Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 122500 keer)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #280 Gepost op: 10 april 2007 - 11:06 »
Tinky-winky, proficiat met je aankoop, maar, ik begrijp je investering niet echt 100%,

Volgende winter zit je met een achterhaalde pokkedure lamp!

Voor dezelfde prijs heb je de lichtere nieuwe lupine wilma met meer lichtopbrengst (en wit licht), en mochten er binnenkort 5 watt led's op de markt dan kan je je lamp voor een prijsje upgraden en heb je de strafste lamp beschikbaar!
« Laatst bewerkt op: 10 april 2007 - 11:09 door Nothing's Impossible »

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #281 Gepost op: 11 april 2007 - 10:08 »
NI, dankjewel.

Reden van de aankoop. Ik heb nu een accuut probleem om te kunnen rijden. Op dit moment is er geen systeem wat even goed en even lang verlichting geeft voor die prijs. De Wilma 8 haalt maar een 5 en een half uur op zijn volle sterkte, tegen een 7en een half uur.
Wilma is nog steeds duurder en langere laadtijd.
Bovendien heb ik met LED licht de ervaring dat je niet zo veel strooilicht hebt. Alles wat buiten het bereik van de optics valt, is gewoon donker en krijgt enkel wat reflectielicht van wat je wel bereikt met de optics.
De blauwachtige kleur heb ik geen problemen mee, en valt bijzonder goed op tegenover automobilisten.

Als zelfbouwer van het eerste uur, heb ik hier ook lang over getwijfeld, maar het is dit systeem of niet rijden. Ik had dus dringend wat nodig.
De Wilma, met de upgrade kit, is ook in me opgekomen, maar heb toch voor de HID oplossing gekozen.
Bovendien zit Lupine inzake kwaliteit zeker zo hoog als NiteRider.

Ik heb nog wat stukken onderweg om het Led verhaal eens te testen, misschien komt er later nog wel een LED systeem bij, om de ultieme LED+HID combo te vormen.
LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #282 Gepost op: 11 april 2007 - 10:55 »
Persoonlijk vind ik dat je met dat blauw HID licht minder ziet dan met het witte LED licht, maar, iedereen zijn meug hé!

Trouwens met een 1 watt LED weten auto's ook al niet wat hun overkomt, een 3 watt LED met een brede reflector geeft evenveel als een koplamp van een wagen :grin: Doe daar een smalle beam bij en je komt al tamelijk ver! ;)

De brandduur van lichtere LED systemen valt in de praktijk zeer goed mee, je kan zeer comfortabel rijden op half vermogen, want er zit geen enkele vertraging op de lampen. Bij een moeilijke passage even klikken en je hebt direkt weer vol vermogen.

Je moet ook geen reserve houden, als de batterijen plat geraken heb je gewoon minder licht, op half vermogen kan je nog een heel eind verder! HID lampen vallen plots volledig uit!

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #283 Gepost op: 11 april 2007 - 11:11 »
Awel, NI, dat batterij issue heb je niet met die moab. Daar heb je 3 licht niveau's en een 1 watt LED equivalent. Op het laagste HID niveau heb je nog steeds 500 lumen. Wanneer overschakelen naar dat lager niveau ? Als je nog 1 aanduidingslampje overhoud. Dan kan je nog steeds 2 uur verder op je 500 lumen. Geraakt dat op, schakelt de HID uit en gaat automatisch de LED aan.. Goe he ! ;-)
De indicator van de batterij zit bovenop de lampkop, ge-integreerd in de schakelaar.

Tja, ieder zijn meug. Daar ben ik het volledig mee eens. LED heeft ook zeker zijn positieve kanten, meer en meer trouwens.
Bij HID moet je ook nog eens naar de levensduur van de lamp kijken, die is bij LED bijna oneindig. Bovendien moet de LED niet opwarmen en kan je vlot aan en uit schakelen.
De Wilma vind ik eigenlijk bijzonder duur. LED's zijn niet duur in produktie, en Lupine vraagt voor het geheel toch 640 euro. Met een goeie 250 euro voor lader en batterij, heb je dan 390 euro betaald voor een lampkop met 4 led's(aan 30 euro per stuk, consumerprijs) en wat kabels.
Bij HID is de ballast en de lamp de kostenfactor, naast de batterij en lader natuurlijk.

