Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 122498 keer)

Gilbo

• 4Bikers Member
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #260 Gepost op: 20 december 2006 - 17:55 »
Na een paar weken knutselen is m'n zelfbouw koplamp getest en goed bevonden. Heb op aanraden van mensen die er meer van weten dan ik m'n lamp uitgerust met twee Cree XRE Leds en ik moet zeggen "wauw" dit is een vrij indrukwekkend hoopje licht. Ik ben er vorige week eens mee gaan testen in het bos en de lamp geeft ongeveer even veel licht als m'n 12v 20 watt halogeen die op mijn stuur staat (heb ze afwisselend aan en uit gezet)
De lampopbouw bestaat dus uit twee Cree XRE Leds met een 4° en een 9° graden Ledil lens aangedreven door een buckpuck met een uitgangstroom van 700mAh

Komplete setup met twee lampjes op een zelfgemaakte helmsteun. De lampen zijn opgebouwd volgens het Dinotte pricipe dwz met twee O ringen. Ik kan deze lampen dus ook op mijn stuur plaatsen. Als batterij heb ik een pack ineengestoken met acht NiMh 4000 mAh aangekocht in de Aldi voor een spotprijs.

hier een beamshot. De boom staat op 10 meter en de omheining op 15 meter.

en hier nog een foto van de lampen op m'n fiets.

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #261 Gepost op: 20 december 2006 - 18:46 »
straffen toebak Gilbo, maar waarom heb je zo'n nauwe stralenbundels genomen?

Joris

• Joris Van Loco
  • 4Bikers Member
« Reactie #262 Gepost op: 20 december 2006 - 21:15 »
Knap werk. :applaus:

Hoeveel heeft je dat gekost? Wat is je energievoorziening: NiMH ? Loodaccu? Autonomie?

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #263 Gepost op: 21 december 2006 - 18:24 »
Knap werk. :applaus:

Hoeveel heeft je dat gekost? Wat is je energievoorziening: NiMH ? Loodaccu? Autonomie?

Uit z'n uitleg heb ik begrepen; Als batterij heb ik een pack ineengestoken met acht NiMh 4000 mAh aangekocht in de Aldi voor een spotprijs.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #264 Gepost op: 26 december 2006 - 12:21 »
Na alles eens te hebben gelezen ben ik tot het besluit gekomen om mij ook een setje aan te schaffen.Ik denk dat het de Sigma Endurance kit word.Iemand die daar voorlopig, eens zijn ervaringen mee wil delen?Dacht bij den Duits voor een 109,90 euro.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

dickie

• 4Bikers Member
« Reactie #265 Gepost op: 27 december 2006 - 13:44 »
Ik ben op een goede site uitgekomen: www.batteryspace.com
Transportkosten ken ik niet, maar ik ben wel sterk van plan zo eentje te laten overkomen.

Heb vandaag voor de aardigheid eens een bestelling geplaatst, maar niet bevestigd. Een Li ion batterij en een lader daarvoor, kostprijs 76 USD, transportkosten....net geen 50 USD :toeme:
Daar gaat je voordeel.

Er blijft imo wel een zeer groot voordeel...
Ik vergelijk de lichtopbrengst, lumens per euro.
Heb er nl zelf ook een Trailtech HID helmlamp 13W+7.2Ah batterij+smartcharger besteld.
aankoop+verzending kwam op 213€
douanekosten 66.49€ bij levering :cry:

Hier in Europa vragen ze stukken van mensen voor een HID-lampset.
Bij Lupine kun je dan switchen tss twee vermogens, maar dat kost dan wel meer dan het dubbel.

Met de batterij hoef ik niet te bezuinigen, brandduur is toch lang genoeg.
Zet de lamp dus nooit uit onderweg.
Voor mijn gebruik power genoeg met de 13W en als er tegenliggers zijn kijk ik eventjes opzij om de mensen niet te veblinden.
Voor 100USD meer was er ook een 30W HID, deze(1850lumens) vond ik overdreven.
Als je daarmee zondererg op de openbare weg komt veroorzaak je ongelukken imo.
Bovendien, de USD is ondertussen nog aan het zakken...

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #266 Gepost op: 27 december 2006 - 17:57 »
straffen toebak Gilbo, maar waarom heb je zo'n nauwe stralenbundels genomen?
Zo nauw is dit in de praktijk niet hoor, hier is nog een foto genomen in de tuin, de afrastering is 25 meter van de plaats waar de lamp staat, zoals je ziet is er toch behoorlijk wat spill, zoals ze in het engels zeggen.http://gilbertosphotos.fotopic.net/p36943737.html
Op deze link kan je de volldige opbouwfotoreportage bekijken http://gilbertosphotos.fotopic.net/c1156732.html

Oja voor de mensen die curieus zijn naar de prijs van het speeltje, De leds, lenzen en driver heb ik in australië gekocht samen met een tube thermische lijm, kostprijs 65 euro (verzending inbegrepen) de behuizing heb ik zelf gemaakt, koste dus niks. Het batterijpack heb ik zelf gemaakt met batterijen van de aldi, totale kost  15 euro, samen met nog wat kleine prullen van bij geronica komt het licht op een 90 euro. Als je zo’n licht in de winkel koopt met 1 luxeon 3 watt led betaal je ongeveer 300 dollar  :shocked:(Dinotte.com)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #267 Gepost op: 28 december 2006 - 19:44 »
Mooi werk Gilbo!

