Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 122506 keer)

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #180 Gepost op: 2 november 2005 - 18:50 »
nen timer tussen uwe lader steken, en altijd in de garage opladen.
Daar staan zowat minder brandbare dingen...
Nog ni voorgehad. Al wel eens de toppen van mijn vingers electrisch verbrand, maar ontploffen van de cellen.
Wat is de laadsterkte ? Hoeveel Amperes jaag jij door de batterij op welk voltage ?

Uiteraard is dit batterijzuur op het vuurtje van de verknochte anti-zelfbouwers, maar als je een beetje hobbyist in de vingers hebt, neem je dit soort toestanden er graag bij hoor, maakt het zelfs extra leuk.
LED there be light..

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #181 Gepost op: 2 november 2005 - 20:28 »
nen timer tussen uwe lader steken,
Zeeer bruikbare tip  :hail:

Wat is de laadsterkte ? Hoeveel Amperes jaag jij door de batterij op welk voltage ?
Originele Compaq lader (die dus bij de originele batterij hoort): 18,5V 2,7A

maar als je een beetje hobbyist in de vingers hebt, neem je dit soort toestanden er graag bij hoor, maakt het zelfs extra leuk.
Op het moment van de apocalyps zelf toch ni zenne :cry:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #182 Gepost op: 22 november 2005 - 23:18 »
Vandaag eens tot het gaatje gegaan met m'n Lumicycle en 20W lamp.
Het was zo lekker fietsen (een graad en bijna geen wind) dat ik voor 2u30 en 60km vertrokken was zonder er zelf erg in te hebben. na 2u10 begon de lamp te verzwakken en na 2u20 heb ik ze preventief afgezet.
Lumicycle geeft 2u20 met een nieuwe batterij, de mijne gaat ondertussen haar derde winter in (en die wordt dus gebruikt hee  :P )
Als het nog zo goed blijft moet ik m'n HID monteren, die gaat dubbel zo lang op de batterij en geeft dubbel zoveel licht.

Madman

• 4Bikers Member
    • http://www.mtbpassion.com
« Reactie #183 Gepost op: 23 november 2005 - 09:33 »
Waarschuwing aan alle zelfbouwers:
De term "intelligente lader" is hier al een paar keer vernoemd. En ik dacht dat ik daarover met m'n originele laptoplader beschikte.
Niet dus.
De laadintelligentie zit em dus in de elektronica die je chiruggewijs uit de batterijen stript!
Ik heb dat zaterdag met het schijt in mijn broek mogen ondervinden.
Met de komende verlofdagen zat mijn eerste nightride eraan te komen dus ik stak mijn batterij in om nog eens deftig op te laden.
Dat totaal uit het oog verloren werd ik enkele uren later getrakteerd op een knalfestijn.

De cellekes ontploften het één na het ander. Telkens met een geweldige knal, het zuur langs alle kanten spuitend, de koperfolie door heel mijn kot slingerend en vuurspuwend gelijk genen ene draak kan. Ik kreeg de vlammen effe gestopt en heb de batterij in den hof gesmeten.
Daar ontstond de volgende kettingreactie van ontploffingen. Ik vermoed dat omwille van de hitteontwikkeling de isolatie smolt en de cellekes allemaal in kortsluiting kwamen te liggen. Terwijl begonnen enkele gloeiende deeltjes in mijn kot wat brand te stichten.
Potverdekke, ik liep nog harder dan mijn hartslag over en weer om alles onder controle te krijgen.
Gelukkig is me dat gelukt, maar ik was er ni goed van. Ik was blij toen die batterij geen geluid meer maakte en er geen licht meer uit kwam.
Ik mag ook van geluk spreken dat het zuur niet van de bijtende soort is, en dat ze niet ontplofte toen ik ze vast had om buiten te smijten.
Ik had daar vlakbij dan ook nog eens een pot petrol en een bak white spirit staan.

Nu kan ik er al een beetje over grappen, maar wees er maar zeker van dat ik behoorlijke angsten heb uitgestaan. Als ik niet thuis had geweest, of het niet zo snel had opgemerkt, dan was mijn kot afgebrand.