LED is dan weer wat lichter van gewicht.

Tja, het komt neer op voorkeur he..Ik vind HID wel iets hebben...:-)
LED there be light..

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #284 Gepost op: 19 april 2007 - 07:37 »
www.cutter.com.au

Bestelling geplaatst op 3 maart, tot op heden nog niets ontvangen. Heb al klacht neergelegd bij Paypal...
Niet aan te raden dus... :(
LED there be light..

Gilbo

• 4Bikers Member
« Reactie #285 Gepost op: 20 april 2007 - 18:13 »
www.cutter.com.au

Bestelling geplaatst op 3 maart, tot op heden nog niets ontvangen. Heb al klacht neergelegd bij Paypal...

Spijtig dit te horen. Ik heb vorige week bericht gekregen dat m'n Q2 Cree's binnen waren en dat ze de bestelling verstuurt hadden, nu woensdag aan de deur afgeleverd door de postbode ( met ''n cadeautje van de douane erbij (10 euro) )
Heb je nog geen antwoord gekregen van cutter?

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #286 Gepost op: 23 april 2007 - 13:37 »
www.cutter.com.au

Spijtig dit te horen. Ik heb vorige week bericht gekregen dat m'n Q2 Cree's binnen waren en dat ze de bestelling verstuurt hadden, nu woensdag aan de deur afgeleverd door de postbode ( met ''n cadeautje van de douane erbij (10 euro) )
Heb je nog geen antwoord gekregen van cutter?

Ik heb al wel antwoord gekregen van Paypal, wordt teruggestort op mijn rekening(Visa).
Paypal, daar heb je meer aan dan Cutter.
Ik ga eens kijken bij Ledsee.de, daar hebben ze ook een en ander.
LED there be light..

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #287 Gepost op: 12 september 2007 - 18:00 »
Hopla, na een testritje ( :ohmygod:) den deze is ook trotse eigenaar van lampkes.  Zaterdagavond/nacht in Bouillon den eerste test.

Leukleuk, na 12 jaar MTB-liefde voel ik nog steeds vlinders in de buik  :shocked:.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #288 Gepost op: 12 september 2007 - 20:08 »
Hopla, na een testritje ( :ohmygod:) den deze is ook trotse eigenaar van lampkes.  Zaterdagavond/nacht in Bouillon den eerste test.

Leukleuk, na 12 jaar MTB-liefde voel ik nog steeds vlinders in de buik  :shocked:.
En zeg eens ,welk lampkes ebde gekocht voor eens een "toerke" te doen in den donkeren? :)
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #289 Gepost op: 12 september 2007 - 20:57 »

En zeg eens ,welk lampkes ebde gekocht voor eens een "toerke" te doen in den donkeren? :)
Sigma Mirage EVO X PRO.
1 lampke van 20 lux, 1 lampke van 60 lux.  Rijtijd 4h - 2 h.

Willy

• Wilfried Dejaegere
  • 4Bikers Member
    • http://www.megabikers.be
« Reactie #290 Gepost op: 12 september 2007 - 21:21 »

Sigma Mirage EVO X PRO.
waar hebt ge dat gehaald...mijne maat is ook op zoek naar zo'n setje

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #291 Gepost op: 13 september 2007 - 19:07 »

Sigma Mirage EVO X PRO.
waar hebt ge dat gehaald...mijne maat is ook op zoek naar zo'n setje
Rijwielen Van den Plas in Zoersel, voor prijs -> PM.

Ah ja: de batterij is Nipack (beter dan de Pb).