Ik zou ook voor een echt brede beam en een spot gekozen hebben, maar het resultaat valt precies goed mee! De kleine spiegel zorgt inderdaad voor veel spill!

Wat weegt de batterij?

PS, over de prijs: als je €300 uitgeeft aan één Luxeon 3 lampje dan krijg je er wel een Li-ion batterij en smart lader bij, en die staan voor het mereldeel van het prijskaartje!

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #268 Gepost op: 30 december 2006 - 12:08 »

Wat weegt de batterij?

Batterij weegt 700 gram, als je optimistisch denkt is dit maar zoveel als een grote bidon :ohmygod: Ik heb de batt. al meerdere malen gewoon in m'n achterzak gestoken en dit valt reuze mee. Tenslotte Nightbiken staat niet gelijk aan een X country wedstrijd he!

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #269 Gepost op: 30 december 2006 - 12:44 »
Sigma Endurance kit .Iemand die daar zijn voorlopige ervaringen mee, wil delen?Dacht bij den Duits voor een 109,90 euro.
Allez,niemand? Allemaal met duurdere toestellen op pad?

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #270 Gepost op: 30 december 2006 - 13:15 »
Ik rijdt met zo'n kitje rond, ben er heel tevreden van. Voldoende licht om in' het bos te biken gedurende 2u als je beide lampen constant gebruikt.
Op de weg is 1 lamp meer dan genoeg, in de donkere stukken steek ik eventjes de verstraler aan.
De baterij is gemakkelijk te bevestigen aan het frame.
Prijs kwaliteit is dit een top product  :applaus:

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
« Reactie #271 Gepost op: 30 december 2006 - 13:22 »
Maar die van ons kost toch minder david
was dat niet 69 of 89 €  :$

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #272 Gepost op: 30 december 2006 - 14:16 »
idd. nu zie ik het ook, maar het verschil zit'em in dat achterlicht. Dat zat er bij mij niet bij.
voor alle duidelijkheid, ik heb het over de Mirage EVO + EVO X* Pro Set kost nu bij H&S Bike-Discount 74€
« Laatst bewerkt op: 30 december 2006 - 14:19 door Speci »

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #273 Gepost op: 30 december 2006 - 14:39 »
Ik heb het over dezen:http://www.bike-components.de/catalog/Sigma/Mirage+Evo%2BEvo+X+Pro+Nipack+Endurance+Kit+ohne+StVZO-Zulassung
Denk dat er een verschil zit in de batterijen...of niet??Anyway,denk dat het meer dan voldoende is...

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #274 Gepost op: 30 december 2006 - 14:55 »
Ik denk dat bij dat setje er een achterlicht en een extra baterij bijzit maar voor de rest is dat juist hetzelfde.
Een lamp van 5 Watt en één van 10 Watt. Er zit ook een bevestiging bij voor op je helm, zeker als je 2 baterij packs hebt is dit heel handig.

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #275 Gepost op: 30 december 2006 - 20:35 »
zit er bij die "endurance kit" niet standaard 2 battery packs ?
of vergis is mij
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #276 Gepost op: 30 december 2006 - 20:45 »
zit er bij die "endurance kit" niet standaard 2 battery packs ?
of vergis is mij
Ja ,twee stuks. :grin:

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #277 Gepost op: 7 maart 2007 - 10:29 »
Geprikkeld door de mooie en goeie resultaten van gilbo, net een bestelling geplaatst bij cutter voor 3 led en optics, arctic paste, en een buckpuck met externe pot en bedradingsharnas. Nu nog een behuizing in mekaar knutselen, alles d'r in en een batterij heb ik nog wel liggen.
3x170 lumen...en een laag stroomverbruik...
Als behuizing allicht iets met Alu U-profielen of Gyproc profielen..
Half april is het nachttoertocht in Rillaar, tegen dan zou het moeten klaar zijn..
LED there be light..

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #278 Gepost op: 8 maart 2007 - 14:30 »
Nog een vraagske over die LED's.

Ik zou willen werken met 2,4 Amp 18v batterijen van Dewalt, die ik via de voet van een kapotte lamp van Dewalt, aansluit op het toekomstige LED Systeem. Voordeel is dat ik dan absoluut niet moet knoeien met batterijen, en die dingen op 1 uur kan opladen. Bovendien kost zo'n batterij online ongeveer 60 euro en dat is niets te veel, en ik kan de batterijen van mijn huidige DeWalt materiaal gebruiken.

