Auteur Topic: Verlichting: zien en/of gezien worden...  (gelezen 122484 keer)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Re:Verlichting: zien en/of gezien worden...
« Reactie #320 Gepost op: 30 maart 2008 - 22:16 »
Dat moet dan toch maar een triestig verlicht fietsenwinkeltje geweest zijn :$

Voor een fiets is dat een bom licht, maar, in een winkel is dat amper genoeg om één fiets in de spotlight te zetten :cry:
Elektriciteit kost precies nog niet genoeg :(

Ik ben al onder de indruk van een lamp als je de beam effectief ziet in de winkelruimte ;)

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #321 Gepost op: 31 maart 2008 - 07:46 »
Een update mail gekregen van Cutter Electronics :

Hi
Just a quick update
We have now released a low cost MR11 kit for those who are happy with a no frills version
Kit includes a simple driver for 3 leds at 700mA, an MR11 PCB with Q4 XR-E in WC tint and your choice of the Cutter Narrow or medium optic
                  Driver                           Optic          MR11 PCB with Q4  WC Leds

This kit will punch out 500 lumens!!! at $34.95.  Order link

We now have the first kits housings available in the twin head, named "DOGSTAR2'

This are selectable with 3 or 4 up boards and with a different optic for each head to provide both spill and throw for the ultimate lighting experience. These will be only sold with CREE XR-E R2 WG bin leds(100 lumens per watt)
Please reply if you would like a quote on the ultimate bike light

Dat krijg ik natuurlijk binnen, net na de bestelling van de Betty.
Maar.. Dit is ook verre van goedkoop.
Gesteld dat je er de Li-Ion batterij en lader bijneemt, en een single LED head neemt, komt de prijs op zo'n 650 $.
Dan zit je zowat op 500 lumen.
Over het gewicht wordt niets vermeld...
Je kan de kit uiteraard naar believen upgraden, maar ook voor de Betty komt er wellicht een upgrade kit, wanneer de Led's weer een stapje verder staan.
Kortom, ik ben niet overtuigd van de lagere kostprijs.
Wil je een hoop licht, zal er nog steeds een hoop centen over de bank moeten gaan.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2008 - 09:59 door Tinky-Winky »
LED there be light..

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #322 Gepost op: 31 maart 2008 - 07:49 »

Ik heb die Betty eens mogen testen in de toonzaal van mijn LBS, amaai dat ding geeft licht af.  :029:
Ik heb hem dan direct gevraagd waarom hij zijn zaal nog verlichte met electrabel ellentriek?
1 Betty in de plaats van al zijn spots was meer dan voldoende  :011:
Awel, volgens UPS komt de lamp morgen toe, zal waarschijnlijk ni lukken morgen, maar woensdag haal ik dat ding wel op in het magazijn.
Zal dan eens een beamshot posten. Ook in vergelijking met een 35 watt halogeen van de zelfbouwkit.

Welke LBS heeft een Betty in stock ?
Zelfs online vind je weinig winkels die veel Lupine materiaal in stock hebben..
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2008 - 08:14 door Tinky-Winky »
LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #323 Gepost op: 31 maart 2008 - 10:25 »
In de VS gekocht of bij lupine zelf?

Blijkbaar zijn de marges zo klein dat het niet interessant is om lupine te verkopen?

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #324 Gepost op: 31 maart 2008 - 10:35 »
In de VS gekocht of bij lupine zelf?

Blijkbaar zijn de marges zo klein dat het niet interessant is om lupine te verkopen?
In UK gekocht. Kreeg sowieso 10% korting en met de gunstige euro, is het ook in de UK wat goedkoper.
Ik riskeer het ni meer in de VS, met die douanekosten van met de Niterider.. :(
LED there be light..

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #325 Gepost op: 31 maart 2008 - 17:25 »

In november "toevallig" onderstaande winkel binnengestrompeld met stukken aan de fiets.  Ewa aan de klap geraakt met de eigenaar, onderwerp: nachttoeren.  Toen had ie een groot gamma aan lupinelampjes op stock.  Naast vele andere verlichtingssoorten.  Naar ik kon horen was hij zelf een gepassioneerd nachtrijder.  Of dat nu nog is, weet ik niet.

Gegevens:
500 m over de grens in Duitsland (vlak achter Eupen en nabij Monschau)
FEE RADSPORT
Bahnhofstrasse 1
Kalterherberg
02472-912 009
0170-185 22 47
myese-w@t-online.de

Dagelijks open van 14.30-18.30 uur, zaterdag 09.00-12.30 uur, dinsdag gesloten.

