Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 122508 keer)

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #300 Gepost op: 4 oktober 2007 - 21:47 »
Citaat van: Nothing's Impossible link
Een eindeloze discussie ;), waarom zou je nog € 500 investeren in een verouderde technologie :grin:
...

Als je natuurlijk in HID hebt geïnvesteerd dan zou het stom zijn om je lampen nu te vervangen door even krachtig en even zware LED's, maar als je jezelf in het nieuw gaat steken...

Als je de lumens al hebt, moet je natuurlijk niet gaan veranderen dirttracker.
Het gaat erom wat je nu als nieuwe lamp best koopt voor je geld.
Ik ben er nog niet uit, mocht er eentje bijkomen.
Is wel verleidelijk om naar de Betty te stappen, die lichtopbrengst is echt wauw. De Moab doet iets minder goed dan de Edison, maar de Betty gaat nog ietsje over de Edison, vooral in lichtverspreiding. die is veel egaler bij de Betty.
Wilma kan me niet echt bekoren, dan zou ik eerder nog bij HID blijven, eventueel van een ander merk. De lampenkop voor de Betty later apart kopen, is al zo duur als een nieuwe set...
mmm, misschien halverwege de winter, voorlopig blijf ik op 1 lamp verderdoen, waar ik zeer tevreden van ben...
LED there be light..

dickie

• 4Bikers Member
« Reactie #301 Gepost op: 5 oktober 2007 - 14:08 »
Heb een dik jaar geleden ook een Trailtech HID flood laten afkomen van Batteryspace.com.
Met de invoerkosten erbij was ik goedkoper af in vgl met de Europese fabrikanten.(280€)
De huidige lage USD zou hiervan nog een 15% afdoen.
Met de Lion batterij heb ik 6u brandduur.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #302 Gepost op: 5 oktober 2007 - 15:03 »
Ik heb een HID lamp ik zou begot niet weten waarom ik zou moeten overstappen naar Led's !! HID is voormij het beste wat er is op de markt.
Vraag maar ne keer rond aan de mannen van den Transbelgie wat ze van men lampje vinden :ohmygod:
Ewel, telkens ik deze discusie volg moet ik aan die beruchte nacht(en) denken.  Ik ken van die dingen te weinig om er iets zinnig over te zeggen.

Maar: u vraagt, wij draaien:
Die lamp van Dirttracker (Niterider Moab?) heeft me heelhuids de 6 uren solonacht van de TransBelgië gebracht.  Ik beschikte toen ook over een Sigma Mirage EVO X, maar da's flauwe maneschijn in vergelijking met de Niterider Moab.  Die lamp heeft toen een volle 7 uur gebrand.  Volgens Stef en ons pa kwam er 's nachts telkens een UFO uit het bos gevlogen toen ze me op de stopplaatsen opwachtten.

Anderzijds: als je wat begint te rekenen:
Deel de prijs van een lamp in die prijsklasse door [het aantal keren dat je de lamp per jaar gebruikt* x het aantal afschrijfjaren] en je komt een belachelijk hoog bedrag per rit uit.

* Hoeveel keer per jaar doe je een nachttocht waarbij je expleciet zo'n lichtbundel nodig hebt (in de praktijk: solo in de Ardennen en wanneer je zeer lang licht nodig hebt).

Charel

• 4Bikers Member
« Reactie #303 Gepost op: 5 oktober 2007 - 16:57 »
Weet er iemand waar ze in Belgie de    Endurance kit  van Sigma   op stock liggen hebben ????
Dus het koffertje met het nodige verlichtingsset in

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #304 Gepost op: 5 oktober 2007 - 19:06 »
Charel, geen idee.

Magura, MTB kost gewoon belachelijk veel per rit :grin: Het is een hobby hé! En verder, hoe groter de lamp hoe kleiner het.. :oops:

Mijn Smart hallogeensetje dat nu stilletjesaan naar de achtergrond gaat verhuizen dateerde van 96 denk ik, als ik met mijn huidige setje even lang voortkan...

