lumicycle.co.uk.

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
« Reactie #165 Gepost op: 24 oktober 2005 - 12:26 »
Zoals beloofd hier wat beeldmateriaal van m'n zelfgemaakt lichtsetje.
Het enige dat ik speciaal heb moeten kopen: de speciale lampjes en jackpluggen
Voor een goeie 8€ was ik gesteld.

De batterij:
de cellen van 3 laptopbatterijen samengesoldeerd tot een batterij van 11,4V 14,4Ahr. Middels warme lucht heb ik deze pack in een gedeelte drinkbus (onder) en gedeelte materiaalbus (boven) geperst gekregen. Langs de zijkant een 3,5mm jackvrouwke voorzien.

De bikemount:
Buizenklem met daarop een stukje PVC buis gevezen. Deze bikemount klikt zonder gereedschap op de stuurpen. Hij is niet nodig wanneer ik met één lamp rij. Wél wanneer ik met 2 lampen ga rijden (flood en spot)

Lamp (35W 38°):
stukske dikwandige PVC buis, inbouwschakelaartje, speciale halogeenlamp, stukje binnenband, scheeltje van een potje lagervet, briet, bikemount van oud computerke en jackvrouwke.
Dat jackvrouwke zit parallel op de voedingsdraden net voor de schakelaar. Hierin kan ik m'n tweede lampje pluggen. Zodoende loopt er slechts één draad richting batterij. Er is niks gelijmd zodat alle onderdelen zonder breken vervangen kunnen worden.

Helmlamp (35W 30°):
Kleine lampsocket, speciaal 3,5cm halogeenlampje, stukje binnenband.
Hiervoor moet ik nog een helmmount maken.
Is eventueel ook inschakelbaar als stuurverlichting.

Lamp middels bikemount op stuurpen

Ofte rechtstreeks op het stuur

Ik heb er geen patent op genomen dus nabouwen is ten zeerste aangeraden :shocked:

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #166 Gepost op: 24 oktober 2005 - 16:03 »
De bikemount is een schitterend idee :applaus: :applaus: :applaus:

Blijft dat goed staan???

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
« Reactie #167 Gepost op: 25 oktober 2005 - 08:52 »
De bikemount is een schitterend idee :applaus: :applaus: :applaus:

Blijft dat goed staan???
Yep,
dat klemt gelijk een te klein condoom.
Ik moet wel wat kracht gebruiken om de klem rond m'n stuurpen te krijgen.

Ik doe tussen stuurpen en klem ook nog een rubber strip.
Enerzijds om de pen te beschermen en anderzijds verkleint het de kans op verschuivingen (hoewel dat laatste dus niet echt nog is).

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #168 Gepost op: 27 oktober 2005 - 09:58 »
't is nie moeilijk 't is gemakkelijk 't is een hobby :grin: :grin:

Oke,

Smeltende lampkes, knallende batterijen...

what's next:
een burning camelbak? :toeme:

Ik heb een gat geboord in mijn frame, gevuld met lampenolie, een wiek ingestoken, rond mijn stuur* gedraaid,
ga dat vanavond ne keer testen!  :devil:
(*) voor de sceptischi: neen ik heb geen carbon stuur...  :huh:

experiment mislukt  :toeme:

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
« Reactie #169 Gepost op: 30 oktober 2005 - 22:05 »
Waarschuwing aan alle zelfbouwers:
De term "intelligente lader" is hier al een paar keer vernoemd. En ik dacht dat ik daarover met m'n originele laptoplader beschikte.
Niet dus.
De laadintelligentie zit em dus in de elektronica die je chiruggewijs uit de batterijen stript!
Ik heb dat zaterdag met het schijt in mijn broek mogen ondervinden.
Met de komende verlofdagen zat mijn eerste nightride eraan te komen dus ik stak mijn batterij in om nog eens deftig op te laden.
Dat totaal uit het oog verloren werd ik enkele uren later getrakteerd op een knalfestijn.

