Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 122507 keer)

mosquito

• Gast
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #200 Gepost op: 9 december 2005 - 20:28 »
en wat bedraagt de prijs van die nieuwe evo X lichtset als ik weten mag ???

Mosquito

Charel

• 4Bikers Member
« Reactie #201 Gepost op: 9 december 2005 - 20:54 »
en wat bedraagt de prijs van die nieuwe evo X lichtset als ik weten mag ???

Mosquito
   75 eurotjes bij  Bike-discount ( pas op je moet min 100  euro per bestelling hebben )

Slowlegs

• 4Bikers Member
« Reactie #202 Gepost op: 9 december 2005 - 23:09 »
Ter info : In Decathlon gezien : de Sigma EVO halo 5 watt met de oude batterij, stuurbevestiging e.d. voor 45 eurokes.

mosquito

• Gast
« Reactie #203 Gepost op: 9 december 2005 - 23:11 »
kzal es gaan informeren bij van eyck een dezer dagen

Mosquito  :cool:

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #204 Gepost op: 14 december 2005 - 22:52 »
Nog een vraagske ivm de Mirage Evo + Mirage EVO X* :
Ik heb zo een setje en dat bestaat uit 2 lampen: een gewone Evo ( niet hallogeen ) en een hallogeen.
Zou het aan te raden zijn om de gewone te vervangen door een hallogeen en dus rond te gaan toeren met 2 hallogeen lampen ?
Of gaat dat de autonomie van de NiMh batterij ewa te rap naar beneden trekken ?

Op H&S Bike-Dislount staat de Evo-x nu 22 euro en da´s toch gene prijs hé  :P
« Laatst bewerkt op: 14 december 2005 - 22:58 door Schijfrem »

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
« Reactie #205 Gepost op: 15 december 2005 - 10:20 »
Citaat van: WiLL3Ms
Ik zat aan de schelde me diene gast van 4Bikers diene had precies zijn autolampen op zijne velo gezet !
The Tiger became a Leopard...

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #206 Gepost op: 15 december 2005 - 10:49 »
Jong en onervaren

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #207 Gepost op: 15 december 2005 - 13:17 »
...
De lichten op het stuur zijn uitstekend als omgevingsverlichting en met de 10w op mijn helm kan ik lichten waar ik heen wil rijden .  Met deze kombinatie heb ik voor den ogenblijk de beste resultaten   (heb ook al met een Pezzl  op mijn helm gereden en dat voldoet voor mij niet ) . ...
: :grin: :grin: :grin: dat was ik met mijn 2 evos en met mijn ene evo x op mijn helm  .

Ik rij nu met de gewone Evo en de hallogeen Evo op mijn stuur en een Petzel lamp op mijn helm rond. De lichtopbrengst van de beide lampen op mijn stuur is zeker voldoende maar ben gewoon benieuwd wat 2 hallogeen spots op mijn stuur zouden geven  :P
Jij zegt dat de Petzel op uw helm niet afdoende was en je nu met de Evo x op uw helm rijdt.
Tja, de meeste petzel lampen voor op de helm zijn tegenwoordig met leds en daar kunt ge minder een gerichte bundel opwekken.
Maar de petzel die ik op mijn helm heb staan is nog een oud model dat ik in een adventure winkel op de kop kon tikken.
Deze hallogeen lamp is regelbaar en geeft een scherpe bundel af die bij heel donker tot 40 meter op een oppervlak een lichtpunt geeft van een ong. een halve meter in doorsnede. Daar ben ik dus heel kontent van.
Nadeel is dat ze zo een oud type van 4,5v batterij gebruikt , 3LR12 - MN1203.

Joris

• Joris Van Loco
  • 4Bikers Member
« Reactie #208 Gepost op: 17 december 2005 - 15:12 »
Het knutselvirus heeft me ook te pakken en ik heb me dan ook zelf een lamp gebouwd. Origineel is het ontwerp wel niet. (Bedankt black Phantom  :applaus:): Foto's van de lamp.

