Auteur Topic: Een helm, waarop moet je letten?  (gelezen 17383 keer)

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
Een helm, waarop moet je letten?
« Gepost op: 25 januari 2005 - 18:39 »
Meestal lopen valpartijen goed af. Blauwe plekken, schaafwonden en vooral goed geschrokken. In 80% van de ongevallen had een degelijke valhelm ernstige hersenletsels of de dood kunnen voorkomen.  Toch dragen er nog zovelen geen helm op hun wekelijkse tochten. Ze hebben excuses als hinderlijk, te warm, haar in de war, te duur, te zwaar en zelfs ik val nooit...
Allemaal onzinnige argumenten. Dus: OPZETTEN DIE HELM!

De Opbouw[/u]
Alle helmen zijn in principe qua opbouw gelijk. Een harde kunstof schaal omsluit de schokabsorberende binnenzijde. Die binnenkant is gemaakt van Styropor of een soortgelijk product.  Stel het je voor als ontelbare kunststof bolletjes die aan mekaar zijn gelijmd. De harde schaal voorkomt dat de helm scheurt en dat scherpe voorwerpen er doorheen prikken.
Belangrijk om te weten is dat het Styropor onder de inwerking van tijd, zonlicht en invloed van warmte en koude 'veroudert'. Het schokabsorberend vermogen gaat dan achteruit. Al lijkt een helm uiterlijk nog niet versleten, toch is het verstandig om een helm te vervangen na 5 jaar gebruik.

Veiligheid[/u]
Kijk vooral dat de helm aan het internationaal gesteld veiligheidsnorm
EN 1078 of het nieuwe Amerikaanse CPSC-certificaat.
Deze normen zijn de waarborg voor een veilige fietshelm.

Pasvorm[/u]
De pasvorm is het allerbelangrijkste bij de aanschaf van een fietshelm. Een te grote of te kleine helm kan de schokken niet behoorlijk opvangen. Steeds meer, vooral goedkopere, helmen zijn er nog maar in één maat.  Uni-size blijkt in de praktijk een probleem. De Uni-size fabrikanten richten zich voornamelijk op de meest voorkomende hoofdmaten, namelijk tussen de 55 en 60cm. Bikers met een andere hoofdomvang kunnen de helmen gewoon in het schap laten liggen, ze zullen meestal niet passen. Als er meerdere maten van een helm gemaakt worden stijgen de produktiekosten en wordt de helm duurder.
Helmen van Catlike en Selev zijn van het Uni-size type. Cratoni, Briko, Lazer en MET hebben twee maten en                     Specialized zelfs drie.
Om de helm passend te maken zijn ze aan de achterzijde allemaal voorzien van een draaiknop of een schuifsysteem. Dit zorgt ervoor dat de helm niet naar achter of naar voren verschuift. Bij met loopt er een ring door de helm die je als het ware aandraait. Dat systeem lijkt afgekeken van de bouwvakkershelmen en werkt eenvoudig. Briko, Catlike, MET maken gebruik van een ratelsysteem dat wat lastiger is te bedienen. Specialized heeft een afwijkend neksysteem. Door een draaiknop wordt de veerspanning van een kunststof beugel aangepast.

Gewicht[/u]
Het gewicht van een helm lijkt niet zo belangrijk. Wat is tenslotte een onsje meer? Op je hoofd is dat op de lange duur een heel pak. Een lichtere helm zet je minder snel af. Het gemiddelde gewicht van een helm is 290 gram.

Ventilatie[/u]
Een goede ventilatie is van groot belang. Onder een temperatuur van 30° C blijkt al snel of een helm een goede ventilatie heeft of niet. Uit deze tests blijkt dat Briko, Cratoni en Specialized één van de betere ventilaties hebben.

Conclusie[/i]
In de winkel lijkt een investering van +-100€ een enorm bedrag. Krabbel je echter ongeschonden overeind na een enorme klap tegen de grond, dan is 100€ een verwaarloosbaar bedrag. Toch moet dit laatste de "hoofd"-overweging zijn om niet het goedkoopste product te kiezen.

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2005 - 20:46 »
Staat in de helm een datum van geldigheid. Effe nakijken voor je die aanschaft.
Sommige biker schaffen hun een bike aan maar nog geen helm. De helm zou inderdaad op de eerste plaats moeten komen als bijhorigheden. Deze kan je leven redden.

Survival

• 4Bikers Member
    • mtb-trips
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2005 - 12:22 »
Ik verbaas me er toch soms over hoeveel bikers er toch nog zonder helm rijden.

Als je dan vraagt waarom ze dat doen dan krijg je als antwoord: wij rijden toch niet snel en 't is een vlak parcours of ze vinden het dragen van een helm ambetant.

Je moet echter niet van hoog of met hoge snelheid vallen om slecht te vallen en als je een goeie helm koopt die perfect past heb je daar geen beetje last van, ook niet in de zomer.

WappY

• David
  • 4Bikers Member
    • mijn plaatske voor webspullekes
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2005 - 15:28 »
Ik peins dat die zonder helm al ne keer gevallen zijn...  ;)
"Whether you think you can or think you can't, you're right."

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2005 - 16:14 »
Citaat van: Survival

Tja, ik heb er zelfs al aan een WEDSTRIJD zien meedoen zonder helm! (Grote Prijs Roel Paulissen 2004 - Funklasse)

Survival

• 4Bikers Member
    • mtb-trips
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2005 - 19:49 »
Citaat van: Thorgal
Citaat van: Survival

Tja, ik heb er zelfs al aan een WEDSTRIJD zien meedoen zonder helm! (Grote Prijs Roel Paulissen 2004 - Funklasse)

awel, die moeten dan nadien niet komen  :'(

Jack77

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2005 - 00:24 »
Helm fitting linkje. OK, 't is voor kinderen, maar de basics blijven hetzelfde.

idem
.

Tom

• 4Bikers Member
Re: Een helm, waarop moet je letten?
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2005 - 12:11 »
Citaat van: Bmweke
Meestal lopen valpartijen goed af. Blauwe plekken, schaafwonden en vooral goed geschrokken. In 80% van de ongevallen had een degelijke valhelm ernstige hersenletsels of de dood kunnen voorkomen.  Toch dragen er nog zovelen geen helm op hun wekelijkse tochten. Ze hebben excuses als hinderlijk, te warm, haar in de war, te duur, te zwaar en zelfs ik val nooit...

En wat zien we op Bmweke zijn homepage (http://www.bmweke.be) ??
Idd., ZONDER helm >  :w00t: .

Goed bezig  :-/ .

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2005 - 16:33 »
100€ is al ferm veel geld voor een helmke!!!

Als je een beetje rondkijkt heb je voor de helft van die prijs een even degelijk en redelijk lichte helm, vb de Giro die ik op mijn kop heb!

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Re: Een helm, waarop moet je letten?
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2005 - 12:53 »
Citaat van: Bmweke

Wel na het bekijken van de fotoreportage in Lommel(overigens knap gedaan is en een tof bikeske BMWke)valt mij toch op dat jullie GEEN helm dragen. :down:
Iedereen doet natuurlijk wat hij wil,maar eerst zo nen uitleg geven waarom wel en dan zelf zonder rijden? :doh:
Uw blutsen in uw frame van in holland al vergeten?Voor mij toch liever een deuk in m'n helm dan in mijn hoofd.
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2005 - 17:13 »
hmmm ik peins da ik is een ander fotoke op mijn main gaan zetten.  O:-)

utar

• 4Bikers Member
    • http://www.utar.be
« Reactie #11 Gepost op: 7 april 2005 - 21:54 »
Bij m'n zoektocht naar een nieuwe helm kwam ik uit op deze promo-actie:
http://www.shimano-benelux.com/publish/content/cycle/sbx/nl/nl/aanbiedingen/bell_furio_actie.html
Je oude helm inruilen en voor 49€ krijg je de BellFurio + bril...
Iemand ervaring hiermee of is deze helm niet zo geschikt voor 't MTB'en? (is eerder race denk ik)

