Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 122495 keer)

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #240 Gepost op: 3 november 2006 - 21:37 »
Hou er rekening mee dat de wet iets verandert is in mei van dit jaar.
ook mtb's en koersfietsen moeten nu voorzien zijn van een rood licht achteraan en een geel of wit licht vooraan, ze mogen allebei knipperen.
ook moeten mtb's en koersfietsen voorzien zijn van refelctoren in wielen en op voor en achterkant frame als het zicht 's avonds minder dan 200 m bedraagt.
het rode achterlicht moet zichtbaar zijn vanop minimum 100 meter

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #241 Gepost op: 4 november 2006 - 01:13 »
...en hierbij aangevuld dat de lichten ook op de persoon zelf mogen hangen (kleding, rugzak, helm,...) en dus niet noodzakelijk op de fiets moeten bevestigd zijn.

:cool:

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #242 Gepost op: 9 november 2006 - 19:22 »
Gasten,
Ik heb vandaag de oude batterijen uit de noodverlichtingen meegebracht van m'n werk (werden preventief vervangen) Nu heb ik de cellen allemaal van elkaar gehaald en ben ze 1 voor een aan het testen, nu is mijn vraag, hoe zet je die terug aan elkaar? Solduur pakt niet merk ik (denk dat de buitenzijde van inox is) het betreft Nicad monocellen van 4000Mah/stuk (van panasonic)

Nazgul

• PHT
  • 4Bikers Member
    • nazgul
« Reactie #243 Gepost op: 9 november 2006 - 19:46 »
Het kan zijn dat ik mis ben maar ik dacht dat deze kontakten met zilver werden gelast

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #244 Gepost op: 9 november 2006 - 20:01 »
Gasten,
Ik heb vandaag de oude batterijen uit de noodverlichtingen meegebracht van m'n werk (werden preventief vervangen) Nu heb ik de cellen allemaal van elkaar gehaald en ben ze 1 voor een aan het testen, nu is mijn vraag, hoe zet je die terug aan elkaar? Solduur pakt niet merk ik (denk dat de buitenzijde van inox is) het betreft Nicad monocellen van 4000Mah/stuk (van panasonic)

Ik had dit probleem ook bij laptopbatterijen.
Met een schuurpapier de contacten een beetje opruwen was bij mij de oplossing.
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #245 Gepost op: 9 november 2006 - 22:20 »
Ik had dit probleem ook bij laptopbatterijen.
Met een schuurpapier de contacten een beetje opruwen was bij mij de oplossing.
Je haalt me de woorden uit de mond.
Ook lang liggen sukkelen om een draad aan de batterijen gesoldeerd te krijgen.
Totdat ik er eens met een schuurpapierke over ging :shocked:

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #246 Gepost op: 13 november 2006 - 15:29 »
Ik ben op een goede site uitgekomen: www.batteryspace.com
Hier vind je een resem batterijen van voltages en vermogens, en goede laders erbij.

Nu, met je lampje kan je nog altijd doen wat je wil, maar het is hier al gebleken dat de batterij dikwijls het lastigste stuk is.
Als je voor 120 $ batterij en voor 25$ lader hebt, dan kan je al makkelijker zo eentje bestellen. Transportkosten ken ik niet, maar ik ben wel sterk van plan zo eentje te laten overkomen.
Bovendien hebben ze daar ook voor 150$ een 'self-contained' HID lampje van 30w. Da's dus met ballast in. Gesteld dat je enkel een batterij van het juiste voltage aansluit, hoef je zelfs geen controller meer te plaatsen. Met een 3 uur runtime op 30w HID(ongeveer 100w halogeen), kom je uit op een 300$. Akkoord, nog niet supergoedkoop, maar je hebt dan een systeem van 30w, waar je ieder onderdeel vlotjes zelf kan van vervangen. 30w HID...ter vergelijking, de Lumicycle zijn max 13w HID, Lupine Edison 16w HID... Een Lumi kost al snel 400 euro, en dan heb je nog geen 3uur runtime. Een Edison 5 kost al snel 750 euro...

Als er nog geinteresseerden zijn, hoor ik het graag, dan kunnen we transportkosten delen. Zeker voor de batterij, vind ik dit een heel aardig alternatief. Je kan ook nog goedkoper gaan doen door NIMH batterijen te nemen, al gaat het gewicht dan wel sterk omhoog.

Let me know, een PB is altijd handig.
LED there be light..