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #305 Gepost op: 6 oktober 2007 - 10:46 »
Voor de liefhebbers van verblinden:

MAGLEVIN heeft voor €400 adviesverkoopsprijs een 24 watt HID lamp ;) Daar kan de betty met zijn 22 watt niet tegenop :grin:

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #306 Gepost op: 7 oktober 2007 - 12:49 »
Voor de liefhebbers van verblinden:

MAGLEVIN heeft voor €400 adviesverkoopsprijs een 24 watt HID lamp ;) Daar kan de betty met zijn 22 watt niet tegenop :grin:

En hoe lang gaat dat ding mee ? Batterij soort ? Gewicht ? Ladertype ? Montage ? Garantie ? stevigheid van constructie ?
Levin had al een 12 watt hid voor een 250 euro.
Wat ik ervan terugvind is trouwens 400 POND, da's nog wat anders he ...of heb jij ze goedkoper gevonden ?
24 watt HID lijkt me trouwens gigantische overkill. Allicht een bright spot van jewelste en voor de rest zie je niks meer omdat je jezelf verblind..

Op e-bay staan er massa's HID's te koop. Zoek maar eens op niterider, lupine...

EDIT : over kostprijs per kilometer. Ik heb tot dusver zo'n 1700 kilometer in het donker gereden met de MOAB. 500/1700 : 0,29 euro per kilometer, en dat blijft zakken, de winter komt er immers aan  ;)

Nog steeds het kilometertellertjes probleem. De HID lamp te kort bij de teller zetten, en de teller geeft er de brui aan : ciclosport, Polar, sigma. Allemaal gelijk.
Op LED geen probleem, de HID stuurt de connectie in de war.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2007 - 12:53 door Tinky-Winky »
LED there be light..

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #307 Gepost op: 17 oktober 2007 - 10:37 »
Weet er iemand waar ze in Belgie de    Endurance kit  van Sigma   op stock liggen hebben ????
Dus het koffertje met het nodige verlichtingsset in

Ze staan nu op den duits in promotie.(bike-components is door de lage verzendkosten het goedkoopst)

Aangezien mijn zelfgemaakte batterijset teveel aan vermogen  aan het verliezen is,heb ik er met het volle nachtseizoen voor de boeg  ook maar een set besteld.

De zelfbouwset komt nu in light-versie op mijn woon-werkfiets.Ik moet een stuk langs het kanaal en een gewoon ledje is dan toch wat aan de povere kant.Al bij al is het dus  geen verloren moeite geweest.
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Willy

• Wilfried Dejaegere
  • 4Bikers Member
    • http://www.megabikers.be
« Reactie #308 Gepost op: 18 oktober 2007 - 10:49 »
Ik heb een HID lamp ik zou begot niet weten waarom ik zou moeten overstappen naar Led's !! HID is voormij het beste wat er is op de markt.
Vraag maar ne keer rond aan de mannen van den Transbelgie wat ze van men lampje vinden :ohmygod:

ge moogt gerust zijn...den Dave zijn lamp is echt top! Die verlichtte de ganse track voor 6 man.
Alleen mag hij niet achterom kijken ;)

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #309 Gepost op: 13 november 2007 - 08:42 »
voor de knutselaars misschien interessant: http://www.leds-buy.nl

;)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #310 Gepost op: 28 november 2007 - 21:58 »
Zoals de titel al zegt: heeft iemand ervaringen met de LED-verlichting van Knog?
Website.

Voordelen lijken mij enerzijds de niet overdreven kostprijs (€ 87,50 bij de fietsenboer, ik geloof dat het de Gator 105 was, blz 5 rechts), én dat de batterij snel is opgeladen.

Iemand die in de praktijk al bevindingen heeft?
« Laatst bewerkt op: 28 november 2007 - 22:02 door Magura »

BikeSport.be

• 4Bikers Member
    • BikeSport Online Store
« Reactie #311 Gepost op: 29 november 2007 - 00:59 »
Goe dproduct en cool design. persoonlijk vind ik wel dat je beter voor de gator 305 gaat of voor de Sigma Mirage Evo Pro. Deaze hebben een iets grotere capaciteit en een hogere zichtbaarheid.
BikeSport Asse: Dealer Cannondale, Scott, Cervélo, Liteville - Specialiteit montage à la carte en bike tuning.

BikeSport.be: Online Bike Parts & Accessories store.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #312 Gepost op: 29 november 2007 - 08:02 »
Ik heb vorig jaar met een testversie van de 105 gereden en toen was er nog veel werk aan de winkel :oops: flauwe reflector, niet waterdicht...
In de uiteindelijke productie zal de waterdichtheid wel in orde zijn veronderstel ik!
Ondertussen zijn er ook nieuwe generaties led's verkrijgbaar, maar, in brussel heb ik opgevangen dat die nog niet toegepast worden.
Voor €35 heb je een nieuw kompakt 1 watt systeem met meer lichtopbrengst (maar, ook nog te beperkt voor het veld)

De 305 is wel geschikt voor het veld, maar hij is intussen achterop qua lichtopbrengst  en reflectortechniek als je gaat vergelijken met andere merken.
Wel een cool design maar moeilijk te plaatsen op de helm.

