Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 122486 keer)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #220 Gepost op: 19 september 2006 - 20:33 »
Daarom dat ik schreef 8 tot 10 :angel: ;), meestal zie je dat ze toch maar 8 batterijen gebruiken, 9,6V is over het algemeen ook voldoende.

Joris

• Joris Van Loco
  • 4Bikers Member
« Reactie #221 Gepost op: 19 september 2006 - 20:41 »
Ik heb zelfs eens gelezen (niet geprobeerd) dat je voor een hogere lichtopbrengst je lamp kunt boosten met een hoger voltage. Dus 13,2V met 11 batterijen. Het zou wel de levensduur van je lamp inkorten. :hail:

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #222 Gepost op: 19 september 2006 - 20:42 »
Indien ge na een tijd het knutselen toch beu moest zijn en overweegt iets licht voor op het stuur te kopen:

http://www.zweibrueder.com/produkte/bikerlampen/ledlenserbikertriplex.html

In Leuven ken ik zo een winkel en daar hebben ze nog het oude model met 1 led .
Mannekes, licht dat dat ding afgeeft, niet te geloven wat een krachtige bundel  :cool:
Kostprijs ongeveer 55 euro  :cry:

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #223 Gepost op: 19 september 2006 - 21:53 »
@ Gilbo: wat een onwijs gaaf omhulsel.
Zelf gedraaid veronderstel ik.

Maar aangezien je met het klassieke "livinglampke" werkt ... wordt die metalen behuizing niet gigantisch warm?

NeWgUy

• 4Bikers Member
« Reactie #224 Gepost op: 20 september 2006 - 15:55 »
Ik heb geen dure lampjes maar ik rij ook nooit 's nachts,
juist soms als het donker wordt rond 20.30 voor de rest rij ik niet in het donker...
kheb een paar fotokes op het internet gevonden

LS026

LIGHTING SET

Set 1: RL403R + RL403W
Set 2: RL403R + RL403Y
Set 2: RL403R + RL401WW 
http://www.smart-bike.com/items.htm met deze code LSO26

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #225 Gepost op: 20 september 2006 - 18:12 »
@ Gilbo: wat een onwijs gaaf omhulsel.
Zelf gedraaid veronderstel ik.

Maar aangezien je met het klassieke "livinglampke" werkt ... wordt die metalen behuizing niet gigantisch warm?

idd zelf gedraaid en gefreest :cool:

De temperatuur van het geheel is nog een vraagteken aangezien ik nog geen batt. heb, ben er nu wel over aan het denken om zo'n spotje te kopen waar het halogeenlampje vervangen is door 20 witte leds en dit dan te gebruiken. Weet alleen niet wat het verschil in lichtopbrengst is.
Momenteel gebruik ik een cateye op m'n stuur met drie led's en zet ik ook nog een Petzl MYO3 op mijn hoofd. Dit is net voldoende om door het bos naar m'n werk te rijden,
inderdaad,  ik kan offroad naar mijn werk rijden :shocked:

Jan B.

• Jan Bailleul
  • 4Bikers Member
    • Jan Bailleul's Mountainbiking-website!
« Reactie #226 Gepost op: 1 oktober 2006 - 10:09 »
Ik kan ook deze tip geven, die ik zelf belangrijk gevonden heb bij mijn nachttrainingen: als je voor het eerst een nachttocht doet, rij die dan op een parcours dat je van binnen en buiten kent.

Dit probleem is me ooit voorgevallen op een nachttraining in Heusden-Zolder (65 km, rijitijd 4u, temperatuur 0°): ik reed in de boszone voorafgaand aan het atletiekstadium op het blosoparcours van Heusden-Zolder, en ik sloeg een verkeerde afslag in. Probleem: ik zat op een nieuw stuk pad in het midden van een bos, op een parcours dat ik wel al 100x afgelegd had.

Wat heb ik gedaan: het geluk gehad om mij te kunnen orienteren op de straatverlichting in de buurt, en zo terug op het juiste pad geraakt.

Het kon dus veel erger geweest zijn, met als maximum ik die een nachtje bij 0° doorbracht in de bossen van Heusden-Zolder...