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #247 Gepost op: 19 november 2006 - 20:59 »
Iemand ervaring met de Cateye HL-EL 700 of  Cateye HL-EL 710 . Dit met oog op de non-stop version van Chemin du soleil en de duurtrainingen in het donker. Wat spreekt er mij aan in deze set, vooral de 700:

- Helmet and standard/oversized handlebar mounts (ik denk zelfs op de stuurpen zo te zien)
- runtime of more than 5 hours

Heeft er iemand deze set, en mag ik eens komen kijken...liefst als het donker is, altijd handig  :cool:

Wie andere voorstellen heeft, shoot! Enkele van mijn "eisen" aan een verlichting zijn:

- Goede lichtopbrengst. Het is om te zien en niet om gezien te worden, diene stroboscoop heb ik al hangen  ;)
- betaalbaar, nu ja geen 500 euro hé
- lange brandtijd, minstens 3-4u.
- korte oplaadtijd
- opladen met oplader en dus niet steeds batterijkes demonteren
- monteren op suurpen of oversized
« Laatst bewerkt op: 19 november 2006 - 21:08 door Qube »

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #248 Gepost op: 19 november 2006 - 21:32 »
Ik ben op een goede site uitgekomen: www.batteryspace.com
Transportkosten ken ik niet, maar ik ben wel sterk van plan zo eentje te laten overkomen.

Heb vandaag voor de aardigheid eens een bestelling geplaatst, maar niet bevestigd. Een Li ion batterij en een lader daarvoor, kostprijs 76 USD, transportkosten....net geen 50 USD :toeme:
Daar gaat je voordeel.

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #249 Gepost op: 20 november 2006 - 09:45 »
Iemand ervaring met de Cateye HL-EL 700 of  Cateye HL-EL 710 . Dit met oog op de non-stop version van Chemin du soleil en de duurtrainingen in het donker. Wat spreekt er mij aan in deze set, vooral de 700:

- Helmet and standard/oversized handlebar mounts (ik denk zelfs op de stuurpen zo te zien)
- runtime of more than 5 hours

Heeft er iemand deze set, en mag ik eens komen kijken...liefst als het donker is, altijd handig  :cool:

Wie andere voorstellen heeft, shoot! Enkele van mijn "eisen" aan een verlichting zijn:

- Goede lichtopbrengst. Het is om te zien en niet om gezien te worden, diene stroboscoop heb ik al hangen  ;)
- betaalbaar, nu ja geen 500 euro hé
- lange brandtijd, minstens 3-4u.
- korte oplaadtijd
- opladen met oplader en dus niet steeds batterijkes demonteren
- monteren op suurpen of oversized

Jurgen,

Ik heb mij dit setje aangeschaft:
Sigma Mirage Evo en Evo X endurance pack: met achterlicht en twee Ni-pack batterijen (4,4 Ah/6V)

Twee batterijen zijn wel handig want je kan de Evo (5w breedstraler) op één batterij aansluiten en de Evo X (spot 5/10w) op de tweede batterij.

Met enkel de Evo (5w) heb ik dit weekend de nachttoertocht in Torhout gereden en dit was zeker te doen, als je dan 's avonds nog op de weg blijft is dit meer als voldoende.

De Evo X (5 of 10w met schakelaar) kan je met de helmmount op de helm plaatsen met een tweede batterij in de camelbak of achterzak.

Dit alles bij Bike Discount gekocht.

Je kan de lampen ook op oversized sturen monteren.

Autonomie:
Evo (5w breedstraler): aangesloten op 1 Ni Pack batterij: 4u
Evo X (5w/10w spot): aangesloten op 1 Ni Pack batterij: in stand 5w 4u, in stand 10w 2u

Mijn broer reed de nachttoertocht met beide lampen op één batterij, de Evo (5w) altijd aan en bij technische stukken gebruikte hij de Evo X (op 10w) ook en hij heeft er twee uur mee kunnen rijden.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #250 Gepost op: 20 november 2006 - 13:52 »
Ik zou voor 3 watt Luxeon LED lampjes gaan:

minimaal gewicht, zeer compakt, een zeer hoge lichtopbrengst voor het stroomverbruik (3 watt komt ongeveer overeen met 9 watt halogeen)
Zeer weinig warmteafgifte, zeer hoge levensduur, moet niet opwarmen zoals hid (direkt maximale kracht), branden op variabele stroom, je hebt dus de keuze uit verschillende intensiteiten en een halfplatte batterij resulteert in minder licht ipv een plots njet zoals bij HID.

Je hebt niet de beam die je hebt bij de betere hid lampen, maar met 2x3 watt flood en spot al meer dan voldoende licht.

Ik ben ook toe aan iets anders, maar de cateye valt bij mij uit de boot omdat hij maar 1 stand heeft, ik moet nog eens kijken welke lampjes ze gebruiken, mogelijks zijn het maar 1 watt luxeon lampjes!
Je hebt misschien beide exemplaren nodig, want het één model is als flood en het ander als spot bedoeld.

Ik ben aan het wachten op de knog gator 605 die in O2 van vorige maand stond, voor € 300 2x 3watt Luxeon, met li-ion batterij
www.knog.com.au

Blackburn heeft ook een paar toffe dingen, maar die zijn een stuk duurder.