Daarom dat ik je vroeg welke "intelligente lader" dat je gebruikt?  :huh: . Het oplaad cyclus voor een L-ION batterij is vrij comlex. Een echte L-ion lader heeft ook een temperatuur sonde om op de batterij te plaatsen zodat deze de laad - stroom/spanning aanpast aan de temperatuur. Daarom gebruik ik NIMH batterijkes, deze laders zijn makelijker te vinden en te bouwen. Loodaccu's zijn het meest eenvoudige (laden/gebruik) maar hebben als nadeel dat ze vrij zwaar zijn(extra training  ;) )

Hier een beetje info betreffende accu's http://www.batteryuniversity.com/

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #184 Gepost op: 24 november 2005 - 19:06 »
hier een site met een mooi zelfbouw projekt, klik op mtb

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #185 Gepost op: 3 december 2005 - 19:01 »
Nog effe het volgende ivm nachttochten ( misschien is er hier ergens al over gesproken en heb ik erover gekeken ):
Is het´s avonds wettelijk wel toegelaten om na zonsondergang in het bos te gaan rondfietsen ?
Ik zou nl. binnenkort in eigen streek nekeer een toerke willen gaan doen in´t donker en zal daarbij ENKEL op de Bloso routes fietsen.
Tevens beschik ik over een degelijke set verlichting en draag steeds een fluoreserend jasje maar .... MAG HET WEL ??
Kun je geen problemen krijgen met bvb de heren van bosbeheer ?

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #186 Gepost op: 3 december 2005 - 19:06 »
In principe mag het NIET. Maar een autostrade door de bos mag dan ook niet.
In de praktijk heb je geen problemen zolang je op de wegen blijft. Het is de bedoeling dat je het nachtwild niet stoort en de slapers niet wakker maakt.
De wet die het verbiedt dateert uit 1620 of daaromtrent en is vooral tegen stropers gericht.

Wanneer ga je? Laat me wat weten als je Kabouter Nachtraaf erbij wil  :)

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #187 Gepost op: 3 december 2005 - 20:12 »
Deze rubriek behandelde juist maar enkele verlichtings setjes tot nog toe en nu kom jij opgezet met een geheel andere vraag. Ik hoop dat je voldoende antw krijgt.

Ik verkreeg van de Sint wel een verlichtings setje en kon dit alvast uittesten op de nachttocht te Merelbeke-Melsen.
Het voldoet zeker aan mijn verwachtingen, maar hoog scoren... zou ik het niet noemen. Altans voor mij  krijgt het zeker een voldoende, maar om echt te trekken door een omgeploegd landschap met hindernissen bezaaid, nee dan voldoet het zeker niet.
Het gaat hier om ne PLETZ "Tikka" hoofdlamp met drie LEC lampjes, welke op het doosje een verlichtingbereik bieden van 15m maar in werkelijkheid juist een 5m bereik bied. De baterijen zouden een 150u verlichtingbieden en dit moet nu ook wel nog afgewacht worden of dit zo blijkt te zijn. Het is wel een uitblinker in het gewicht dus zeker draagbaar een aangenaam om het voor langeretijd te dragen, hier sort het wel hoog.
Het voldoet zeker en is ruim goed voor zijn prijs maar technische stukken zou ik me er zeker niet mee wagen. Rudy VdE
« Laatst bewerkt op: 3 december 2005 - 20:20 door Beethoven »

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #188 Gepost op: 3 december 2005 - 22:00 »
Deze rubriek behandelde juist maar enkele verlichtings setjes tot nog toe en nu kom jij opgezet met een geheel andere vraag. Ik hoop dat je voldoende antw krijgt.