Epic

• 4Bikers Member
    • http://users.telenet.be/epic
« Reactie #12 Gepost op: 7 april 2005 - 22:59 »
Ik zou me eerlijk gezegd weinig zorgen maken of je helm geschikt is voor mtb of race - denk dat het gewoon de klep is. Vooral dus zorgen of de fit je bevalt en eventueel het uitzicht, sinds een crash van mijn fietspartner rij ik nooit meer zonder helm en heb dus maar een aangenamere gekocht (geen excuses meer!). Zelf ben ik dus heel tevreden van zo'n Specialized Decibel maar spijtig genoeg prijzig, 120€ maar zijn geld waard.

kenny

• Knockaert Kenny
  • 4Bikers Member
    • mijn clubke
« Reactie #13 Gepost op: 8 april 2005 - 08:54 »
op mijn vorige helm heb ik die klep er na 1 rit afgehaald, heeft geen nut en werkte op mijn zenuwen. Op mijn nieuwe helm stond er geen.

utar

• 4Bikers Member
    • http://www.utar.be
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2005 - 15:24 »
thx voor de reacties... ben 'm van 't weekend gaan inwisselen..
en 'k moet zeggen -na een eerste tochtje- dat 'm perfect zit!  :-D

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #15 Gepost op: 10 april 2005 - 15:34 »
Citaat van: kenny
op mijn vorige helm heb ik die klep er na 1 rit afgehaald, heeft geen nut en werkte op mijn zenuwen. Op mijn nieuwe helm stond er geen.

persoonlijk vind ik dat zo'n klep toch wel helpt tegen de zon (niettegenstaande ik toch altijd met een bril -geel of zwarte lenzen- rij), en in de winter tegen regenbuien... enige nadeel vind ik is dat je zichtveld wat kleiner wordt...

Java

• 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2005 - 13:50 »
inderdaad die klep helpt tegen de zon en indien je een bril draagt (van moeten) heeft die klep zeker zijn nut in de regen. wat het belemmeren van het zicht betreft: ik heb er geen last van daar ik toch meestal naar de grond kijk (weet graag waar ik moet rijden)
 trouwens in de laatste 02bikers staat in een dossier: 59 helmen (voor vtt) onder de loep
Morituri te salutant! Carpe diem!!!!!

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2005 - 17:54 »
Nog een belangrijke tip bij het aanschaffen van je helm...

Hou alles goed bij, ticket en papieren...

In geval van een valpartij ofzo en er is schade aan de helm kan je die terug binnen doen en ne nieuwe kopen met korting.

Ik ben vorige maandag op mijn z*k gegaan, mijne kop heel en mijne helm een heel stuk af. Bij VE ne mooie MET (in 4Bikers motief  ;)  ) gaan halen en gevraagd of daar iets van waar is.

Spijtig genoeg komt mijne helm niet vandaar en heb ik ook het kasticket nimeer.
Anders was het aan de helft van de prijs...

Jack77

• 4Bikers Member
« Reactie #18 Gepost op: 28 juni 2005 - 20:56 »
[beetje off-topic]

Om nog maar eens aan te tonen waarom een helm dragen nu juist nodig is:

Citaat van: De Morgen
Lance Armstrong smakt tegen het asfalt     (Belga/AG 12:44)
(Belga) De Amerikaanse Tour-favoriet Lance Armstrong (Discovery Channel) is vorige week woensdag op training in de buurt van Nice ten val gekomen, zo heeft zijn team maandag bevestigd. Armstrong smakte met zijn hoofd tegen het asfalt, maar liep enkel wat schrammen en een blauw oog op.

De val van de zesvoudige Tour-winnaar werd gebroken door zijn helm, die in twee stukken brak. Het incident heeft volgens Discovery Channel geen negatieve gevolgen gehad voor de renner, die donderdag opnieuw ging trainen. De Tour de France 2005 gaat zaterdag van start. De 33-jarige Armstrong wil de Tour voor de zevende opeenvolgende keer winnen. Na de Tour zet hij een punt achter zijn carrière. (dwm)

[/beetje off-topic]
.

Beethoven

• 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 9 juli 2005 - 23:10 »
Ik heb me vandaag een nieuwe weest aanschaffen. Als ik geluk heb er niet mee te vallen hoelang is die dan geldig?????
hij is van 14/01/2005.
Men stikkers van 4bikers staan er reeds op.