Als batterij gebruik ik een loodaccu van 12V 7Ah. Een zwaar ding, maar je hebt daar 's nachts niet zoveel last van omdat je snelheid toch lager is. De lamp is een speciale halogeen lamp: 20W 10° Osram decostar IRC halogeenlamp. IRC-lampen geven tot 30% meer lichtopbrengst omdat een deel van de warmte die vrijkomt terug wordt omgezet in licht. Bovendien zijn ze niet duur, maar 3,5 euro. Je hebt ze in 20, 35 en 50W en als spot 10° of als flood 24 of 36°. Momenteel heb ik enkel nog maar de spot, maar een floodlamp (24°) is in bestelling.

De lamp is ingebouwd in een oude waterleidingsbuis en afgedicht met een oude binnenband. De drukschakelaar, om de lamp aan en uit te zetten, is afgedicht tegen vuil en regen met het vingertopje van een latexhandschoen. Onderaan zijn er verluchtingsgaten geboord.

Vorige donderdag heb ik de lamp eens uitgetest en het geheel smelt niet, en het geeft een fantastisch wit licht. In vergelijking met de sigmalamp (5+10 W lampen aan), geeft z'on 20W IRC-lamp veel meer en ook veel witter licht. Het verschil was echt groot.

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #209 Gepost op: 17 december 2005 - 22:09 »
Het knutselvirus heeft me ook te pakken en ik heb me dan ook zelf een lamp gebouwd. Origineel is het ontwerp wel niet. (Bedankt black Phantom  :applaus:): Foto's van de lamp.

Als batterij gebruik ik een loodaccu van 12V 7Ah. Een zwaar ding, maar je hebt daar 's nachts niet zoveel last van omdat je snelheid toch lager is. De lamp is een speciale halogeen lamp: 20W 10° Osram decostar IRC halogeenlamp. IRC-lampen geven tot 30% meer lichtopbrengst omdat een deel van de warmte die vrijkomt terug wordt omgezet in licht. Bovendien zijn ze niet duur, maar 3,5 euro. Je hebt ze in 20, 35 en 50W en als spot 10° of als flood 24 of 36°. Momenteel heb ik enkel nog maar de spot, maar een floodlamp (24°) is in bestelling.

De lamp is ingebouwd in een oude waterleidingsbuis en afgedicht met een oude binnenband. De drukschakelaar, om de lamp aan en uit te zetten, is afgedicht tegen vuil en regen met het vingertopje van een latexhandschoen. Onderaan zijn er verluchtingsgaten geboord.

Vorige donderdag heb ik de lamp eens uitgetest en het geheel smelt niet, en het geeft een fantastisch wit licht. In vergelijking met de sigmalamp (5+10 W lampen aan), geeft z'on 20W IRC-lamp veel meer en ook veel witter licht. Het verschil was echt groot.

hmmm ... ben toch nieuwsgierig wat dat samen allemaal weegt  :P

Joris

• Joris Van Loco
  • 4Bikers Member
« Reactie #210 Gepost op: 18 december 2005 - 10:55 »
hmmm ... ben toch nieuwsgierig wat dat samen allemaal weegt  :P

Het is inderdaad geen lichtgewicht spul. De batterij weegt volgens de spec's 2660 g. Maar daar kan ik toch bijna 4uur mee fietsen. Maar met een loodaccu van 3.2Ah kan je bijna 2u fietsen en die weegt maar 1400g.  :huh: Als je lichtgewicht batterijen wil, moet je maar de experimenten in dit forumonderdeel uitproberen. Of je spaarvarken openmaken. :money:

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #211 Gepost op: 19 december 2005 - 22:43 »
Weet er iemand of een 12v halogeenlampje lang zou meegaan op een 18v accu?

Joris

• Joris Van Loco
  • 4Bikers Member
« Reactie #212 Gepost op: 19 december 2005 - 23:21 »
Soms worden er een iets hoger voltages aangelegd om een grotere lichtopbrengst te bekomen, maar dit heeft altijd tot gevolg dat de levensduur van je lamp vermindert. Maar 50% teveel aan volt, geeft volgens mij gewoon BANG en niets meer. Op de website van Osram geven ze aan dat dat de levensduur van IRC-lampen vermindert met 75% bij 10% overvoltage .

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #213 Gepost op: 20 december 2005 - 10:26 »
Soms worden er een iets hoger voltages aangelegd om een grotere lichtopbrengst te bekomen, maar dit heeft altijd tot gevolg dat de levensduur van je lamp vermindert. Maar 50% teveel aan volt, geeft volgens mij gewoon BANG en niets meer. Op de website van Osram geven ze aan dat dat de levensduur van IRC-lampen vermindert met 75% bij 10% overvoltage .