Die Cree Led's draaien op 3,7 V en worden op 1A aangestuurd. 3 Cree leds in serie maken 11,1V aan 1A dus 11,1V. In principe kan ik dus met een 2,4amp 18v batterij : 11,1/18 = stroomverbruik van 0,616666 ampere. Dus net geen 4 uur op deze batterij.

Nu komt het : Wat doet die Buckpuck juist ? Neemt die effectief maar het voltage, nodig voor de aangesloten leds af, OF: regelt die intern die input van 18V af naar 11,1V en zit ik dus maar met een runtime van 2,2 uur ?
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2007 - 12:36 door Tinky-Winky »
LED there be light..

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #279 Gepost op: 10 april 2007 - 07:50 »
Ondertussen heb ik nog steeds de onderdelen van mijn LED licht niet ontvangen.
Na veel twijfelen dan toch de stap gezet om een HID lampset te kopen. Ik heb een tijdje 2ehands spullen gezocht, maar de wederverkoop waarde van die dingen blijft redelijk hoog. Bovendien is de NiMH batterij nu toch wat voorbijgestreefd door de lichtere en performantere Li-Ion technologie.
De lokale fietsenmaker gooide met ongelooflijke prijzen die zelfs om de 1000 euro schommelden, en dat zag ik niet zitten. Op internet wat rondgekeken, en ja hoor, stukken goedkoper in de VS. Die taxen komen er natuurlijk nog bij, maar zelfs dan, stukken goedkoper.
Bij www.jensonusa.com een bestelling geplaatst voor een NiteRider MOAB, transportkosten erbij. Omgerekend 430 euro. 2 dagen later stond men met dit pakketje al aan de deur, met een forse taksenrekening van 130 euro. Uiteraard had vrouwlief dit niet zomaar effe liggen, en ik s' avonds naar Diegem, richting depot van UPS. Na wat zoekwerk, en veel geroep van een donkere meneer, pakketje meegenomen. Onmiddelijk opgeladen thuis en de dag erna de fiets op.
De Solveldroute ken ik als mijn broekzak dus een kenningmakingsritje was snel gebeurd. In de schemer vertrokken met de LED lamp, die voornamelijk dient om gezien te worden, of als bike-repair lichtje. Het werd wat donkerder, dus tadaaa, de HID aangezet. 3 intensiteitsniveau's maar gelijk het hoogste. Met 7uur runtime op de hoogste stand moest ik de Solveld wel rond krijgen.
Aanvankelijk was ik wat ontgoocheld qua lichtopbrengst. 40-50 watt halogeenlicht equivalent, ik durf er aan te twijfelen. Ik heb zelf al wat in mekaar geprutst, en een 50 watt halogeenlamp van pakweg Philips, brengt je meer licht dan deze set. De batterij is dan wel een ander paar mouwen..Maar goed, het was nu helemaal donker, zodat je ook de 'aura' van het licht goed ziet. Zoi'n HID geeft een pak meer strooilicht dan een halogeen, zodat verkeersbordjes al van heeel ver oplichten met een blauwe schijn. Best wel handig, als je de route volgt en geen pijltjes wil missen.
De lamp schijnt met het middelpunt nu zo'n 15 meter voor de fiets uit, en geeft een lichtkegel die tot een 25 meter verder gaat. Ook tot een 5 a 10 meter voor de fiets is het een hel licht. De aura doet de rest. De veldweg is over de volledige breedte verlicht vanaf zo'n 10-15 meter voor de fiets wat goed toelaat om het goede spoor te kiezen.
De ontgoocheling verdwijnt wanneer auto's van ver stoppen om me door te laten, niet begrijpend wat er op hun afkomt. Het blauwige licht en een fiets ? Hoe kan dit ?
Wil je nu een totaal vreemde route rijden met alleen dit licht, dat kan perfect, maar je komt wat bochtenlicht te kort. Je kan dus misschien nog een helmlichtje gebruiken. Dat hoeft niet veel te zijn, enkel voor wat zekerheid in de bochten.
Verder doet dit ding prima zijn werk, en na ondertussen mijn 4e nachtrit, zit er nog voldoende juice in de batterij om er nog een 5de uit te persen, om zo de batterij helemaal tot het veiligheidsniveau leeg te krijgen.

Zeker een aanrader dus, gesteld dat je veel 's avonds rijdt, zoals ik sinds de laatste 6 maanden.
560 euro is een hoop geld, maar voor mij een goede manier om de onmogelijkheid om in het donker te rijden, om te buigen naar leuke ritten in het duister, zonder risico wegens het gebrek aan licht.
LED there be light..