Auteur Topic: Een helm, waarop moet je letten?  (gelezen 14911 keer)

kenny

• Knockaert Kenny
  • 4Bikers Member
    • mijn clubke
Een helm, waarop moet je letten?
« Reactie #20 Gepost op: 9 juli 2005 - 23:26 »
inderdaad die klep helpt tegen de zon en indien je een bril draagt (van moeten) heeft die klep zeker zijn nut in de regen. wat het belemmeren van het zicht betreft: ik heb er geen last van daar ik toch meestal naar de grond kijk (weet graag waar ik moet rijden)
 trouwens in de laatste 02bikers staat in een dossier: 59 helmen (voor vtt) onder de loep

Ik moet ook een bril dragen, maar toch vond ik die klep iritant dus heb ik hem eraf gehaald. En nogmaals, een goede zonnebril kan wonderen doen.

BTW, klopt het dat als je 1 keer hard valt op je kop en je ziet niets aan je helm dat je dan toch een nieuwe moet kopen?

NicO

• Nico Prinsen
  • 4Bikers Member
    • mtbnico
« Reactie #21 Gepost op: 10 juli 2005 - 10:55 »
De fabrikanten van helmen raden algemeen aan dat na "elke" val de helm moet vervangen worden.
(dit is ook zo bij moto-helmen)
Niet elke schade of barst is niet altijd zichtbaar...

Ik kan 1 hint geven:
hebde reçuke nog?
is hem geen 10 jaar oud :D

wel dan geeft normaal elke winkel 50% korting op een volgende aankoop als uw helm schade heeft van een val (wat niet is kan nog komen hé)

Dus, oftewel vind jij dat je helm nog intakt is (alhoewel ge niet alles kunt zien!)
     , oftewel gade terug naar de shop en krijgde normaal korting op ne nieuwe (lees kleine letterkes  ;) )

kenny

• Knockaert Kenny
  • 4Bikers Member
    • mijn clubke
« Reactie #22 Gepost op: 10 juli 2005 - 15:19 »
k'ben der niet op gevallen ze, maar kheb deze winter met men oude helm (die ik aandoe voor moddertochten) door een bos gereden en der is ne tak uit ne boom gewaaid en op men helm gevallen waardoor der ne put in zit. Em is iets van 5 jaar oud (t'is men 1ste helm) en ik heb het recutje niet meer. t'Was dan ook een zeer goedkoop, lelijk zwaar en slecht verlucht ding.

NeWgUy

• 4Bikers Member
« Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2006 - 11:55 »
Vroeger had ik een kinderhelm gekocht op de gordel en mijn zus ook (volwassenehelm)
nu die van mij kapot is ...
kben me mijne oude een stuk of 20keren gevallen
Heb ik die van mijn zus gekrege eigenlijk
juist de zelfde maar gewoon wat groter.
Tot nu toe is hij goed maar bij een hoge temperatuur vanaf  20-25°
is die gewoon te warm.
twas wel ne goedkope helm da moet ik wel toegeve.
Van het merk WOLVENBERG denk ik...

GrEeTz

NeWgUy

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2006 - 16:26 »
... kben me mijne oude een stuk of 20keren gevallen ...
In feite moet je bij elke serieuze val een nieuwe helm kopen, of toch op z'n minste de helm nakijken op (haar)scheurtjes.

NeWgUy

• 4Bikers Member
« Reactie #25 Gepost op: 30 augustus 2006 - 16:58 »
Woops  :toeme:  :toeme:  :toeme:  :toeme:

Maar het was nooit heel erg meestal gewoon krassen er zaten wel 3kleine blutsen in...

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2007 - 08:36 »
Nieuwe fietshelm wordt veiliger

Vorsers van de KU Leuven hebben een doorbraak bereikt in het onderzoek naar veilige fietshelmen. Door de ontwikkeling van een nieuw materiaal zou het aantal zware letsels bij fietsers nog meer kunnen worden teruggedrongen.

Nieuw materiaal
Onder impuls van professor Jan Goffin van de Leuvense UZ-afdeling Neurochirurgie heeft een team van wetenschappers een nieuw materiaal voor fietshelmen samengesteld dat de fietser beter moet beschermen. "De huidige generatie helmen is niet optimaal om de ergste hoofdletsels te voorkomen. Dit materiaal past zijn gedrag aan naargelang de hoek van de impact", legt professor Goffin uit.