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #326 Gepost op: 31 maart 2008 - 17:58 »

Zelfs online vind je weinig winkels die veel Lupine materiaal in stock hebben..

Het was bij  Prob Bike te Tervuren dat ik die Super-schijnwerper heb mogen testen.  :008: :011:
Enkel jammer van ........ de prijs,  anders had ik hem gekocht :( :oops:
Ik ben benieuwd naar uw beamshot  ;)

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #327 Gepost op: 31 maart 2008 - 18:09 »

Voor een fiets is dat een bom licht, maar, in een winkel is dat amper genoeg om één fiets in de spotlight te zetten :cry:

Ik ben al onder de indruk van een lamp als je de beam effectief ziet in de winkelruimte ;)

Hela manneke,

Gene commentaar op mijn LBS zijne showroem he  :010:, licht genoeg daar maar toen hij de verlichting volledig uitdeed en ik die Betty aanzette dan was elk hoekje van de winkel verlicht .... en deftig verlicht!!  Uiteraard is deze test niet representatief maar toch, zo een Betty is het summum van fietsverlichting !  :o
 ;)

groeten,

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #328 Gepost op: 31 maart 2008 - 21:55 »

Hela manneke,

Gene commentaar op mijn LBS zijne showroem he  :010:, licht genoeg daar maar toen hij de verlichting volledig uitdeed en ik die Betty aanzette dan was elk hoekje van de winkel verlicht .... en deftig verlicht!!  Uiteraard is deze test niet representatief maar toch, zo een Betty is het summum van fietsverlichting !  :o
 ;)

groeten,

Inderdaad, een zee van licht :cool: (bij momenten moet je zelfs opletten dat je jezelf niet verblind)!
Gene commentaar over Probike, het is een mooie winkel, maar, in een winkelruimte probeert men daglicht te immiteren! Het enige dat je nog ziet van die 2000 lux is een licht blauwig tintje  :oops: Als het licht uit is  ;)

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #329 Gepost op: 31 maart 2008 - 22:09 »

Het was bij  Prob Bike te Tervuren dat ik die Super-schijnwerper heb mogen testen.  :008: :011:
Enkel jammer van ........ de prijs,  anders had ik hem gekocht :( :oops:
Ik ben benieuwd naar uw beamshot  ;)
Die prijs heeft me ook al heel lang doen twijfelen hoor. Zoek maar eens op het andere forum, ik ben al van oktober over die Betty bezig.
Koop je niet iedere dag he, en de verkoop van de Niterider Moab doet een hele duit in het af te geven centenbakje voor Betty.
Zo kapitaalkrachtig ben ik ook niet hoor, maar nachtrijden is wel een passie van me. Zeker nu de temperaturen terug wat beginnen omhoog te gaan..
In de winter bij -5° alleen in het donker door het bos, daar moet je al heel veel goesting voor hebben, maar dat is ook nog gebeurd... :p

Ik heb het al verteld, ik heb zo'n ding nodig om toch wat kilometers te kunnen maken, ipv 's avonds in de zetel te zitten.
Nu is het wel een luxe-versie, maar ik had nog iets tegoed...

En eigenlijk, ik ben hier al eureka aan het roepen voor het ding hier is... :010: al ben ik wel blij met de alvast lovende commentaren. :)
LED there be light..

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #330 Gepost op: 1 april 2008 - 16:09 »
Ik heb het al verteld, ik heb zo'n ding nodig om toch wat kilometers te kunnen maken, ipv 's avonds in de zetel te zitten.
Dan is dit misschien iets voor u?  Een 3-uur durende nachtrit in dardennen op 11/04/08.

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #331 Gepost op: 1 april 2008 - 19:21 »
Dan is dit misschien iets voor u?  Een 3-uur durende nachtrit in dardennen op 11/04/08.
Ziet er sjiek uit,maar ik zit de 12e al in Rillaar in het donker...En da's vlakbij...Maar toch merci !!
LED there be light..

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #332 Gepost op: 2 april 2008 - 08:19 »
Rescheduled for delivery : 3 april...
Pakket is van UK naar Denemarken naar Duitsland gegaan, hopelijk morgen in België...
LED there be light..

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #333 Gepost op: 3 april 2008 - 17:43 »
Haha, vandaag eindelijk toegekomen na een toertje GB-DK-DE-BE...
Eerste indruk.
Mooi in een transporttas, alles erop en eraan. Charger is met UK plug, maar ik had al een adapter.
Uit gewoonte steek je zo'n ding gelijk in de stekker en begin je de batterij te laden... Die bleek al vol te zijn.
Effe PCS programmeren adhv de duidelijke handleiding. Een superflash(pinkend licht a la goedkope ledlampjes voor op de baan), die op volle kracht de 7 leds laat flashen. Dan 100, 60 en 40% van maximum vermogen.
Na ettelijke review te hebben gelezen en lichtbundels te vergelijken, was me al duidelijk dat dit een erg goed ( en dure  :cry: ) lamp is, maar ik had nergens opgevangen dat het geheel zo klein is. De batterij is niet groter dan een drankkartonnetje van Minute Maid, de lampkop valt ook erg klein uit.
Telkens vergeleken met de Niterider Moab, die wel een stevige batterij heeft, maar dan ook dubbele runtime.
De beam van de Betty is zelfs overdag heel erg krachtig en verblindend, straks eens ritje doen op de baan.
Vooral om de batterij eens te laten 'draaien' en daarna een ontlaad/laad programma te laten doorlopen.
Beamshots zullen misschien niet voor vandaag zijn...zal eerst genieten worden  :cool:
LED there be light..

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #334 Gepost op: 3 april 2008 - 22:35 »
Net terug, en heeey... Wat een lamp..Prima  materiaal.
Maar....

Ik had de lamp op het stuur gemonteerd, ben niet zo fan van lamp op de helm, en kijk, voor het betere off-road werk, zeker als je de route nog niet hebt gedaan, is dat niet voldoende.
Je hebt immers een hoop licht voor je, en als je een hoek om draait waar het helemaal donker is, rijd je een zwart gat tegemoet.
Dat betekent : Betty zal dus op de helm moeten, eventueel een kleine lamp op het stuur.

Bovendien, het is geen nachtrijden meer. De eerste 25 meter voor je uit zijn perfect uitgelicht, de verderliggende meters worden 'minder' verlicht, maar wat betekent 'minder' bij een fullpower Betty ?
En dan te zeggen dat er mensen met 2 Betty's rondrijden, dat moet echt de lol eruit halen..

Concreet ga ik mijn zelfbouwlamp (halogeen 35watt en li-ion batterij van recup laptop batterijen) op het stuur monteren, en de Betty op 60% gebruiken als helmlicht.

Voor onroad, geen probleem op het stuur, alleen zorgen dat je voldoende laag richt. De Superflash modus is voor knettergek van te worden, vanwege het grote verschil in licht tussen flash on en off. Je zal zeker goed gezien worden, maar ik vraag me af of je het zelf volhoudt.
De flash is immers full power. Iets overdreven naar mijn idee, had ook 60 of 40% mogen zijn.
De alternatieven zijn SOS signaal of alpijns noodsignaal, maar daar mee rondrijden ? :022:
LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #335 Gepost op: 4 april 2008 - 07:14 »
Net terug, en heeey... Wat een lamp..Prima  materiaal.
Maar....

Ik had de lamp op het stuur gemonteerd, ben niet zo fan van lamp op de helm, en kijk, voor het betere off-road werk, zeker als je de route nog niet hebt gedaan, is dat niet voldoende.
Je hebt immers een hoop licht voor je, en als je een hoek om draait waar het helemaal donker is, rijd je een zwart gat tegemoet.
Dat betekent : Betty zal dus op de helm moeten, eventueel een kleine lamp op het stuur.

Bovendien, het is geen nachtrijden meer. De eerste 25 meter voor je uit zijn perfect uitgelicht, de verderliggende meters worden 'minder' verlicht, maar wat betekent 'minder' bij een fullpower Betty ?
En dan te zeggen dat er mensen met 2 Betty's rondrijden, dat moet echt de lol eruit halen..
Dat idee had ik al bij de wilma ;) maar, als het over echt trainen 's nachts gaat en niet om de gezelligheid van een nachtrit.....