Ik vrees ook dat het een eenmalige lichtflits zal zijn, maar ik denk er aan om een systeem te maken met mijn accu's van mijn boormachine (twee accu's van 18v en 3.0Ah), kwestie van de kostprijs wat te drukken en geen exploderende batterijentoestanden te hebben, komen namelijk met de juiste lader en zo...
Is het mogelijk om bvb een extra lampje (12v) in serie te plaatsen? of maak dit niets uit?

Joris

• Joris Van Loco
  • 4Bikers Member
« Reactie #214 Gepost op: 20 december 2005 - 20:00 »
Op voorwaarde dat de interne weerstand van elk lampje gelijk is. Immers in een serieschakeling geldt dat V1/R1=V2/R2 en dus is het voltage dat elk lampje trekt omgekeerd evenredig met de weerstand. In theorie zou je mogen verwachten dat 2 lampkes van hetzelfde merk en type dezelfde interne weerstand hebben, maar of dit in de praktijk ook geldt betwijfel ik sterk.

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #215 Gepost op: 23 februari 2006 - 11:25 »
Cateye double and triple shots light getest door cyclingnews.com

:cool:

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
« Reactie #216 Gepost op: 23 februari 2006 - 13:24 »
Zoals in een eerder bericht heb ik ooit 2 Petzl Micro's gemonteerd. Ik gebruik nu de Sigma Sport "doppelscheinwerfersatz" Evo + Evo Pro met een Ni-Pack. De batterij komt op 350 gram, wat toch een klein verschil is met die + 2 kilo die hierboven staat, en die gaat ook 4 uur mee (tenzij je voltijds de grote phare gebruikt - dan 2 uur). Ik combineer met een Tikkina op de helm als het moet. Ruim voldoende.
Caàl e Doss: cavalli celesti

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #217 Gepost op: 19 september 2006 - 18:06 »
Hallo iedereen,
Na het hele internet te hebben afgezocht heb ik op een dood moment op 't werk ook een fietslampje ineengeflanst. uitgerust met een halogeenspotje uit m'n living en eenvoudig te bevestigen op mijn fietsen met een simpele o-ring. Maar nu.........ik heb al zoveel verschillende batterijvormen en idee's gezien ondertussen dat ik niet meer weet wat ik nu het beste kan gaan gebruiken. geef me eens wat goede raad. De vereisten zijn; niet te groot of te zwaar of te duur, brandduur met een 30w lamp +/- 2u. (persoonlijk lijkt me die truuk met die afgedankte laptopbatterijen het interessantste maar ik zou beg*t niet weten waar ik ze moet gaan halen.

« Laatst bewerkt op: 20 september 2006 - 20:15 door PhrAcE »

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #218 Gepost op: 19 september 2006 - 19:34 »
Koop een hoop 1,5 volt oplaadbare batterijen en begin te puzzelen.
Er zijn betaalbare batterijen die 2500, 2700mah geven, acht of tien in serie moet je al ergens brengen zeker!
Er bestaan batterijhouderkes die je gewoon nog weatherproof moet maken!
En als je durft 2 zo'n pakken parallel (maar ik zou gewoon een tweede reservebatterij voorzien).

Er bestaan ook 1,2 V 8000mah batterijen, die zijn wel een hoop groter en zwaarder!

Joris

• Joris Van Loco
  • 4Bikers Member
« Reactie #219 Gepost op: 19 september 2006 - 20:26 »
Koop een hoop 1,5 volt oplaadbare batterijen en begin te puzzelen.
Er zijn betaalbare batterijen die 2500, 2700mah geven, acht of tien in serie moet je al ergens brengen zeker!
Er bestaan batterijhouderkes die je gewoon nog weatherproof moet maken!
En als je durft 2 zo'n pakken parallel (maar ik zou gewoon een tweede reservebatterij voorzien).

Er bestaan ook 1,2 V 8000mah batterijen, die zijn wel een hoop groter en zwaarder!
De klassieke oplaadbare NiMH batterijen geven maar 1.2V, je hebt er dus minstens 10 in serie van nodig om aan 12V te geraken.