Wereldwijde standaard
Volgens de wetenschappers is het mogelijk dat deze helm, waarvan alleen nog details moeten worden bijgesteld, op termijn de nieuwe wereldwijde standaard wordt. De KU Leuven onderhandelt druk met internationale producenten van fietshelmen over de verdere ontwikkeling. (belga)

NeWgUy

• 4Bikers Member
« Reactie #27 Gepost op: 9 april 2007 - 20:38 »
hmmmmm normaal ga ik woensdag ne nieuwe helm kopen bij Over-bike (LuckyIron moet da normaal kennen)
Na alles aandachtig te lezen ben ik toch wel vergeten welke helm ik had zeker  :toeme:
Ik denk dat het ne Atlas II was
hier de uitleg :)

18 gaten of hoe dat je dat ook noemt  :angel:
340gramme
snap-fit visor
Acu loc en dan in kleine letterkes TM
constructie --> in mold

of was het nu Animas of Indicator  :toeme:

BikeSport.be

• 4Bikers Member
    • BikeSport Online Store
Re: Een helm, waarop moet je letten?
« Reactie #28 Gepost op: 29 november 2007 - 00:51 »
In pprincipe zijjn alle helmen die op de markt zijn en het CE label dragen veilig. Ik zeg wel in principe. Er zijn maar twee dingen waar je op moet letten als je een helm koopt. Eerst passen. Als de helm op je hoofd staat en aangespannen is mag je hem niet voelen en mag hij niet meer naar links/rechts of voren/achteren bewegen. Daarnaast mag hij ook geen lawaai maken als je hem met je beide handen op de zijkant van je hoofd eens goed samendrukken.

Merkern van Giro, Bell, Met, ... zijn allemaal goed. Het verschil van prijs zit hem in het productieproces, het aantal openingen, het gewicht en het sluitingsmechanisme en verstelwieltje.

Enkele merken bieden een crash-garantie aan. Dit is meestal bij helmen waar een zichtbare schade van een val is en die maximum drie jaar oud zijn. Zelfs zonder aankoopbewijs kan een goede fietswinkel er voor zorgen dat je dan je 50% krijgt. Je moet dan wel ergens gaan waar ze wat service bieden natuurlijk.

Het allerbelangrijkste is dat de helm goed aanpast. Giro en Met zijn wat ovaler van pasvorm. Bel en UVEX bijvoorbeeld zijn wat ronder en dus universeler.
BikeSport Asse: Dealer Cannondale, Scott, Cervélo, Liteville - Specialiteit montage à la carte en bike tuning.

BikeSport.be: Online Bike Parts & Accessories store.

Barny

• Bart Verschueren
  • 4Bikers Member
« Reactie #29 Gepost op: 29 november 2007 - 12:53 »
In pprincipe zijjn alle helmen die op de markt zijn en het CE label dragen veilig. Ik zeg wel in principe.

Dit is nu net een algemeen misverstand. Een CE  label zegt absoluut niks over de kwaliteit, laat staan over de veiligheid van een bepaald produkt.
ce label is verplicht om je produkt te mogen verkopen en is een (administratieve)procedure die doorlopen moet worden alvorens je het produkt op de markt mag brengen.
Op gebied van Veiligheid zijn er andere, veel belangrijkere normen dan het CE label
In dit geval de EN 1078 ;)

quote van volgende link: http://www.cm.be/nl/100/uwgezondheid/gezondleven/veiligheid/fietshelm.jsp

De fietshelm praktisch bekeken
Kwaliteitslabel CE EN 1078

Een goede fietshelm, is een fietshelm die officieel goedgekeurd is volgens de Europese norm. Let op de aanwezigheid van het kwaliteitslabel CE EN 1078.
Op sommige helmen staat enkel een CE - label. Dit wil enkel zeggen dat de helm voldoet aan ‘een’ Europese norm die evengoed op speelgoed kan slaan en geen garantie biedt voor een degelijke fietshelm.

« Laatst bewerkt op: 29 november 2007 - 13:55 door Barny »

BikeSport.be

• 4Bikers Member
    • BikeSport Online Store
« Reactie #30 Gepost op: 29 november 2007 - 20:45 »
Correct.  :oops:

Nu zal je bij bijna alle CE-labels ook wel jet 1078-labels zien. Maar je hebt gelijk, je kan niet veilig genoeg zijn. In dit geval kies je best wel voor een groot merk die een crash-garantie bieden. Daar heb je meer waar voor je geld.
BikeSport Asse: Dealer Cannondale, Scott, Cervélo, Liteville - Specialiteit montage à la carte en bike tuning.

BikeSport.be: Online Bike Parts & Accessories store.

K.C.

• 4Bikers Member
« Reactie #31 Gepost op: 20 februari 2008 - 08:07 »
Als je de eerste keer  een helm op je hoofd zet , moet die direct goed aanvoelen en het zicht wil ook wat uiteraard.
Ik ben de winkel buitengekomen met een helmpje van specialized van om en bijde 154,veel, maar khad het er voor over   :)

En eens je aant biken bent vergeet je gewoon dat je die helm op hebt.
Er zijn er nog te veel die geen helm dragen! !