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #292 Gepost op: 13 september 2007 - 20:20 »
Goeie keuze vind ik,heb zelf de Mirage Enduro set.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #293 Gepost op: 3 oktober 2007 - 12:02 »
Damn, die Big Betty van Lupine...Daar komt geen HID bij in de buurt.
Maar die prijs  :muur:
LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #294 Gepost op: 3 oktober 2007 - 14:22 »
Ik ga me hier eens populair maken ;)

Met mijn oude 10+2,4 watt hallogeen (70 lumen) op het stuur en een pezl duo op de helm (50 lumen) kom ik toe zolang het niet te snel gaat EN zolang er geen HID'er, auto of superledman in de buurt is! Als zo iemand passeert dan is het even gedaan met kijken :$ Bovendien is een tocht al snel langer dan de levensduur van de bijhorende lood-accu
Vandaar de upgrade!

Zo'n betty is gewoon overkill, zelfs de nieuwe wilma lijkt me al overdreven :lipsrsealed:

In het begin denk je waauw, wat een bom! Je ziet op het eerste gezicht bijna evenveel als overdag, maar, er zijn toch nadelen aan verbonden!
Je denkt dat je kan rijden als overdag maar er klopt iets niet in het reliëf: je mist door het strijklicht veel reliëf! Verder geven die seoel ledjes een HID achtige blauwe kleur waarin het oh zo belangrijke kleurenonderscheid grotendeels verloren gaat.
Je ziet kleine oneffenheden niet en bovendien zie je de kleurenverschillen tussen modder en droog moeilijk. Echt op topsnelheid kan misschien in de zomer of als het droog is (maar ik zou er toch nog een flood op het stuur bijnemen), maar bij minder weer is het risky business, zeker met de HT met vaste vork :oops:

Je wordt ook heel onpopulair omdat je alles en iedereen verblind, je moet jezelf (de lamp) steeds intomen, want volle bak heb je snel teveel licht en... je begint jezelf te verblinden (spiegelende, reflecterende voorwerpen, maar ook regendruppels en mist zijn nefast! Je zit precies in een sneeuwstorm :grin:
Op het stuur is de beam aan de smalle kant...

En, bij een wilma spreken we grosso modo over €500, voor een betty ongeveer het dubbele :money:

Ze zijn wel probleemloos up te graden! :applaus: Maar, het is veel geld, en veel meerwaarde heb ik niet ondervonden!

Ik heb sowieso geen downhill of enduro fiets, dus 's nachts ga je me niet tegenkomen op een skipiste of een stukje northshore :ninja: een zoeklicht is voor mij niet nodig!

Een overjaarse 10/12 watt HID lamp is wat goedkoper, maar je zit met een (voor mij) ambetant blauw licht, je kan amper dimmen of de lamp snel aanzetten , de lamp is kwetsbaarder dan een LED en je hebt een smalle beam die enkel in de verte voldoende strooilicht geeft.
De nieuwe generatie combinatie lampen LED/HID zijn dan weer aan de dure kant en hebben ook nog te weinig flood.

Ik prefeer voor €500 zo'n 300 lumen flood ledlicht op het stuur en nog een goede lichte ledspot op de helm (150 lumen zijn voldoende).
Je ziet iets minder ver, en je hebt wat minder licht maar je ziet evenveel of meer door de zee van strooilicht! Je hebt meer dieptezicht met 2 lichtpunten (maar het blijft natuurlijk wel strijklicht). Met 3 wat luxeon of maxbright leds... heb je ook minder blauwachtig licht dan met de seoel P4 led's wat kleuren herkenbaarder weergeeft.
Je bent bovendien minder onpopulair want anderen kunnen ook van je flood profiteren, je spot is minder storend, je kan de investering spreiden, je kan een lampje uitlenen :flower:...

De eerste investering is dus een Switchback3  van princeton geworden, 3 X 3 watt. Een dikke €300 bij VE. een mooie spot met daarrond voldoende strooilicht.
Op de helm heb je er voldoende licht mee, maar de lamp is tamelijk zwaar. Offroad is het te weinig als de lamp op het stuur staat.
Niet echt de top qua lichtopbrengst, maar volgens kenners makkelijk up te graden als de nieuwe generatie witte 3 watt led's courant worden.
Met 6 uur licht in de high modus moet de accu ook ruim voldoende zijn!