Let er dus op dat je je parcours van binnen en buiten kent!
http://www.janbailleul.be/mtb -- Mijn persoonlijke mtb-site, met nadruk op marathons, een logboek, bio, materieel, VERNIEUWDE tochtverslagenpagina, kalender, enz...

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #227 Gepost op: 1 oktober 2006 - 16:13 »
Ik deed steeds het omgekeerde, zoveel mogelijk ongekende stukken alleen in het donker opzoeken.
Je krijgt dan terug het gevoel avonturier te zijn, je kan nog eens effe verloren rijden, alles is plots een stuk technischer...

met GPS is verloren rijden alweer geen optie meer natuurlijk :toeme:

Jan B.

• Jan Bailleul
  • 4Bikers Member
    • Jan Bailleul's Mountainbiking-website!
« Reactie #228 Gepost op: 1 oktober 2006 - 16:19 »
Ik deed steeds het omgekeerde, zoveel mogelijk ongekende stukken alleen in het donker opzoeken.
Je krijgt dan terug het gevoel avonturier te zijn, je kan nog eens effe verloren rijden, alles is plots een stuk technischer...

met GPS is verloren rijden alweer geen optie meer natuurlijk :toeme:

Dat is idd. een tip voor gevorderden, maar voor beginners kan het een goed idee zijn om niet in het wilde weg te rijden. Ikzelf heb ondertussen een paar honderd kilometers nachtritten gedaan, en zelfs na mijn derde rit reed ik nog verloren voor een stukje. Voorbeeld: in bokrijk reed ik ergens rechtdoor terwijl ik een flauwe bocht naar rechts moest nemen. En ik ken dat parcours van jaren trainingen en nachtritten.

Het vraagt ook veel meer concentratie om 's nachts te rijden.

Zie ook mijn website voor verslagen van nachttochten (op de tochtverslagenpagina), waaronder een uitgebreid verslag van mijn eerste nachttocht: http://www.janbailleul.be/mtb/index.php?pag=4&pk=4&jaar=2 . Foto's onderaan de pagina!!
http://www.janbailleul.be/mtb -- Mijn persoonlijke mtb-site, met nadruk op marathons, een logboek, bio, materieel, VERNIEUWDE tochtverslagenpagina, kalender, enz...

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #229 Gepost op: 17 oktober 2006 - 18:58 »
Iemand ervaring met de knog Gator?

Of met een andere lamp met 3 watt Luxeon LED's, die van cat-eye?

Die ledjes geven blijkbaar wel wat licht, en er staan 5 watt lampkes in de rij voor serieproduktie! Er zijn zelfs 10 W prototypes
http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/220_162_164/products_id/384
Een goede oplossing voor de zelfbouwprojecten :ohmygod:

En, om de spraakverwarring te beperken:
www.veilig.nl/techniek/lumen.htm

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #230 Gepost op: 18 oktober 2006 - 08:50 »
Weet er iemand of een 12v halogeenlampje lang zou meegaan op een 18v accu?
Soms worden er een iets hoger voltages aangelegd om een grotere lichtopbrengst te bekomen, maar dit heeft altijd tot gevolg dat de levensduur van je lamp vermindert. Maar 50% teveel aan volt, geeft volgens mij gewoon BANG en niets meer. Op de website van Osram geven ze aan dat dat de levensduur van IRC-lampen vermindert met 75% bij 10% overvoltage .

Ik heb redelijk wat ervaring met per ongeluk een aanhangwagen uitgerust met 12 V lampen aan een 24 V jeep te hangen... is me verschillende keren gebeurd  :(
Laten we zeggen dat 90 % van de lampen toch een kwartier het dubbele van de spanning uithouden, één enkele zelfs een paar uur. Dit voor gewone gloeilampen - ik heb geen idee of halogeen of LED's daar gevoeliger aan zijn.
Wat meer extra V kan niet zo heel veel kwaad denk ik, als je in de regio van 13.2 V voor een 12 V blijft zal de totale levensduur waarschijnlijk ruim meer zijn dan je de lamp op een paar jaar gaat gebruiken.