Kijk eens naar de powerled plus van sigma (doe er eventueel de karma bij voor op het stuur)
Exposure heeft ook een aantal goede dingen!

Ik heb gekozen voor de switchback 2 en 3, ook een oude generatie leds maar zeer goede collimator met een zeer effen wit licht en zeer grote duur van de batterijen!
« Laatst bewerkt op: 29 november 2007 - 08:11 door Nothing's Impossible »

TJ!

• 4Bikers Member
    • http://users.pandora.be/tj/trekking
« Reactie #313 Gepost op: 29 november 2007 - 11:29 »
We wijken een beetje af van Knog, maar is zo een Powerled (Black) te combineren met een Karma op één batterij...?

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #314 Gepost op: 29 november 2007 - 17:35 »
We wijken een beetje af van Knog, maar is zo een Powerled (Black) te combineren met een Karma op één batterij...?

Ik vrees er een beetje voor, het zal een heel kort ritje worden ;)
Maar, de batterijen zijn redelijk licht, 140 gram extra....

sven

• sven vd
  • 4Bikers Member
« Reactie #315 Gepost op: 15 januari 2008 - 10:50 »
20 systemen gewikt en gewogen, oa Knog...

http://reviews.mtbr.com/blog/category/lights-shootout/

- Goeman Scott Cycling -

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #316 Gepost op: 29 maart 2008 - 20:59 »
Niterider MOAB is de deur uit, Lupine Betty is onderweg.
De 6 weliswaar, de Lupine batterijen zijn makkelijk te vinden op E-bay, dan koop ik er later, indien nodig, nog wel een batterij van de 12 versie bij.
Zwaar benieuwd om dit technisch vernuft aan de slag te zien, heb me tot nu toe moeten baseren op beamshots online.
De LED lights shootout op MTBR.com is trouwens een heel mooie vergelijking.
Er zit ook nog een sporadische HID bij, die zeker nog niet helemaal afgedaan hebben.
Doorslag om naar LED om te schakelen was het lagere gewicht, meer lichtopbrengst en de mogelijkheid om te upgraden(Voor zover dat nog nodig is).
De nachttocht in Rillaar wordt de eerste test, als ik tenminste zolang kan wachten om een toertje te doen met Betty  ;)
LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #317 Gepost op: 29 maart 2008 - 22:48 »
Met de betty heb je echt het beste van het moment :cool:!

Straf lampeke ;)

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #318 Gepost op: 29 maart 2008 - 23:11 »
Met de betty heb je echt het beste van het moment :cool:!

Straf lampeke ;)
Helaas een van de duurste ook...Maar het is een dergelijke lamp of nog amper fietsen, mijn zondagse ritten zijn erg beperkt. Als ik de kans krijg om buiten te rijden, is het meestal 's avonds na 20u. Het zomeruur is al heel kortbij op dit moment, maar zelfs dan zit je met een rit van 3 uur vlot in het donker.
Ik schrijf zeker nog een verslag over mijn bevindingen.
http://reviews.mtbr.com/blog/category/lights-shootout/ Da's ook al een goeie bron van info
LED there be light..

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #319 Gepost op: 30 maart 2008 - 14:45 »
Niterider MOAB is de deur uit, Lupine Betty is onderweg.
De 6 weliswaar, de Lupine batterijen zijn makkelijk te vinden op E-bay, dan koop ik er later, indien nodig, nog wel een batterij van de 12 versie bij.
Zwaar benieuwd om dit technisch vernuft aan de slag te zien, heb me tot nu toe moeten baseren op beamshots online.
De LED lights shootout op MTBR.com is trouwens een heel mooie vergelijking.
Er zit ook nog een sporadische HID bij, die zeker nog niet helemaal afgedaan hebben.
Doorslag om naar LED om te schakelen was het lagere gewicht, meer lichtopbrengst en de mogelijkheid om te upgraden(Voor zover dat nog nodig is).
De nachttocht in Rillaar wordt de eerste test, als ik tenminste zolang kan wachten om een toertje te doen met Betty  ;)

Ik heb die Betty eens mogen testen in de toonzaal van mijn LBS, amaai dat ding geeft licht af.  :029:
Ik heb hem dan direct gevraagd waarom hij zijn zaal nog verlichte met electrabel ellentriek?
1 Betty in de plaats van al zijn spots was meer dan voldoende  :011: