Auteur Topic: Hoe geef je aan langswaar je gaat inhalen?  (gelezen 18985 keer)

The Brain

• The Collective Mind
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • The 4Bikers Collective Mind
Hoe geef je aan langswaar je gaat inhalen?
« Gepost op: 24 januari 2005 - 14:51 »
Iedereen heeft zo zijn eigen tempo op z'n baaik en daarom wordt er al eens links of rechts voorbijgestoken. Maar hoe geef je nu als snellere biker aan langs waar je gaat inhalen?

Het is belangrijk dat je duidelijk aangeeft wat je gaat doen. Gewoon ‘links’ of ‘rechts’ roepen is verwarrend voor de tragere biker. Wordt hij dan links of rechts voorbijgestoken of moet hij naar links of rechts uitwijken?

Enkele mogelijkheden zijn:
    "Ik kom (langs) links/rechts"
    "Ik passeer link/rechts"
    [/list:u]
    Of in het Frans:
      "Je te  dépasse à gauche/droite"[/list:u]

Nielskie

• 4Bikers Member
        • APK-KIS team
      « Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2005 - 01:00 »
      Nu er toch op TT's een nerveuze sfeer hangt tussen de tragere en snellere rijders.  En er ook meer en meer ideeën zijn om een gedragscode op te hangen bij het begin van een toertocht, kan het dan niet mogelijk zijn om zo tot een eenduidige afspraak te komen in verband met het inhalen?  

Bv Links wil zeggen ik kom langs links.
      Na een tijdje zou dat misschien ingeburgerd kunnen worden, waardoor je ook wanneer je bijna in ademnood zit, toch nog iets zinnigs kunt zeggen om andere bikers te waarschuwen dat je er aan komt.  
      Als die regels dan ook op een grote affiche komen samen met de gedragsregels dan kunnen ook de nieuwe bikers daar rekening mee houden.  
      Dit wil nog niet zeggen dat je hierdoor roekeloos mag inhalen, maar op termijn moet er toch een standaard uitdrukking kunnen komen, die zonder twijfel laat merken wat je bedoelt.  
      Voorlopig hou ik het nog bij: Ik kom langs...,
      Maar wanneer ik iemand achter mij hoor roepen links, dan weet ik nog altijd niet wat die daarmee bedoelt.

Nu gewoon nog kiezen wat je als conventie gaat nemen.  

Bedoel je door "links" te zeggen:
      - Ik kom langs links, (dus hou je rechts)
      - Ga naar links (want ik kom langs rechts).  

Ik geef de voorkeur aan de eerste mogelijkheid.  
      Poll opstarten??

IntoXic

• Kris Berckmans
      • 4Bikers Member
        • MTBTeamLangdorp.be
      « Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2005 - 14:37 »
      In de koers zeggen ze dat toch omgekeerd?
      Als ge iemand voorbij wilt zegt ge tegen die mens dan "links", dan bedoelt ge dat hij links moet houden. (Dus "ga naar links, ik kom rechts voorbij")
      Zo ook in bochten: Als ge zegt da tegen iemand "laag" of iets in die aard dan moet die andere de binnenbocht nemen e.
      Moet oppassen dat er geen verschillende interpretaties zijn e

Wat die nerveuze sfeer betreft: die maken we zelf, als we allemaal ff geduld hebben valt dat allemaal mee.

Groeten
      Kris

JeFKe

• Jeffry Goethals
      • 4Bikers Member
        • http://www.4bikers.be
      « Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2005 - 15:09 »
      Het blijft zoals The Brain al hierboven heeft vermeld. "Links" of "rechts" roepen is verwarrend. Zelfs als je het (wat het nu wel betekent) zou uithangen op een poster of uitdelen op een poster, nooit zal iedereen dat weten. Heel veel mensen lezen niet hé. En als niet iedereen dezelfde conventie hanteert dan krijg je gevaarlijke toestanden.

Daarom pleit ik ook voor duidelijkheid. "Ik kom langs links" is iets moeilijker uit te spreken dan "links". Maar weet de tragere biker tenminste zeker langswaar je komt.
      The Tiger became a Leopard...

Epic

• 4Bikers Member
        • http://users.telenet.be/epic
      « Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2005 - 15:52 »
      "Pardon - gauche", "ik passeer links", "blijf rechts", "pas op, links"

Dat gebruik ik allemaal als ik links voorbij wil en vergeet dan ook niet merci of bedankt te roepen. Zelden of nooit problemen en kwakjes geven doe ik ook niet tenzij het heel onbeschofterikken zijn die express in de weg blijven rijden (zelden tot nooit). Vloeken doe ik eigenlijk ook veel te veel.
      In de Walen gaat het volgens mij altijd veel gemakkelijker dan hier in de 'Vlaanders".

Flip FSR

• 4Bikers Member
      « Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2005 - 18:53 »
      "Rechts blijven" + "Restez droit!"
      of
      "Links blijven" + "Restez gauche"

Zijn de baanbrekers die ik gebruik, en iedereen verstaat me...
      Met als ik langs mag/ben: MERCI! -> BELANGRIJK !!!!!

Ik verzeker u, er zal zo goed als niemand scheef kijken...  :applaus:

Nielskie

• 4Bikers Member
        • APK-KIS team
      « Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2005 - 19:24 »
      't Is een feit dat de meeste bikers niet graag lezen.   Dat merk ik toch wanneer sommige mensen de meest elementaire gedragsregels aan hun laars lappen.  Ik zie dus ook wel in dat iets afspreken en op papier zetten, niet veel zin zal hebben.  Eerst moet er ook nog gediscussieerd worden over wat links of rechts ook moet betekenen.  Want daar zijn zowiezo de meningen over verdeeld.  

"The Brain" zal wel gelijk gehad hebben.  

Dus een duidelijk zinnetje en natuurlijk goed articuleren W00T  :-)  W00T  :o  :-p

$mokeyJoe

• 4Bikers Member
      « Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2005 - 19:40 »
      Als je al niet meer voluit kunt zeggen 'ik passeer links/rechts' dan denk ik dat je echt wel wat diep aan het gaan zijt voor een tt'ke! :o Ik zeg trouwens altijd:'links/rechts houden' en dan 'merci'.Klein moeite voor de snelle fietser,grote gerustelling voor de tragere en iedereen content.Het is trouwens ook zo dat je iedereen een kans moet geven om een tt'ke uit te rijden.Trouwens de snelle mannen onder ons,zouden toch beter moeten weten dan zomaar nen tragere 'omver' te vlammen!
      Even mijn mening...
      Groetjes,
      $mokeyJoe
      One kilometer is better than no kilometer!

savat

• Vaast
      • 4Bikers Member
      « Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2005 - 19:58 »
      Ik durf er om wedden dat meer dan de helft van de mensen die je inhaalt niet hebben gehoord of dat je links ging inhalen of dat men links moest blijven, laat staan dat men het woord links al heeft verstaan. Ik ben nog altijd meer voorstander van het in stilte voorbijrijden zodanig dat uw voorganger niet plotseling van z'n lijn afwijkt om te zien wat er achter hem gebeurt!

Survival

• 4Bikers Member
        • mtb-trips
      « Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2005 - 12:29 »
      Als ik voorbijgereden wordt heb ik het liefst dat ze dat op tijd laten weten want, zeker in afdaling, is het niet aangenaam om ze zowel links als rechts voorbij te zien vlammen. Of wanneer ze zo voorbij passeren dat je zelf rare manoeuvres moet uitvoeren om ze te ontwijken. Ook belangrijk is een beetje te wachten vooraleer opnieuw 'in te voegen' zodanig dat diegene die je voorbijgegaan bent niet in de remmen moet.

niet dat dat vaak het geval is  :-D

$mokeyJoe

• 4Bikers Member
      « Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2005 - 21:39 »
      Citaat van: savat
      Ik durf er om wedden dat meer dan de helft van de mensen die je inhaalt niet hebben gehoord of dat je links ging inhalen of dat men links moest blijven, laat staan dat men het woord links al heeft verstaan. Ik ben nog altijd meer voorstander van het in stilte voorbijrijden zodanig dat uw voorganger niet plotseling van z'n lijn afwijkt om te zien wat er achter hem gebeurt!

Men haalt pas in nadat men het geroepen/gezegd/gevraagd heeft en de voorligger maakt plaats natuurlijk!!Daar waar er geen plaats is,moet je niet inhalen ook niet!Dan wacht je maar tot ze opzij gaan of ze zeggen zelf maar van 'kom maar'.Dit is bij mij ALTIJD al gelukt.En natuurlijk zeg je achteraf 'merci'.Dat verstaat iedereen!
      Ja,ja...ik heb soms veel geduld! :banana: (toch e schoon 'smiley'ke hé)
      $mokeyJoe
      One kilometer is better than no kilometer!

Magura

• Elias Van Hoeydonck
      • Ontwikkelingsteam
      • 4Bikers Member
      • www.solosride.be
        • solosride.be
      « Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2005 - 22:21 »
      Probleem is inderdaad dat de meeste "in volle inspanning" niet horen als men tegen hen iets zegt, of toch ni horen of het nu naar links, van links, enz is.
      Ik roep meestal JA, en wacht af naar waar de in te halen biker in kwestie uitwijkt, en steek hem dan voorbij.  Dan mag ie dus zelf kiezen naar waar hij uitwijkt.  
      Achteraf ne merci is vlug gezegd

Survival

• 4Bikers Member
        • mtb-trips
      « Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2005 - 22:48 »
      Citaat van: Magura

Tja, voor de meesten is da blijkbaar toch nog te lastig  :-X
      Ofwel zitten ze zodanig 'dood' dat ze geen pap meer kunnen zeggen maar dan moet je niemand voorbijsteken hé  ;)

Janman

• 4Bikers Member
        • http://www.janverbeeck.tk
      « Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2005 - 22:07 »
      Citaat van: Magura
      Probleem is inderdaad dat de meeste "in volle inspanning" niet horen als men tegen hen iets zegt, of toch ni horen of het nu naar links, van links, enz is.
      Ik roep meestal JA, en wacht af naar waar de in te halen biker in kwestie uitwijkt, en steek hem dan voorbij.  Dan mag ie dus zelf kiezen naar waar hij uitwijkt.  

Van ver genoeg JA ! roepen is het gemakkelijkste. Als ze het dan niet doorhebben kunt ge nog ff vertragen. Als je voorbij bent moet je natuurlijk altijd ' Merci" zeggen    :bla:  :bla: ( wa nen hoop emoticons hier ! bij de 4bikers )
      www.janverbeeck.tk

Cube team eliteline , XTR , Crossmax SL , Tune , ....

MOUNTAINBIKE.BE -

Anja

• 4Bikers Member
      « Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2005 - 21:33 »
      Voor mij is er een groot verschil tussen een tt en een chrono.  Tijdens een tt vind ik dat je effe kan wachten tot een geschikt moment om in te halen.  Dat doe ik dan toch en ik vind het fijn als ze dat bij mij ook doen.  En als ikzelf met iemand in mijn achterwiel hang dan ga ik gewoon opzij waar het kan of neem ik mijn bocht wat breder zodat men mij deftig kan inhalen, maar ik zal daarbij zeker geen risico nemen.  Nu, als diegene die in mijn wiel hangt mij zodoende zit op te jagen, ja sorry maar dan ga ik geenszins opzij, integendeel.    
      Een chrono daarentegen, alle begrip voor diegene die dan alles willen geven.  Als ik chrono rij wil ik ook zo snel mogelijk aankomen.  Maar, als je dan efkes moet afremmen, het zal hem daar niet op aankomen zeker.  Bij het kruisen van een baan moet je toch ook even afremmen?  Uiteindelijk zijn de marathons toch lang genoeg om dat beetje verlies terug in te halen.  
      Als ik dan toch wil inhalen op een chrono roep ik gewoon 'pardon' (begrijpt trouwens zowel vlaming als waal) efkes vertragen en dan zie ik wel langs welke kant ze gaan rijden.  Daarna nog een 'mercie' en iedereen kontent.  Ale dat denk ik toch.

Orion

• 4Bikers Member
      « Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2005 - 22:32 »
      Met roepen ben je mi niet altijd duidelijk. of te laat

Als ik veel volk verwacht(wandelaars/tt)
      monteer een kleine licht gewicht bel( met een elastiekje. Werkt perfect en je kan van heel ver de aandacht trekken.De voorligger kijkt om en heeft de tijd om zelf een kant te kiezen.Mijn maat heeft voor hetzelfde doel een fluit met een ketting omzijn hals. ik prefereer het belletje.Het heeft me al vaak geholpen.En bespaard wederzijdse ergernis.

Toon Pertetotal

• 4Bikers Member
        • http://www.ptc-pertetotal.be
      « Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2005 - 17:32 »
      Als we met drie of vier voorbij gaan met ons clubje,zegt de eerste ook "ik kom langs links/rechts en er komen er nog drie.
      Als je die adem niet meer hebt om dat te zeggen ben je verkeerd bezig op tt s. :-p
      Denk dat dit toch wel makkelijk is voor degene die je voorbij gaat.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
      • Ontwikkelingsteam
      • 4Bikers Member
      • www.solosride.be
        • solosride.be
      « Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2005 - 19:40 »
      Citaat van: Orion
      Ik prefereer het belletje.Het heeft me al vaak geholpen.En bespaard wederzijdse ergernis.

Je hebt gelijk  :yeah:

Nielskie

• 4Bikers Member
        • APK-KIS team
      « Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2005 - 00:00 »
      op gewone vlakke Vlaamse TT's heb ik nog wel adem op overschot.  
      Maar vanaf het moment dat het serieus begint te klimmen, dan wil ik nog wel bovengeraken en kom ik toch soms adem te kort om duidelijk aan te geven dat ik wil dat iemand aan de kant gaat.  
      Vooral op technische klims is het klote dat jij al fietsend de moeilijkste weg moet nemen en de wandelende biker rustig het best berijdbare stukje inpalmt.  
      Op vlakke  TT's heb ik wel het geduld om gewoon achter de tragere biker te blijven rijden.  Maar een klim wil ik zo ver mogelijk proberen op te rijden, en het is dan vaak binnensmonds vloeken dat je de klim niet gehaald hebt omdat iemand je hinderde.

boogie

• 4Bikers Member
      « Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2005 - 09:47 »
      Een belletje kan soms wel wonderen doen,anders roep je gewoon links als je links inhaalt en als het mogelijk is raak ik de persoon aan,aan de kant dat ik passeer! denk ook wie hoffelijk rijd steekt toch altijd links voor,zoals in het verkeer. Als de wegel breed genoeg is het ook wel vriendelijk om rechts te rijden in de mate van het mogelijke??
      « Laatst bewerkt op: 31 augustus 2005 - 09:58 door LuckyIron »