Ik verkreeg van de Sint wel een verlichtings setje en kon dit alvast uittesten op de nachttocht te Merelbeke-Melsen.
Het voldoet zeker aan mijn verwachtingen, maar hoog scoren... zou ik het niet noemen. Altans voor mij  krijgt het zeker een voldoende, maar om echt te trekken door een omgeploegd landschap met hindernissen bezaaid, nee dan voldoet het zeker niet.
Het gaat hier om ne PLETZ "Tikka" hoofdlamp met drie LEC lampjes, welke op het doosje een verlichtingbereik bieden van 15m maar in werkelijkheid juist een 5m bereik bied. De baterijen zouden een 150u verlichtingbieden en dit moet nu ook wel nog afgewacht worden of dit zo blijkt te zijn. Het is wel een uitblinker in het gewicht dus zeker draagbaar een aangenaam om het voor langeretijd te dragen, hier sort het wel hoog.
Het voldoet zeker en is ruim goed voor zijn prijs maar technische stukken zou ik me er zeker niet mee wagen. Rudy VdE

Die 150uur dat klopt wel degelijk hoor, dat is geen probleem. Is eigenlijk meer een lampje om mee te wandelen, maar ik heb er indertijd toch sommige gedeeltes van de chemins du soleil gedaan. Al denk ik dat ik een modelleke met vijf ledjes heb, dat iets krachtiger is.
Team Green : www.team-green.be

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #189 Gepost op: 5 december 2005 - 01:13 »
Ha, Zeker bedankt voor de info. Das dus alvast ook geweten dit door een andere die er am evaring mee had.
Maar wat ik niet weet mag ik ook niet neerpennen.

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #190 Gepost op: 5 december 2005 - 07:57 »

@Beethoven:  bedoel je mijn vraag hierboven ivm het wel of niet mogen rijden in het bos ´s avonds ??
Sorry maar ik zag alleen maar een algemene topictittel over "nachttoeren" en weeral een nieuw topic aanmaken over bijna hetzelfde ...  :o  Het leek mij logisch dat alle vragen ivm nachttoeren, dus niet alleen verlichtingssetjes,  hier onder ditzelfde topic gezet worden, niet ??

Wowtre

• Wouter Roose
  • 4Bikers Member
« Reactie #191 Gepost op: 6 december 2005 - 14:24 »
Ik ben ook wel van plan om deze winter een nachtritje te doen, welke verlichting moet ik dan nemen om voldoende te kunnen zien, in het bos?
liefst niet te duur maar het moet wel voldoende licht geven.
Ik dacht aan zoiets:
http://www-test.bike2build.nl/toonartikel.php?id=10367

voldoende of raden julie iets anders aan?

ik heb die cateye HL-EL500 gekocht. 't is een fijn ding:
* geeft bijna zoveel als een 5watt halo (vergeleken met die van mijn maat)
* mooi wit licht trouwens
* gaat heel lang mee: met 4AA duracel batterijen begon die iets minder te geven na een 8-tal uur rijden, ik heb er nu oplaadbare van 2300mAh in en die geven na 5uur nog geen enkel verzwakking. Een nachtje doorrijden vormt dus geen probleem.
* voor een ritje langs een gekend, niet al te technisch parcours is het zeker voldoende, maar bij een nachtelijke TT zou ik er toch niet te wild mee doen
* bij nat weer wordt het licht precies meer opgeslorpt door de ondergrond
* schijnt vooral recht door, je hebt dus niet zo'n breed licht vlak

conclusie: lichte, niet al te dure oplossing voor niet al te extreem gebruik

aanvulling:
Tevens beschik ik over een degelijke set verlichting en draag steeds een fluoreserend jasje maar .... MAG HET WEL ??
Kun je geen problemen krijgen met bvb de heren van bosbeheer ?

om in orde te zijn moet je ook een reflector voor en achteraan hebben, in de wielen of op de banden en aan de pedalen. Ik heb mijn oud stalen ros zo uitgedost : shwalbe marathon banden met reflecterende strip, rode reflector achteraan, voor en achterlicht en ik draag reflecterende enkelbanden. Ik draag ook zo'n vestje en fietskledij met her en der reflecterende strips. Lijt me veilig genoeg en ik zal wel gezien worden, maar 100% wettelijk in orde ben ik niet wegens geen witte reflector vooraan en ik weet niet of die enkelbanden aanvaardworden als alternatief voor de pedaal reflectoren.

