Auteur Topic: LSD - Long Slow Distance  (gelezen 69750 keer)

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
LSD - Long Slow Distance
« Gepost op: 26 januari 2005 - 15:02 »
Om de steeds terugkerende vraag: "Wat is LSD-training?" niet steeds te moeten beantwoorden heb ik hier een topic opgericht waar eens en voor altijd duidelijk moet worden gemaakt wat het nu is, hoe je het doet en waar je op moet letten.

Eerst en vooral LSD staat niet voor LySergic acid Diethylamide. Je weet wel die gekende psychedelische drug.

Het staat voor Long Slow Distance. M.a.w. lang en traag (lees: op een voor u lage intensiteit) fietsen.
Het heeft als voornaamste doel om het uithoudingsvermogen te gaan verhogen.

En nu is het aan jullie!
The Tiger became a Leopard...

Nielskie

• 4Bikers Member
    • APK-KIS team
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2005 - 20:07 »
Dat Long= lang
      Slow= traag
daar kon ik nu ook wel aan uit.  
Die Distance= afstand, hangt er voor mij maar wat aan te bengelen voor pietsnot, waarschijnlijk voor de afkorting wat mooier te laten klinken.   Want als je lang op je fiets aan het rijden bent, dan zal je ook al wat kilometertjes afgelegd hebben.  

Maar dan nu twee simpele vraagjes:

Hoe lang?

Hoe traag?

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2005 - 20:10 »
Hoe lang : minimum een uur.. je kan 2 opeenvolgende dagen na elkaar aan LSD training doen, dan ga je de eerste dag je glycogeenvoorraad volledig uitputten, en de 2de dag zit je dan direct aan je vetten als energebron
Hoe traag : zeker onder je aerobe drempel (de 2mmol grens zo ongeveer) , waar die ligt laat je best bepalen via een inspanningstest ( grosso modo is dat 70% van je max)

Speci

• David
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2005 - 20:14 »
Citaat van: Adri
Hoe lang : minimum een uur

ik dacht voor een duurtraining minstens 2u.

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2005 - 20:17 »
Duurtraining is nog iets anders dan LSD training. Extensieve en Intensieve duurtrainingen liggen in de regio tot aan je aerobe grens.

tempoduurtraining ligt tussen aerobe en anaerobe grens, en intervaltraingen gaan over de anaerobe grens.

Eigenlijk is een LSD training een langeduurtraining aan recuperatiehartslagritme, maar veel langer. Voor fietsers gaat dat inderdaad al gauw naar de 3 uur en meer.

Misschien kan je hier wat uithalen..

GeertM

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2005 - 21:18 »
Omdat ik geen ervaring heb met trainingsschemas en dit jaar de transalp wil rijden ben ik trainingsadvies gaan vragen in de sportacademie Nottebohm.
Hier spreken ze over 3 trainingsvormen.
1)Hersteltraining: deze vorm van trainen zit beneden de eerste lactaatstijging, dit is weinig inspannend, bij lage hartslag.
2)uithoudingstraing, waaronder:
-lange duurtraining (van eerste lactaatstijging tot 2mmol)
-extensieve duurtraining (tussen 2mmol en 3mmol)
- snelle duurtraining (kort bij 4mmol of overslagpols)
3)Weerstandstraining of intervaltrainig
-extensieve intervaltraining (4 a 6mmol)
-maximale intervaltraining (+6mmol)
Deze lactaatgehalten (mmol) worden tijdens een inspanningstest gekoppeld aan bepaalde hartslagen die uiteraard per persoon verschillen.
Om mijn uithouding te verbeteren heb ik het voorstel gekregen te beginnen met 3x per week lange duurtraining (2 tot 3 uur) en 1x per week MTB toertocht, maar altijd onder de overslagpols. Vanaf maart wordt alles wat opgevoerd, duurtrainingen tot 4 uur en klimtrainingen in de Ardennen.
Indien iemand interesse heeft kan ik de beschrijving van de trainingsvormen evetueel inscannen en persoonlijk doormailen.

Timus

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2005 - 21:22 »
Interessante pdf file Adri.
Alle verschillende trainingszone's worden besproken.
Tof tabelleke met het geleverd vermogen in functie van de snelheid.

Dat de zone's en overslagpols zo afhankelijk zijn van de temperatuur da wist ik nie. Met de huidige weerstomstandigheden moet men dan steeds 10 slagen aftrekken om zo tot een vergelijkbare waarde te komen met de conditietest (uitgevoerd bij 20°C).
Klopt dit?
Mud, please change back into dust.

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2005 - 21:33 »
Citaat
dit jaar de transalp

Is dit niet al een beetje te laat om nog op tijd in vorm te geraken voor die "8 tochtjes" in de Alpen  :shocked:. Of vertrek je al met een ferme conditie als basis

GeertM

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2005 - 22:29 »
De basis is er en aan de rest gaan we nog een half jaar keihard werken.

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2005 - 22:34 »
...minimum een uur.. je kan 2 opeenvolgende dagen na elkaar aan LSD training doen...

Dus een ritje met mijn vriendin die pas gestart is met fietsen tegen een "zeer" laag tempo heeft, kan voor mij ook voordelig zijn?  Tijdens deze ritjes van max 1h30 rij ik nooit boven de 65% van mijn HfMax.

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2005 - 12:07 »
Citaat van: d@Mit
...minimum een uur.. je kan 2 opeenvolgende dagen na elkaar aan LSD training doen...

Dus een ritje met mijn vrienden die pas gestart is met fietsen tegen een "zeer" laag tempo heeft, kan voor mij ook voordelig zijn?  Tijdens deze ritjes van max 1h30 rij ik nooit boven de 65% van mijn HfMax.

Natuurlijk. Dat is voor u dan een recuperatietraining of LSD naargelang de afstand.

@Timus, ik zou werken met de 3 zones die men aangeeft. De zone tussen 10 en  20 graden, een zone lager dan 10 graden en een zone hoger dan 20 graden.
Dus nu gebruik je de hartslagwaarden (de uwe, niet die uit het voorbeeld !) die gelden voor 10 graden en minder.

$mokeyJoe

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2005 - 19:46 »
@adri: is dat nu een verslag van een test bij een erkend instituut? (:)
Dat ziet er wel kompleet uit! :applaus:
One kilometer is better than no kilometer!

Iegienie

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2005 - 20:57 »
die pdf van den adri, en nog veel meer info, kunt ge ook vinden op http://www.sportarts.be

LSD : eigenlijk moet je voor een echte LSD toch minstens drie uur rekenen.
recuperatieritjes zijn inderdaad op zelfde hartslagniveau, maar dan veel korter.

Meestal ben ik vrij kapot na een LSD rit, maar een klein ureke later al weer kiplekker, en ik slaap er van als een roosje (of ist een doorntje?)
Team Green : www.team-green.be

Bikerju

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2005 - 21:19 »
ook eens een test gedaan bij een sportarts
we (met een man of vier ) kunnen ongelofelijk stoempen
maar we hebben geeeeen basis dus moeten we voor 5 weken op de weg trainen met een hartslag van max 160 en een trainnings duur van 3 uuur
dus vandaag en ritje gedaan van (zoals vorige week) 85 km
nog al saai maar hopelijk hebben we er deugt van !!!

volgens onze kiné moeten we binnen een 2 tal maanden progressie hebben
gemaakt

nu de vraag heeft er iemand ervaring met deze tranning en hoe was zijn progressie

dank u

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2005 - 22:26 »
Idd, je mag die rustige trainingen toch niet onderschatten. Door omstandigheden heb ik de ganse week op rollen moeten fietsen, elke dag een uur en half aan recovery tempo (hartslag onder of rond 114) , en ik ben moe niet te geloven.
Ik ben niet ziek of zo, maar toch is het soms raar dat je toch dat soort rustige trainingen goed voelt in je ganse systeem .
Rollen is wel steeds blijven trappen, buiten rijden niet, maar op de rollen heb je toch veel minder weerstand van de wind en zo.. het is raar, ik kan dat niet echt verklaren.

@bikerju, max 160 , dat is bij mij echt m'n max (bijna)  :-p
@$mokeyJoe : zoals Pieter aangaf, de PDF staat op de site van Peter Vervoort een triatleet/arts waar je inspanningstesten kunt gaan doen (dat zie je trouwens aan de link zelf http://users.pandora.be/sportarts/ etc..)

Iegienie

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2005 - 09:01 »
ik vind die 160 ook veel te hoog, je max mag nog 205 zijn, 160 lijkt me vrij hoog. mijnen max is 188, en bij koud weer ligt mijn echte lsd grens op 133. extensief is 151.

maar ja, iedereen is anders he, vergelijken van hartslagen is bijna niet te doen. als ik met den hilsetLP samen rij, dan heeft em altijd een slag of 12 minder, met mijnen anderen maat ist dan weer juist omgekeerd.

saai ? tja, ik kan daar echt van genieten. maar ik zoek wel zo veel mogelijk schone parkoerskes uit, en kan dan echt zalig door het landschap dabberen.
Team Green : www.team-green.be

Steven®

• 4Bikers Member
    • My picture site
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2005 - 10:56 »
Idd, je mag die rustige trainingen toch niet onderschatten. Door omstandigheden heb ik de ganse week op rollen moeten fietsen, elke dag een uur en half aan recovery tempo (hartslag onder of rond 114) , en ik ben moe niet te geloven.
Ik ben niet ziek of zo, maar toch is het soms raar dat je toch dat soort rustige trainingen goed voelt in je ganse systeem .
Rollen is wel steeds blijven trappen, buiten rijden niet, maar op de rollen heb je toch veel minder weerstand van de wind en zo.. het is raar, ik kan dat niet echt verklaren.