De cellekes ontploften het één na het ander. Telkens met een geweldige knal, het zuur langs alle kanten spuitend, de koperfolie door heel mijn kot slingerend en vuurspuwend gelijk genen ene draak kan. Ik kreeg de vlammen effe gestopt en heb de batterij in den hof gesmeten.
Daar ontstond de volgende kettingreactie van ontploffingen. Ik vermoed dat omwille van de hitteontwikkeling de isolatie smolt en de cellekes allemaal in kortsluiting kwamen te liggen. Terwijl begonnen enkele gloeiende deeltjes in mijn kot wat brand te stichten.
Potverdekke, ik liep nog harder dan mijn hartslag over en weer om alles onder controle te krijgen.
Gelukkig is me dat gelukt, maar ik was er ni goed van. Ik was blij toen die batterij geen geluid meer maakte en er geen licht meer uit kwam.
Ik mag ook van geluk spreken dat het zuur niet van de bijtende soort is, en dat ze niet ontplofte toen ik ze vast had om buiten te smijten.
Ik had daar vlakbij dan ook nog eens een pot petrol en een bak white spirit staan.

Nu kan ik er al een beetje over grappen, maar wees er maar zeker van dat ik behoorlijke angsten heb uitgestaan. Als ik niet thuis had geweest, of het niet zo snel had opgemerkt, dan was mijn kot afgebrand.

Extreme makeover noemen ze dat.
Voor:  Na:

focus_wrc

• 4Bikers Member
« Reactie #170 Gepost op: 30 oktober 2005 - 22:11 »
had je die energie gehad toen die ontploffing gebeurde op de bike gekregen, Xenon's zouden zich kapot branden  :shocked:
idd gevaarlijk spul precies, wij hebben ooit een niet oplaadbare batterij zien ontploffen in een lader  :muur: nu begrijp ik waarom rond sommige laders een klep is  :toeme:
gelukkig dat je thuis was of het boeltje was de fik in, en dit voor een beetje meer licht op de bike  :nerd:

ik denk ook dat de volledig luchtdichte verpakking ook niet zo goed was voor die celletjes tijdens het opladen
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2005 - 22:13 door focus_wrc »

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
« Reactie #171 Gepost op: 30 oktober 2005 - 22:57 »
ik denk ook dat de volledig luchtdichte verpakking ook niet zo goed was voor die celletjes tijdens het opladen
Interessant ...
Waarom denk je dat?
Ik denk dat de laptopbatterijen in hun originele toestand toch ook luchtdicht zijn?

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #172 Gepost op: 30 oktober 2005 - 23:46 »
Maai kom datte tegen zie?
Niet voor mee te lachen als je degevolgen beziet wat er allemaal zou kunnen meegebeuren. Een geluk vangod loiep het goed af.
Maar laat me eens vertellen dat mijne gebuur eens zijn bed in vuur in vlam stond door een elkt.deken welke zijn bedje warm ging maken, zoals bij vele zekers), hij kieperde gehele boeltje buiten  eerst op het dak van mijn keuken waarna het iets dieper viel op mijne veranda?
Dat was ook vlug gepaseerd. (En heb ik dan een brandladdertje). Dus opgepast met je petrol en Wh-Spirit.

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #173 Gepost op: 31 oktober 2005 - 08:02 »
De term "intelligente lader" is hier al een paar keer vernoemd. En ik dacht dat ik daarover met m'n originele laptoplader beschikte.
Niet dus.
De laadintelligentie zit em dus in de elektronica die je chiruggewijs uit de batterijen stript!
Met de komende verlofdagen zat mijn eerste nightride eraan te komen dus ik stak mijn batterij in om nog eens deftig op te laden.
Dat totaal uit het oog verloren werd ik enkele uren later getrakteerd op een knalfestijn.

daarom dat ik 55€ eigelijk geen geld vind voor een degelijk en betrouwbaar lichtsysteem  ;)

maar...je leert natuurlijk uit je fouten hé

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #174 Gepost op: 31 oktober 2005 - 08:26 »
daarom dat ik 55€ eigelijk geen geld vind voor een degelijk en betrouwbaar lichtsysteem  ;)

My point exactly !
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #175 Gepost op: 31 oktober 2005 - 09:38 »
Niet dus.