Ik rij 's avonds ook wel eens door donkere boswegen en was me er niet van bewust dat dat niet mag, opschrikkend wild heb ik nog niet gezien, of het moesten parende vossen zijn of vossende paren zijn?
« Laatst bewerkt op: 6 december 2005 - 21:53 door Wowtre »

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #192 Gepost op: 6 december 2005 - 21:13 »
@Schijfrem, ik drukte me enigzins verkeerd uit, maar ik juig je vraag zeker welkom. Niet alleen een verlichtingset maar ook alle andere duister en biezonderheden zijn hier zeker welkom. Waarom je vraag niet, welke toch in dit kader gesteld zijn, trouwens goed gevonden.

Ivan

• 4Bikers Member
« Reactie #193 Gepost op: 7 december 2005 - 09:47 »
We hebben volop licht maar het ontbreekt ons voorlopig aan nachtelijke ritten :toeme:
"The Peetfather"

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #194 Gepost op: 7 december 2005 - 10:55 »
We hebben volop licht maar het ontbreekt ons voorlopig aan nachtelijke ritten :toeme:

Idd, aan de kanten van O-Vl en W-Vl wordt er af en toe nog eens een nachtritteke georganiseerd maar hier in Brabant is het maar poverkes   :(

We zullen vanuit dees forum best niet te lang wachten om nog eens een ritje te doen want die in Overijse was dik OK  :applaus:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
« Reactie #195 Gepost op: 7 december 2005 - 12:10 »
We wachten op "goede" sneeuw om eens een nachtritteke in de sneeuw te gaan organiseren , als ik me niet vergis

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #196 Gepost op: 7 december 2005 - 22:45 »
Loopt naar de jaarswissel en dat zal het wezen. Immers vroeger merkte je die avondritten ook  niet zo frequent op. Plots rijzen ze de pan uit. En wil jene vrijdag avond rit ga eens langs bij www. pervelo.be die vertrekken nu vrijdag en doen om de 3 weken aldaar ne tocht.
Die club is wel van Geraadsbergen en de muur zit er steeds bij. Veel suc6.

mosquito

• Gast
« Reactie #197 Gepost op: 9 december 2005 - 19:08 »
hello,

ik heb een klein vraagje omtrent de verlichtingsset van sigma, nu er 2 modellen zijn ( mirage evo set & mirage evo + evo x pro )
welke is de beste nu eigenlijk daar het toch om twee verschillende batterijen gaat dacht ik en wat zijn de mogelijke prijzen van deze 2 ?? en de voor en nadelen van beide

Mosquito  :cool:

Ivan

• 4Bikers Member
« Reactie #198 Gepost op: 9 december 2005 - 19:43 »
hello,

ik heb een klein vraagje omtrent de verlichtingsset van sigma, nu er 2 modellen zijn ( mirage evo set & mirage evo + evo x pro )
welke is de beste nu eigenlijk daar het toch om twee verschillende batterijen gaat dacht ik en wat zijn de mogelijke prijzen van deze 2 ?? en de voor en nadelen van beide

De mirage EVO + EVO X Pro is een recentere en verbeterde uitgave.De grote verbetering is op het vlak van de batterij die is veel compacter.
« Laatst bewerkt op: 9 december 2005 - 21:27 door Ivan »
"The Peetfather"

Charel

• 4Bikers Member
« Reactie #199 Gepost op: 9 december 2005 - 19:50 »
hello,

Mirage evo +evo x pro met helmbevestiging voor een halo van 10 w en de halo van 5 w moet je op het stuur plaatsen en met Ni Mh batterij  ,de batterij bevestig ik op mijn stuurpen , je kan ook beide halo s op je stuur plaatsen ,maar de eerste metode vind ik pers de efficienste ( heb de tochten in Torhout en Melsen der mee greden in de blubber en ik kon alles zien waar ik wilde rijden )  Ik heb zelfs twee batterijen ,ene op het stuur voor de halos die op het stuur bevestigd en ene in mijn achterzak voor de halo van 10 w op mijn helm . De batterijen (moeten een paar keer gebruikt zijn om de volle kapaciteit te hebben berijkt)  gaan bij mij 2 h30 a 2 h 45 mee .