In de toekomst komt er nog een lichtere spot bij ( de switchback 1 of 2 bvb) en verhuist de switchback naar het stuur!

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #295 Gepost op: 3 oktober 2007 - 14:51 »
Van die mist of stof, daar heb je absoluut gelijk in. Zeker als de lamp op je hoofd staat.
Strooilicht vind ik persoonlijk beter bij een HID dan bij een LED.
De Moab van Niterider die ik heb en zeer regelmatig gebruik, als ik tenminste de tijd heb om te fietsen, geeft een redelijk groot lichtveld en is bijzonder praktisch in het veld.
Van die kleurverschillen, daar heb ik nog niet veel last van ondervonden. Bovendien duik ik niet snel in het donker, het veld of bos in, bij slecht weer of overvloedige modder. Da's trouwens ook overdag het geval.
Anderzijds, hoeveel licht het ook moge zijn, 1 enkele lamp is niet voldoende om heel comfortabel rond te toeren.
Op het stuur monteren geniet mijn voorkeur, ook al flipt mijn tellertje dan compleet door de HID lamp.
Als er een lamp mocht bijkomen, is het waarschijnlijk terug een HID. Die zijn tegenwoordig veel goedkoper door de opkomst van de LED lampen.
Voor 525$ heb je de Moab al bij jensonusa. Tel daar nog een dikke 100 euro douanekosten bij, en je zit omtrent de 500 euro voor een 11u aan 500 lumen of 7u aan 700 lumen. Da's een hele goeie prijs.
Op E-bay kan je trouwens ook koopjes doen, al is de garantie dan wel een issue natuurlijk, wat toch nodig is bij dergelijke investeringen.
LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #296 Gepost op: 3 oktober 2007 - 16:45 »
Over het strooilicht: Bij een ledlamp moet de optiek aangepast worden om genoeg flood te krijgen, bij mijn modelleke gaat 3 watt puur naar strooilicht! Op het stuur heeft dat als resultaat dat het strooilicht veel dichter bij valt wat een bredere flood geeft.

Als floodlicht zou ik niet voor een HID lamp kiezen: de beam is te smal, je hebt een kleine zeer helle vlek op de grond waarmee je jezelf verblind!
Als je aan de behuizing begint te prutsen (andere reflextor/ collimator of een strooilens) ga je de lamp oververhitten:
ofwel gaat de electronica het vermogen beperken en hou je relatief weinig licht over met het risico dat de lamp zichzelf uitschakelt als ze toch verhit,
ofwel springt de lamp voortijdig en kan je diep in je geldbeugel tasten :(

PS,
Zelf heb ik het niet voor HID, dan zou een wilma nog mijn voorkeur krijgen ;)
Elk jaar stijgt de lichtopbrengst per watt nog fenomenaal, en het einde is nog lang niet in zicht!
Over enkele jaartjes plak ik desgewenst gewoon nieuwe ledjes in mijn behuizing en dan heb ik voor enkele € 'tjes ook een lampje dat 700 lumen (of misschien al veel meer) geeft voor 9 watt.

Maar, ik ga de komende 30 000 tot 50 000 branduren geen extra led's moeten meezeulen uit schrik dat een led springt of kapotvalt ;)
(nu ga je zien dat één van deze mijn lampeke het laat afweten :ninja: :lipsrsealed:)
 je kan je lamp laten knipperen als je in het verkeer wil opvallen, je kan je lamp op een klein pitje laten branden (in het verkeer, of om anderen niet te ambeteren)...