Nu kan ik er al een beetje over grappen, maar wees er maar zeker van dat ik behoorlijke angsten heb uitgestaan. Als ik niet thuis had geweest, of het niet zo snel had opgemerkt, dan was mijn kot afgebrand.

BP: amaai dat we dat niet meegemaakt hebben,  bangelijke foto´s zeg   :oops: >(
Ge hebt met haloween toch het juiste moment uitgekozen om nekeer goed te verschieten  :devil: :devil: :devil: :devil:
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2005 - 09:40 door Schijfrem »

focus_wrc

• 4Bikers Member
« Reactie #176 Gepost op: 31 oktober 2005 - 09:49 »
Interessant ...
Waarom denk je dat?
Ik denk dat de laptopbatterijen in hun originele toestand toch ook luchtdicht zijn?

omdat die cellen heel warm worden, en die plastic bussen een ander soort materiaal is dan het plastic dat gebruikt wordt voor de accu's zelf, die de warmte nog beter afgeven. Het zou het mss niet versneld hebben maar ontploffen zouden ze toch  :cry: jammer voor uw setje, maar accu's zijn nu eenmaal rare dingen, ik ga experimenteren met gewone AA oplaadbare, maar 2 Ah, en netjes op te laden afzonderlijk in laders

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
« Reactie #177 Gepost op: 31 oktober 2005 - 21:32 »

My point exactly !
Da's een reactie die ik wel verwachtte hoor.
Louter objectief gezien hebben jullie ook wel gelijk. Maar ik zie het toch anders.
- het plezier van het knutselen en de voldoening van een werkend zelfbouwproject
- sowieso de kostprijs
- de lichtsterkte tussen dat setje en het mijne is niet vergelijkbaar
- de autonomie van de batterijen is al helemaal niet vergelijkbaar
- ...

Maar zoals gezegd: uit je fouten leer je.
Ik ga op zoek naar nieuwe cellen en begin er terug aan.
Misschien de behuizing inderdaad eens herbekijken.

I'll be back  :ninja:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #178 Gepost op: 31 oktober 2005 - 23:32 »
Ondertussen fiets ik nacht na nacht rustig verder met m'n dure systeem, dat met de nacht zijn geld meer en meer opbrengt  :devil:
Het is een investering maar dit is nu de derde winter en so far-so good.

ik heb veel respect voor BP dat hij dit allemaal wil doen, en ik geloof er ook in dat hij er zal in slagen een goed systeem te maken, maar ik heb toch liever al die zorgen niet.Ik heb twee linkerhanden, ik geef het toe  :toeme:
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2005 - 23:35 door Adri »

Ivan

• 4Bikers Member
« Reactie #179 Gepost op: 1 november 2005 - 20:28 »

My point exactly !
Da's een reactie die ik wel verwachtte hoor.
Louter objectief gezien hebben jullie ook wel gelijk. Maar ik zie het toch anders.
- het plezier van het knutselen en de voldoening van een werkend zelfbouwproject
- sowieso de kostprijs
- de lichtsterkte tussen dat setje en het mijne is niet vergelijkbaar
- de autonomie van de batterijen is al helemaal niet vergelijkbaar
- ...

Maar zoals gezegd: uit je fouten leer je.
Ik ga op zoek naar nieuwe cellen en begin er terug aan.
Misschien de behuizing inderdaad eens herbekijken.

I'll be back  :ninja:

Brandverzekeringspolis laten aanpassen ;)
"The Peetfather"