Ik heb dit ook al es meegemaakt, ik snapte het ook totaal ni. Paar dagen na elkaar heel rustig een uurke op de weg gaan rijden en ik voelde me daar echt moe van.

Denk da we het toch wel wat moeten relativeren, zoiets is totaal niet logisch dus zal er wss wel altijd een andere reden achterzitten. Mss juist die dagen wat ziekjes, niet zo erg dat je het merkt maar het werkt toch daar vanbinnen, of andere zaken waar je niet dadelijk aan zou denken maar toch wel een invloed kunnen hebben.
Crabbé- Performance Cycling Team
Performance, Dakwerken Crabbé, Addidas, Bioracer, Luc's Bike Shop, Yak, Kris Mignolet pleisterwerken, CéBé & Orbea

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2005 - 11:19 »
Op de letter is er een groot verschil tussen de recuperatiezone en de lange duur zone!

Recuperatie gebeurt in een gebied waarin je geen stijging hebt van het melkzuur, onder de "aerobe drempel", lange duur training gebeurt in de zone net boven de aerobe drempel, je melkzuur begint heel langzaam te stijgen.

In de recuperatietraining ga je enkel de spieren trainen (of laten herstellen), je systeem wordt onvoldoende belast om te trainen.
Als je LSD traint zit je steeds met een lichte belasting, als je die langer dan normaal uitvoert belast je je systeem = trainen.
Als je nog meer inspanning levert kom je in de extensieve duur zone, en uiteindelijk net onder de anaerobe drempel, de intensieve duur zone.
Eens daarboven is het puur weerstand.

Een probleem met het rijden in zones is, zoals reeds aangehaald dat het zeer moeilijk is om de aerobe drempel te bepalen, dit vraagt een lactaattest in het veld, enkel met de hartslagmeter is deze zone eigenlijk maar zeer rudimentair te bepalen.
Daarnaast is de drempel zeer onderhevig aan vermoeidheid, temperatuur, wind,...

Je riskeert dus recuperatie te rijden ipv LSD te trainen :-/

De duur van de training hangt af van je startconditie, een profrenner start met minimaal 15 uur per week, in blokken van 3 uur,
als recreatief mountainbiker start je met  2 of 3 uur per week, in blokken van een uur.
Je mag de duur met maximaal 10% per week opdrijven.

Eens je het gewenste volume bereikt hebt ga je over op extensieve duurtrainingen, dan kan je ook specifieke trainingen beginnen inlassen, interval, farthlek, ....

Als je niet zeker bent van je drempel doe je er beter aan 5 slagen te hoog te trainen dan 5 slagen te laag, het verschil tussen Lange duur en en extensieve duur is louter theoretisch, het verschil tussen Lange duur en recuperatie is fysiologisch en substantiëel, je traint je systeem niet in de recuperatiezone.

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2005 - 12:38 »
Is het anderzijds ook niet zo dat als je langer dan pakweg 1 uur aan "recoveryhartslag"  traint , je hartslag zowiezo omhoog kruipt, dus hogere belasting voor het hart en ook lichte verzuring ?

Als je dus 3 uur en meer aan dat tempo traint (in principe noemt dit dan LSD training) zal je trager moeten gaan fietsen om je hartslag onder de recovery drempel te houden.

Puur recovery is voor mij een half uurtje op de rollen. Duurt het langer is het geen recovery meer, maar wordt het een (LSD) training  :shocked:

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2005 - 13:19 »
Is het anderzijds ook niet zo dat als je langer dan pakweg 1 uur aan "recoveryhartslag"  traint , je hartslag zowiezo omhoog kruipt, dus hogere belasting voor het hart en ook lichte verzuring ?

Als je dus 3 uur en meer aan dat tempo traint (in principe noemt dit dan LSD training) zal je trager moeten gaan fietsen om je hartslag onder de recovery drempel te houden.

Puur recovery is voor mij een half uurtje op de rollen. Duurt het langer is het geen recovery meer, maar wordt het een (LSD) training  :shocked:

Dat gaat enkel op voor fietsers die weinig km's vreten, bij een geoefende fietser zal zijn hartslag de eerste uren niet of amper gaan kruipen, en dan zit hij uren voor niks op de velo. (behalve voor de spierwerking)
De aerobe training start pas vanaf zijn hartslag boven de de aerobe drempel zit.
Beter starten aan een iets hogere intensiteit, tenzij km's malen je hoofddoel is.