Concreet ga ik mijn zelfbouwlamp (halogeen 35watt en li-ion batterij van recup laptop batterijen) op het stuur monteren, en de Betty op 60% gebruiken als helmlicht. Ik zou de betty op de helm plaatsen als enige lichtbron, hij is er voor ontworpen, het zal wel wennen. Op 60% is de betty een te dure investering geweest (gewicht, prijs, lichtopbrengst) Als flood zou je er inderdaad 2 op het stuur moeten hebben, (er is genoeg spill, maar de beam geeft zoveel licht dat je enkel in de beam iets ziet)

Voor onroad, geen probleem op het stuur, alleen zorgen dat je voldoende laag richt. De Superflash modus is voor knettergek van te worden, vanwege het grote verschil in licht tussen flash on en off. Je zal zeker goed gezien worden, maar ik vraag me af of je het zelf volhoudt.
De flash is immers full power. Iets overdreven naar mijn idee, had ook 60 of 40% mogen zijn.
De alternatieven zijn SOS signaal of alpijns noodsignaal, maar daar mee rondrijden ?

Ik had opgevangen dat de lamp volledig programmeerbaar was, niet dus?

« Laatst bewerkt op: 4 april 2008 - 07:17 door Nothing's Impossible »

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #336 Gepost op: 4 april 2008 - 11:54 »
Zal inderdaad helmlicht worden, ik heb al een klein lichtje voor op het stuur.
Ik wist niet dat deze specifiek als helmlicht is ontworpen...

Volledig programmeerbaar, zo goed als.
De intensiteit van de flash kan je enkel regelen als je de algehele intensiteit bijregelt..
Daar heb je keuze tussen power, normal en economy. Respectievelijk 22, 17 en 13 watt als maximum.

Batterij is ondertussen volledig ontladen, en terug geladen.

LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #337 Gepost op: 5 april 2008 - 09:55 »
Volledig ontladen :dft002:
Dan hoop ik dat het geen li-ion batterij is, of je kan op zoek naar een andere :( (of je herprogrammeert de lader en riskeert serieus vuurwerk :036:)

Ik heb toen ik op zoek was naar een lampje een wat opgezocht over li-ion batterijen. Om de levensduur te verlengen:

Probeer de batterij zo minimaal mogelijk "leeg" te trekken (de batterij beschermt zichzelf ten dele door een zekering en de verbruiker gaat ook een minimale hoeveelheid stroom overlaten maar dan nog is het niet ideaal voor zo'n batterij (in tegenstelling tot Nicad en deels Mh ).

Opslaan gebeurt best aan 60 a 70 % van de maximale capaciteit.

Beperkt herladen of ontladen heeft geen enkel effect op de levensduur of capaciteit van de batterij

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #338 Gepost op: 5 april 2008 - 21:44 »
Volledig ontladen :dft002:
Dan hoop ik dat het geen li-ion batterij is, of je kan op zoek naar een andere :( (of je herprogrammeert de lader en riskeert serieus vuurwerk :036:)

Ik heb toen ik op zoek was naar een lampje een wat opgezocht over li-ion batterijen. Om de levensduur te verlengen:

Probeer de batterij zo minimaal mogelijk "leeg" te trekken (de batterij beschermt zichzelf ten dele door een zekering en de verbruiker gaat ook een minimale hoeveelheid stroom overlaten maar dan nog is het niet ideaal voor zo'n batterij (in tegenstelling tot Nicad en deels Mh ).

Opslaan gebeurt best aan 60 a 70 % van de maximale capaciteit.

Beperkt herladen of ontladen heeft geen enkel effect op de levensduur of capaciteit van de batterij
NI, niks meer of niks minder dan het programma van de Lupine Charger One.
Ik heb de batterij eerst volledig opgeladen, een 2 tal uurtjes mee gereden en dan 1 cyclus -/+ van de charger doorlopen.
Die gaat met 0,5 Ah de batterij tot op het laagst veilige toegelaten punt ontladen, en vervolgens weer opladen tot op het maximum.
Concreet is de batterij herladen met een maximale capaciteit van 7,2 Ah. Niet slecht voor een exemplaar van 6,8 Ah...
Volledig ontladen mag je dus niet te letterlijk nemen.
Lupine bouwt zulke dingen niet voor niks...
LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #339 Gepost op: 6 april 2008 - 21:49 »
Ik dacht al, zonde van die batterij :cry:

maar, met een aangepaste smartcharger is er niks aan de hand natuurlijk! Het ontladen heeft als voornaamste voordeel dat je een betrouwbare brandtijd kan voorspellen, voor de batterij zou het niet veel uitmaken.

En, kan je er al wat aan wennen?