Lupine heeft er eentje met 4x3watt aan +€500

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #251 Gepost op: 20 november 2006 - 18:29 »
Ik zou voor 3 watt Luxeon LED lampjes gaan:
Die Luxeons zijn ondertussen alweer serieus voorbijgestreeft, Cree heeft een led uitgebracht die bij 700mAh 160 lumen geeft :shocked:, er zijn bin's opkomst met een nog hogere opbrengst. Ik heb zelf twee Cree xl-r leds besteld om een koplamp mee te bouwen. voor meer info kijk je maar eens op het cpf forum. (daar zul je merken dat iedereen z'n luxeons aan het vervangen is door Cree. 2X lichtopbrengst bij hetzelfde vermogen.)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #252 Gepost op: 20 november 2006 - 23:40 »
Maar ik ken geen enkele fabrikant die die cree lampjes gebruikt, het duurt steeds een poos eer die dingen tot de fiets/outdoor industrie doordringen.

De verwachtte 5 watt luxeons zouden ook een serieuze sprong nemen betreffende lichtopbrengst versus vermogen, maar die zijn zelfs nog niet uit, dat duurt dus nog 2 jaar eer we ze in een fietslampeke vinden.

Zelfbouw is ook niet ZOOO evident, die luxeons moeten bvb. met speciale hitteafvoerende tape bevestigd worden :toeme:

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #253 Gepost op: 21 november 2006 - 00:03 »
Luxeons worden met een geleidende epoxy bevestigd (Arctic Alumina Adhesive)maar je kan ze ook vastschroeven uiteraard ttz als ze een al op een star zitten. hier is een link naar een kerel die zelf een koplamp heeft gemaakt met drie luxeon III star leds  :applaus: bangelijk hoor!! http://myfwyc.org/Timberlake/BikeLighting
Als je de lichtopbrengst ziet van deze lamp en je weet dan dat je met 3 cree leds (160lumen X3= 480 lumen) evenveel licht gaat hebben als met  vijf en een halve luxeonIII led (tv1j bin)
Dan gaan de konijnen verschieten!! Ik heb binnen drie à zes dagen m'n gerief..........benieuwd :cool:

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #254 Gepost op: 21 november 2006 - 23:02 »
laat iets weten!

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #255 Gepost op: 21 november 2006 - 23:17 »
komt in orde ;)

Joris

• Joris Van Loco
  • 4Bikers Member
« Reactie #256 Gepost op: 22 november 2006 - 06:57 »
Luxeons worden met een geleidende epoxy bevestigd (Arctic Alumina Adhesive)maar je kan ze ook vastschroeven uiteraard ttz als ze een al op een star zitten. hier is een link naar een kerel die zelf een koplamp heeft gemaakt met drie luxeon III star leds  :applaus: bangelijk hoor!! http://myfwyc.org/Timberlake/BikeLighting
Als je de lichtopbrengst ziet van deze lamp en je weet dan dat je met 3 cree leds (160lumen X3= 480 lumen) evenveel licht gaat hebben als met  vijf en een halve luxeonIII led (tv1j bin)
Dan gaan de konijnen verschieten!! Ik heb binnen drie à zes dagen m'n gerief..........benieuwd :cool:
Wat kost dat zo'n cree LED? En waar je koop je die? Ik heb bij Conrad gekeken en daar zijn alleen de luxeon leds beschikbaar.

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #257 Gepost op: 22 november 2006 - 08:47 »
Voorlopig kan je ze alleen nog maar kopen in australië bij cutter, hier is de link; http://www.cutter.com.au/
ik heb vorige week een bestelling gedaan, kreeg maandag een mail dat spullen verstuurd zijn en over een 3 tot zeven dagen hier zouden zijn.

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #258 Gepost op: 26 november 2006 - 12:51 »
SLA batterij (nieuwe) 12 volt 5Ah. nog niet gebruikt. aangekocht om m'n 12v20w eigenbouwlamp aan te drijven. zie foto hier http://gilbo.fotopic.net/c1140439.html . prijs 15 euro (af te halen of verzonden door BeNe (verzendingskosten voor de koper)
afmetingen 90X70X100 gewicht 1400gram

4ti5

• 4Bikers Member
« Reactie #259 Gepost op: 20 december 2006 - 08:40 »
Iemand ervaring met Sigma Power Led , nu te koop voor net geen 100 Euro bij bike components . ( kerstaktie )
Incl. Nikkel-pack wel te verstaan.Levert tot 75 Lux.

http://www.sigmasport.com/de/produkte/beleuchtung/sport_lights/powerled/

Lamp ook apart te koop , zou met gewone batterijen tot 15 uur moeten branden .
Dus zeker genoeg voor een nachtritje .
Kost rond de 60 Euro per lamp apart .
Ik ben maar weer eens opgestaan want al slapend rijk worden is mij deze nacht weer eens niet gelukt