Profi

• john hinderyckx
  • 4Bikers Member
« Reactie #231 Gepost op: 29 oktober 2006 - 12:47 »
Kben aan het overwegen om ook een lichtset aan te kopen.
Op bike-discount.de is er momentueel een aanbieding van sigma verlichting.
Welke zou ik nemen , de Mirage EVO + EVO X met 2 lampjes (5 en 10 watt) aan 49.90 euro of de Mirage EVO pb met 1 lampje (5 watt) aan 29.90 euro .Zou het voldoende zijn om snachts met 1 lampje te rijden?? ;)
zie eens op onze gastenkamer www.breadandbutter.be

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #232 Gepost op: 29 oktober 2006 - 13:16 »
Welke zou ik nemen , de Mirage EVO + EVO X met 2 lampjes (5 en 10 watt) aan 49.90 euro of de Mirage EVO pb met 1 lampje (5 watt) aan 29.90 euro .Zou het voldoende zijn om snachts met 1 lampje te rijden?? ;)

Met die 5 watt heb je niet voldoende!

De Nimh batterij is ook zijn meerprijs waard!

Er zijn ondertussen ook een aantal LED lampen die zeker hun mannetje staan!
In de O2 van deze maand staat een testje van 7 lampen.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #233 Gepost op: 29 oktober 2006 - 13:23 »
Ik doe het met twee led lampkes,eentje van Cateye(zo een staaf modelleke) en eentje uit den Briko dat enorm veel licht geeft,natuurlijk niet te vergelijken met die duurdere oplaad modellen.Maar toch voldoende.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Profi

• john hinderyckx
  • 4Bikers Member
« Reactie #234 Gepost op: 29 oktober 2006 - 13:31 »
In O2 bikers komt de sigma als beste uit de test , zekers als je de prijs bekijkt.
En als je 2 led lampjes koopt kom je toch ook aan de prijs van +/- 40 euro??

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #235 Gepost op: 29 oktober 2006 - 13:40 »
In O2 bikers komt de sigma als beste uit de test , zekers als je de prijs bekijkt.
En als je 2 led lampjes koopt kom je toch ook aan de prijs van +/- 40 euro??
Ook juist,maar ik heb eentje gekregen en dat van den briko lag in zo'n bak met gerief van 5euro.Maar ik overweeg het ook om eens zo setje van Sigma aan te schaffen,ooit :ohmygod: Voor nu voldoen mijn 2 ledkes.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Profi

• john hinderyckx
  • 4Bikers Member
« Reactie #236 Gepost op: 29 oktober 2006 - 13:47 »
Moest er toevallig iemand rond het Brugse iets bestellen bij bike-discount weet het me te zeggen (om verzendkosten te delen) :money:

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #237 Gepost op: 29 oktober 2006 - 14:16 »
Met led-lampen voor ritten bedoel ik een model met luxeonIII 3watt ledlampen (of gelijkaardig).

De blackburn uit de O2 bvb., of die gator waar ik naar informeerde!

Verbruikt maar 3 watt per spot, maar heeft 2 tot 3 x meer lichtopbrengst dan een hallogeenspot van 3 watt!

De prijs ligt hoger dan de hallogeenspots, maar stukken minder dan hid, de batterij blijft even duur!

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #238 Gepost op: 29 oktober 2006 - 17:05 »
Moest er toevallig iemand rond het Brugse iets bestellen bij bike-discount weet het me te zeggen (om verzendkosten te delen) :money:

Zjust te laat, net een bestelling gedaan vorige week!  :toeme:

Nielskie

• 4Bikers Member
    • APK-KIS team
« Reactie #239 Gepost op: 29 oktober 2006 - 18:56 »
Citaat
Welke zou ik nemen , de Mirage EVO + EVO X met 2 lampjes (5 en 10 watt) aan 49.90 euro of de Mirage EVO pb met 1 lampje (5 watt) aan 29.90 euro .Zou het voldoende zijn om snachts met 1 lampje te rijden??

Ik heb zelf die met 2 lampjes (EVO + EVO x).  90% van de tijd heb ik wel voldoende licht met 1 lampje, maar in technische stukjes ben ik toch content dat ik het extra lampje kan aanzetten om wat bij te lichten. 

Dus antwoord op je vraag: Neen, 1 lampje is niet genoeg.  (toch niet van dit type)