Voorlopig valt de prijs van High end ledverlichting wel nog een beetje tegen; zoveel electronica moet er niet in, en toch blijven de prijzen vergelijkbaar met HID :toeme:

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #297 Gepost op: 3 oktober 2007 - 20:51 »
Die ledjes kan je bij de Wilma gewoon upgraden he..
De HID lampjes kan je ook gewoon wisselen tussen flood en spot...kosten wel wat meer natuurlijk.
Daarom, een HID flood op het stuur en een spot  op de pot. :P

en waarom zoveel geld geven aan een Led systeem, als je HID kan hebben  :grin: ;) voor dezelfde prijs ?
Voor die extra lichtopbrengst van LED moet je het niet doen. 13watt HID is nog steeds meer lumens dan LED, maar afhankelijk van de driver/merk.
Anderzijds, de huidige LED's gaan tot 1 ampere, misschien verhoogt dat binnenkort ook nog, maar dan gaat het stroomverbruik ook mee omhoog.

En neen, ik zeul geen reserve HID mee, desnoods val ik terug op 3x1watt led. Da's net genoeg om thuis te komen  :P

Die prijzen van LED zijn zomogelijk nog hoger dan HID, omdat ze DE hype zijn, en HID RIP is..
Maar in praktijk, zie je die HID nog niet veel vervangen worden door LED, tenzij de mega licht freaks...

Moest ik nu een nieuwe lamp moeten kiezen, zou ik allicht bij HID blijven omdat ik al zo eentje heb en dat beter harmonieert.
Volledig van scratch beginnen, ik zou het ni weten.
Weet jij een LED lamp te vinden die 700 lumen uitstoot gedurende 7 uur of 500 lumen gedurende 11 uur voor een dikke 500 euro ?

Met de Wilma 6 zit je dadelijk aan 600 euro voor 840 lumen gedurende 4 uur. Ook ni slecht. Verre van zelfs..
En upgradeable...maar geen 7 uur. Mits een 2e accu wel natuurlijk, maar dan ben je ook al niet meer lichtgewicht licht aan het maken..
Maar de Led lampkop weegt minder, en dat verschil is allicht merkbaar.

OF je stelt een pakket samen, vie de prijslijst van Lupine : Batterij kan je een hoop geld besparen door de NIMH versie te nemen, een lampkop, een lader en nog een kabel, maar dan kom je al akelig dicht bij de totaalprijs van een Wilma 6 en zit je met NIMH tov Li-ion.

Het zal dus geld moeten kosten als je bij Lupine wil blijven...

Ik rijd trouwens niet graag met die lamp op het hoofd, toch niet die Moab.

LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #298 Gepost op: 4 oktober 2007 - 15:56 »
Een eindeloze discussie ;), waarom zou je nog € 500 investeren in een verouderde technologie :grin:
Als je natuurlijk in HID hebt geïnvesteerd dan zou het stom zijn om je lampen nu te vervangen door even krachtig en even zware LED's, maar als je jezelf in het nieuw gaat steken...

Vorig jaar was ik ook al eens aan het kijken geweest, ook naar HID, maar de prijzen vielen me toch ook flink tegen ;)
Een flood spot? ik heb nog niet meer dan 20° gevonden?

Maak niet de HID fout als het gaat om de wilma: je kan die zonder probleem op gelijk welk vermogen laten branden! Aan 700 lumen zal het verschil qua brandduur weinig schelen tov een maob, maar, er is zolas je reeds aangaf een zeer groot gewichtsverschil!

Maar, ik heb geen 700 lumen nodig in één lamp, toch niet bij het biken! Liever voor € 500 2 LED setjes ;) Als iedereen volgend jaar met 1400 lumen op zijn kop rond je komt rijden tijdens de nachtTT's dan zit er niks anders op dan ook up te graden >(

dirttracker

• Dave Raes
  • 4Bikers Member
« Reactie #299 Gepost op: 4 oktober 2007 - 21:34 »
Ik heb een HID lamp ik zou begot niet weten waarom ik zou moeten overstappen naar Led's !! HID is voormij het beste wat er is op de markt.
Vraag maar ne keer rond aan de mannen van den Transbelgie wat ze van men lampje vinden :ohmygod: