Auteur Topic: LSD - Long Slow Distance  (gelezen 69968 keer)

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2005 - 13:29 »
Boven de aerobe drempel spreken we wel al lang niet meer van LSD, Extensieve of zelfs van Intensieve duurtraining, maar wel van Tempoduurtraining en Extensieve Intervaltraining.

Eens boven de anaerobe drempel wordt het puur weerstandstraining.

LSD, extensieve en intensieve duurtraining zitten onder of net boven de 2 mmol (aerobe drempel)

en het zijn toch net die trainingen die de BASIS uithouding verschaffen, dus echt voor niks op een fiets zitten zou ik dit niet noemen, toch?

cfr de pdf file

Nielskie

• 4Bikers Member
    • APK-KIS team
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2005 - 13:40 »
Volgens Nothing's Impossible, zouden de anaerobe en de aerobe drempel niet hetzelfde zijn precies.  
Ik dacht dat die 2 krek hetzelfde waren, alleen dat het zoiets was als halfleeg of halfvol.  

NI, waar ligt em het verschil?  
het melkzuurgehalte zou dan stijgen.  
ik dacht dat dit juist de bepaling was van de anaerobe drempel.  
je lichaam kan dan het geproduceerde melkzuur, niet meer aan hetzelfde tempo afbreken, en het melkzuurgehalte zou dan stijgen.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2005 - 14:08 »
De anaeorobe drempel, overslagpols of omslagpunt is het punt waarop melkzuur begint op te hopen in het systeem, de produktie is groter dan de afbraakcapaciteit van het lichaam.
Hierover is (bijna) iedereen het eens.

De aerobe drempel is het punt waarop het melkzuur begint te stijgen, (lang voor de anaerobe drempel, het systeem kan het lactaat nog verwerken).
Dit is duidelijk te zien in een curve van een inspanningstest.
Der is echter minder overeenstemming over de aerobe drempel, daarom de "".
De aerobe drempel ligt fysiologisch bijna altijd lager dan 2 mmol, maar praktisch (in the field) wordt hij soms op 2 mmol genomen.

Je hebt dus een recuperatiezone waarin je geen stijging ziet van het lactaatgehalte, dan begint het lactaat lanzaam te stijgen (aerobe drempel), dan zit je in de lange duur zone, dan kom je in de extensieve duur (arbitrair op 2 mmol genomen), net voor de aerobe drempel zit je in de intensieve duur zone.

Eens je over de anaerobe drempel zit ben je weerstand aan het trainen.

Nog intensiever heb je nog explosieve kracht, daarbij produceer je geen melkzuur, der is namelijk geen spierdoorbloeding mogelijk, je werkt op ATP fosfocreatine.

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2005 - 14:11 »
Aërobe drempel = de drempel vanaf wanneer de aërobe energielevering niet meer voldoende is en ook de anaërobe energielevering in werking treedt. M.a.w. er wordt melkzuur geproduceerd, maar kan wel nog adequaat worden afgevoerd.

Anaërobe drempel = de drempel vanf wanneer je lichaam het geproduceerde melkzuur niet meer volledig kan afvoeren. M.a.w. er stapelt zich melkzuur op in je spieren.

EDIT: De NI was sneller ;)
The Tiger became a Leopard...

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2005 - 14:23 »
(':ONT:')   ;)

ook ik LSD met Pé (mijne bikemaat!)

Ten eerste, ik ben zeker géén "kenner" op het gebied van trainings-en-andere-fysionomische-wetenschappen, maar hetgeen ik jullie te zeggen heb is gebaseerd op héél, héél veel lees & opzoekingswerk en een beetje uit "ervaring"

Mijn idee, het steekt niet op nen hartslag hé. Als ik LSD, dan hou ik m'n hartslag <= 135. Nu, als dienen hartslag nu ff daarboven gaat, no panic!

Ik wil maar zeggen, dat ook hier alles relatief is hoor. Zoals eerder al aangehaald zijn die "drempels" toch zo veranderlijk naargelang temperatuur, gevoel, nachtrust, ziekte,..... vandaar hé.

Mss kan je zelfs nog beter "al babbelend" rondrijden, dus zeveren, zeveren en bollen. En zolang ge kunt lullen, is 't goe  8-)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2005 - 14:37 »
Ik heb praktisch ook maar 3 uithoudingszones, een recuperatiezone (recup en eventueel een stukje lange duur), een extensieve duur (eventueel lange duur en extensieve duur) en een intensieve duur zone.
Als MTB'er steek ik natuurlijk overal wat interval in, en liefst nog zo min mogelijk gestruktureerd ;)

In de extensieve duurtrainingen steek ik veelal een stukje krachttraining (groot trappen) of explosieve kracht (zeer korte maximale versnellingen) ;)

Iegienie

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2005 - 18:19 »
leuke interessante discussie...

ge kunt het ook zo zien :
bovengrens van recup en lsd zones zijn theoretisch gelijk,
ondergrens van recup bestaat niet, van lsd is die er wel.

recup ga je meestal doen als ge ewa moe zijt (na een huldenbergske of zo), lsd doe je op nogal lange trainingen.

recup dient eigenlijk enkel om het ganse systeem ne keer door te spoelen : de bloedcirculatie eens goed in gang zetten.  daar de beentjes ewa zwaar aanvoelen ga je gemakkelijker fietsen in de zone net onder de ondergrens van de lsd zone.

en zoals thorghal al zei : die zones, tja, korrelke zout pakken. vermoeidheid, stress, buitentemperatuur, goesting, frisheid, aard van het parkoers, heeft allemaal zijn invloed. er is zoals in alles theorethisch gezwam, en praktische uitvoering. eigenlijk is er maar ene die de baas is, en dat ben je zelf.
Team Green : www.team-green.be

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2005 - 18:47 »
Citaat van: Iegienie
leuke interessante discussie...

ge kunt het ook zo zien :
bovengrens van recup en lsd zones zijn theoretisch gelijk,
ondergrens van recup bestaat niet, van lsd is die er wel.

nope, theoretisch is de bovengrens van de recup de ondergrens van de lange duur zone :smash:

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2005 - 19:08 »
Niet akkoord.
Ik ga akkoord met wat Iegienie zegt.
De bovengrens van LSD en recup zijn dezelfde, de ondergrens van LSD is bepaald, de ondergrens van recup niet.

kijk nog eens goed naar die pdf file , NI, bij de bepalingen van de verschillende soorten training.

Iegienie

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2005 - 19:17 »
wel kijk, tzou kunnen dat n.i. gelijk heeft, maar ik ben de terminologie van vervoort (dien van die sportarts site) gewoon, en die poneert dat zoals ikke zeg.  FWIW.

in de praktijk heeft n.i. alleszinds gelijk. mijn lsd zone is 121-133, en bij recup ga ik meestal niet boven de 120.

diskussie closed.

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #30 Gepost op: 31 januari 2005 - 19:29 »
steekt ook allemaal zo nauw niet natuurlijk, zolang je de bovengrens maar min of meer respecteert..
vervoort heeft dat ook niet uitgevonden natuurlijk , maar ik vind zijn pdf-ke wel een referentie , alle trainingszones staan er duidelijk beschreven.

Het is me alleen niet duidelijk hoe vervoort aan die (be)grenswaardes komt van de verschillende zones , puur procentueel op de maximum hartslag (188 in het voorbeeld) , of procentueel op de overslag (167 in het voorbeeld)  of procentueel op een hartslagrange (= max - rustpols[niet gekend])
Moet dat nog eens berekenen...

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #31 Gepost op: 31 januari 2005 - 20:09 »
kijk ook hier eens, beneden op de pagina
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten/training/index.htm

Verder heeft de dokter toch een slordig voorbeeldje gebruikt,
zijn extensieve duurzone stopt op 150, maar zijn 2 mmol ligt op 162 :-/

De defenitie van een extensieve duurzone is (arbitrair) de zone rond 2 mmol :-D

De dokter gebruikt M.I. gewoon %jes ipv de grafiek te interpreteren :o
Dan kom je er natuurlijk met 10 hartslagmetingen (is OK voor de lactaatmetingen).
Mijn polar thuis geeft me 20 keer meer metingen, en dan is het nog moeilijk om precies je drempels te bepalen (zonder lactaatmetingen)

De recuperatie dezelfde bovengrens geven als de LSD kan weinig kwaad natuurlijk, maar theoretisch klopt het niet.

Adri, de dokter geeft toch ook een duidelijke ondergrens (ik veronderstel de aerobe drempel), maar waar hij die vandaan haalt met zijn beperkte metingen???
Waar hij zijn LSD zone laat stoppen???
Met wat percentberekeningen zal je dat wel vinden ;)

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #32 Gepost op: 31 januari 2005 - 20:26 »
hij geeft een ondergrens voor de LSD zone, maar geen voor de recovery training.

de goede dokter meet constant met een polar, dus hij heeft de ganse grafiek , maar neemt slechts om de 3 minuten lactaatwaarden en markeert dan ook de hartslag. Vrij standaard als je het mij vraagt.

de aerobe grens wordt algemaan gelijkgesteld aan de 2mmol

Thorgal

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #33 Gepost op: 31 januari 2005 - 20:28 »
Citaat van: Adri
hij geeft een ondergrens voor de LSD zone, maar geen voor de recovery training.

Ondergrens van de recovery,da's héél simpel, dat is je ochtendpols  :boogie:

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #34 Gepost op: 31 januari 2005 - 21:06 »
Adri, ik zeg niets over de dokter, maar volgens mij klopt het voorbeeld niet, de goede dokter heeft zijn 2 mmol in de intensieve duurzone liggen :?
Het zou leuk zijn mocht hij de volledige hartslagcurve meegeven, dan kan je zelf visueel de 1' drempel bepalen, en bij twijfel je overslagpols opnieuw bepalen!

Je kan uithouding trainen binnen de aerobe en anaerobe drempel, dan schiet er in het voorbeeld niet veel meer over hé!

Praktisch is het inderdaad meestal de 2mmol die als drempel dient, maar eigenlijk (fysiologisch) is het de 1' knik in de curve, in sommige gevallen ga je niet veel kunnen aanvangen met de 2mmol, dan neem je beter de 1' knik. (zou in het voorbeeld van de goede dokter gebeurd moeten zijn).

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #35 Gepost op: 31 januari 2005 - 21:26 »
NI, dit is mijn polar hartslagcurve van bij vervoort
en dit is de lactaatcurve van dezelfde test.

mijn overslag ligt op 142bpm.. 2mmol@125bpm, 4mmol@157bpm
max 168bpm@360watt
ik bevond mij in niveau 8/10 kwa vermogen
als jij de knikjes kan aanduiden, graag  :rollseyes:

lsd is bij mij  tussen 99 en 114bpm
extensieve duur tussen 114 en 128
intensieve duur tussen 128 en 138 bpm

dit is natuurlijke supergeheime informatie waar mijn konkurrenten zich zullen aan vergapen  (:)
vervoort vond dit een mooie curve die lang laag bleef.

Iegienie

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #36 Gepost op: 31 januari 2005 - 22:11 »
volgens de uitleg van n.i. is je recup zone tot 160 watt (dus bpm 106),  want daar begint de lactaatcurve terug te stijgen.

lsd tot zo rond de 125

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #37 Gepost op: 31 januari 2005 - 22:29 »
De aerobe knik ligt rond de 100 bpm, daar begint de hartslag te stijgen, dat zie je ook in de lactaatstijging op 160 watt.
Daarom laat je dokter je lsd laat starten op 100.

over je drempel zou ik me met die test niet kunnen uitspreken, ik zou je een 2' test aanraden met 10 watt interval, der ligt een knik op 320 watt, maar ook op 280 watt.

Ik zou een 2' test doen met een kleiner interval (zelf, eventueel op de weg),
of tenminste eens checken op de weg, na een rustdag gewoon opwarmen, rijden tot je op je "drempel" zit en dan een kwartier dat vermogen/die snelheid aanhouden (niet naar hartslag kijken).
Als je hartslag blijft stijgen is je drempel lager, als je hartslag stabiel blijft of daalt zit je onder je drempel.
De keer nadien een paar slagen hoger/lager, dan kan je op een paar slagen na je drempel bepalen, ook bij het mtb'en, tijdens lange klimmen,....

Adri

• Kabouter Nachtraaf
  • 4Bikers Member
    • Big Bad Wolf
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #38 Gepost op: 1 februari 2005 - 12:11 »
zie je hoe de verzuring eerst afneemt? van 1.5 naar 1 .. dat is een leuk effect en is waarschijnlijk wat men met recuperatietraining bedoelt waarbij het zuur uit het bloed gefietst wordt , dus voor mij idd tot het blok van 160w.

Iegienie

• 4Bikers Member
LSD - Long Slow Distance
« Reactie #39 Gepost op: 1 februari 2005 - 17:29 »
ik vind vooral die enorme knik aan 240watt raar.  op die manier is het zeer moeilijk om een "draaipunt" in de curve te vinden.